Ahoj všichni.
Máte někdo zkušenosti s elektronickým regulátorem na motocykl? Mám motorku Aprillia 125, Enduro a došlo k poškození usměrňovače a elektronického regulátoru napětí, která je jeho součástí, zřejmě přehřátím.
Zjistil jsem to tak, že se začala přebíjet baterie a napětí na ni kopíruje lineárně zvyšující se otáčky motoru a tudíž stoupající napětí na alternátoru. V provozu zůstal usměrňovač, ale tyristorový (zřejmě) regulátor je podle mě nefunkční. Zkoušel jsem regulátor rozebrat, ale je to nemožné, je zcela zalitý v pryskyřici a po odfrézování první vrstvy jsem zjistil, že nepůjde nedestruktivně rozebrat. Nicméně jsem ho tedy rozebral úhlovou bruskou a zjistil jsem pro mě podivnou věc.
Dle mého názoru se jedná o tzv. zkratový regulátor, tedy po překročení otevíracího napětí na integrované zenerově diodě se otevřou tyristory, které zkratují vinutí alternátoru a tím dojde k poklesu napětí a celé se to periodicky opakuje a tím dochází ke stabilizaci napětí na výstupu regulátoru na předem danou úroveň, řekněme 14.4V. Nelze ale ani vyloučit, že se jedná o sériový regulátor...
Elektrické schéma bude zřejmě obdobné jako toto s tím rozdílem, že vinutí je jen jedno (jednofázový alternátor):
http://www-tdm.cz/TDM_forum/index.php?topic=663.0
Tedy měli by tam být dva tyristory a čtyři výkonové diody + další součástky.
1. Po rozebrání jsem zjistil, že v regulátoru jsem pouze dvě výkonové diody na společném chladiči, katodami spojenými chladičem a izolovanými od pouzdra. Jedná se o diody 4AF4 viz:
https://datasheetspdf.com/pdf-file/5978 ... ier/4AF4/1
2. Dále jsem zjistil, že v regulátoru jsou dva stejné výkonové prvky, dle mého názoru tyristory, ale podivné je, že jsem je nikde nenašel. Jedná se dle označení o součástky v pouzdru TO220, s označením TP171E, výrobcem dle loga je Motorola. Jsou přišroubovány na chladič - pouzdro z tlakové hliníkové slitiny.
Vnitřní zapojení nelze zjistit. Další součástky nebylo možné vyoperovat. Pouze jsem dokázal vyndat dva kondenzátory s označením (.012J 1000).
A teď k problému:
Parametry regulátoru jsou 14,4V / 28A.
a) Jak jsou (byly) dle Vašeho názoru zapojeny obě výkonové diody, když mají společný chladič a katody jsou tedy spojené? Kdyby bylo vinutí alternátoru s vyvedeným středem, řekl bych, že se jedná o klasické dvoucestné usměrnění, ale to neodpovídá zapojení společných katod a vinutí je jednoduché.
Kdyby se jednalo o paralelní zapojení, z důvodu rozdělení výkonu na obě diody, jednalo by se o jednocestné usměrnění a to mi zase nedává smysl...
b) Není Vám známo, jaké výkonové prvky jsou ty tajemné TP171E? Zřejmě tyristory?
A jaké schéma zapojení by tomu odpovídalo.
Děkuji za Vaše názory.
Elektronický regulátor a usměrňovač pro motocykl
Moderátor: Moderátoři
- patrikvarga
- Příspěvky: 1062
- Registrován: 24 dub 2007, 02:00
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa