výkony motorčekov

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

výkony motorčekov

#1 Příspěvek od jandu »

motorček z klimatizácie os. auta na 12v, motorček stierača z landrovera, mixer Eta 0044 a pod. Ak na motorčeku nie sú údaje, dá sa +/- z napätia a prúdu naprázdno odhadnúť výkon?
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#2 Příspěvek od Artaban001 »

To těžko. Jak zjistíš, že jsi motorek nedostal do stádia přetížení a jak se dozvíš jeho provozní otáčky?
Můžeš si spáchat improvizovanou motorovou brzdu - třeba asynchronní motor napájený řiditelným stejnosměrným proudem, nebo nějakým generátorem s regulovatelnou zátěží a buzením - s tím, že zkoumaný motorek podrobíš plynule zvyšující se zátěži. Měřením proudu a otáček můžeš spáchat jakousi charakteristiku, pokud znáš rozmezí odporu motorové brzdy. Ovšem nic Tě neupozorní, kde jsi se už dostal do "zakázané oblasti", ve které se Ti za několik minut z motoru zahulí.

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#3 Příspěvek od jandu »

No a o to mi ide.
U netočivých strojov-transformátoroch sa pri známom napätí napájania z prúdu na prázdno, z mechanických rozmerov dá približne určiť ich výkon. Uvažujem aj o krátkodobom, alebo trvalom výkone.
Ručná vŕtačka s uvedeným výkonom napr. 300W sa nedá používať bez prestávky dlhodobo. Ale 12V motor z autoklímy musí vydržať dlhodobú prevádzku. Korešpondujú napr. prúd naprázdno a mech. rozmery s prevádzkovým výkonom? Určite áno, ale je možné približne určiť z konštrukcie a prúdu naprázdno ich výkon?

Mám iekoľko motorčekov z auta, mixérov, starých kalkulačiek bez štítkových údajov. Ide o komutátorové motorčeky, asynchrónne neuvažujem.
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#4 Příspěvek od Crifodo »

jandu píše:Korešpondujú napr. prúd naprázdno a mech. rozmery s prevádzkovým výkonom? Určite áno, ale je možné približne určiť z konštrukcie a prúdu naprázdno ich výkon?
S takovým srovnáním se klidně dopustíš chyby i 1000%. Technologicky vyspělý prcek do elektroletu s neodymem může mít 500 W a velikost monočlánku, starý autoventilátor jako kráva bude mít 50 W a proud naprázdno poloviční oproti nominálnímu, protože má velký odpor třením v komutátoru. Jiný motor může mít velký výkon, ale časově velmi omezený, např. mixery, protože nemá odvod tepla z vinutí (na štítku se uvádí časová zátěž jako parametr Sxx).

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#5 Příspěvek od Artaban001 »

Ke každýmu motoru existují technický parametry, jen u některých se nedají najít. Jejich použití v zařízeních jen určuje to, že ten motor je schopný fungovat bez problému po požadovanou dobu. Kolikrát je jeho štítkový výkon definován jako jeho jmenovitý výkon, co je schopný motor podávat po neomezeně dlouhou dobu. Pokud tomu tak není, bývá tam definován časový úsek. tento motor bere na prázdno kolem 300mA, ale v zaseknutým stavu přes 20A. Podívej se, co je všechno udaný. když Ti donesu takovýhle motorek a sejmu z něj označení, tak možná zjistíš, že náhodou tvůj záměr použití zvládne, ale buď jej budeš přetěžovat, nebo ten motor budeš mít náhodou tak předimenzován, že bude 10X rozměrnější, než jiný vhodný motor - tato varianta nevadí, když se k tomu motorku dostaneš bezplatně.

Uživatelský avatar
rudolf02
Příspěvky: 445
Registrován: 05 zář 2012, 02:00
Bydliště: ústeckoorlicko

#6 Příspěvek od rudolf02 »

No, je to problém. Možná to vzít z druhé stránky. Motor zatížit požadovaným výkonem (zátěží) a průběžně měřit oteplení vinutí, třeba odporovou metodou. Tuším že nějaká hranice byla cca 65°C.
Jak to vidítě?

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#7 Příspěvek od PavelFF »

Dovolené oteplení je nakonec jediný a nejlepší ukazatel. Stejně jako třeba u svářecího trafa závisí na velikosti proudu zatěžovatel.

Fyzicky stejný motorek může mít dva různé štítky . Na jednom je třeba dvojnásobný výkon, ale menší zatěžovatel než na druhém štítku.
Co motor snese je právě ten výkon, kdy by se o něco větším zatížením začala pálit izolace nebo plast držící ložiska.

Dnešní dovolené teploty jsou mnohem větší než před 50lety. 65stupňů je dneska pravděpodobně teplota naznačující neekonomický návrh stroje

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#8 Příspěvek od sinclair »

Tak třeba komutátorové motory vysavačů, ale i výkonných vrtaček jsou dneska už životně závislé na průtoku vzduchu okolo kotvy-komutátoru-uhlíků, bez vzduchu snad do minuty shoří.
To se někdy stane i ve spotřebiči, co nemá v popisu práce dopravu vzduchu - ale třeba na druhém konci hřídelky praskne náboj chladicí vrtulky, ta se pak protáčí a dost nechladí.
U vrtačky se na to dá snadno přijít a předejít spálení, ale u uzavřených spotřebičů už těžko.
Jiné motory, třeba v různých uzavřených, ultravýkonných tyčových mixérech, jsou zase určený jen pro krátkodobý chod v řádu malých jednotek minut a pak bývá v návodu uvedena povinná pauza.

Myslím, že výkony síťových komutátorových motorů, zvlášť těch do vysavačů, už opravdu byly dovedené skoro na fyzikální hranici možného.
1.600W příkonu motoru velkého vysavače je soustředěných do celkového prostoru pouze asi 11cm v průměru a délky asi 15cm..

V úterý jsem kamarádovi měnil tenhle doslova "motorek" ve velkém vysavači.
https://www.nilfisk-centrum-bohman.cz/S ... -d1124.htm
Na původním to nebylo přes prach až tak vidět /probitá kotva, úplně ohořelý komutátor/, ale na novém, čistém motoru mě úplně zarazila ta celková subtilnost na ten příkon.
On teda zase tolik nebral, i při vyjmutém filtru a odpojené hadici jsem naměřil "jenom" odběr asi 5,5A, ale i tak. Uhlíky jen 8x12mm, komutátor asi 30mm průměr a na kotvě dráty jak noha, statorový cívky jakbysmet.
Přívody do motoru na dvou tenkých Fe pocínovaných plíšcích, přes dva fastony 4,8mm.
Ale aspoň měl ten stroj X2 kondenzátor 330nF na 300V AC a pořádný otočný dvoupólový vypínač, ty jinde ani nebývají. S původním motorem vydržel asi 6 let denního chodu okolo 4 hodin, kámoš ručně čistí a myje auta.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#9 Příspěvek od termit256 »

Podle hmotnosti/velikosti nezjistis nic pouzitelneho. Ted delam neco s 1.5kW servem ktere ma 130x130x200mm a vazi cca 8kg, klasicky asynchronak o stejnem vykonu vazi jednou tolik o rozmerech nemluve.
U bezkomutatorovych motoru je teplotni test asi nejlepsi varianta, proste zatizis motor na maximum ktere muze v dane aplikaci nastat a sledujes teplotu. Treba u krokovych motoru kde udavane hodnoty jsou vetsinou jen vlhky sen vyrobce a driver ma obrovske mnozstvi nejruznejsich nastaveni s vlivem na ztratovy vykon je to vicemene jedina pouzitelna varianta.
U komutatorovych motoru do toho vstupuje jeste dimenzovani komutatoru, ale pokud ho na delsi dobu pretizis, na teplote to poznas rychlejs nez se zkundi komutator. Osobne tyhle motoy nikde nepouzivam.
Motory ze spotrebky byvaji casto dimenzovane na zivotnost jen nekolika malo jednotek az desitek hodin, tem se vyhni uplne.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#10 Příspěvek od Crifodo »

velikost asi jako 1,1 kW asynchronní motor, výkon pěti až patnáctinásobný

https://www.evdrives.com/product_p/mot-me0909.htm
Obrázek

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od PavelFF »

Pěkná kočička. Evidentně ani tady nemají úplně jasno ohledně značení výkonu. Na stránkách prodejce uvádějí pravděpodobně příkon zatímco na štítku je nejspíš výkon na hřídeli. Obojí je "Power". Těleso motoru musí uchladit 800W ztrát. Účinnost asi 83%.

U jiného, většího typu, píšou o účinnosti dokonce 90%. Je to vůbec možné? Při 48V možná jo.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#12 Příspěvek od Artaban001 »

Zrovna u vysavače je motor nejvíc zatížen, když ma čerstvý sáček, nebo čerstvě vyčištěný sběrný systém a odpojenou hadici. Nejmíň bere, když mu to sání ucpeš. U vysavačů chlazených vysávaným vzduchem se však omezeným průtokem vzduchu přehřeje rotor a zvýšený napětí na kotvě může časem způsobit přeskok mezi lamelama komutátoru, co už není v kondici.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#13 Příspěvek od sinclair »

To se stalo u toho Nilfisku a je dost možný, že třeba nasál i přes účinný filtr trochu víc vody-vlhkosti, než si motor nechal líbit.
Motor se ještě jakoby kuckavě točil, ale po komutátoru šla taková koule ohně, že jsem se až polekal, že ten plast okolo začne hořet.
Po rozebrání byly vidět nejmíň 4 propálená místa různě mezi lamelami.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#14 Příspěvek od Hill »

Vrátím se k původnímu dotazu:
jandu píše:Korešpondujú napr. prúd naprázdno a mech. rozmery s prevádzkovým výkonom? Určite áno, ale je možné približne určiť z konštrukcie a prúdu naprázdno ich výkon?
Těžko.
Motor 12 V z klimy jednoho auta se jistí 15 A, z druhého 40 A, přitom rozměrově se příliš neliší.
Podle ohmického odporu se dovíš jen proud, jaký si motor bude brát zablokovaný, netočící se. To ostatní tu už bylo.
Jestli se nedostaneš ke katalogovým údajům výrobce (pravda, pokud jde o motory určené pro automotive,budou se i katalogové údaje vztahovat k parametrům důležitým na dané pozici v autě). To v lepším případě. Ty parametry nemívají k dispozici ani servisy, protože přece existuje náhradní díl, a nemusí je to zajímat.
Nebo instaluj motorek tam, kde bude sloužit v reálných podmínkách při reálném zatížení a otáčkách, a změř to.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#15 Příspěvek od Artaban001 »

Můžeš motor rozebrat a podle vinutí zkusit odhadnout, na jaký maximální porud je dimenzovaný. Dalším vodítkam je provedení uhlíků. Většina motorků na malý napětí je ze statorem tvořeným trvalými magnety. Když si zajdete na parametry toho motorku, jsou jsem linknul výše, všimnite si, že je tam údaj "demagnetization current" - podle mě je to "demagnetizační proud" - zkrátka proud, který může poškodit magnety. Ten nemáš šanci zjistit - při jeho překračování může nastat situace, kdy motorek bude mít slabší záběrný moment.
Vyměňuji tyto motorky docela často, ale z jiných důvodů: Tyto motorky mají na sobě redukční převodovku, která přímo pohání ozubený řemen, co hýbe dveřma. Motorek je upevněn za plašť motorku. Převodovka je upevněna na přírubu motorku. příruby drží na plášti jen díky pevně staženým dvěma šroubům. Jakmile šrouby povolí příruby se protočí a šrouby vymlátí magnety. Plášť motorku není nijak jinak fixován na příruby, než pevným stažením šroubů - a ty časem povolí.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“