Intenzita pole pod vedením VVN

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Intenzita pole pod vedením VVN

#1 Příspěvek od kulikus »

Minulý víkend bylo slunné počasí a naprosto sucho. Jel jsem na kole z kopce po suché asfaltce. A tu mne dosti nemile překvapilo intenzivní elektrické brnění na kovové části krajů řiditek a mezi stehny na okraji sedlovky. Podotýkám za jízdy tj. nohy na pedálech. Když jsem přehmátl na izolovanou část řiditek, brnění ustalo. Koukal jsem, jak je to možné. No a já projížděl pod vedením 400 kV křižujícím silnici ve výšce snad desítky metrů. Někdy tam zajdu s multimetrem.
Osev na poli má trvalý elektrický stimul. ;-)
Čekal bych, že rám kola s vybavením tvoří vodivý celek a zkrat, nevznikne na něm rozdíl potenciálů napětí.

A tak se mi vybavilo - předloni mi jeden překvapený cestující ukazoval na vlakovém nástupišti po dešti drobné sršení v koruně deštníku mezi dráty a kovovou tyčkou madla. Měl ho lehce pootevřený a zvednutý do úrovně hlavy.

Uživatelský avatar
ferdislav
Příspěvky: 933
Registrován: 15 srp 2011, 02:00
Bydliště: Mostecko

#2 Příspěvek od ferdislav »

Možná jsi jel moc rychle : )

Uživatelský avatar
davemh
Příspěvky: 327
Registrován: 02 črc 2016, 02:00
Bydliště: Český ráj

#3 Příspěvek od davemh »

Znám, tady na jendom místě jsem "brněl" skoro vždy. Ale muselo to být starší kolo s ocelovým rámem, novější hliníkové už to nedělá.

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od forbidden »

Na kole se mi to stává celkem pravidelně tu. Jednou jsem se lekl, že jsem si sedl na vosu, jak to brnělo a lechtalo. :lol:

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#5 Příspěvek od Kvicala_r »

Jo, my tak kdysi jezdili s holkama pod VVN a taky se stěžovaly, že je to kope na lemu sedla. Jednou sem z hecu vzal M3900 a naměřil 24V (už přesně nepamatuju mezi kterými částmi). Já nic necítil, ale já měl delší oblečení - ne fakt kraťoučké a obtáhlé kraťasy.
Asi to byl dobrý stimul, ale holky jezdily vestoje :)

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#6 Příspěvek od tomasjedno »

kulikus píše:Čekal bych, že rám kola s vybavením tvoří vodivý celek a zkrat, nevznikne na něm rozdíl potenciálů napětí.
Vyprávěj o tom třeba nějakému dynamu :D

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#7 Příspěvek od Kremik »

Jo, to dělá běžně. Kolo i deštník. Ty přeskoky od deštníku jsou i slyšet. Myslím, že na rámu kola nezáleží, pokud to teda nejsou uhlíkové vlákna. Důležité je, jak je cyklista od rámu izolovaný.

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od workhard »

Někde na ytb dělala nějaká buchta pokus se zářivkou a ta normálně svítila.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#9 Příspěvek od mi-ro »

Měření je pouze indikací. Elektrické pole se nedá měřit běžnými měřáky. Každý ukáže něco jiného, podle jeho vstupního odporu. Diditály mívají běžně i 10MOhm. Ale je pravdou, že kapacitní proudy pod stř. dráty VVN fungují spolehlivě. Kdysi jsem zvučil nějaký sprinty a kabel natáhnul mezi dvěma stožáry 22kV. Samotný kabel házel výboj proti zemi jaxvině. Pravda, zářivky a výbojky mezi tímto kabelem a zemí svítily. (ne naplno!!, jen viditelný výboj)
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#10 Příspěvek od PavelFF »

Vzal jsem si vyhozenou dlouhou zářivku z ekokrabice v Bauhausu a šel to večer zkusit pod vedení 110kV. Opravdu slabě svítí, když jí držím v ruce. 110kV není nic moc. Na netu jsou fotky, jak zapíchli spousty zářivek pod VVN (asi tak 400kV nebo víc) do země a svítily. U 110kV to na zemi nefunguje.

Napěťový spád na metr délky je značný. Na vedení je třeba 200kV, na zemi nula. Výška drátů třeba 20m. 10kV na metr.

Zadejte třeba "fluorescent lamp under high voltage"

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od Michal22 »

To mi, Pavle, připomnělo vyprávění známého, který někdy v osmdesátých letech začal dělat (po vyučení) ve Zbrojovce v rozvodně.
Mistr jej poslal na opravu zářivek, známý si šel do výdejny nafasovat trubice. Z pohodlnosti si je dal na rameno. A jak šel přes rozvodnu, kde vedly kabely nad hlavou, tak se mu trubice na koncích rozsvítily.
Mistr to viděl, myslel si, že tam je výboj, bez přemýšlení skočit jak lev, oba se vyváleli po zemi, několik trubic rozbitých.
A známý se divil, co mistr blbne, proč na něho tak skočil :)
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#12 Příspěvek od MiraSt »

PavelFF píše:Napěťový spád na metr délky je značný. Na vedení je třeba 200kV, na zemi nula. Výška drátů třeba 20m. 10kV na metr.
220kV/1,73=cca127kV pro upřesnění. Napětí proti zemi abych to upřesnil Tak samo u stodesítky. To jenom na okraj. Jsou to sítě TT (uzeměný střed)
Naposledy upravil(a) MiraSt dne 26 kvě 2020, 14:04, celkem upraveno 1 x.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#13 Příspěvek od samec »

workhard píše:Někde na ytb dělala nějaká buchta pokus se zářivkou a ta normálně svítila.
myslíš toto?
Elektrina zadarmo ?? Také si ešte nevidel !!
Obrázek

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#14 Příspěvek od Crifodo »

Mžourání zářivkové trubice pod drátama vvn je slabý a logický projev el. pole, ale před deseti lety se řešily vydatnější efekty
https://karelwagner.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=145661
Bylo o tom i na EB dlouhý vlákno. Po čase to utichlo a myslím že se žádná příčina nezjistila.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od Habesan »

Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“