TOS Trenčín SUI- 40-1500 - STEJNOSMĚRNÁ

Rubrika uživatelů a opravářů NC strojů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Lukex86x
Příspěvky: 4
Registrován: 29 led 2014, 01:00

TOS Trenčín SUI- 40-1500 - STEJNOSMĚRNÁ

#1 Příspěvek od Lukex86x »

Dobrý den, potřeboval bych poradit už pár dní se snažím opravit tento soustruh se stejnosměrnou regulací, bohužel nemám krom návodu (který jsem teprv dnes našel) a k papírům regulátoru i zbytek el. schémat tak už jsem tařka bezradný.

Na mašině byli 2 tyristory v můstku prostřelený, dále na stejnosměrném motoru byl přepálený předřadný odpor pro buzení, to vše jsem již opravil.

Řeším už jedinný problém po zapnutí soustruhu navolím libovolný směr, otáčky nastavené např. 1000/min, vřeteno se normálně roztočí a když ho chci zastavit spojkovou pákou do střední polohy tak otáčky pouze poklesnou na nějakých 100/min a po chvíly, když to tak nechám, tak se mašina zastaví a na regulátoru se rozsvítí LED - buzení minimální. vždy se točí na těch 100 otáček jedním směrem při navolení klidu pohonu, když navolím revers tak se roztočí na druhou stranu a poté vrátim páku do střední polohy a samo se to přetočí do protisměru a jede to vesele dál na těch 100ot.

Zjistil jsem že pokaždé, když dám spoj. páku do střední polohy tak musí odpadnout stykač KM1, při nízkých otáček do 400/min stykač odpadne pokaždý a vřeteno stojí, při vyšších už to nedělá jen se točí se o něco málo rychleji, na svorkovnici motoru jsem měřil když neodpadne KM1 tak napájení motoru 0V, buzení (podle navolených otáček asi 150V) tachodynamo 0V.

Ješte jsem dnes zjistil, že když se točí vřeteno a zamáčknu central-stop tak to poměrně dlouho trvá než mašina zareaguje řádově cca 8- 10 vteřin, než regulátor
pohon vypne a pak se na regulátoru opět rozsvítí LED buzení minimální.

Podezdření mám na snímač nulových otáček, ale absultně netuším jak vypadá a kde je umístený a nebo nějaká dynamická brzda ale nevím kde a jak je to udělaný.

Neměl by někdo náhodou elektro schema?

Předem děkuji za každé rady.

Přikládám i video kde je vidět co to dělá.

https://www.youtube.com/watch?v=GYbHlH1 ... e=youtu.be

Uživatelský avatar
Lukex86x
Příspěvky: 4
Registrován: 29 led 2014, 01:00

#2 Příspěvek od Lukex86x »

regulátor je ZTS Tyros

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#3 Příspěvek od ok1hga »


Uživatelský avatar
Lukex86x
Příspěvky: 4
Registrován: 29 led 2014, 01:00

#4 Příspěvek od Lukex86x »

díky za radu. napíšu mu. tamty stránky znám od tamtud mám návod na mašinu.

Uživatelský avatar
Oliver_Micka
Příspěvky: 22
Registrován: 30 pro 2015, 01:00
Bydliště: Hlohovec (SK)

#5 Příspěvek od Oliver_Micka »

Tieto jednosmerne regulátory boli na týchto sustruhoch doslova katastrofa.
Furt sa to kazilo. Motor vzdy v poriadku ( raz odislo budiace vynutie ) len regulátor kaput ( budiaca karta tyristorov ci poprípade aj samotné tyristory )

Ja som za to prerobiť ten sústruh na Frekvenčný Menič a je pokoj. DC motor nahradiť AC , fm použit s vektorovým riadeným ( nastavit rozbehovy moment ) a ide pekne od spodu,
Programovanie PLC ( siemens, allen-bradley, eaton atd ) Regulacia a Meranie, Automatizacia.

Uživatelský avatar
Majo123
Příspěvky: 2
Registrován: 14 bře 2020, 01:00

#6 Příspěvek od Majo123 »

Dobrý deň,som tu nový a chcem vás poprosit o pomoc,,mám problém na sústruhu SUI s regulátorom tyros,,po zapnutí otáčok cvakne stykač ale vreteno sa neroztočí,rozsvieti sa červená ledka "nadprúd kotvy",,niesom elektrikár a už sa mi pri tom vystriedali všetky miestne kapacity a nikto s tým nevie pohnúť bez schémy,,je tu niekto kto sa tomu regulátoru rozumie,alebo má schemu?budem velmy vdačný za akúkolvek pomoc,,dakujem

Uživatelský avatar
jef111
Příspěvky: 2125
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: okr. Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od jef111 »

Majo hádám že jsi ze slovenska? To je na mě dost daleko, být to někde za humny tak bych se ti na to mrknul. Pár podobných regulátorů jsem už opravoval...

Ale k tomu co psal Oliver Micka: Předělat to na klasický asynchronní motor a frekvenčák bohužel není ideální cesta. Je pravda že ty nové frekvenčáky jsou značně spolehlivější. Aby ne, něco co běželo 30-40 let v průmyslu holt po těch letech vyžaduje rozsáhlejší repasi, nestačí vyměnit jeden kondík co právě bouchl. Ale asynchronní motor má ve srovnání s DC motorem nevýhodný průběh krouťáku na malých otáčkách, takže je potřeba dát mnohem výkonnější motor. A taky má menší účinnost, takže se hřeje atd. Kdo si takovou předělávku vyzkoušel a zná mašinu před a po předělávce, ví o čem mluvím.
Takže doporučuju vyměnit všechny tantaly (v tyrosu je jich docela hodně no) zkontrolovat elyty (modré TF nedoporučuju měnit, jenom pokud tečou) a zkontrolovat stav chlazení hlavních tyristorů, často bývají špatně dotažené na chladič a díky tomu se více zahřívají a časem odejdou. Bývá problém i se stykačema nebo relé, ostatně jako v každé starší mašině. Po vyřešení těchto věcí se to většinou rozběhne. Na začátku takové opravy bývá problém hlavně psychologický - vypadá to na první pohled strašně složitě. Ale když se do toho dáte, zjistíte že to zas taková hrůza není :-)
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet :D
www.sigmaphon.cz

Odpovědět

Zpět na „NC stroje“