Zapojení měniče Vicron 12V/375

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kozejk
Příspěvky: 56
Registrován: 14 pro 2020, 01:00

Zapojení měniče Vicron 12V/375

#1 Příspěvek od kozejk »

Zdar

Mám otázku, podle manuálu mám uzemnit měnič. Měnič bude použit ve vozidle ( obytná dodávka) a opravdu nechápu jak ji mám uzemnit mimo zemnící tyče, kterou bych musel před každým použitím zatlouct do země. Připojení na kostru vozidla se mi moc nechce, v případě poruchy se mi dostane poruchový proud na karoserii. Celkově si nevím moc rady, jak zabudovat měnič do vozidla, tak aby byl zapojen dle normy a zároveň dle doporučení výrobce.

manuál ke stažení zde:
https://eshop.neosolar.cz/menic-napeti- ... -250va-12v

Díky

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#2 Příspěvek od ok1hga »

kozejk píše:podle manuálu mám uzemnit měnič. Měnič bude použit ve vozidle ( obytná dodávka) a opravdu nechápu jak ji mám uzemnit mimo zemnící tyče, kterou bych musel před každým použitím zatlouct do země
. . . ale to bys měl, použít zemnící tyč.
respektive uzemňovací závrtnou tyč . . .
. . . a připojit ji na kostru vozidla. (ochrana proti ránám od statiky)
a ten měnič by si měl připojit ke kostře vozidla taky, je tam na to přímo uzemňovací svorka.

a pokud si nevěříš, nech to udělat někomu, kdo ví "co a jak" a následně ti na to napíše i papír.
Myslím, že kvůli 5ti leté záruce na měnič se to vyplatí.
Přílohy
Victron-energy-phoenix-12v-250VA.jpg

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#3 Příspěvek od PeteBurns »

Zase niečo, čo patrí do vtipov :lol: Buď rád, že menič je izolovaný, presný opak by robil problémy :wink: Uzemnenie ti je úplne naprd, keďže sa jedná o auto, a v prípade poruchy sa ti žiadny poruchový prúd nedostane na karosériu, nič také neexistuje :lol: V prípade poruchy sa ti menič vypne a je kľud, a pokiaľ by sa niektorá "fáza" dostala na kostru auta, tak opäť sa nič nedeje, nemáš sa voči čomu inému chytiť, keďže celé auto je na rovnakom potenciáli :D To je výhoda izolovaného meniča, môžeš sa chytiť jednej či druhej "fázy", a nič sa nestane, oba výstupy sú plávajúce voči kostre či plusu baterky. Pokiaľ ho ukostríš, tak spojíš plávajúci stred vodivo s mínusom baterky a z meniča urobíš neizolovaný, potom ťa dokope jedna aj druhá "fáza" ak budeš opretý hocikde o kostru, super :twisted:

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#4 Příspěvek od ok1hga »

PeteBurns píše:Zase niečo, čo patrí do vtipov :lol: Buď rád, že menič je izolovaný, presný opak by robil problémy :wink: Uzemnenie ti je úplne naprd, keďže sa jedná o auto, a v prípade poruchy sa ti žiadny poruchový prúd nedostane na karosériu, nič také neexistuje :lol:
. . . tak do vtipů patří tvůj příspěvek !!!
schválně se podívej na zásuvku !!
. . . a přečti si radši celý návod !

. . . ty víš jaký spotřebič s jakou ochranou do té zásuvky uživatel strčí ?
teda tvoji křišťálovou kouli bych chtěl mít !
Přílohy
Victron-energy-phoenix-12v-250VA_uzemeni.jpg
Victron-energy-phoenix-12v-250VA_zasuvka.jpg

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#5 Příspěvek od PeteBurns »

Preboha ok1hga, skús najskôr použiť mozog a prečítať si ešte raz, čo som napísal, než napíšeš toľko zbytočných výkričníkov :lol: Očividne ani ty nemáš poňatia, o čom hovoríš - tak ešte raz, môže použiť zariadenie aj s nulovou ochranou, čiže môže jazykom lízať ktorýkoľvek výstup a nič sa nikomu nestane :wink: A uzemňovať auto, to už chce silnú dávku humoru :twisted: Nehovoriac o tom, že v dodávke to bude montovať niekam na chassis, takže skrinka bude "ukostrená" automaticky, čo však z hľadiska bezpečnosti nemá absolútne na nič vplyv, kedže je tam mínus baterky a tá je úplne izolovaná od výstupu :wink:
Ešte som zabudol dodať taký "malý" detail - prakticky všetky takéto meniče majú na výstupe obyčajný LC filter, takže pokiaľ si ukostrí ten "správny" výstup, tak si na karosériu pripojí 20kHz PWM signál s úrovňou necelých 400V (kedže je to sínusový menič), to je ešte len super nápad čo? :lol: V okolí niekoľkých kilometrov nebude treba žiadnu inú rušičku :twisted:

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#6 Příspěvek od ok1hga »

. . . víš co ?
prostuduj si manuál a pak si pindej . . .

zvláště stránku č.3 v pdf (stránka 1. manuálu)
. . . pro tebe ten měnič není.

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#7 Příspěvek od PeteBurns »

Vieš čo? Ten manuál je v jeho prípade tak na vytrenie zadku, ale to si ho musí najskôr vytlačiť na papier :lol: Očividne s tým nemáš absolútne žiadne skúsenosti, narozdiel odo mňa, takže pekne vidno, kto z nás dvoch len pindá :wink:
Ale aby si nepovedal, že som ho nečítal, tak len stručne - na výstupe môže byť napätie aj keď je menič vypnutý - nezmysel :wink: V meniči nie sú opraviteľné súčiastky - nezmysel :wink: Kryt musí byť uzemnený - absolútny nezmysel, bez akéhokoľvek opodstatnenia :wink: Takže celý manuál je len spis nezmyslov, jedine na konci píšu, že nie je určený pre osoby so zníženými zmyslovými schopnosťami, z čoho práveže vyplýva, že nie je určený pre teba :twisted:

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

PeteBurns, varování: příliš mnoho útoků v poměru k věcnému obsahu vede k BANu!
Zatím stále kritizuješ, nejen tady, už v několika vláknech jsi dlouho ničím konkrétním nepřispěl.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

To nic, Jardo, vono Burnzerantovi leze na mozek to prostředí, kde "normální rodina" jsou 2 homosexuální přimigranti z rovníkový Afriky, který si v záchvatu optimismu koupí dětskej kočárek - a Barnevernet jim do něj dodá děcko ... Takže mu k diagnóze "mozková dutina" přibyla i amnézie základních elektrotechnickejch věcí, jako jsou ochrana před dotykem životu nebezpečnýho napětí, krytí elektrickejch spotřebičů a podobný věci ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#10 Příspěvek od ok1hga »

to kozejk: zkus se podívat i na jiná fora, třeba na caravan24
předpokládám, jak jsi psal na začátku, že se jedná o obytné vozidlo s baterií 12V napájející i elektro-vybavení vozidla (světla, startér a pod.) .
V tomto případě by to mělo být zapojeno jak jsem psal výše a jak je v návodu.

Měnič lze použít i "neuzemněný", ale jen v případě samostatné napájecí baterie 12V, nebude přišroubovaný ke kostře vozidla a měnič bude napájet jen jeden spotřebič třídy II.

V případě pevné instalace do vozidla s více zásuvkami platí to co je v návodu.

a ještě pro představu jak by to mohlo vypadat a jaký je rozdíl mezi karavanem a obytným autem . . .

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#11 Příspěvek od Artaban001 »

Co jsem viděl pevně zabudovaný měniče, měly ukostřeno šasí i PE na výstupu. Zásuvky byly jištěny proudovým chráničem. Takže z principu je stejně propojení mezi PE a N uvnitř měniče* Ovšem nevím, zda běžný chránič zareaguje v situaci, kdy v důsledku poruchy měniče bude na výstupu stejnosměrný proud.

* Mám jakýsi měnič 100W z Lídlu, který má v sobě něco jako napěťový chránič. Pokud se objeví na PE napětí, měnič se vypne a musí se restartovat vypínačem.

Uživatelský avatar
kozejk
Příspěvky: 56
Registrován: 14 pro 2020, 01:00

#12 Příspěvek od kozejk »

ahoj

díky za odpovědi. No možností je několik a tohle téma je poměrně komplikované. Pokud z měniče nebudu provádět další rozvod, tak ukostření měniče mi dává smysl, protože rozebráním jsem zjistil že PE svorky z výstupní zásuvky má pevně připojeny ke kostře ( na rozdíl od jiných meničů) pak tedy může zůstat zapojen plovoucí neutrální výstup s tím, že se zemnící svorka připojí na kostru vozidla. V případě, že se bude tahat rozvod, musí se postupovat jako v případě sítě TN-S a v měniči přepojit plovoucí neutrální výstup na trvale spojený s PE. To by vysvětlovalo moje otázky, ale v případě použití CYRIX propojovače baterií dojde k propojení izolovaného mínus pólu baterie s neizolovaným (kostřeným) pólem podvozkové baterie a mám zase další problém. U měniče je výstup a vstup galvanicky oddělen za předpokladu, že mínus pól baterie napájející měnič není ukostřen. Vůbec nechápu jak to zapojují ostatní ale pokud chci vše zapojit dle výrobce a norem, zdá se to být neuskutečnitelný :-))

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#13 Příspěvek od PeteBurns »

Hille, tuším sa aj u teba vyvíja tá farbosleposť ako u ZdenkaHQ - nejako vám obom uchádza fakt, kto začína útočiť ako prvý, to je v prvom rade, a čo sa týka vecných príspevkov v tomto vlákne - tak som tu jediný, kto podrobne vysvetľuje čo a ako, a môžeš si byť istý, že viem o čom hovorím, a narozdiel od tých ostatných teoretikov mám s karavanmi aj bohaté praktické skúsenosti :wink:
A tebe Fekkalmanne, keď už si zase neodpustíš rýpanie, ušiel vlak, už som 8 mesiacov v Holandsku :wink: Kde by som v Nórsku asi tak chytil korónu, to ti netrklo, čo? :twisted:

Uživatelský avatar
palmalsport
Příspěvky: 545
Registrován: 21 pro 2012, 01:00
Bydliště: HK

#14 Příspěvek od palmalsport »

Tak z toho manuálu, nejsem moc moudrej. Důvod je ten, že není patrné, jak ten měnič ochrání AC stranu, pokud so prorazí IGTB tranzistory, teda pokud tam jsou, a DC napětí, se dostane na AC stranu.

Ano existuje proudový chránič, který je schopen odpojit AC stranu, v případě, že se DC napětí dostane na AC stranu.
:D

Uživatelský avatar
kozejk
Příspěvky: 56
Registrován: 14 pro 2020, 01:00

#15 Příspěvek od kozejk »

Je tam toroidní trafo, takže žádná modifikovaná sinusovka ale kvalitní měnič.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“