Oprava nebo úprava nabíječky trakčních baterií.

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
apollo78
Příspěvky: 15
Registrován: 18 úno 2021, 01:00

Oprava nebo úprava nabíječky trakčních baterií.

#1 Příspěvek od apollo78 »

Zdravím!
Dostala se mi pod ruce stará nabíječka trakčních baterií 110V. Má zničený ovládací přepínač. Jde o selenový usměrňovač St132 110/18. Zajímá mě, jestli mám shánět schéma a opravit nabíječku do původního stavu, tzn. ponechat velkou těžkou almaru s obrovským selenovým usměrňovačem a třemi transduktory, a nebo si s tím pohrát, ponechat pouze trafo, udělat tomu menší "obal" a elektronickou regulaci?
Děkuji za odpovědi.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#2 Příspěvek od Crifodo »

To přece záleží na tobě, pro co se rozhodneš. K oběma variantám se dá nasbírat kupa navzájem protichůdných argumentů. Někdo má třeba zoufalý nedostatek místa nebo lítou manželku a potřebuje kompaktní co nejmenší krabičku. Někdo zase chce vybudovat nějaké retro prostředí kam sbírá pokud možno původní dobovou techniku a nad takovou památeční bednou zajásá. Polámaný přepínač je jen malá překážka.

Uživatelský avatar
apollo78
Příspěvky: 15
Registrován: 18 úno 2021, 01:00

#3 Příspěvek od apollo78 »

Já osobně bych nechal jen trafo a udělal to nějak nově. Původní bedna stejně nemá některé kryty, a je fakt velká a těžká. Důvody proč jsem se do toho ještě nepustil jsou, že zatím nemám schéma, jak by se to dalo šikovně udělat. A další důvod je, že je to (až na ten přepínač) funkční nabíječka a někdo může namítat, že jde o zdařilou nesmrtelnou konstrukci, i když archaickou.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#4 Příspěvek od Crifodo »

Je tam ještě jedna věc, 110 V už není malé napětí ve smyslu vyhlášky a výrobou nového zařízení člověk předvádí chůzi na laně...
Pokud by to obsluhoval někdo jiný než samotný domácí kutil.

Uživatelský avatar
apollo78
Příspěvky: 15
Registrován: 18 úno 2021, 01:00

#5 Příspěvek od apollo78 »

To si dobře uvedomuji. Samozřejmě bych vše udělal v rámci možností podle norem. Kryté svorky, kontrola polarity, zapínání na klíč,... Nabíječka totiž není u mě v garáži, ale na hale, kde se opravují drážní vozidla.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Crifodo »

Tak to bych jednoznačně sháněl původní přepínač nebo adaptoval podobný, doplnil kryty, dotáhl spoje a předhodil revizákovi.
Pokud majitel firmy není schopen pořídit novou nabíječku. Žádný bastl, do kterýho někdo kopne, něčím poleje a pak to s chlapem zatřese nebo vyhoří dílna.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#7 Příspěvek od rnbw »

Ked tam je obrovske trafo, tak to nema zmysel zmensovat, nehovoriac o zbytocnej robote a pravnych zalezitostiach. Najlepsie opravit/vymenit ten prepinac, aby to bola len oprava povodneho vyrobku, ktory bol pravdepodobne bezpecny (aj ked je otazne, ci bol urceny pre nasu siet spojenu so zemou).

Kto chce malu krabicku, kupi si novu nabijacku, co funguje ako spinany zdroj.

Uživatelský avatar
apollo78
Příspěvky: 15
Registrován: 18 úno 2021, 01:00

#8 Příspěvek od apollo78 »

Uvést jí do původního stavu bude nejspíš nejlepší řešení. V tom případě jestli by se našlo schéma zapojení, byl bych velice vděčný. Na internetu jsem k tomu nenašel vůbec nic. Je to typ St132 110/18 12rt 471

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#9 Příspěvek od Artaban001 »

Jsi si jistý, že je to obyčejný "selenový usměrňovač"? - podobná ST132 nám tu nabíjí 24V, nebo 48V ( dáno typem, nejde to přepínat) a u všech je celkem složitá regulační elektronika nejspíš na sekundáru, nejspíš tyristorama. Trafo je přes vstupní 3F tlumivku, která omezuje primární proud podle toho, jaký odbočky přepneš. Seleny to taky nemá, jsou tam chladiče diod - asi něco jako alternátorový. Přepínač klidně nahraď, ale takovým, co splňuje stejný podmínky, jako ten původní ( proudová zátěž, povolený napětí, izolační třída a spínací průběh). Pak je tam motorový časový relé a napěťová cívka, co vypne nabíjení po dosažení plně nabité hodnoty napětí - působí na to časový relé.

Uživatelský avatar
apollo78
Příspěvky: 15
Registrován: 18 úno 2021, 01:00

#10 Příspěvek od apollo78 »

V této není jediný polovodič. Proud primárem je přes 3F tlumivku a tři transduktory. Nad tím vším obrovský 3F selenový usměrňovač. Přepínačem se dalo nastavit 18A rychlé nabíjení, nebo 11A trvalé dobíjení.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“