Ekologie a cena za ni

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
starecd
Příspěvky: 2662
Registrován: 17 srp 2010, 02:00
Bydliště: kousek od Zlína

Ekologie a cena za ni

#1 Příspěvek od starecd »


Uživatelský avatar
Davidus
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2439
Registrován: 01 čer 2005, 02:00

#2 Příspěvek od Davidus »

smazáno
Naposledy upravil(a) Davidus dne 18 úno 2022, 03:06, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Habesan »

GeXeS píše:Nemluvě o tom, že Autoforum je samo o sobě z tohohle ranku (vrána k vráně...) a ve většině článků jde o nadávky na elektromobily a pokrok všeobecně 8-) Ve jménu BMW, Mercedesu, Audi a Porsche, amen.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Hubert_79 »

Davidus píše:A když ti zkončí záruka na spalováku a rozlítne se motor nebo vlítne turbo do motoru
Jak se stane to, že turbo vlítne do motoru? To bych celkem chtěl vidět :)
Fakt je ten, že v případě fatální poruchy motoru (kolik je jich způsobeno stářím a opotřebením, resp. kolik je jich vůbec...) u běžného vozidla seženeš jiný (jetý) celkem snadno. Baterky po deseti letech? Nejspíš nashledanou.
Rozčiluješ se, že se "soudí" podle jedné Tesly a sám děláš totéž. Soudíš podle jedné Fábie. Podívej se, co jezdí aut, jaké je jejich průměrné stáří (asi 14 let) a kolik mívají najeto - skutečně budou mít najeto ještě víc, poněvadž český zákazník si žádá auto "po dědovi, co s tím jezdil akorát na hřbitov, jinak to měl fstodole" a najeto to má "pane, pěkných 120 tisíc, to máte dobře zajetý; tydlencty _______________(typ prodávaného vozu) jsou držáky jak sviň". Skutečnost je taková, že pro většinu aut kolem 10 - 20 let věku není 250 tisíc km na hrbu žádný problém.
Nejsem "petrolhead", ale ani nehýkám nadšením z elektromobilů.
A jen technická. Záruka nezkončí, nýbrž skončí.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#5 Příspěvek od rezis »

Celý ten výbuch a vůbec.. blbost. Asi tak jako by se nevyplatilo investovat do nové baterky... může mi někdo říct kde koupím Teslu S s novou baterkou za 600tis? A pokud jsem se díval tak na tom místě výbuchu nešlo vidět moc zůstatky nějaké baterie a pohonu. Tedy vše bylo pryč a předpokládám prodáno...
Ale to jen k zamyšlení.
Davidus píše:...
Když si vzpomenu jak mi zde na fóru všichni říkali jak mi ta baterka v elektro vozidle vydrží 2 roky a pak se to celé vyhodí... no dnes má 7 let a je v top stavu s velkým nájezdem. ...
čím jezdíš?

Hubert_79: Jo ty staré jezdí... bohužel ty novější už moc ne.... Měl jsem fungláče Golfa TSi - tam se měnily rozvody asi tak často jak olej.... šel pryč prý se nepovedlo. Touran TSi CNG z výroby. V záruce regulátor, spojkové ložisko plus spojka. Po záruce kompresor, spojka kompresoru a dorazila to ztráta tlaku na 3-tím válci .... tedy když nepočítám věci v záruce tak jsem do toho auta za 3 roky natlačil asi 170tis Kč... Jen dodám, že jsem jej prodal s najetými cca110tis km 5let staré...
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
bdn
Příspěvky: 436
Registrován: 16 led 2020, 01:00

#6 Příspěvek od bdn »

Recept na zelenou evropskou politiku:

1 Vypněte bezemisní jaderné elektrárny;
2 stavte větrníky, až zjistíte, že stejně potřebujete víc plynu;
3 postavte rouru na plyn na dně moře a nechte ji odstát tak dlouho, až
4 bude třeba zaoceánské flotily vysoce emisních tankerů s plynem.
Zdroj:
Lukáš Kovanda
před 5 dny

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#7 Příspěvek od p32 »

Výbuch té Tesly měl a upozornil právě na ten velký problém elektromobilů a to je právě ta baterie. O elektromotoru nebyl řeč, takže přirovnávat cenu baterie ke kvalitě klasického motoru v autě je silně zkreslované porovnání. To, že se někomu podělal motor, to je problém toho výrobce a že si někdo špatně vybral "vychvalovaný" typ auta, tak to je zase jeho problém. Jestli někomu funguje elektromobil nebo elektroskůtr, tak to je v pořádku, rejpat se do toho dá a dělat sranda taky, ale to je asi tak všechno.
Problém té baterie je právě její výdrž (doba) a potom cena za druhou. Tím autor vůbec nechtěl mít pozitivní nebo negativní připomínky k elektromobilům, ale chtěl pouze ukázat na ekonomickou návratnost té baterie. Takže pokud baterie vydrží 8 let, nová stojí 600 tKč a ročně se najezdí např. 12 tkm, tak vychází 60000 / (8 x 12000) = 6,25 Kč na 1 km. Stačí si k tomu přidat cenu za dobíjení, ignorovat cenu auta a potom už jen zbude ta diskuse s někým s autem se spalovacím motorem, proč jezdit za 6,50 Kč na 1 km (tj. za 650 Kč na 100 km) místo za 1,50 až 2,50 za 1 km u neelektrického auta. Prostě jde jen o to, že právě kvůli té baterii je provoz elektroauta 2 až 4 krát dražší než klasika.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

A nejenom provoz, ale i samotná výroba elektroauta vyžaduje daleko větší náklady a vytváří větší uhlíkovou stopu než vyrobení stejně dopravně výkonnýho vozidla se spalovákem. Mluvím teď o energii a exhalátech, který spotřebuje/vyprodukuje výroba jistýho množství oceli, hnilíku a plastů - a vedle toho kolik energie je potřeba a kolik emisí se uvolní při výrobě vozidla, který ještě nad to potřebuje podstatně víc mědi, kobaltu, lithia a dalších drahejch surovin, potřebnejch pro výrobu baterky. To už ekofašouni odmítají vidět, že aby mělo elektroauto stejně velkou uhlíkovou stopu jako běžnej spalovák, muselo by na stejnou baterku jezdit 2x tak dlouho jako ten spalovák - to znamená běžně 40 let a minimálně 2 milióny kiláků BEZ DALŠÍCH VKLADŮ DO HARDWARU - jen čistě s dobíjením "z ekologickýho zdroje". Jenže v momentě, kdy taková elektrokára "natankuje" elektriku z čehokoliv fosilního, jeho celá ekologie jde doslova do prdele - protože produkuje ty samý exhalace, jako spalovák - jen má holt vejfuk na komíně elektrárny ... Jenže nejhorší je, že nejvíc řvou o ekologii a potřebě elektromobility ti, co v životě nikdy neměli skutečný vědomosti o tom, co doprava skutečně znamená - a podporujou je v tom ti, který budou mít i po jima samýma prosazeným totálním zákazu spalováků dál na tyhle zakázaný vozidla sami sobě odsouhlasenou výjimku - takže jim o h0vn0 jde, oni si přece prdele budou vozit dál ... a my jim to ještě budem všem platit ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#9 Příspěvek od Hill »

Táhne se nám to skrz mnoho vláken, jak červené vlákno svázané do nekonečné smyčky. Jedno z nich...

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#10 Příspěvek od bu2520 »

Vyvstává ještě jedna zásadní otázka . Dokážou se přístroje a výrobky donekonečna replikovat bez potřeby dodávat jinou než eko energii? Přijde mi to jako klasická piramidová hra, popřípadě důkaz nefunkčnosti perpetuum mobile . Nakonec několikrát jsem narazil na informaci , že větrná elektrárna nevyrobí za svoji životnost tolik energie , kolik je potřeba na její výrobu. O solárních panelech tam to bylo ještě horší.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#11 Příspěvek od p32 »

Výrobu auta jako takového bych do toho právě vůbec nemotal, u každého je to jinak. Pokud se vezme v úvahu právě jen ta baterie, kvůli které to vzniklo, tak to stačí k přemýšlení. Ten hošan, co to nechal vybouchnout, tak proti autu vlastně nic neměl, protože jinak by si ho nekupoval. Šlo mu je a právě o cenu té baterie a návratnosti té investice. A to je vlastně ta nejhorší investice na celém autě.
Výroba auta bez baterie není horší než výroba klasického auta s prázdnou nádrží. Je to samozřejmě plus mínus podle typu, ale plno věcí z klasického auta tam být nemusí.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#12 Příspěvek od rezis »

Tak ještě jinak. Ok umřelo mu to po záruce.
V mém autě jsou články Samsung SDi94Ah. Ty mají uvedeno minimálně 3200cyklů (typicky 4600cyklů) při zachování 80% kapacity. - zde na nabití ujedu 150-200km. Tedy kdybych s ním jezdil opravdu pořád tak ujedu minimálně 480tis km a nová stojí okolo 450tis. Z bouračky se dá sehnat kolem 200tis a stará se dá prodat okolo 50tis solárníkům.
Takže vše je o tom jak se to počítá. Jak to kdo využívá a jaké má štěstí po záruce. Spíš jsme chtěl poukázat, že dnes je spotřební doba a je jedno jestli je to elektromobil nebo fosil. Prostě se to posere a opravy jsou kua drahé.
Co je smutné, že EU to tlačí hlava nehlava a pro hodně lidí to fakt není vhodné.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Ano, výroba skeletu auta vyjde na stejno, elmotor bez spojky a převodovky s X měnitelnýma převodovýma stupněma je samozřejmě lacinější než nutně vybavenej spalovák, ale k elmobilu se musí nutně do nákladů započítat ta baterka - a pokud skelet auta přežije dvě baterky, tak samozřejmě i baterkový náklady 2x.

No a potom se teprve můžou začít výpočty ceny za ujetej kilometr a celkovejch CO₂ emisí za celou dobu provozu kcháru - protože spalovák jednoznačně spotřebovává uhlovodíky a produkuje CO₂ a H₂O - a to i když jede na tzv. alternativní paliva, jako je špiritus, LPG, bioplyn/CNG neboli skoro 100% metan CH₄ (benziňáky) případně MEŘO nebo přímo rostlinnej olej (ropáky) - vždycky se jedná o uhlík nějak získanej z přírodních zdrojů a do přírody vracenej.

Ten elmobil samozřejmě může využívat přírodní sluneční energii bez mezistupně v podobě uložení uhlíku do uhlovodíkovejch vysokoenergetickejch sloučenin rostlinama v procesu fotosyntézy - elektriku jde vyrábět fotovoltaicky nebo pomocí elektráren využívajících vodu, vítr, mořskej příliv - což ale všecko jsou způsoby využití energie vyzářený Sluncem a dopadající na povrch naší Koule (až na ten příliv, to je slapovej = gravitační jev), jenomže to je energie, která by se během velice krátký doby po dopadu na Kouli zase vyzářila v podobě IR záření do okolního vesmíru. V porovnání se spalovákem je ale potřeba určit, jak často ten elmobil nemá dost energie z přímejch přeměn Slunečního záření a kdy teda musí "natankovat" elektriku, vygenerovanou jiným, neobnovitelným způsobem - a to v dnešní společnosti pohříchu bude v drtivý většině případů.

Takže nakonec zjistíme, že elmobil je nákladově na ujetej kilometr nejen víc jak 5x dražší než spalovák, ale že i jeho "uhlíková stopa" v přírodě za celou dobu jeho životnosti přesahuje velikost obdobný stopy spalováku. Jediný co se přechodem na elektromobilitu získá, bude přesun stovek miliónů uživatelů dnešních aut do kategorie "socka", protože si soukromej dopravní prostředek jinej než kolo nikdo nebude moct dovolit - a celá společnost se tak vrátí na úroveň Číny v době Velkýho Maa, kdy všichni od posledního zametače chodníků až po indžinýra ve fabrice jezdili na kole - protože prostě na nic lepšího neměli ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#14 Příspěvek od p32 »

rezis píše:Tak ještě jinak. Ok umřelo mu to po záruce.
V mém autě jsou články Samsung SDi94Ah.
To je právě ta chyba. Já se vyjadřoval k té baterii k tomu autu Tesla, co byly dány nějaké údaje. Obhajuješ to způsobem jak nafťák proti benzíňáku. Problém je pouze ten, že nafťák musí najezdit ročně aspoň 30 tkm, aby se vyplatil a benzíňák zase aspoň těch 10 tkm. Z toho logicky vznikají další náklady podle ujetých km jako motorový olej, filtr, gumy, brzdové obložení atd. a samozřejmě i problémy. A z toho taky vychází, že nafťáka spíše na dálnice, benzíňáka do města. Co občas čtu, tak elektromobil se hodí spíše do města, protože na dálnici by to moc dlouho nefungovalo.
Jinak u těch aut se dá srovnávat, že jsou asi na tom stejně, ale prázdnou nádrž nahrazuje baterie a to je ten rozdíl v ceně.
Takže výslednou pravdou je jen to, že elektromobil se vyplatí firmě a pro občana, co jezdí z paneláku do práce, nemá smysl.
Pokud tedy chce někdo porovnávat primární odpisové náklady, tak je to právě cena té baterie a co vydrží. U různých aut s různou váhou je to samozřejmě různé, ale počítal bych to přirozeně na poloviční dobu funkčnosti té baterie, protože nová zadarmo nebude. Tu druhou polovinu doby by baterie měla na sebe už vydělávat. Je to přesně jak s investicí do LPG a jeho životností. A to se nemusíme bavit o nákladech na provoz jako takový, protože někdo má auto 10 let a někdo ho mění za 4 roky.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#15 Příspěvek od rezis »

p32: Přesně. Vše je dobré pro někoho. Elektromobil prostě nesmí stát. Ale zároveň jak píšeš na dálnici to nefunguje. Ani ekonomicky ani ekologicky. Se svým prckem kdy se přes léto pohybuji se spotřebou 15-17kWh/100km a v zimě v mrazech 20-25kWh/100km. Pokud se vytáhnu na dálnici a přišlápnu tak v létě se pohybuji 25-30kWh/100km. Takže dojezd jde dolů, cena za km nahoru... prostě nepoužitelné pro delší přesuny.
Naopak bydlím mimo město v RD a dojíždím do města. To je prostě to pravé. Zároveň mám na střeše FV 3,51kWp sice nabíjet auto tím moc nejde tak to tlačím do ohřevu vody, ale když vezmu celkovou bilanci domu tak FV mi v měsících kdy svítí pokryje spotřebu auta.
Internet - metla lidstva

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“