Prosím o identifikaci relé

Náhrady součástek všeho druhu, informace a dotazy k součástkám

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#16 Příspěvek od masar »

Tak zřejmě jde o tři olověné akumulátory 12V/9Ah, zapojené v provozu do série. Tedy o nabíjecí proud cca 1A (2,7A max.). Místo těchto nebezpečných (a drahých) tanečků okolo přepínání, bych zvážil zabudování DC-DC měniče s proudovým výstupem 1 až 2A a napěťovým omezením na 44V. Cenově i funkčně by to bylo jistě přijatelnější (i kdyby se mohl dobastlit příp. nějaký balancer).
:wink:

Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

#17 Příspěvek od jiri255 »

v tom schematu je jen k čemu budou sloužit relé nebo co s nima potřebuju ovládat spínání relé bude samozřejmě ovládano a to při zapnutém klíčku v zapalování, takže se 36V z 12V nikdy nepotkají, protože konektor nabíjení bude pod sedadlem a to nejde otevřít pokud se spínačka nepřepne do polohy odemčít.
Ano 20A by to zvládnout nemuselo, ale testoval jsem okruh s 20A pojistkou a nespálila se, takže je to asi na hraně, ale pokud seženu relé 25A, 30A budu to asi lepší to souhlasím, ale zatím jsem nikde nenašel ani žádné takové 20A.

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#18 Příspěvek od hajeklubos »

Ahoj,
přikláním se k řešení co navrhuje Masar, tedy nabíjet to jako 36V. Nech si to projít hlavou.
Na první nástřel, jsem na internetu našel tovární nabíječku na 3 x 12V Pb VRLA přímo pro tento účel. Vyřadíš ze hry všechny přechoďáky na kontaktech, baterky budou spojeny natvrdo. Nabíječka stojí asi 1000Kč. Je to nejefektivnější řešení. Vyřešíš jenom připojení jiné nabíječky. Všechna ostatní řešení jsou náročnější. To že relé odešlo mělo nějakou příčinu, nestrkej to tam znova, zaplatíš podruhé.
Luboš

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od Behemot »

Záleží, co je zač ta nabíječka. Pokud je to blbej zdroj (jedno esli spínanej nebo trafo) bez kdovíjaké regulace, tomu měnič neuškodí. Měnič by ale měl mít omezení proudu, jinak bude chtít dávat na výstupu co si akuny vezmou (=všechno), ale nebude mít adekvátní proud na vstupu a může se vypínat skrz přetížení a cokoli.

Pokud je to mikroprocesorovej zdroj, tak v žádným případě, měnič zcela zabije charakteristiku akun a nabíječka bude furt tlačit proudovej režim, no a pokud měnič bude nastavenej na ekvalizační napětí a nechá se to dlouho, vyvaří elektrolyt a akuny pudou rychle do kytek.

Relé na velký napětí běžně jsou, 20, 30, 60 A, ale nový bejvají docela drahý srandy, lepší tahat z mrtvejch velkejch UPSek.

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#20 Příspěvek od hajeklubos »

Našel jsem toto https://www.e-pohon.cz/Nabijecka-pro-ol ... escription. Má to automat, udržovací napětí atd. Nejsem export přes nabíjení koloběžek, tak by bylo dobré aby to ještě někdo posoudil. Netestoval jsem to na vlastní kůži. Nevím jak se to načte. Je to typ EMC 120.
Luboš

Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

#21 Příspěvek od jiri255 »

...ale to jsme se asi špatně pochopili, mě žádná relé ani nic jiného neodešlo všechno funguje jak má. Jen jsem si chtěl usnadnit přehazování sériového a paralelního zapojení, abych mohl baterie nabíjet bez neustálého přepojování nabíječkou pro 12V baterie.
Doma mám 4x to relé co je na obrázku (30A) můžu to tedy zapojit, jenže z těch 4ks může kdykoliv jedno odejít a to by byl problém..., pokud bych ty relé zapojil do série ...nesepne jedno, nesepne žádné, tak to taky problém neřeší mohlo by se stát, že cívkou proud proteče do dalších, ale relé nebude seplé. Přišlo mi lepší kdybych měl 2ks takových relé jako je to první schéma nebo nejlépe 1relé s jednou cívkou co by dokázalo spínat všechny ty okruhy menší pravděpodobnost problémů. Teď, ale vidím, že takové relé není a když omylem bude nebude stát v 1ks do cca 400,-, to stejné je, že nejde sehnat ani to co je na tom schématu v cca 25A do 200,- 1ks, takže buď budu muset nabíjet stejně jako to dělám teď nebo až mě to přestane bavit zkusit sehnat nějakou nabíječku na 36V no pokud bych takovou kupoval určitě by měla umět 12/24/36V všemožné baterie, aby se aspoň dala k něčemu využít.
Předpokládám, že mechanický přepínač nejlépe na klíč (serial, paralelní) se asi taky nedělá?

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od Behemot »

Můžu dodat např. Finder 56.34.9.012.0040 asi za 400 bez dopravy.

Má to 4 přepínací kontakty řízený jednou cífkou, tzn. jedno jediný relé. Maličko trabl je, že to je normovaný na 12 A trvale/20 A špičkově, ale to by mohlo být OK.

Ten proud to nebude ani spínat, ani rozpínat, bude to tím protíkat už v sepnutým stavu při přidání plynu, je to nějaký hejble, jak jsem pochopil. A ty špičky tam taky budou jen krátkodobě, hlavně při rozjezdu kdy je proud největší, pro setrvalou jízdu už je menší. Pokud bys to chtěl mít jistější, tak dvě relé paralelně, proud se rozdělí na obě dvě.

Proudově trochu líp je na tom Panasonic HG4-DC12V, ale to už se nevyrábí, nutno sehnat něco ze starejch zásob.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od ZdenekHQ »

Pokud je to "hejble", tak i 16A Finder je na to slabej a bude to nejspíš hřát. Chce to opravdu ty automobilový nebo minimálně to mnou zmíněný 25A.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#24 Příspěvek od Behemot »

Na tydle proudy sem všechno našel maximálně dvoupólový, takže by to chtělo dvě relé stejně. Radši bych dal kompletně dvě paralelně, než spolíhat na paralelně řazený cífky, ale pro sériový zapojení.

Pak je varianta si to poskládat z MOSFETů, plácnout to na kus plechu niet problema a FETy na desítky ampér se nechají vytahat ze všeho.

Mechanický/vačkový přepínače se nechají sehnat v pohodě, i dyž pro velký proudy lezou do peněz, ale tam by byla extrémní závislost na tom, aby to nepodělala obsluha.
Naposledy upravil(a) Behemot dne 26 črc 2020, 15:02, celkem upraveno 1 x.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#25 Příspěvek od masar »

jiri255 píše:...Jen jsem si chtěl usnadnit přehazování sériového a paralelního zapojení, abych mohl baterie nabíjet bez neustálého přepojování nabíječkou pro 12V baterie....
...takže buď budu muset nabíjet stejně jako to dělám teď nebo až mě to přestane bavit zkusit sehnat nějakou nabíječku na 36V...
...Předpokládám, že mechanický přepínač nejlépe na klíč (serial, paralelní) se asi taky nedělá?
Mechanický přepínač se samozřejmě dělá, napsal jsem to už výše. Jde o paketové vačkové přepínače. V tvém případě by stačily 3 pakety. Ale ani ty nejsou zadarmo.
Provedení s relátky je nebezpečné, protože může dojít k prohoření kontaktů a nejen jich. Použití 4 jednoduchých relé je jejich sebevražda a vražda akumulátorů.
Také jsem už napsal, že lze nabíjet 36V akumulátor 12V nabíječkou, když místo šaškárny s relé použiješ modul DC/DC s nastavitelným proudem i napětím, podobný např. tomuto, případně doplněný o nějaký balancer. Modul i balancer by byly součástí tvé "koloběžky", trvale připojené k akumulátorům. :wink:

Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

#26 Příspěvek od jiri255 »

DC - DC měnič se ale nechová jako nabíječka, takže po nabití se nepřepne do režimu udržování, ale bude nabíjet dál to asi není pro ty baterie úplně dobré, když je tam nechám den nebo 2.
To relé Finder by nebylo zlé, kdyby spíš mělo min těch 20A z 12A už bych měl obavu, když se upeče, tak pod sedadlem bude potom celkem hic až vzplanou baterie a nebudem stíhat seskakovat.
Ty mosfety se budou chovat něco jako relé spínané elektronicky? To, ale nevím jak by vypadalo schéma zapojení?
Ten vačkový přepínač vypadá zajímavě zkusím se podívat jestli by nebylo něco s klíčem a 25A a víc...

Odpovědět

Zpět na „Součástky“