rozmístění cívek (generátor)

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
blesk16
Příspěvky: 145
Registrován: 08 črc 2011, 02:00
Bydliště: Rumburk

rozmístění cívek (generátor)

#1 Příspěvek od blesk16 »

Ahoj, mohli byste mi prosím dát odkazy na nějaké stránky, kde se řeší, jak musí být umístěné cívky, aby byli "synchronizované". Zrovna teď řeším Babettu a když zapojím sériově všechny 3 cívky (po 90° / 120°), 2 po 90° nebo 180°. Jak se budou navzájem výkonově ovlivňovat? Jde mi teď o teorii, protože mě to zajímá všeobecně, né jen u Babetty. Můžou to být klidně i anglické stránky, chci se o této problematice co nejvíce dozvědět, děkuji vám. Případně, jestli je rozdíl i permanentní nebo buzený rotor.

Uživatelský avatar
yakl
Příspěvky: 436
Registrován: 14 dub 2005, 02:00

#2 Příspěvek od yakl »

Skús si nájsť niečo tu

Kód: Vybrat vše

http://www.motelek.net/andere/cdi/
Ja som nedávno riešil v záhradnom traktoríku zapaľovanie CDI, na Slovensku nezohnateľné, vraj aby som vymenil aj cievky a prerobil ho na kontaktné, to je vlastne downgrade, aspoň v mojich očiach. Tieto stránky mi pomohli, zapaľovanie som rozpílil, vymenil vadný kondenzátor 1.5 mikro a zapaľovanie fachčí, zemiaky som vyoral.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

U toho zapojení cívek je hodně důležitý, na kolik pólů je zmagnetovanej rotor a třeba u kontaktního zapalování (pařez/pionýr/mustang) je i důležitej úhel, v jakým mají vůči sobě i vůči rotoru rozmístěný pólový nástavce těch cívek. Když je totiž pólová rozteč mezi jednotlivýma magnetickýma oblastma na magnetu jiná než je rozteč nástavců cívek respektive když je některá z cívek posunutá o jinou vzdálenost, než jaká je mezi pólama magnetu, dochází při sériovým spojení cívek k fázovýmu sčítání napětí na cívkách - a to může mít i zápornej "přínos", pokud se zrovna "sejdou" rozteče po obvodě generátoru s pólovýma roztečema na magnetu tak, že maximum naindukovanýho napětí na jedný špulce se sečte s maximem opačný polarity na druhý špulce, mezi koncema pak není napětí žádný a přesto špulky hořej, protože jsou de facto zapojený do zkratu. Ono stačí u kontaktního zapalka mít i jen blbě natočenej magnet vůči špulce, ze který se napájí cívka - když mechanickej kontakt rozepne zrovna ve chvíli, kdy je na generátorový cívce vinou polohy magnetickejch pólů na rotoru nulový napětí a tím pádem neteče do zapalovací cívky žádnej proud, nemá cívka "nabito" a jiskra nepálí, i kdyby se motor točil jak v tryskáči. Narazil jsem na to v souvislosti s potřebou zvednout výkon u fichtla, kdy jsem dostal radu, že si mám koupit silnější magnet z mustanga - jenže ten co jsem koupil byl zmagnetovanej tak, že měl magnetický póly v jiný poloze vůči klice, než povodní co v motoru fichtla byl - a výsledek byl ten, že po výměně magnetu jsem fichtla vůbec nebyl schopnej nastartovat. Bejvalo by se mi to povedlo s elektronickým zapalováním, který do zapalcívky pouští impuls z nabitýho kondíku, kterej by se nabil přes diodu bez ohledu na okamžitý maximum napětí/proudu na napájecí špulce, jenže to jsem v tu dobu na svým fichtlu ještě neměl ... Takže bacha - pokud se budete snažit využít generátor s permanentníma magnetama bez usměrnění, je potřeba hlídat i nafázování cívek vůči sobě ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
blesk16
Příspěvky: 145
Registrován: 08 črc 2011, 02:00
Bydliště: Rumburk

#4 Příspěvek od blesk16 »

Díky oběma, schémata se budou hodit. Ekkare před pár měsíci jsem opravoval rotor na velké motorce. Díky špatně zvolenému lepidlu ve výrobě se lepidlo teplotou uvolnilo a magnety přicucly k sobě, tak jsem je lepil. Je tam 6 magnetů (půlměsíc) a na jedné straně je sever na druhé jih, je tam tedy celkem 12 pólů. Stator tvoří 18 cívek (6 sériově zapojených a posunutý o 3 cívky). Tam to celkem i chápu, ale u Babetty je na rotoru 8 magnetů (teď nevím jestli to je jen jeden pól nebo jsou 2 pólový (celkem tedy 8 pólů nebo 16?) Když je 6 pólový, tak jsou cívky po 120°, aby byly synchronizované. Když je 8 pólů, tak by měly být posunuty o 90°, aby byly také synchronizované. Když jsem ale zapojil všechny 3 sériově (po 90°), tak hořely a výkon nebyl tak velký. To bylo tedy tím, že jedna z tě cívek nebyla zrovna stejně nabuzená a vyrušily se mezi sebou. Jenže pak mi to nedává smysl, když je tam 8(16) pólů a jsou od sebe 90°. Pokud bych každou cívku přes můstek usměrnil, tak není potřeba synchronizaci řešit. Jenže každá cívka dá cca 2-3V a to je pro další elektroniku (kór step up měniče) účinnostně nevýhodné.

Uživatelský avatar
yakl
Příspěvky: 436
Registrován: 14 dub 2005, 02:00

#5 Příspěvek od yakl »

Ešte by som chcel upozorniť, že alternátor s trvalými magnetmi musí byť vždy poskladaný, teda treba aj do rozobratého rotora vložiť stator aby bolo magnetické pole uzavreté. Ak odložíš rozobratý alernátor bez vloženia statora, oslabnú magnety v rotore.

Uživatelský avatar
blesk16
Příspěvky: 145
Registrován: 08 črc 2011, 02:00
Bydliště: Rumburk

#6 Příspěvek od blesk16 »

O tom vím, už mám sehnaného člověka, co umí těmto malým rotorům vrátit zpět jeho sílu. Zajímá mě pak měření, jaký výkon bude mít teď a po nabití síly magnetů.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“