Naftové topení

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Skay
Příspěvky: 628
Registrován: 22 úno 2007, 01:00
Bydliště: Tábor (jih)
Kontaktovat uživatele:

Naftové topení

#1 Příspěvek od Skay »

Zdravim

Z důvodu stáří a nespolehlivosti se snažím nahradit kompletní elektroniku v naftovém topení X7-1M. Jediné co mi není jasné je ventil před spalovací komorou. Nevím zdali je pod napětím otevřen či uzavřen. Při stavu na plný výkon bych čekal otevření ventilu a tedy zprůchodnění cesty pro vzduch od ventilátoru do spalovací komory. To samé bych ale čekal i při vypnutí topení-aby se přes otevřený ventil "vyvětral" výměník a výfukové potrubí. Dle schematu se ale ventil odpojí od napětí. Tak nevim. Nevěděl by někdo náhodou jak to tam funguje ?
Přílohy
6.2.JPG
Na obrázku součást "95"
(40.55 KiB) Staženo 288 x

Uživatelský avatar
ok1xgi
Příspěvky: 956
Registrován: 15 úno 2009, 01:00
Bydliště: Soběslav

#2 Příspěvek od ok1xgi »

A ten ventil ovládá vzduch nebo naftu?
Poslední slova před smrtí - Tam není víc jak 12 voltů.

Uživatelský avatar
Skay
Příspěvky: 628
Registrován: 22 úno 2007, 01:00
Bydliště: Tábor (jih)
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Skay »

Na naftu je tam elektromagnetické čerpadlo, odhadem membránové. Ventil má funkci uzavření nebo zprůchodnění kanálu pro vzduch od ventilátoru do spalovací komory. To znamená, že při jeho otevření se zvětší množství dodávaného vzduchu do spalovací komory, která si jinak nasává jenom kanálem z boku topení

Uživatelský avatar
ok1xgi
Příspěvky: 956
Registrován: 15 úno 2009, 01:00
Bydliště: Soběslav

#4 Příspěvek od ok1xgi »

Poslední slova před smrtí - Tam není víc jak 12 voltů.

Uživatelský avatar
frpr666
Příspěvky: 1051
Registrován: 28 pro 2009, 01:00

#5 Příspěvek od frpr666 »

Zdravím,
měl jsem tu čest mít topení v ruce. Jde o starší kousek. Pokud budeš
dodělávat svoji vlastní elektroniku zabere to hodně času. Při opravách doporučuji se zaměřit na tzv. jistič, viz. popis níže. Pokud jde o tvůj dotaz, přímo to jistě nevím, ale řeknul bych takto: pokud je klapka vzduchu otevřená, posílá se do jednotky impulzů signál dávkuj rychle, pokud je uzavřená, posílá se dávkuj pomalu.

Elektrosoučásti:

zdroj impulsů (hliníková krabička na těle, zvenku)
funkce: dělá impulzy konstantí šířka, dva režimy, buď rychle nebo pomalu.
vstup 1x volba rychle/ pomalu
výstup 1x výstup na palivové čerpadlo.
uvnitř: se nachází hlavně 1xOp amp a 1x výkonový darlington.

termostat (krátká ocelová trubka zavedená dovnitř, zvenku je na tom
jednoduchý mikrospínač)
funkce: po zahřátí po startu ukončí žhavení žhavící svíčky.

pojistný termospínač (bakelitový hnědý, zvenku)
vnitřně: ohřívadlo + bimetal, plní funkci časovače.
funkce: Při startu protéká tímto proud, pokud topení nenastartuje, ukončí
žhavení do svíčky, tj. ošetření poruchového stavu. Má na svém těle tlačítko, kterým lze (po vychladnutí) termospínač manuálně zase nahodit.

jistič (hliníková krabička na těle, zevnitř, zvenku malé červené tlačítko)
vnitřně: relátko + kontakt typu latch
funkce: Pokud pojistka přehřátí signalizuje přehřátí, jde do tohoto jističe proud, ten přitáhne a vycvake kontakt, tj. ošetření poruchového stavu. Má na svém těle tlačítko, kterým lze jistič manuálně zase nahodit.

pojistka přehřátí ()

relé (TYCO)
funkce: Proudové posílení, spínání proudu do žhavící svíčky

Uživatelský avatar
Skay
Příspěvky: 628
Registrován: 22 úno 2007, 01:00
Bydliště: Tábor (jih)
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Skay »

Díky za reakci. Ovšem toto všechno já z topení odstraním.
Zdroj impulzů, nehledě na to co je v něm součástek mění frekvenci v závislosti na napětí. Takže jsem to nahradil 555kou. Jak říkáš má to dva stavy 3Hz a 6Hz s délkou pulzu 46ms. Spínat to nebude darlington ale MOSfet. To všechno už jsem zjistil a navrhnul. Termostat samozřejmně použiju ale proud svíčkou bude spínat opět MOSfet z 3,3V větve PC zdroje (žádný přímotopný odpor jako je tomu v původní verzi). Pojistný termospínač nahradí RCčlánek s OZ atd atd

Jinak ano máš pravdu ventil je zapojen společně s volbou výkonu. Takže při jednom stavu ho to otevře(zavře). Jediné co nevím a co ze schematu nedokážu vykoukat je to jestli po vypnutí vypínače - poloha 0 dojde k otevření onoho ventilu nebo jeho uzavření.

P.S perfektní popis :) si ho taky musel otičit na ruby ne ? :D

Uživatelský avatar
ok1xgi
Příspěvky: 956
Registrován: 15 úno 2009, 01:00
Bydliště: Soběslav

#7 Příspěvek od ok1xgi »

A ten ventil nejde vyndat, aby si se na nej podival jak se chova?
Poslední slova před smrtí - Tam není víc jak 12 voltů.

Uživatelský avatar
frpr666
Příspěvky: 1051
Registrován: 28 pro 2009, 01:00

#8 Příspěvek od frpr666 »

Poslední poznatek mám ten, že pokud je vstup S zdroje impulsů volně, tak se dávkuje pomalu, pokud je stáhnutý k zemi 0V, tak se dávkuje rychle.
Jinak si myslím, že topení je velice zdařilé. Vzhledem k době kdy vznikalo nebyl asi moc velký výběr polovodičů. Jinak se to vyrábí dodnes ve stejné palbě jako náhradní díl.
Ještě bych poznamenal, že v síti auta nám tam mohou běhat docela velké napěťové impulsy, proto není od věci opatřit elektroniku vhodnou ochranou...

Uživatelský avatar
cernasm
Příspěvky: 1
Registrován: 11 pro 2010, 01:00

Uprava EZI

#9 Příspěvek od cernasm »

EZI 15 kat č.443522800000

lze nastavit hodnoty topení pomocí tří potenciometrů...v levém horním rohu jendím lze nastavit intenzitu pulzů..dalším délku a třetím rychlost...
po vypájení prostředního potenciomtru a nahrazením jiným o hodnotě 25k ohm lze docílit snížení dávky nafty do topení..a tím i snížení intenzity topení,není to sice uplná regulace teploty ale lze snížit výkon a tím i možnost déle topit....nevýhoda je že přílišné škrcení dodávky nafty ma za výsledek že topení muže zhasnout a odvětrá a vypne se a sem tam začne kouřit z výfuku topení,což za jízdy sice nevadí..ale při stání na místě to vadí protože topení muže částečně nasát vzduch z výfuku zpěk a poslat ho do kabiny.....musí se tedy postupně zkoušet do jakých hodnot lze topení přiškrtit...ze zkušenosti vím že vyměněné topení po repasi lze škrtit víc než použité cca dvě tři sezony...takto upravený EZI 15 používám už cca tři sezony jsem spokojený...a použítí potenciometru jako regulátoru se u tohoto typu krabička má vliv pouze na malý chod..(půlka) na velký chod to vliv nemá..

EZI A kat č.443522800003

s toutu krabičkou nemám tak velké zkušenosti...upravoval jsem ji teprve nedávno...upravit jde taky...musí se vypájet odpor R2..je v skoro pravém horním rohu...hodnotu má cca 900 ohm...a vyměnit ho za potenciometr s hodnotou 25k ohm...možná by šel i s menší hodnotou ale nemám to odskoušené...tak zatím nevim...regulace tak jde taky...nevýhody stejné jako u druhé EZI.. a ještě u téhle krabičky tímto zásahem jde regulovat i pruběh velkého chodu...má to vliv totiž na obě rychlosti..zatím nevim jak toto odstranit...


kdo by měl zájem mohu udělat fotku s detailem upravy...

kontakt na mail. cernas.m@seznam.cz

Uživatelský avatar
Skay
Příspěvky: 628
Registrován: 22 úno 2007, 01:00
Bydliště: Tábor (jih)
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Skay »

Zrovna včera se konal úspěšný test topení s kompletní výměnou elektroniky. Takže kdyby to někoho zajímalo ventil je při odpojeném napájení OTEVŘENÝ. Topení je napájeno upraveným ATX zdrojem a řízeno MCU. Doba nažhavení cca 50s

P.S jen pro představu jak to vypadá
Přílohy
IMAG02123.JPG
(166.7 KiB) Staženo 501 x

Uživatelský avatar
frpr666
Příspěvky: 1051
Registrován: 28 pro 2009, 01:00

#11 Příspěvek od frpr666 »

Díky za obrázek. Je to zajímavé řešení. Původně jsem si myslel, že zrenovované topení dáš někam do auta, teď jsem pochopil, že to máš jen jako stacionární - napájený ze sítě. Pro případ napájení z auta by to celé bylo složitější.

Uživatelský avatar
Kolda
Příspěvky: 154
Registrován: 25 zář 2013, 02:00

#12 Příspěvek od Kolda »

Snad to nebude OFF, psal jsem SZ.

Eventuálně... dokázal by někdo vyrobit?

Odpovědět

Zpět na „Poradna“