S: Duplikátor (přefocovač) diapozitivů
Moderátor: Moderátoři
- petula
- Příspěvky: 836
- Registrován: 22 kvě 2016, 02:00
- Bydliště: Čelákovice / Brandýs n.L / Stará Boleslav
- Kontaktovat uživatele:
přefocovací nástavec na diáky mám. Koupil jsem ho kdysi strašně dávno v Praze ve Foto Škoda. Použil jsem ho na přefocování diáků. Je ve výborném stavu. Pasuje na Canon EOS.
Jestli chcete, vyhrabu ho a můžete ho mít. Cenu nějak dojednáme Kdyžtak dejte vědět do SZ.
Diáky se dají také scanovat na transparentním scaneru, ale to je dosti zdlouhavé.
Jestli chcete, vyhrabu ho a můžete ho mít. Cenu nějak dojednáme Kdyžtak dejte vědět do SZ.
Diáky se dají také scanovat na transparentním scaneru, ale to je dosti zdlouhavé.
U skenerů na filmy a transparentní předlohy vůbec máš na výběr mezi dobrým, ale drahým a pomalým, skenerem, a skenerem za akceptovatelnou cenu, rychlým, ale kvalitou obvykle žádný zázrak.petula píše:...Diáky se dají také scanovat na transparentním scaneru, ale to je dosti zdlouhavé.
Měl jsem tu čest s výrobkem Reflecta X9 Scan, ten neskenuje, obsahuje 5 Mpix čip, a pak - umí jen kinofilm a diáky z něj. Rozlišení vychází asi 1800 dpi v obou směrech. Podobné vlastnosti měl i jakýsi Silvercrest z řetězce. Multiexpozici jako funkci na sejmutí velkého gradačního rozsahu diáků jsem u obou nenašel, negativy zvládaly oba v rámci možností slušně. Ovšem Epson V300P byl lepší i rychlejší.
Dnes není problém koupit Plustek 8100, je teda 3x dražší, možná i víckrát. Ten multiexpozici má, takže vyfotí diapozitiv víckrát s různou expozicí a do všech míst, která už černější, nebo bělejší, nebudou, vkopíruje stejná místa snímku, ale obsahující čitelnější detaily. Tato funkce jde samozřejmě vypnout.
Musíš se hlavně rozhodnout, co se ti vyplatí, až budeš mít všechny flmy v digitálu naskenované. Jestli skener pak poslat někam dál, nebo si ho nechat, a sem tam někomu jeho vyhrabošené filmy a diáky příležitostně naskenovat, protože skener chleba nežere a zas až tak moc nepřekáží.
Např. já fotím na filmy stále, takže hledám nějaké dlouhodobě uspokojivé a komfortní skenovací řešení, které by mi sloužilo k pořizování záloh. Nějaké speciální filmové skenery se mě ale netýkají, kvůli vysoké ceně. Kvalita skenování pomocí DSLR se jim ale dost blíží. A u DSLR je větší flexibilita. Dá se využít víceexpozice. Lze si vybrat objektiv, se kterým je to nejlepší. Lze experimentovat s různými druhy podsvitu. U skeneru jsou tyhle vlastnosti dané a neměnné, nedá se to nijak vylepšit.
Dnes, pravda, se už na inverzi moc nefotí, protože je drahá, pokud je barevná. Dyn. rozsah negativu je „komprimovaný“, takže se do rozsahu snímače pohodlně vejde. Ale pak nastávají jiné komplikace, zvláště u barevného negativu, při správném převodu do pozitivu. V téhle oblasti experimentuji.
Můj úkol bude zdigitalizovat cca 600 unikátních barevných diapozitivů pořízených kolem roku 1960, už se značně zdegradovanými barvami.
Dnes, pravda, se už na inverzi moc nefotí, protože je drahá, pokud je barevná. Dyn. rozsah negativu je „komprimovaný“, takže se do rozsahu snímače pohodlně vejde. Ale pak nastávají jiné komplikace, zvláště u barevného negativu, při správném převodu do pozitivu. V téhle oblasti experimentuji.
Můj úkol bude zdigitalizovat cca 600 unikátních barevných diapozitivů pořízených kolem roku 1960, už se značně zdegradovanými barvami.
Na ty zdegradovaný barvy jsem narazil taky, a to u "továrně" vyvolávanejch filmů z "minilabu" už nějakejch 20 roků starejch - těsně po přelomu milénia. Buď jsou výsledný fotky žlutý jak kdyby měl foťák žloutenku, nebo je všecko "vyblitý" a barvy ztratily kontrast. Všeobecně jde o negativy zpracovávaný podle procesu C-41 od výrobců Kodak, Fuji. A je to kus od kusu, některý filmy poškozený nejsou - skladovaný jsou přitom stejně, jedinej rozdíl byl v datu kdy jsem je nafotil a poslal k vyvolání = zřetelně se na vadě podílely vyvolávací podmínky, tzn. hlavně (ne)dodržení teplot a nejspíš i pracovní koncentrace pracovních lázní. Všeobecně vybledlý až do vyšisovana jsou ale i stovky diáků, který jsem dostal od tchýně, která si je kupovala při svejch dřívějších turistickejch vejletech - tam si myslím že se podílelo krom hromadný výroby i častý prohlížení, před Plyšákem hodně oblíbená "kratochvíle", kdy se návštěvám prezentovaly promítaný diáky stejně, jako se dneska prezentujou digitální fotky na plochý TV nebo i na displeji chytrofounu. Promítačky s vysokovýkonnýma halogenovýma žárovkama a ohřev od nich byly asi nejhorší žrouti barev na diákách ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- hafca
- Příspěvky: 4401
- Registrován: 27 črc 2004, 02:00
- Bydliště: 25km na západ od Prahy
- Kontaktovat uživatele:
Na blbě vyvolaný film stačilo mít i špatně nastavenou regeneraci lázní. A to směrem dolů, ale i její předávkování. O celkové čistotě stroje nemluvě.
Při přefocování jsem si pokaždé udělal kontrolní snímek s různým nastavením vyvážení bílé. Dala se tím dost eliminovat maska filmu. Pak převedl do pozitivu a co bylo nejblíž, tím nastavením jsem to přefotil. Bylo s tím o dost míň práce při dorovnávání barev.
Při přefocování jsem si pokaždé udělal kontrolní snímek s různým nastavením vyvážení bílé. Dala se tím dost eliminovat maska filmu. Pak převedl do pozitivu a co bylo nejblíž, tím nastavením jsem to přefotil. Bylo s tím o dost míň práce při dorovnávání barev.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
Taky jsem si všiml, že 20 let staré negativy mi už začínají táhnout do purpurova. A obecně mají ty negativy z různých fotolabů kolísavou kvalitu - některé bleďounké, jiné kontrastní. Si myslím, že technologická kázeň je u běžných fotolabů na posledním místě. Stroj se nechával žít vlastním životem, však se o sebe postará sám. Dřív se lázně regenerovaly nedostatečně, aby se ušetřilo (pamatujete ty konkureční boje o nejnižší cenu za fotku?), a dnes, když jim tam lidi přinesou pět filmů za týden, v té mašině chemie jen stojí a oxiduje.
- hafca
- Příspěvky: 4401
- Registrován: 27 črc 2004, 02:00
- Bydliště: 25km na západ od Prahy
- Kontaktovat uživatele:
Dnes je to asi trochu jinak, než to bylo v začátcích. Měl jsem na starosti stroje, co měly jednotlivé lázně kolem 70 litrů. Tam se lázně tak snadno nekazily. Jak je to teď nevím, už se v tom skoro 20 let nepohybuji. Ale když jsem končil, měli jsme "drobka", který měl lázně kolem 7 litrů a ten už se musel dost hlídat.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
- petula
- Příspěvky: 836
- Registrován: 22 kvě 2016, 02:00
- Bydliště: Čelákovice / Brandýs n.L / Stará Boleslav
- Kontaktovat uživatele:
Nasazuje se na tělo foťáku. Proto jsem psal, že je pro Canon EOS. Má vlastní optiku a před optikou je rámeček do kterého se zastrčí diapozitiv. Fotí se proti bílé světlé stěně. Já přefocoval proti plátnu, za která jsem dal lampu, ale jde i proti oknu, když je venku světlo. Jestli je zájem, vyhrabu to, vyfotím a dám obrázek jak to vypadá. Nevím už z hlavy kdo je výrobce, ale levná ta věc nebyla.Osmdesat píše:Petulo, ten váš nástavec se nasazuje na objektiv, nebo přímo na tělo foťáku (má vnitřní optiku)?
Už se smiřuji a připravuji na jeho zbastlení. Trubka, filtrová obroučka, nějaký rámeček. Krom trubky mám vše potřebné.
- petula
- Příspěvky: 836
- Registrován: 22 kvě 2016, 02:00
- Bydliště: Čelákovice / Brandýs n.L / Stará Boleslav
- Kontaktovat uživatele:
To jsem před lety zjistil také, že staré diapozitivy z poloviny 60-tých let dosti vybledly a tak jsem začal zachraňovat co se dá a přefotil jsem do digitálu co se dalo. Dnes mám vše v digitální podobě.Osmdesat píše:Taky jsem si všiml, že 20 let staré negativy mi už začínají táhnout do purpurova.....
- petula
- Příspěvky: 836
- Registrován: 22 kvě 2016, 02:00
- Bydliště: Čelákovice / Brandýs n.L / Stará Boleslav
- Kontaktovat uživatele:
Mám historický Astra 1200 Umax s transparentním nástavcem. Rozhraní SCSI. Žádná velká rychlost, ale podstatné je, že umí ve velkém rozlišení transparentní předlohy o něco delší a širší než A4. Kvůli tomu ho držím. Když je potřeba, připojím k historickému PC s Windows 3.1 for Workgroups a scanuju velké planfilmy.Hill píše:U skenerů na filmy a transparentní předlohy vůbec máš na výběr mezi dobrým, ale drahým a pomalým, skenerem, a skenerem za akceptovatelnou cenu, rychlým, ale kvalitou obvykle žádný zázrak.petula píše:...Diáky se dají také scanovat na transparentním scaneru, ale to je dosti zdlouhavé.
...
- Hubert_79
- Příspěvky: 6583
- Registrován: 24 pro 2017, 01:00
- Bydliště: Praha 6 - Petřiny
- Kontaktovat uživatele:
U filmů na 16 mm je to různé. Mám pár filmů na kopiích udělaných v 50. letech a má to barvy v pohodě. Pak zas některé ze 70. a 80. let a to je děs. Ovšem nevím, kde a jak to kdo skladoval. Materiál barev byl v 50. letech AGFA (ovšem východoněmecká) a později ORWO. Asi tři filmy ze 70. letech mám na Kodaku a to je nebe a dudy, co se zrnitosti týče.Osmdesat píše:Taky jsem si všiml, že 20 let staré negativy mi už začínají táhnout do purpurova.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Skladování dělá hodně.Hubert_79 píše:U filmů na 16 mm je to různé. Mám pár filmů na kopiích udělaných v 50. letech a má to barvy v pohodě. Pak zas některé ze 70. a 80. let a to je děs. Ovšem nevím, kde a jak to kdo skladoval. Materiál barev byl v 50. letech AGFA (ovšem východoněmecká) a později ORWO. Asi tři filmy ze 70. letech mám na Kodaku a to je nebe a dudy, co se zrnitosti týče.Osmdesat píše:Taky jsem si všiml, že 20 let staré negativy mi už začínají táhnout do purpurova.
Problém je, že purpurová sice drží, ale žlutá a azurová jdou časem do háje.
Ani ten Kodak nebyl žádná sláva, co se týče stálosti barev.
Filmy i fotky se na závěr máčely do formalínu, který měl stabilizovat ty barvy. Pokud nebyl použit, asi to šlo do háje rychleji. U distribučních kopií možná často nebyl důvod, počítalo se s krátkodobým použitím, mohli někdy šetřit na nákladech zpracování. Takže ne vždy musí být na vině značka materiálu, ale způsob zpracování a skladování.
Jediné, co skutečně drží, je technicolor.
Na filmy fotím dlouho a ještě pořád. Skenoval sem je na Canoscanu 8400F který umí i středoformátové svitky. Bohužel s příchodem W10 mi přestal jaksi fungovat. Uvažuju že bych to pořešil přes VirtualBox s Win7, jenže jsem zprovoznil kopírovací zařízení od Pentaconu a přefocuju negativy pomocí Sony NEX-C3. Upřímně v rozlišení a ostrosti je to někde jinde jako ten flat scanner od Canonu, takže ten je prozatím odložen k ledu.
Nicméně ty zařízení byly kdysi dělané na kinofilmové políčko, tj. dnes full-format. Na APS-C čip je potřeba počítat s crop faktorem a zvolit objektiv s odpovídající ohniskovou vzdáleností.
Pro FF by byl ideální třeba Pancolar 50/1,8 a tubus bych nastavil na 50mm a měl makro 1:1. Jenže kvůli crop faktoru 1,5x to jaksi nefunguje, rovina zaostření je mimo možný rozsah. Tak sem vytáhnul starý Helios 58/2, výtah stlačil na minimum (~38mm) a konečně dokážu přefotit celé políčko filmu.
https://flynngraphics.ca/scanning-sans-scanner/ - v podstatě mám takové řešení, jenom ten duplicátor je od Pentaconu.
Nicméně ty zařízení byly kdysi dělané na kinofilmové políčko, tj. dnes full-format. Na APS-C čip je potřeba počítat s crop faktorem a zvolit objektiv s odpovídající ohniskovou vzdáleností.
Pro FF by byl ideální třeba Pancolar 50/1,8 a tubus bych nastavil na 50mm a měl makro 1:1. Jenže kvůli crop faktoru 1,5x to jaksi nefunguje, rovina zaostření je mimo možný rozsah. Tak sem vytáhnul starý Helios 58/2, výtah stlačil na minimum (~38mm) a konečně dokážu přefotit celé políčko filmu.
https://flynngraphics.ca/scanning-sans-scanner/ - v podstatě mám takové řešení, jenom ten duplicátor je od Pentaconu.
Nejhorší jsou filmy na šestnáctce pro televizi z 80. let získané až teď (a to předpokládám, že je televize nearchivovala na hromadě v kůlně) - z azurové vrstvy zůstaly jen zbytky v sytých plochách, žádnou korekcí se to nedá srovnat. Taky to byly film, u nichž se nepředpokládalo, že se budou vysílat víc, jak třikrát, a pro Rubíny a první TeslaColorky šlo spíše o to, aby tam byly vůbec nějaké barevné plochy. Tolik televizí pro barevný příjem mezi lidmi zase neběhalo.
Naproti tomu mírně "převyvolaný" negativ Orwocolor (sice jsem teploty i časy dodržoval přesně, ale v teploměru se mi jednou hnula stupnice o půldruhého stupně; fotil jsem tehdy hodně, takže jsem třeba 8 filmů vyvolával během dvou hodin v čerstvých lázních, pro každý další tank se dvěma filmy přidal na časech půl minuty, neregeneroval jsem, do příště jsem míchal novou vývojku; vždycky to vyhovovalo, ale tehdy ne) skončil s rozladěnými charakteristikami, které se mi povedlo na fotkách z větší části vykompenzovat za cenu tří hodin zkoušek zakončených podexpozicí a delším vyvoláváním papírů, někomu se výsledek i líbil... zbytek jsem dorovnal až po letech ve skenu přihnutím jednotlivých charakteristik.
Ukázku nedám, musel bych vymazat cifrpláty, zobrazení vesměs ještě žijí.
Naproti tomu mírně "převyvolaný" negativ Orwocolor (sice jsem teploty i časy dodržoval přesně, ale v teploměru se mi jednou hnula stupnice o půldruhého stupně; fotil jsem tehdy hodně, takže jsem třeba 8 filmů vyvolával během dvou hodin v čerstvých lázních, pro každý další tank se dvěma filmy přidal na časech půl minuty, neregeneroval jsem, do příště jsem míchal novou vývojku; vždycky to vyhovovalo, ale tehdy ne) skončil s rozladěnými charakteristikami, které se mi povedlo na fotkách z větší části vykompenzovat za cenu tří hodin zkoušek zakončených podexpozicí a delším vyvoláváním papírů, někomu se výsledek i líbil... zbytek jsem dorovnal až po letech ve skenu přihnutím jednotlivých charakteristik.
Ukázku nedám, musel bych vymazat cifrpláty, zobrazení vesměs ještě žijí.