Zapojení měniče Vicron 12V/375
Moderátor: Moderátoři
Zapojení měniče Vicron 12V/375
Zdar
Mám otázku, podle manuálu mám uzemnit měnič. Měnič bude použit ve vozidle ( obytná dodávka) a opravdu nechápu jak ji mám uzemnit mimo zemnící tyče, kterou bych musel před každým použitím zatlouct do země. Připojení na kostru vozidla se mi moc nechce, v případě poruchy se mi dostane poruchový proud na karoserii. Celkově si nevím moc rady, jak zabudovat měnič do vozidla, tak aby byl zapojen dle normy a zároveň dle doporučení výrobce.
manuál ke stažení zde:
https://eshop.neosolar.cz/menic-napeti- ... -250va-12v
Díky
Mám otázku, podle manuálu mám uzemnit měnič. Měnič bude použit ve vozidle ( obytná dodávka) a opravdu nechápu jak ji mám uzemnit mimo zemnící tyče, kterou bych musel před každým použitím zatlouct do země. Připojení na kostru vozidla se mi moc nechce, v případě poruchy se mi dostane poruchový proud na karoserii. Celkově si nevím moc rady, jak zabudovat měnič do vozidla, tak aby byl zapojen dle normy a zároveň dle doporučení výrobce.
manuál ke stažení zde:
https://eshop.neosolar.cz/menic-napeti- ... -250va-12v
Díky
. . . ale to bys měl, použít zemnící tyč.kozejk píše:podle manuálu mám uzemnit měnič. Měnič bude použit ve vozidle ( obytná dodávka) a opravdu nechápu jak ji mám uzemnit mimo zemnící tyče, kterou bych musel před každým použitím zatlouct do země
respektive uzemňovací závrtnou tyč . . .
. . . a připojit ji na kostru vozidla. (ochrana proti ránám od statiky)
a ten měnič by si měl připojit ke kostře vozidla taky, je tam na to přímo uzemňovací svorka.
a pokud si nevěříš, nech to udělat někomu, kdo ví "co a jak" a následně ti na to napíše i papír.
Myslím, že kvůli 5ti leté záruce na měnič se to vyplatí.
Zase niečo, čo patrí do vtipov
Buď rád, že menič je izolovaný, presný opak by robil problémy
Uzemnenie ti je úplne naprd, keďže sa jedná o auto, a v prípade poruchy sa ti žiadny poruchový prúd nedostane na karosériu, nič také neexistuje
V prípade poruchy sa ti menič vypne a je kľud, a pokiaľ by sa niektorá "fáza" dostala na kostru auta, tak opäť sa nič nedeje, nemáš sa voči čomu inému chytiť, keďže celé auto je na rovnakom potenciáli
To je výhoda izolovaného meniča, môžeš sa chytiť jednej či druhej "fázy", a nič sa nestane, oba výstupy sú plávajúce voči kostre či plusu baterky. Pokiaľ ho ukostríš, tak spojíš plávajúci stred vodivo s mínusom baterky a z meniča urobíš neizolovaný, potom ťa dokope jedna aj druhá "fáza" ak budeš opretý hocikde o kostru, super ![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
. . . tak do vtipů patří tvůj příspěvek !!!PeteBurns píše:Zase niečo, čo patrí do vtipovBuď rád, že menič je izolovaný, presný opak by robil problémy
Uzemnenie ti je úplne naprd, keďže sa jedná o auto, a v prípade poruchy sa ti žiadny poruchový prúd nedostane na karosériu, nič také neexistuje
schválně se podívej na zásuvku !!
. . . a přečti si radši celý návod !
. . . ty víš jaký spotřebič s jakou ochranou do té zásuvky uživatel strčí ?
teda tvoji křišťálovou kouli bych chtěl mít !
Preboha ok1hga, skús najskôr použiť mozog a prečítať si ešte raz, čo som napísal, než napíšeš toľko zbytočných výkričníkov
Očividne ani ty nemáš poňatia, o čom hovoríš - tak ešte raz, môže použiť zariadenie aj s nulovou ochranou, čiže môže jazykom lízať ktorýkoľvek výstup a nič sa nikomu nestane
A uzemňovať auto, to už chce silnú dávku humoru
Nehovoriac o tom, že v dodávke to bude montovať niekam na chassis, takže skrinka bude "ukostrená" automaticky, čo však z hľadiska bezpečnosti nemá absolútne na nič vplyv, kedže je tam mínus baterky a tá je úplne izolovaná od výstupu ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ešte som zabudol dodať taký "malý" detail - prakticky všetky takéto meniče majú na výstupe obyčajný LC filter, takže pokiaľ si ukostrí ten "správny" výstup, tak si na karosériu pripojí 20kHz PWM signál s úrovňou necelých 400V (kedže je to sínusový menič), to je ešte len super nápad čo?
V okolí niekoľkých kilometrov nebude treba žiadnu inú rušičku ![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ešte som zabudol dodať taký "malý" detail - prakticky všetky takéto meniče majú na výstupe obyčajný LC filter, takže pokiaľ si ukostrí ten "správny" výstup, tak si na karosériu pripojí 20kHz PWM signál s úrovňou necelých 400V (kedže je to sínusový menič), to je ešte len super nápad čo?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Vieš čo? Ten manuál je v jeho prípade tak na vytrenie zadku, ale to si ho musí najskôr vytlačiť na papier
Očividne s tým nemáš absolútne žiadne skúsenosti, narozdiel odo mňa, takže pekne vidno, kto z nás dvoch len pindá ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ale aby si nepovedal, že som ho nečítal, tak len stručne - na výstupe môže byť napätie aj keď je menič vypnutý - nezmysel
V meniči nie sú opraviteľné súčiastky - nezmysel
Kryt musí byť uzemnený - absolútny nezmysel, bez akéhokoľvek opodstatnenia
Takže celý manuál je len spis nezmyslov, jedine na konci píšu, že nie je určený pre osoby so zníženými zmyslovými schopnosťami, z čoho práveže vyplýva, že nie je určený pre teba ![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ale aby si nepovedal, že som ho nečítal, tak len stručne - na výstupe môže byť napätie aj keď je menič vypnutý - nezmysel
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
To nic, Jardo, vono Burnzerantovi leze na mozek to prostředí, kde "normální rodina" jsou 2 homosexuální přimigranti z rovníkový Afriky, který si v záchvatu optimismu koupí dětskej kočárek - a Barnevernet jim do něj dodá děcko ... Takže mu k diagnóze "mozková dutina" přibyla i amnézie základních elektrotechnickejch věcí, jako jsou ochrana před dotykem životu nebezpečnýho napětí, krytí elektrickejch spotřebičů a podobný věci ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
to kozejk: zkus se podívat i na jiná fora, třeba na caravan24
předpokládám, jak jsi psal na začátku, že se jedná o obytné vozidlo s baterií 12V napájející i elektro-vybavení vozidla (světla, startér a pod.) .
V tomto případě by to mělo být zapojeno jak jsem psal výše a jak je v návodu.
Měnič lze použít i "neuzemněný", ale jen v případě samostatné napájecí baterie 12V, nebude přišroubovaný ke kostře vozidla a měnič bude napájet jen jeden spotřebič třídy II.
V případě pevné instalace do vozidla s více zásuvkami platí to co je v návodu.
a ještě pro představu jak by to mohlo vypadat a jaký je rozdíl mezi karavanem a obytným autem . . .
předpokládám, jak jsi psal na začátku, že se jedná o obytné vozidlo s baterií 12V napájející i elektro-vybavení vozidla (světla, startér a pod.) .
V tomto případě by to mělo být zapojeno jak jsem psal výše a jak je v návodu.
Měnič lze použít i "neuzemněný", ale jen v případě samostatné napájecí baterie 12V, nebude přišroubovaný ke kostře vozidla a měnič bude napájet jen jeden spotřebič třídy II.
V případě pevné instalace do vozidla s více zásuvkami platí to co je v návodu.
a ještě pro představu jak by to mohlo vypadat a jaký je rozdíl mezi karavanem a obytným autem . . .
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Co jsem viděl pevně zabudovaný měniče, měly ukostřeno šasí i PE na výstupu. Zásuvky byly jištěny proudovým chráničem. Takže z principu je stejně propojení mezi PE a N uvnitř měniče* Ovšem nevím, zda běžný chránič zareaguje v situaci, kdy v důsledku poruchy měniče bude na výstupu stejnosměrný proud.
* Mám jakýsi měnič 100W z Lídlu, který má v sobě něco jako napěťový chránič. Pokud se objeví na PE napětí, měnič se vypne a musí se restartovat vypínačem.
* Mám jakýsi měnič 100W z Lídlu, který má v sobě něco jako napěťový chránič. Pokud se objeví na PE napětí, měnič se vypne a musí se restartovat vypínačem.
ahoj
díky za odpovědi. No možností je několik a tohle téma je poměrně komplikované. Pokud z měniče nebudu provádět další rozvod, tak ukostření měniče mi dává smysl, protože rozebráním jsem zjistil že PE svorky z výstupní zásuvky má pevně připojeny ke kostře ( na rozdíl od jiných meničů) pak tedy může zůstat zapojen plovoucí neutrální výstup s tím, že se zemnící svorka připojí na kostru vozidla. V případě, že se bude tahat rozvod, musí se postupovat jako v případě sítě TN-S a v měniči přepojit plovoucí neutrální výstup na trvale spojený s PE. To by vysvětlovalo moje otázky, ale v případě použití CYRIX propojovače baterií dojde k propojení izolovaného mínus pólu baterie s neizolovaným (kostřeným) pólem podvozkové baterie a mám zase další problém. U měniče je výstup a vstup galvanicky oddělen za předpokladu, že mínus pól baterie napájející měnič není ukostřen. Vůbec nechápu jak to zapojují ostatní ale pokud chci vše zapojit dle výrobce a norem, zdá se to být neuskutečnitelný
)
díky za odpovědi. No možností je několik a tohle téma je poměrně komplikované. Pokud z měniče nebudu provádět další rozvod, tak ukostření měniče mi dává smysl, protože rozebráním jsem zjistil že PE svorky z výstupní zásuvky má pevně připojeny ke kostře ( na rozdíl od jiných meničů) pak tedy může zůstat zapojen plovoucí neutrální výstup s tím, že se zemnící svorka připojí na kostru vozidla. V případě, že se bude tahat rozvod, musí se postupovat jako v případě sítě TN-S a v měniči přepojit plovoucí neutrální výstup na trvale spojený s PE. To by vysvětlovalo moje otázky, ale v případě použití CYRIX propojovače baterií dojde k propojení izolovaného mínus pólu baterie s neizolovaným (kostřeným) pólem podvozkové baterie a mám zase další problém. U měniče je výstup a vstup galvanicky oddělen za předpokladu, že mínus pól baterie napájející měnič není ukostřen. Vůbec nechápu jak to zapojují ostatní ale pokud chci vše zapojit dle výrobce a norem, zdá se to být neuskutečnitelný
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hille, tuším sa aj u teba vyvíja tá farbosleposť ako u ZdenkaHQ - nejako vám obom uchádza fakt, kto začína útočiť ako prvý, to je v prvom rade, a čo sa týka vecných príspevkov v tomto vlákne - tak som tu jediný, kto podrobne vysvetľuje čo a ako, a môžeš si byť istý, že viem o čom hovorím, a narozdiel od tých ostatných teoretikov mám s karavanmi aj bohaté praktické skúsenosti ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
A tebe Fekkalmanne, keď už si zase neodpustíš rýpanie, ušiel vlak, už som 8 mesiacov v Holandsku
Kde by som v Nórsku asi tak chytil korónu, to ti netrklo, čo? ![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
A tebe Fekkalmanne, keď už si zase neodpustíš rýpanie, ušiel vlak, už som 8 mesiacov v Holandsku
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
- palmalsport
- Příspěvky: 545
- Registrován: 21 pro 2012, 01:00
- Bydliště: HK
Tak z toho manuálu, nejsem moc moudrej. Důvod je ten, že není patrné, jak ten měnič ochrání AC stranu, pokud so prorazí IGTB tranzistory, teda pokud tam jsou, a DC napětí, se dostane na AC stranu.
Ano existuje proudový chránič, který je schopen odpojit AC stranu, v případě, že se DC napětí dostane na AC stranu.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ano existuje proudový chránič, který je schopen odpojit AC stranu, v případě, že se DC napětí dostane na AC stranu.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)