Odvozování schémat
Moderátor: Moderátoři
- HiGhLaNdEr
- Příspěvky: 912
- Registrován: 08 bře 2005, 01:00
- Bydliště: Českobudějovicko
- Kontaktovat uživatele:
A kontra, subkontra ....EKKAR píše:Ježišmarjá.....!!!!!
Niekedy v roku pána 1969 sme ako stredoškoláci absolvovali prípravu na štúdium na VŠ.
Okrem precvičovania matematiky, fyziky to bolo osvojenie si spôsobu učenia. Než aby som ropzvádzal, čo to je, mám veľmi často nuitkanie poslať aj dešných stredoškolákov a ich učiteľov aspoň na mesačné školenie.
To Fredy00 - tebe chýba predovšetkým schopnosť učiť sa. Vedu (ani elektroniku) ti do hlavy žiaden učiteľ nevtlčie. Ak vravíš, že vás učitelia zahrnuli množstvom učebných textov, tak ver mi, že tá "veda" tam je schovaná. Odhliadnuc od skutočnosti, že aj ten tiežpedagog, ktorý na rozdiel od dobrého učiteľa (tých je čím ďalej tým menej) si namýšľa, že vie učiť, prtedloží na učenie látku z učebnice, učebných textov a p., kde je to poznanie napísané.
Ale - nenaučí ani Teba, ani druhých, ako je treba z množstva textu vedieť VYBRAŤ podstatu, teda to dôležité, niečo ako ošúpať jablko, mrkvu, banán, aby si sa dostal k podstate.
Ty podľa všetkého konzumuješ, všetko - šupku, jadierka spolu s ovocím a NEVIEŠ, čo ješ.
Vedieť čítať schému je predovšetkým o tom, vedieť poznať úlohu a spôsob fungovania jednotlivých súčiastok, a následne poznať ich chovanie sa pri js a str. napätí. Že je to veda, svedčí o tom, že málo ľudi dokáže na prvý pohľad povedať aj o zložitejšom obvode, na čo slúži a následne vyanalizovať aj fciu jednotlivých súčiastok. Toto sa dá naučiť iba tak, že sa naučíš základy a denno-denne si to /často nevedomky/ opakuješ na jednodchých obvodoch.
Ak tvoj záujem o elektroniku je naozaj silný, verím, že časom na to prídeš.
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Hledal (a nenašel) jsem jeden můj starší příspěvek a padnul jsem na tenhle. Tak neodolám a dám sem dva odkazy. Takových se asi najde na webu milion šest, ale tyhle - to jsou pecky:
https://forum.zive.cz/viewtopic.php?f=959&t=1208415
https://www.zive.cz/poradna/pomoc-stude ... tanswers=1
https://forum.zive.cz/viewtopic.php?f=959&t=1208415
https://www.zive.cz/poradna/pomoc-stude ... tanswers=1
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
No. já mám pocit, že jsi Fredy o elektriku neměl nikdy zájem. Elektrika není: Karel Jaromír Erben: Ohmův zákon.
Myslím si, že jsi nepochopil elektron ani v jednoduchém smyslu, elektrický potenciál ani elektrický proud. Unikl ti význam statických a dynamických hodnot, funkce zdroje, odporu, kondenzátoru a cívky. Význam polovodiče, dějů na PN přechodu, princip MOSFET a JFET tranzistoru. Pochopení sinusovky a její dynamiky, fázových posunů mezi proudem a napětím.
Pak je jasné, že neumíš u tranzistoru rozlišit vstupní a výstupní střídavý okruh, jejich společnou část, kde se vzájemně ovlivňují a jak.
Copak se vás kantoři opakovaně při výkladu neptali, čemu nerozumíte? A vás nic nenapadlo?
Pokud se na to ptáš nyní, co tě k tomu vede? Skutečný zájem anebo jen potřeba mít (nedejbože) papír? Na to si umíš sám odpovědět a pokud si to ujasníš, budeš vědět, co máš dělat.
Myslím si, že jsi nepochopil elektron ani v jednoduchém smyslu, elektrický potenciál ani elektrický proud. Unikl ti význam statických a dynamických hodnot, funkce zdroje, odporu, kondenzátoru a cívky. Význam polovodiče, dějů na PN přechodu, princip MOSFET a JFET tranzistoru. Pochopení sinusovky a její dynamiky, fázových posunů mezi proudem a napětím.
Pak je jasné, že neumíš u tranzistoru rozlišit vstupní a výstupní střídavý okruh, jejich společnou část, kde se vzájemně ovlivňují a jak.
Copak se vás kantoři opakovaně při výkladu neptali, čemu nerozumíte? A vás nic nenapadlo?
Pokud se na to ptáš nyní, co tě k tomu vede? Skutečný zájem anebo jen potřeba mít (nedejbože) papír? Na to si umíš sám odpovědět a pokud si to ujasníš, budeš vědět, co máš dělat.
Je to hodně o učitelích, ale ještě víc samozřejmě o žácích. Vedu u nás ve vesnici kroužek Zábavná věda pro první stupeň základky. To co předvádí děti je neskutečné (mají chuť, učí se), ale bez lektora to nejde. Výklad s projektorem nikoho nezajímá - potřeba dělat experimenty, výklad bez rovnic, holt pak ale příprava zabere mnohem více času než výuka a to většina lektorů odmítá a řekne žákům, že to mají v učebnici. Dnes máme přeměnu energie a Newtoonivi zákony. Bude termokamera, kladiva, medicimbal, kopačák, lego autíčka, nafukovací balonky, závody na téma akce a reakce. Tohle ve škole nikdo není schopen udělat! Máme přece učebnice, kde to je napsáno jasně! Učitelé dost často nerozumí tomu co učí nebo to neumí vhodně sdělit.jandu mimo jiné píše: Okrem precvičovania matematiky, fyziky to bolo osvojenie si spôsobu učenia. Než aby som ropzvádzal, čo to je, mám veľmi často nuitkanie poslať aj dešných stredoškolákov a ich učiteľov aspoň na mesačné školenie.
To Fredy00 - tebe chýba predovšetkým schopnosť učiť sa. Vedu (ani elektroniku) ti do hlavy žiaden učiteľ nevtlčie. Ak vravíš, že vás učitelia zahrnuli množstvom učebných textov, tak ver mi, že tá "veda" tam je schovaná. Odhliadnuc od skutočnosti, že aj ten tiežpedagog, ktorý na rozdiel od dobrého učiteľa (tých je čím ďalej tým menej) si namýšľa, že vie učiť, prtedloží na učenie látku z učebnice, učebných textov a p., kde je to poznanie napísané.
Ale - nenaučí ani Teba, ani druhých, ako je treba z množstva textu vedieť VYBRAŤ podstatu, teda to dôležité, niečo ako ošúpať jablko, mrkvu, banán, aby si sa dostal k podstate.
Ty podľa všetkého konzumuješ, všetko - šupku, jadierka spolu s ovocím a NEVIEŠ, čo ješ.
- maxijaroslav
- Příspěvky: 237
- Registrován: 02 čer 2020, 02:00
- Bydliště: Brno KrPole
Možná by Fredy00 mohl najít zajímavou práci v sepisování dějin elektrotechnických výrob u nás, sháněním archívních materiálů a podobně. Byla tady spousta dnes zaniklých firem, vyrábějících elektro a nikdo (pokud vím) jejich historii nesepsal. Měl by k tomu jak jakési znalosti z oboru, tak i zájem o dějepis. Z jiného oboru si vzpomínám na zajímavou knihu "Dějiny koncernu brněnské Zbrojovky" a tak si myslím, že třeba dějiny některé Tesly, MEZu a podobně by mohly být také zajímavé.
Ale je to jen takový nápad, nevím, jestli by ho nějaké museum nebo nějaká organizace na podobnou práci zaměstnalo...
Ale je to jen takový nápad, nevím, jestli by ho nějaké museum nebo nějaká organizace na podobnou práci zaměstnalo...
Když už to tu někdo exhumoval:rudolf02 píše:...Copak se vás kantoři opakovaně při výkladu neptali, čemu nerozumíte? A vás nic nenapadlo?...
Připomněl jsem si tuhle knihu - jak v Brazílii se studenti přednášejícího na nic neptají aby ho nezdržovali a naučili se co nejvíc.
https://www.databazeknih.cz/knihy/to-sn ... azne-91322
BTW: Já se teď občas vyskytuji tady
https://www.fel.cvut.cz/cz/elektra/setk ... u_2016.jpg
ale teorii jak zapojovat tranzistor jsem tehdy taky moc nedal.
Jednou jsem byl vybraný, abych vyhodnocoval výsledky jedné zkoušky, taky tam byla otázka, jak zapojit zenerku, dostali jsme graf charakteristiky - jeden za zkoušených to nakreslil skoro dobře, akorát v propustné větvi.
Chtěl bych tu poděkovat tomuhle pánovi
https://www.fel.cvut.cz/cz/elektra/jubilea/Uhlir_Jan
u kterého jsem tehdy na SVK získal základy toho co mne pak pěkných pár let živilo.
Koukal jsem, že Fredy00 už se tu nevyskytuje. Zřejmě už dostudoval a někde se uchytil jako manager a řídí oddělení vývoje elektroniky.
EDIT - veselá historka z natáčení:
Jednou na fakultě jsme na cvičení z Elektrických měření měli měřit střídavé napětí stejnosměrným měřidlem s použitím kuproxového usměrňovače. Zapojovali jsme obvod podle schematu na tabuli. Tak jsme to tak zapojili, nechtěli jsme čekat na asistentku, aby nám to nejdřív zkontrolovala a začali jsme měřit. Když jsme začali zvyšovat měřené napětí, ručička měřidla se začala zvedat a najednou LUP a nula. Tak jsme koukali co je, zjistili jsme, že schema je blbě, usměrňovač byl zapojený PŘED napěťovým děličem, ale měl být až za ním - kuprox snese napětí žádná celá, nula nula nic a to napětí před děličem ho odpravilo. Tak jsme to přepojili jak to mělo být a zavolali asistentku, aby nám to zkontrolovala. Ta přišla na to, že to neodpovídá jejímu schematu, přepojila to a začala měřit - samozřejmě ručička měřidla se ani nehnula. Tak přivolala kolegu asistenta, ten kouknul na schema a jen mávnul rukou. Ta asistentka si snad dodnes myslí, že ten kuprox odpálila ona.
Z toho plyne... raději nic.
Naposledy upravil(a) Yarda1 dne 19 pro 2020, 13:29, celkem upraveno 1 x.
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
Takhle podobně brazilskému modelu nás učili někteří profesoři v Pardubicích na průmce (maturoval jsem 1972) - doplňující výklad jen v případě, že jsme si doplňující informace nesehnali, nebo jim nerozuměli. Nezvyklý se mimo školu něco učit (stačilo mi, co jsem si zapamatoval ze školy), jsem s tím měl často potíže, až dlouho po škole jsem zjistil, že mi to bylo k užitku. A jsem jim za to dodnes vděčný.Yarda1 píše:...v Brazílii se studenti přednášejícího na nic neptají aby ho nezdržovali a naučili se co nejvíc...
...ale teorii jak zapojovat tranzistor jsem tehdy taky moc nedal...
A teorii, jak zapojovat tranzistor jsme také museli ovládat, protože se to pak ověřovalo při měření v laborkách.
Ale koukal jsem, že dost témet se s léty odložilo až na vysokou.
Doteď vzpomínám na památný výrok, kdy se kolega (student gymplu) šel zeptat, jak to že za zkratem v koaxu je dál signál. čekal sem poučku o délce vlny vs vedení nebo něco podobného, přednášející se zamyslel a říká" to je jednoduché, to není kabel v autě, tam ty vlny prostě jsou"
Další úsměvné jsou chvíle třeba u pohovorů, kdy adept se hlásí na místo HW vývojáře. Při kreslení schematu mu chtěli pomoct, tak do báze tranzistoru nakreslil jako referenci zenerku a on mu na to říká, k čemu je tam ten tyristor?
Až s přibývajícím věkem a rozhledem člověk dochází k závěru že ví, že vlastně nic neví...
Další úsměvné jsou chvíle třeba u pohovorů, kdy adept se hlásí na místo HW vývojáře. Při kreslení schematu mu chtěli pomoct, tak do báze tranzistoru nakreslil jako referenci zenerku a on mu na to říká, k čemu je tam ten tyristor?
Až s přibývajícím věkem a rozhledem člověk dochází k závěru že ví, že vlastně nic neví...
Hehe, kdybych věděl, že tuhle low-level obvodařinu nebudu nikdy pořádně potřebovat, tak bych to tehdy na té Pardubické SPŠce nehrotil a věnoval energii něčemu bohulibějšímu.Hill píše:Takhle podobně brazilskému modelu nás učili někteří profesoři v Pardubicích na průmce (maturoval jsem 1972) - doplňující výklad jen v případě, že jsme si doplňující informace nesehnali, nebo jim nerozuměli. Nezvyklý se mimo školu něco učit (stačilo mi, co jsem si zapamatoval ze školy), jsem s tím měl často potíže, až dlouho po škole jsem zjistil, že mi to bylo k užitku. A jsem jim za to dodnes vděčný.Yarda1 píše:...v Brazílii se studenti přednášejícího na nic neptají aby ho nezdržovali a naučili se co nejvíc...
...ale teorii jak zapojovat tranzistor jsem tehdy taky moc nedal...
A teorii, jak zapojovat tranzistor jsme také museli ovládat, protože se to pak ověřovalo při měření v laborkách.
Ale koukal jsem, že dost témet se s léty odložilo až na vysokou.
Dneska jsou a budou v módě úplně jiný věci. Zabývat se tímhle hlouběji , pokud vás to fakt brutálně nezajímá, je spíš profesní a společenská sebevražda.