Hurá do vesmíru (odděleno)
Moderátor: Moderátoři
Tomuto sa tiež dá povedať ,,Hurááá do vesmíru", asi tam mali rozliate sekundové lepidlo https://www.idnes.cz/technet/vesmir/tes ... vesmir_vse
Ta uhořelá posádka Apolla 1 byla ale fakt zbytečná a dílem ještě většího šlendriánu, než jaký se obecně připisuje vždycky Rusům.
Nechat prodřít svazek ničím nechráněných drátů až do zkratu, v atmosféře skoro čistého kyslíku, no to už snad ani šlendrián není, to už skoro vypadá jako záměr, nebo sabotáž...
Rus někam zašroubuje šroub přes závit, anebo použije k "zašroubování" kladivo. Není námitek, pokud to nestojí životy lidí a ten kladivem zbouchaný krám se pak z vesmíru v pořádku vrátí.
Ironií osudu je, že posádka Apolla 1 vlastně ani neopustila Zemi.
Jestli se dobře pamatuju, stalo se to v hangáru, ve funkční kopii modulu, co byla v důsledku tak zfušovaná, že ani nešly otevřít dveře, když to začalo uvnitř hořet.
Aby někdo ten svazek omotal páskou a nahradil silně hořlavý výplně nehořlavými, tak museli úplně zbytečně uhořet tři skvěle vycvičení lidi.
Rusové měli nějaký oběti taky, ale ne tohoto rázu, to podle mě nebyly oběti jejich vyslovenýho šlendriánu-diletantismu-sabotáže, ale oběti nejspíš špatného návrhu něčeho a už od samotného počátku.
Když pak ještě vezmeme v úvahu, že projekt Apollo měl k dispozici nejspíš to nejlepší z Ameriky, samozřejmě včetně výpočetní techniky a šíleného balíku prachů - a proti tomu sovětské projekty, které jejich lidi počítali nejspíš na sčotech, logaritmických pravítkách, zčásti zkonstruovali "od oka" a zčásti okopírovali, tak to už je zcela mimo diskusi, kdo v tomto závodě dokázal víc, Měsíc neměsíc..
Nechat prodřít svazek ničím nechráněných drátů až do zkratu, v atmosféře skoro čistého kyslíku, no to už snad ani šlendrián není, to už skoro vypadá jako záměr, nebo sabotáž...
Rus někam zašroubuje šroub přes závit, anebo použije k "zašroubování" kladivo. Není námitek, pokud to nestojí životy lidí a ten kladivem zbouchaný krám se pak z vesmíru v pořádku vrátí.
Ironií osudu je, že posádka Apolla 1 vlastně ani neopustila Zemi.
Jestli se dobře pamatuju, stalo se to v hangáru, ve funkční kopii modulu, co byla v důsledku tak zfušovaná, že ani nešly otevřít dveře, když to začalo uvnitř hořet.
Aby někdo ten svazek omotal páskou a nahradil silně hořlavý výplně nehořlavými, tak museli úplně zbytečně uhořet tři skvěle vycvičení lidi.
Rusové měli nějaký oběti taky, ale ne tohoto rázu, to podle mě nebyly oběti jejich vyslovenýho šlendriánu-diletantismu-sabotáže, ale oběti nejspíš špatného návrhu něčeho a už od samotného počátku.
Když pak ještě vezmeme v úvahu, že projekt Apollo měl k dispozici nejspíš to nejlepší z Ameriky, samozřejmě včetně výpočetní techniky a šíleného balíku prachů - a proti tomu sovětské projekty, které jejich lidi počítali nejspíš na sčotech, logaritmických pravítkách, zčásti zkonstruovali "od oka" a zčásti okopírovali, tak to už je zcela mimo diskusi, kdo v tomto závodě dokázal víc, Měsíc neměsíc..
Naposledy upravil(a) sinclair dne 26 srp 2019, 13:55, celkem upraveno 1 x.
O tom se občas něco proslechne, jindy zase něco jiného...sinclair píše:Ta uhořelá posádka Apolla 1 byla ale fakt zbytečná a dílem ještě většího šlendriánu, než jaký se obecně připisuje vždycky Rusům.
Nechat prodřít svazek ničím nechráněných drátů až do zkratu, v atmosféře skoro čistého kyslíku, ...
Vzpomněl jsem si, kdysi se psalo, že byli v atmosféře čistého kyslíku, při letu měli mít tlak 0,2atm, při té zkoušce chtěli vyzkoušet, jak ta kabina vydrží přetlak 0,2atm vzhledem k vnějšímu prostředí, tak tam ten kyslík ještě natlakovali. A v takové kyslíkové atmosféře hoří i to co za normálního parciálního tlaku kyslíku je nehořlavé. Prý se azbest taky nechová zrovna dvakrát nehořlavě.
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
řekl bych že posádku A1 vědomě obětovali ve jménu pokroku a experimentů, lidi je na světě jako...dost
A13 vezlo časovanou nálož která explodovala ve vhodný okamžik aby ověřila odolnost CM v extrémní situaci
to je amerika kde platí dolar, lidský život ne
A13 vezlo časovanou nálož která explodovala ve vhodný okamžik aby ověřila odolnost CM v extrémní situaci
to je amerika kde platí dolar, lidský život ne
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Nebylo to v hangáru ani ve funkční kopii modulu a dveře nebyly zfušovaný. Stalo se to na rampě, přesně řečeno na rampě startovacího komplexu 34, kam v tý době byl vyvezenej na předstartovní přípravu plnohodnotnej exemplář nosný rakety Saturn 1B s lodí určenou pro let po orbitě kolem Země - měl to bejt první let Apolla. O měsíc pozdějc byl plánovanej start a na 27.ledna byla naplánovaná kompletní simulace startu s tou výhradou, že do rakety nebylo natankovaný žádný palivo - jinak šlo o kompletní raketu s kosmickou lodí určenou k normálnímu startu. Jediná pravda je to o těch elektrickejch drátech prodřenejch o údajně šroubovák zapomenutej v místech pod nohama jednoho z trojice astronautů, kde údajně mělo dojít navíc k navlhnutí chladicí kapalinou ze stejným způsobem prodřený hadice klimatizace skafandru, která obsahovala dietylénglykol - dokud byl kolem normální vzduch, nic se nedělo, jenomže při komplexní simulaci startu docházelo k naplnění kabiny lodi čistým kyslíkem a v týhle kombinaci došlo v krátký době k zahoření. V prostředí čistýho kyslíku pak hořelo všecko, i to co je v normální atmosféře 78%dusíku a 21% kyslíku nehořlavý. Dveře pak nešly otevřít jednoduše proto, že původní návrh jejich konstrukce používal dvířka otevíraný dovnitř kabiny stejně jako se otevírají všecky poklopy na ruskejch kosmickejch lodích - a v momentě zahoření uvnitř kabiny vinou prudkýho nárůstu teploty samozřejmě natolik stoupnul tlak, že na dvířka velký zhruba 70x80cm působil silou několika tun. I to byl jeden z požadavků, který musela firma North American Aviation při rekonstrukci Apolla splnit - aby se dvířka napříště otevíraly směrem ven z kabiny.sinclair píše:Ta uhořelá posádka Apolla 1 byla ale fakt zbytečná a dílem ještě většího šlendriánu, než jaký se obecně připisuje vždycky Rusům.
Nechat prodřít svazek ničím nechráněných drátů až do zkratu, v atmosféře skoro čistého kyslíku, no to už snad ani šlendrián není, to už skoro vypadá jako záměr, nebo sabotáž...
Rus někam zašroubuje šroub přes závit, anebo použije k "zašroubování" kladivo. Není námitek, pokud to nestojí životy lidí a ten kladivem zbouchaný krám se pak z vesmíru v pořádku vrátí.
Ironií osudu je, že posádka Apolla 1 vlastně ani neopustila Zemi.
Jestli se dobře pamatuju, stalo se to v hangáru, ve funkční kopii modulu, co byla v důsledku tak zfušovaná, že ani nešly otevřít dveře, když to začalo uvnitř hořet.
Množství hořlavýho matroše v kabině kritizoval sám Gus Grissom i další astronauti ještě mnohem dřív, než došlo k tragédii na kosmodromu. K jeho nahrazení skutečně došlo až po tom, co tenhle matroš spoluzavinil smrt všech 3 členů první posádky.sinclair dál píše:Aby někdo ten svazek omotal páskou a nahradil silně hořlavý výplně nehořlavými, tak museli úplně zbytečně uhořet tři skvěle vycvičení lidi.
Ne, jenom špatně vybroušenej vnitřní povrch schránky na padáky zavinil uváznutí hlavního padáku uvnitř u Sojuzu 1 - což stálo krk Vladimíra Komarova, nějakejch 79 přiznanejch obětí a až 130 neoficiálně uváděnejch mrtvejch stála tzv "Nedělinova katastrofa", kdy na základě přímýho rozkazu maršála SSSR Mitrofana Nedělina, kterej osobně dohlížel na práce, byla na raketě R-16 po nezdařeným pokusu o start 24. října roku 1960 měněný hlavní ventily paliva a okysličovadla aniž by předtím byly z rakety odčerpaný samozážehový (!!!) pohonný hmoty - samozřejmě náhoda je rohatý zvíře, náhodnej zkrat zažehnul motory druhýho stupně, ty propálily nádrže na prvním stupni a z následnýho ohnivýho pekla samozážehový kombinace asymetrickýho dimethylhydrazínu s kysličníkem dusičitým neměl šanci utéct nikdo - samotnýho maršála Nedělina identifikovali jen podle sériovýho čísla na jeho hvězdě Hrdimy SSSR, z některejch lidí nezbylo kromě ohořelejch cvočků z bot a přezky opasku vůbec nic ... To nebyl šlendrián? Jestli ne tohle, tak už nevím co ...sinclair dál píše:Rusové měli nějaký oběti taky, ale ne tohoto rázu, to podle mě nebyly oběti jejich vyslovenýho šlendriánu-diletantismu-sabotáže, ale oběti nejspíš špatného návrhu něčeho a už od samotného počátku.
Jednoznačně Amerika, Leošu - protože se na Měsíc dokázali dostat a zároveň se z něj bezpečně dokázali vrátit včetně toho, že se jim povedlo odvrátit doslova megaprůser hrozící třema mrtvolama v lodi na heliocentrický dráze v případě Apolla 13. Rusi proti tomu ve srovnání s technikou Apolla připravovali šlapací autíčko s madlem pro případnou tlačnou osobu, který chtěli postavit proti technice Formule 1. Těch nedostatků, který jejich technika měla proti americký a který chtěli nahrazovat osobním hrdinstvím a až sebevražedným odhodláním svejch lidí, těch bylo straaaaašně moc. Stačí srovnat dva fakty - než se z rampy zvedlo v prosinci 1968 první Apollo určený k obletu kolem Měsíce neboli Apollo 8 (Borman, Lovell, Anders), měla NASA motor F1 montovanej do I.stupně Saturnu 5 otestovanej na pozemním stendu při desítkách zážehů a s celkovou dobou chodu (rozloženou na několik zkušebních exemplářů) tisíce vteřin - naproti tomu Kuzněcovův NK-34, určenej do I.stupně Koroljovovy N1, kde jich právě kvůli tak nízkýmu tahu muselo najednou hořet 30ks najednou, nebyl na pozemním stendu zkoušenej vůbec a bylo předem dáno, že se "... motory otestují při prvních startech...." ....!!!!!!!!!Už chápeš, na čem Rusi ztroskotali? Oni prostě počítali s "provozníma ztrátama" včetně případný smrti kosmonautů, kdežto Američani se snažili svůj projekt po tom, co se ukázaly všecky bezpečnostní nedostatky původní konstrukce v plný nahotě, učunit natolik bezpečnej, aby se nemusela střílet čestná salva pokud možno ani jednou ...sinclair dál píše:Když pak ještě vezmeme v úvahu, že projekt Apollo měl k dispozici nejspíš to nejlepší z Ameriky, samozřejmě včetně výpočetní techniky a šíleného balíku prachů - a proti tomu sovětské projekty, které jejich lidi počítali nejspíš na sčotech, logaritmických pravítkách, zčásti zkonstruovali "od oka" a zčásti okopírovali, tak to už je zcela mimo diskusi, kdo v tomto závodě dokázal víc, Měsíc neměsíc..
Kono, neblázni - ta "časovaná nálož" byl termostat uvnitř nádrže na LOx, kterej při testech na rampě někdo napojil na mnohonásobek jeho konstrukčního napětí - na 127V místo na 27V, který ho měly napájet za letu. Kontakty se spekly a teplo narušilo i izolaci, takže potom při zapnutí míchání LOx to na něm (ZASE TEN KYSLÍK!!!) v prostředí čistýho kyslíku zajiskřilo ... a BUM!!!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Ekkáre, přečti si prosím Astronautix.com. Kuzněcov měl NK34 otestovaný desítky hodin ale jen samostatně. Měl taky otestovanej svazek motorů pro druhej stupeň N1 na standu 2. kompletního stupně. To všecko makalo správně. Ale nebyly prachy a čas na stavbu standu pro kompletní 1. stupeň a to byl ten problém. Praskaly přívodní roury k motorům kvůli vibracím a hlavně to pokaždý pos.ral Kord, což byl řídící systém pro tu hromadu motorů.
Jinak MK34 byly tak "mizerný" motory, že po 30 letech od jejich vývoje amíkům spadla brada že ten systém motoru funguje, což se jim při jejich vývoji nepodařilo dotáhnout do konce a hned si koupili licenci a cpali ho do svý rachejtle. Nemám čas hledat typy a čísla.
Jinak MK34 byly tak "mizerný" motory, že po 30 letech od jejich vývoje amíkům spadla brada že ten systém motoru funguje, což se jim při jejich vývoji nepodařilo dotáhnout do konce a hned si koupili licenci a cpali ho do svý rachejtle. Nemám čas hledat typy a čísla.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Jirko - já jsem nenapsal nic negativního proti NK-34, jen jsem napsal, že je neměli vyzkoušený. Verze NK-34 určená do druhýho stupně má(měla) jinou výstupní trysku s jiným expanzním poměrem, celou regenerativně chlazenou - proto ji testovali a tu do prvního stupně, kde bylo regenerativní chlazení kombinovaný s ablativním, ne. Se systémem KORD máš naprostou pravdu - a ty vibrace jim vznikaly "díky" tomu, že zhruba po minutě letu od samotnýho odlepení se od rampy KORD musel kvůli nemožnosti jinak zregulovat tah při průrazu aerodynamický Machovy bariéry vypnout 6 z těch 30 společně hořících trysek - neboli 20%, a tím taky o 20% prudce spadla vteřinová spotřeba paliva. Tím vzniknul v hlavním napájecím potrubí tlakovej ráz, kterej jim trhal trubky a lámal ventily ... I to měli američani u F-1 mnohem líp zvládnutý, protože prostě ten motor jako civilní projekt měl regulační hranice úplně jinde než ten vojenskej Kuzněcovův. Prostě měli víc peněz, dostatek času a mozky co chtěly něco dosáhnout. Na Ruský straně válčil Koroljov a po něm Mišin s řiditelama podniků, kterým vůbec nezáleželo na tom, jestli dostanou zakázku na výrobu čehokoliv pro vesmírnej výzkum - jednoduše proto, že každej jen trochu významnější podnik v Rusku dělal a dělá pro armádu ... zatímco za oceánem se podniky předbíhaly o to dělat pro aerokosmickej průmysl i jen blbý věšáčky ...
Kono - Proton nestačí nosností, má moc velkej hmotnostní poměr. Proštuduj Ciolkovskýho. I se čtvrtým urychlovacím stupněm sotva stačil na vynesení Lunochodu bez pilota, natož aby utáhnul loď se všema systémama podpory života, navigací a dalším - plus jak už tady padlo, měl a má toxickou palivovou kombinaci, jejíž důsledky si na vlastní plíce vyzkoušel právě u R-16 i už zmíněnej maršál Mitrofan Nedělin ...
Kono - Proton nestačí nosností, má moc velkej hmotnostní poměr. Proštuduj Ciolkovskýho. I se čtvrtým urychlovacím stupněm sotva stačil na vynesení Lunochodu bez pilota, natož aby utáhnul loď se všema systémama podpory života, navigací a dalším - plus jak už tady padlo, měl a má toxickou palivovou kombinaci, jejíž důsledky si na vlastní plíce vyzkoušel právě u R-16 i už zmíněnej maršál Mitrofan Nedělin ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Proton byl použit v kombinaci s modifikovaným Sojuzem ke zkušebním letům okolo Měsíce, označovali to jako Zond. http://www.russianspaceweb.com/l1.html Úspěšně dopadl jen jeden test, který proběhl až po Apollu 8, takže o pilotovaný let už nebyl zájem. A vzhledem ke spolehlivosti celého systému to bylo zjevně dobře.
Pokud jde o NK33, po haváriích starých rekonstruovaných motorů z N1 projektu o ně nakonec Američani ztratili zájem. Nevím, jestli koupili i licenci, ale rozjet výrobu nového motoru se nepokusili. Radši objednávají moderní nové RD180/RD181. Je paradoxní, že Rusové pro tyto motory nedokázali najít využití.
Pokud jde o NK33, po haváriích starých rekonstruovaných motorů z N1 projektu o ně nakonec Američani ztratili zájem. Nevím, jestli koupili i licenci, ale rozjet výrobu nového motoru se nepokusili. Radši objednávají moderní nové RD180/RD181. Je paradoxní, že Rusové pro tyto motory nedokázali najít využití.
Koukám na start Delta IV Heavy. https://www.youtube.com/watch?v=Kg65SiK4-bI Kurňa co to je hned po startu co ožehlo celej levej booster a částečně i střední že až barva slezla? Je v tom RS68A, což je LH2/LOX motor a kdyby měli únik tak to spíš bouchne než takhle ohoří.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!