tvar ramienka na gramofone

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#16 Příspěvek od Hill »

Tangenciální.
Řezací hlava je vedená po masivní tyči a posouvaná pohybovým šroubem, jehož rychlost otáčení se mění podle amplitudy záznamu, jaká bude o otářku desky později. Stejně se pohybuje i laserová vypalovací hlava při použití DMM, řili řezání matrice přímo do povrchu kovové desky.
Jenomže tangenciálnímu raménku je nutné obstarat pohon, který musí nehlučně umět sledovat drážku při nejen proměnném stoupání, ale také se musí vyrovnat s určitou nenulovou excentricitou desky. Čili i zde se musí přistoupit k větším či menším kompromisům, jejichž potlačení je drahé a nezlevní ho ani vyronemé tisícové série gramofonů.
Proto se využívá zalomeného raménka s přesahem dráhy hrotu za střed desky. Poloměr zakřivení drážky se s poloměrem otáčení raménka do značné míry vzájemně kompenzují. Na desce se pak dají najít dva poloměry, na nichž je chyba vodorovného snímacího úhlu nulová, zatímco mezi nimi, před a za nimi roste, Vhodnou volnou délky a zakřivení lze dosáhnout chyby pod ± 2° po celou hrací dobu elpíčka 30 cm. To u eliptického hrotu znamená složku zkreslení způsobenou touto úhlouvou chybou maximálně 0,8 %, což je stále přípustné.

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#17 Příspěvek od Jimmi2 »

Hill píše: ...a nenamáhal ložiska vodorovné osy, ty totiž u plochého raménka nejsou...
Mám teď gramofon někde zahrabaný a tak se nemůžu mrknout, ale opravdu tam není vodorovné ložisko.....?

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#18 Příspěvek od PavelFF »

Když si dám vyhledat třeba high end gramofon, tak naběhne pousta obrázků. Nejsou všechny gramofony bůhvíjak high end , ale většina z nich má jen rovné raménko. Nebo mají rovné raménko a na konci jen krátké zahnutí ve tvaru hokejky pro přenosku. Což je divné, pokud je esovité raménko skutečně tak strašně důležité pro správný přenos sil a momentů a vůbec to není estetická záležitost zvyšující prodejnost.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#19 Příspěvek od EKKAR »

Hlavně to správně esovitě zahnutý je patentově chráněný a než zahnutý jinak, to už je lepší ta jednoduchá hokejka.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#20 Příspěvek od Hill »

Na to, jak moc estetická záležitost to je, by se přišlo po náhradě ramínkem s rovnou trubkou, jak moc by byl rozdíl slyšet a co by bylo měřitelné. Ve zvuku hrají i vlastní rezonance soustavy hrot - přenoska -raménko - šasi . pohon - talíř - deska.
Je možné, že výrobce takto zabil dvě mouchy jednou vanou: rozložil jednu rezonanci na dvě méně výrazné, posunuté jinam a navíc zavedl módu esovitě zakřivených ramének. Někteří výrobci se toho tvaru drželi dlouho.
U levných šasi to asi jiný smysl, než estetický, dnes už nemá. Prostě přišla móda zakřivených ramének (jen ne stejně, jako u parentované konstrukce), podobně, jako se do zahraničí dobře prodávalo cuprextitové ploché raménko na NAD5120, zatím, co u nás někdo rozhodl, že to zákazníci nekoupí, tak se gramofon prodával jako NC470 s trubkovým raménkem s viskózními tlumiči rezonancí. Ale u drahých šasi doporučovali výrobci pravidelnou údržbu po určitých naběhaných hodinách, nejdéle však každé dva roky (to byl tuším Thorens), i když ta jejich šasi mohla běhat denně bez údržby a slyšitelné změny parametrů 20 i více let. Bez údržby většina šasi vykazuje nepatrně zvětšené vůle, vybroušení patního ložiska talíře, prostě ty původně pečlivě potlačené rezonance můzou být dnes už jinde
Jak jsem už napsal - to by se dalo zjistit jen bezprostředním srovnáním.

Uživatelský avatar
makak
Příspěvky: 455
Registrován: 28 črc 2019, 02:00

#21 Příspěvek od makak »

Z hlediska geometrie jsou tři parametry:
1. Vzdálenost osy otáčení ramínka od osy talíře
2. Vzdálenost hrotu přenosky od osy otáčení ramínka
3. Úhel mezi osou přenosky a spojnicí hrotu s osou otáčení ramínka
Tyto tři parametry musí být vzájemně co nejlépe nastavené, aby přenoska v rozsahu záznamu na desce co nejlépe simulovala tangenciální snímání, protože rytí záznamu je tangenciální. Všechno ostatní jsou parádičky.
Samozřejmě pak je další oblast a to hmotnosti, přítlačná síla na hrot a rezonance, ale to s půdorysným tvarem ramínka souvisí jen velmi vzdáleně. Spíš jde o použité materiály.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#22 Příspěvek od Hill »

Jistě, ale původně se tu jednalo právě jen o to, jeký význam má esovité prohnutí raménka, když téhož ofsetového úhlu lze dosáhnout i na konci rovné trubky, ba plochého cuprextitového raménka.
Taky už jsem psal, že někteří výrobci dávali esovitá ramínka do gramofonů, u kterých to bylo úplně jedno? Určitě psal, ale z opačného pohledu. V těchto případech nešlo o parametry a možná ani o snížení krouticího momentu působícího na vodorovnou osu otáčení raménkam, jako o optický efekt, jako že gramofon má dlouhé raménko. Poloměr opisovaný hrotem zůstal stejný, ale trubka byla delší.
A, když už jsi začal s tím ofsetovým úhlem a rozměry, pak například Projecty Debut SE jsou optimalizované rozměry 200 mm montážní vzdálenost svislých os ložisek talíře a přenosky, efektivní délka přenosky (poloměr vodorovné dráhy hrotu) je 218,5 mm, nulová odchylka od tečny k drážce je na poloměrech desky 66 a 120 mm. Montážní vůle přenosky ve skořepině dovoluje tyto poloměry o něco málo změnit jemnou změnou ofsetového úhlu, co dovolí šroubky, ale přiznejme si: kdo z nás to po výměně přenosky nějak hluboce řešil?
Tuto otázku jsem v článku o resuscitaci gramofonu zcela vypustil, protože jsem se zabýval jen hotovými šasi, na nichž jsou už rozměry a úhly pevně dané.

Uživatelský avatar
zdenoeddie
Příspěvky: 2411
Registrován: 31 říj 2007, 01:00
Bydliště: uz len Presov :)
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od zdenoeddie »

Trosku vstupim do diskusie jednoduchym dotazom.
Je lepsie vyrieseny gramofon NC450 alebo NC500? Obidva su dobre hodnotene, a obidva maju iny tvar ramienka.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#24 Příspěvek od Hill »

Na takovou otázku neexistuje jednoduchá odpověď.
Pokud jde o elektroakustické vlastnosti, jsou oba přístroje srovnatelné a případný rozdíl ve výsledném zvuku není pozorovatelně tvarem raménka ovlivněný. Jestli máš možnost bezprostředníh srovnání, zkus to, ale asi rozdíl neuslyšíš. A jestli, pak to bude s největší pravděpodobností způsobené jinou příčinou, tím myslím hlavně odstup hluku, protože po těch letech už budou motorky hlučnější a jejich tlumicí závěsy tvrdší, a to ne stejně.
Pro posluchače s absolutním sluchem bude určitě vhodnější NC450, protože dovoluje snadno upravit otáčky a tím "posunout" ladění.
Ale NC500, to je především gramofon oproštěný od všeho, co není k přehrávání nezbytně potřeba, spolehlivý a robustní, vlastně předvoj a předloha řady Pro-Ject (ačkoliv za skutečnou předlohu modelů Debut by se slušelo pokládat spíše SG40 od HiFiklubu).

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“