Tyristorový regulátor stejnosměrného motoru
Moderátor: Moderátoři
Tyristorový regulátor stejnosměrného motoru
Mám tyristor čkd T 955-250-12. Chtěl bych použít ke svému vozítku tyristorouvou regulaci.Nikde ale nemůžu najít schéma s konkrétnima součástkama.Našel jsem pouze tato schémata. Taky bych chtěl vědět, jaký mám použít budící obvod.
Tyristor se dá použít ve stejnosměrný regulaci jenom tam, kde můžeš mít ty tyristory dva o stejným výkonovýma zatížení, aby se ten hlavní dal tím druhým vypínat. Tyristor totiž v obvodu stejnosměrnýho proudu jednou sepneš a pak už ho bez snížení protékajícího proudu pod tzv. "přídržnou hodnotu" nerozepneš. Abys nepotřeboval složitý komutační zapojení s druhým tyristorem a relativně velkým kondenzátorem, musíš k regulaci použít "samovypínací" součástku = něco, co se bez přetrvávajícího budicího povelu samo uzavře neboli vypne. To "něco" se jmenuje TRANZISTOR - a jedno, jestli to bude bipolár, unipolár (FET) anebo jejich kombinace (IGBT). Pokud chceš co nejjednodušším způsobem regulovat stejnosměrnej elektromotor, vyhledej si "pulsní výkonovou regulaci" a hledej nějaký opravdu výkonový zapojení ... Tyristory ale opravdu nehledej, jsou vhodnější pro jiný metody regulace.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
To zapojení v trolejbusech se nijak nelišilo od zapojení v lokomotivách nebo válcovacích stolicích - rozdíl byl jen v počtu výkonovejch součástek paralelně, případně v maximálním závěrným napětí těch součástek odvozeným od hlavního napájecího napětí. Vždycky to byly hlavní tyristory vypínaný pomocí sekundárních tyristorů řazenejch do série s řádově 1uF kondíkem - a i s ním připojenejch paralelně k hlavnímu tyristoru. Pokud byl hlavní tyristor sepnutej, po přivedení zapalovacího impulsu na pomocnej tyristor došlo v podstatě k mžikovýmu zkratu, kdy paralelní tyristor převzal proud hlavního tyristoru přesně na dobu, než se nabil k němu připojenej sériovej kondík - a za tu dobu se hlavní tyristor, u kterýho mezitím došlo k poklesu proudu pod přídržnou hodnotu, stačil uzavřít. Nabitej kondík zabránil dalšímu průchodu proudu i pomocným tyristorem, ten se tak následně sám zavřel - a celej vorloj čekal na další zapalovací impuls poslanej řídící elektronikou k hlavnímu tyristoru. Výkon do zátěže je v takovým případě řízenej doslova jen časovým zpožděním zapalovacího impulsu pro pomocnej = vypínací tyristor, o který je ten vypínací impuls opožděnej za hlavním zapalovacím impulsem. Ta doba zpoždění je fakticky dobou, po kterou (po zahrnutí vlivu všech indukčností i kapacit v obvodu) teče proud do zátěže. Technologie výroby IGBT byla složitější než běžnejch výkonovejch tyristorů, proto se do tehdejších výkonovejch měničů (aspoň u nás) nedostala - na rozdíl od západního světa, kde se IGBT rozšířily daleko dřív a víc. K nám v podstatě "pronikly" až po Velkým Plyšovým Podvratu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- patrikvarga
- Příspěvky: 1062
- Registrován: 24 dub 2007, 02:00
Srry za OT
Nevieš z akej knihy je toto:?
.atďEKKAR píše:Tyristor se dá použít ve stejnosměrný regulaci jenom tam, kde můžeš mít ty tyristory dva o stejným výkonovýma zatížení, aby se ten hlavní dal tím druhým vypínat.
Nevieš z akej knihy je toto:?
- Přílohy
-
- Tyristor on off.gif
- (233.5 KiB) Staženo 181 x
Výkonové polovodičové spínače nebo tak nějak, mám nebo měl jsem to doma, vyšlo to v SNTL v Technický knižnici, napsal to nějakej Rusák. Přebal byl světle žlutej s černým vodorovným pruhem na horním okraji. Musel bych prohrabat knihovnu, jestli to ještě mám, nebo jestli už jsem to někomu daroval. Všimni si, že u všech těch tvejch ideovejch schémat je kondík, kterej do sebe při sepnutí pomocnýho tyristoru "nacucne" proud, do tý doby plně tekoucí sepnutým hlavním tyristorem a tím zaviní pokles proudu tím hlavním tyristorem - v ideálním případě až pod hodnotu proudu přídržnýho a tím ho vypne ... Neboli dějově se tam odehraje přesně to, co jsem popsal vejš.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)