Malá zmýlená - u Boeinga u B-737 Max neprodloužili nos, protože to už by znamenalo zásah do trupový konstrukce a tím by se vytvořil zcela novej typ, kterej by musel procházet kompletní letovou certifikací. Oni kvůli větší úspoře na původní drak 737-900 naroubovali motory typovaný na typ 767, jenže narazili na problém minimální vejšky vstupní hrany nad terénem. Airbus má u řady 319/320 vyšší podvozek než B-737, takže u něj montáž výkonnějších motorů s větším obtokovým poměrem na pylon POD křídlem nebyl problém - spodní obrys motoru je pořád ještě dost vysoko nad dráhou. Boeing musel tenhle problém obejít montáží motorů PŘED křídlo = vysunout motorovou gondolu o víc jak půl metru dopředu, aby se celá motorová gondola svým obrysem dostala na dolní straně nad požadovanou minimální vejšku a zároveň nezasahovala do náběžný hrany křídla. Tím se posunulo působiště tahu motorů dopředu PŘED působiště vztlaku křídla a zároveň se zvětšila vzdálenost obou bodů proti předchozím verzím. Tím se zvětšilo rameno páky, která při vysokým výkonu vyvolává klopivej moment "na vocas" = pokud není éro dostatečně vyvážený a nemá těžiště dostatečně vepředu, může při výkonu vyšším jak nějaký % docházet k nežádoucímu zvedání nosu a tím zvyšování úhlu náběhu až po moment utržení proudnic a tím i ke ztrátě vztlaku a k pádu do vývrtky. Průser největší je to, že k tomu nedojde pravidleně, ale MŮŽE k tomu dojít - a americký myšlení bohužel v posledních letech má podobnej průběh, jako bylo myšlení Rusů v počátku pilotovanejch kosmickejch letů = pilot je potenciálně nesvéprávná osoba a je nutný, aby pokud možno všecko dělal za něj automat ... Proto ta automatika, navíc ojebaná z důvodu katování kostů na bezpečnostně nutný duplicitě, která při dosažení mezního úhlu náběhu má zamezit ztrátě vztlaku. Ta byla počátkem konce - chyba samotná nastala už v momentě schválení úmyslu narvat na drak s nízkým podvozkem motory velký jak kráva bez dalších konstrukčních úprav na draku.tomasjedno píše:...
Boeing se rozhodl přijít na trh s letadlem s nižší spotřebou paliva. Na rozdíl od Airbusu se nerozhodl ke stavbě úplně nového stroje, ale k modernizaci osvědčené 737. Hlavní efekt měly přinést nové motory. Větší - takže je museli posunout dopředu a výše, a prodloužit nos. Ovšem ukázalo se, že je toto inovované letadlo jaksi nestabilní. Padlo tedy rozhodnutí řešit tu nestabilitu softwarově. Nejspíš první chyba - léčí se symptomy a ne příčina.
...
První atak MCAS přišel už ve výšce 2000 m - piloti to srovnali, a totéž se pak opakovalo během 10 minut ještě 24x, až konečně 26. atak MCAS byl úspěšný a poslal letadlo definitivně k zemi.
Celou tu dobu se piloti s tím MCAS prali, nevyhlásili stav nouze, nežádali zoufale instrukce, co mají proboha dělat. Asi tedy byli na takové jankovité chování letadla zvyklí a překvapil je až ten poslední atak, který už jim řízení nepustil. A z toho na mne jde největší hrůza - protože to znamená, že 737 Max je totální zmetek a žádná SW záplata to nespraví. V tomto světle docela chápu, proč váhají s oficiálním předvedením řešení úřadům.
Ale největší chybou, kterou americkej certifikační úřad spáchal v případě B-737 Max bylo, že nechal certifikační procedury "v rámci urychlení schvalovacího procesu" vykonávat samotnýho výrobce aniž by sám jejich průběh aspoň nějak kontroloval. Jim šlo hlavně o to získat kšefty na ty éra dřív, než jim je vyfoukne Airbus - takže potřebovali schválení za každou cenu. A ta byla v tomhle případě fakt mastná - víc jak 300 lidskejch životů. Podle mě by platit měl nejen Boeing, ale i americkej certifikační úřad za to, že Boeingu uznal v podstatě podvodný jednání = zamlčení negativního vlivu zástavby extrémně výkonnejch pohonnejch jednotek na stabilitu letadla a její vykompenzování předtím nikdy neověřeným technickým "fíglem", u kterýho navíc chyběla bezpečnostní rezerva (snímání ze dvou nezávislejch snímačů) jakou předpisy ve formě zdvojení všech životně důležitejch systémů éra u všeho technickýho vybavení civilních letadel požadujou - a chyběla i možnost systém bez dalšího negativního ovlivnění letu vyřadit z funkce. To, že piloty nikdo pořádně neproškoliĺ z možnejch komplikací vnesenejch do letový funkce daným systémem elektronický stabilizace a ze způsobu zvládání jeho závad je další sviňárna, spáchaná Boeingem - protože kdyby formou rozsáhlýho školení přiznali, že ten systém MŮŽE vyvolat podobnou situaci (podélnou nestabilitu, kterou by nebylo možný vybrat), jednoznačně by tím přiznali i ten fakt, že o konstrukční chybě vytvořený tím nadměrným přemotorováním starýho draku MOC DOBŘE VĚDĚLI a přesto se ho pokusili (jako už to mnohokrát tento i jiný výrobci letadel v minulosti udělali) ututlat a zamést pod koberec. A bohužel, stálo to 300+ mrtvejch ...