Talisman 308U
Moderátor: Moderátoři
Talisman 308U
Nazdar. Jako nový uživatel těchto stránek bych měl jeden dotaz. Dostalo se mi do rukou staré rádio Talisman 308U. Některé kondenzátory jsou vizuálně špatné - i měření kapacity moc neodpovídá popisu. Vím že je nutné dát pozor na kondíky - C40, C43, C26, C29, C44, C42 - viz schéma http://www.oldradio.cz/talisman.gif (to jsem tak nějak našel i tady na fóru). Nicméně jsem už nenašel, čím je to možné nahradit. Poradí někdo jaké kondíky použít místo stávajících? Jde hlavně o to, že takové kapacity se už nevyrábí (např 0.64u, 5000p - daly by se složitz více kusů, ale nebylo by to moc estetické).... Náhrada by byla 0.68u, 4700p... Ale jaké... Pak je tam dvojitý vyhlazovací kondík 2x32uF - má poloviční kapacitu na obou vývodech. Ten nahradit čím? S náhradami starých součástek nemám moc zkušeností. Rádio sice po vyčištění, výměně některých styřelých drátů a opětovné přilepení a přípájení upadlé cívky L34 hraje, ale nechtěl bych aby díky "načatým" součástkám se zničilo.
Dík za případné odpovědi...
Dík za případné odpovědi...
Naposledy upravil(a) Ender dne 27 led 2021, 19:01, celkem upraveno 1 x.
Ukázky oprav na Radiohistorii, jsou tam další odkazy.
Elektrolytické a blokové kondenzátory
Svitkové kondenzátory
Elektrolytické a blokové kondenzátory
Svitkové kondenzátory
mircrolan: Pokud neznáš odpověď, tak prosím nepiš zbytečnou odpověď. Dělám spíš s novými věcmi. Elektronkové záležitosti jsou specifické a určitě náročné. Taky by ses třeba ptal na něco co já dělám denně, ale ty bys to měl jako novinku o které jsi max slyšel...
Achab: Díky za odkazy. Tady o těch opravách jsem si už něco našel - aby to vypadalo jako původní součástka. Nicméně mi to krom elektrolitů bohužel moc nepomůže.
Krom elektrolitu, který je tam teda jen jeden dvojitý (už vím jak ho "opravit"), by to měly být svitkové kondíky MKT. Jsou nějak zásadní ty napětí na 1000V?
Achab: Díky za odkazy. Tady o těch opravách jsem si už něco našel - aby to vypadalo jako původní součástka. Nicméně mi to krom elektrolitů bohužel moc nepomůže.
Krom elektrolitu, který je tam teda jen jeden dvojitý (už vím jak ho "opravit"), by to měly být svitkové kondíky MKT. Jsou nějak zásadní ty napětí na 1000V?
Ano, jsou. Napěťové špičky v síti, i když jsou velmi krátké, přesahují i 800 V.
Rádio má kostru galvanicky spojenou se sítí, bez jakékoli indukčnosti "cestou". Nespoléhej na to, že to elektrolyte "sežerou". I na inndukčnostejm jako primár výstupního trafa, můžou impulsní průběhy vyvolat napěťové špičky, jakkoli zapojení vypadá nezákeřně.
Microlan tě ale upozornil právě na to, že právě ta ořehlednost a jednoduchost zapojení klame a může překvapit, třeba už tím, že jednou máš na kostře ostrou fázi, a podruhé ne, podle toho, jak zasuneš vidlici do zásuvky. Nejjistější bylo při opravách napoájet přístroje řady ###U přes bezpečnostní oddělovací trafo, pak se dalo šasi uzemnit přímo, a ne přes C45, který uzemňuje jen vf proudy, ne však síťový kmitočet.
Další záludností bývá svod v C40 (před ním asi +40 V, za ním kolem -7,5 V proti kostře.
S jádry cívek nehýbej, leda bys musel měnit některý z kondenzátorů u nich. Ty laděné obvody obvykle desítky let nepotřebují doladit.
A žárovičky 6,3 V / 300 mA slouží jako pojistky.
Nejspíš jsem ještě něco zapomněl, ale to hlavní tu máš.
Rádio má kostru galvanicky spojenou se sítí, bez jakékoli indukčnosti "cestou". Nespoléhej na to, že to elektrolyte "sežerou". I na inndukčnostejm jako primár výstupního trafa, můžou impulsní průběhy vyvolat napěťové špičky, jakkoli zapojení vypadá nezákeřně.
Microlan tě ale upozornil právě na to, že právě ta ořehlednost a jednoduchost zapojení klame a může překvapit, třeba už tím, že jednou máš na kostře ostrou fázi, a podruhé ne, podle toho, jak zasuneš vidlici do zásuvky. Nejjistější bylo při opravách napoájet přístroje řady ###U přes bezpečnostní oddělovací trafo, pak se dalo šasi uzemnit přímo, a ne přes C45, který uzemňuje jen vf proudy, ne však síťový kmitočet.
Další záludností bývá svod v C40 (před ním asi +40 V, za ním kolem -7,5 V proti kostře.
S jádry cívek nehýbej, leda bys musel měnit některý z kondenzátorů u nich. Ty laděné obvody obvykle desítky let nepotřebují doladit.
A žárovičky 6,3 V / 300 mA slouží jako pojistky.
Nejspíš jsem ještě něco zapomněl, ale to hlavní tu máš.
Kondenzátory nahradit s pomocí nejbližší nové kapacity např. místo 640N použiješ 680N a za 64N použiješ 68N. Napětí musí mít stejné nebo vyšší jako ty původní. Vhodné jsou například TC209, TC219 apod. Elektrolyt sehnat buď jiný nebo ho nahradit s pomocí dvou 33uF na 300 až 400V. (uzemnit na stejné místo jako ten původní). Případně ho ještě můžeš zkusit naformovat (zapojit před něj odpor 10k několik W nebo do serie s fází zapojit klasickou žárovku cca 40W) Ten C35 500pF nahradit třeba s TC210 510pF.
Podívej se i na toto vlákno. Jeden by neřekl, že i u neelektrolytických svitků je nutné hlídat polaritu. Někde jsem viděl video, jak pomocí osciloskopu zjistit vnitřní a vnější fólii, pokud není značena proužkem nebo délkou vývodu.
V principu šlo o to, že se kondenzátor vezme do ruky a sondou se dotkne jednoho a pak druhého vývodu. Ten, na kterém se nakmitá větší amplituda, je vnější fólie. Možná je to někde tady na ebastlírně a třeba si někdo i vzpomene a doplní ti to sem.
V principu šlo o to, že se kondenzátor vezme do ruky a sondou se dotkne jednoho a pak druhého vývodu. Ten, na kterém se nakmitá větší amplituda, je vnější fólie. Možná je to někde tady na ebastlírně a třeba si někdo i vzpomene a doplní ti to sem.
Díky za další rady. Našel jsem kondíky ještě z tesla výroby http://racvonka.cz/kondenzatory/svitkov ... 300-v.html, kde snad už najdu co potřebuju, i když ne ty přesné kapacity. Pokud ale budu počítat s tolerancí cca +-20%, která tehdy byla, tak budou vyhovovat i ty menší nebo větší kapacity... Jediný kondík pak tedy zůstane ten elektrolit 2x32uF, který nejspíš rozeberu a dám tam dva nové odpovídající hodnotě a napětí. Pak kuknu i na to upozornění ohledně "polarity" ostatních kondíků. Uvidím co mi ukáže osciloskop a zda to půjde poznat dle dodaných informací...
Co se pak týká toho "nebezpečí" u šasi rádia, tak o tom vím... Proto mám na konci klasickou 3 pin zásuvku aby byl nulák na "kostře". Nicméně nejde zaručit, jestli jsou tak i všechny zásuvky v baráku... Už jsem jich musel několik předělat. No a o nových "rozdvojkách" snad nemá cenu ani mluvit...
Jak budu mít součástky, tak pak nafotím ty "repase" a přidám sem fotky. Třeba to pak pomůže někomu dalšímu...
Co se pak týká toho "nebezpečí" u šasi rádia, tak o tom vím... Proto mám na konci klasickou 3 pin zásuvku aby byl nulák na "kostře". Nicméně nejde zaručit, jestli jsou tak i všechny zásuvky v baráku... Už jsem jich musel několik předělat. No a o nových "rozdvojkách" snad nemá cenu ani mluvit...
Jak budu mít součástky, tak pak nafotím ty "repase" a přidám sem fotky. Třeba to pak pomůže někomu dalšímu...
- radioelectrum
- Příspěvky: 2055
- Registrován: 11 lis 2011, 01:00
- Bydliště: Oslavany
- Kontaktovat uživatele:
- radioelectrum
- Příspěvky: 2055
- Registrován: 11 lis 2011, 01:00
- Bydliště: Oslavany
- Kontaktovat uživatele:
radioelectrum: Vím, že tam vlezou, ale bude to jako pěst na oko. Vím, že to nikdo nikdy neuvidí, ale jelikož to má být autentické, tak to není vhodné. Dělám veterány (auta) a tam by taky nebylo OK dát třeba místo původních sedaček sedačky SPARCO s tím, že to udělá stejnou službu. SPARCo sice OK ale s původním veteránským designem... Je to sice extrémní přirovnání, al snad je jasné oč mi jde... Design rádia i součástek pokud možno ponechat jak je... A za těch 30-50 let tu už nejspíš ani nebudu, takže jestli to vydrží i tuto dobu, tak supr...
Nehledě na to, že v tom analogu nebude nejspíš už nic vysílat...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)