dvířka_časovač

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
fizby
Příspěvky: 137
Registrován: 29 dub 2015, 02:00
Bydliště: trutnov

dvířka_časovač

#1 Příspěvek od fizby »

Zdravím, kolega mi přinesl časové zařízení na otevírání dvířek kurníku s tím, že se mu zaseklo v otevřené poloze. Bylo zjištěno slepené relé
( jsou tam dvě na změnu polarity pohonu ). Relé jsou spínána přes tranzistory ( T spíná vinutí relé na zem. +U je trvele na cívce ),
které zase dostávají pokyn na sepnutí z řídícího IO ( neznám má vymazaný popis ). Nyní je problém v tom, že se výstup IO překlopí na +5V, ale hned se vrací
na 0V a tím se i tranzitory rozepnou a tím i relé jen cvakne=nemá trvale napájení. Nemám s tím zkušenosti a proto se obracím na někoho kdo vysvětlí/poradí
proč se toto děje a jestli je možná nějaká oprava. Hodiny a vše kolem ( čas otevření-zavření ) jdou nastavit. Děkuji.

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#2 Příspěvek od jardafiala »

To by chtělo nakreslit původní zapojení a označení relé. Nemělo původní relé ještě zapojený kontakt pro přídrž? Pak by cvaknutí spínače tak jak je popsáno stačilo. A po přerušení přídrže zase zavřít. Řešení jsou možná různá, bez schematu těžko radit.
Přílohy
přídrž.png

Uživatelský avatar
fizby
Příspěvky: 137
Registrován: 29 dub 2015, 02:00
Bydliště: trutnov

#3 Příspěvek od fizby »

Relé mají jen jeden přepínací kontakt a přepínají +- na motorek.

Uživatelský avatar
fizby
Příspěvky: 137
Registrován: 29 dub 2015, 02:00
Bydliště: trutnov

#4 Příspěvek od fizby »

Původní typ relé: HRA-S-12DC
Nově vyměněny za:SRD-12DC-SL-C

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#5 Příspěvek od Olchor »

Další možnost je, že původní relé bylo bistabilní - tomu stačí impulz na překlopení, pak drží.

Uživatelský avatar
fizby
Příspěvky: 137
Registrován: 29 dub 2015, 02:00
Bydliště: trutnov

#6 Příspěvek od fizby »

Podle měření a cvakání má klidovou a pracovní polohu.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#7 Příspěvek od Kremik »

To nemá nějaké koncové snímače polohy dvířek? Jestli se slepilo relé, znamená to, že do motoru šel trvale proud a motor shořel? Nebo se spálila pojistka?
Pokud to vyhodnocuje proud motorem a ten je po smrti, elektronika to vyhodnotí jako že dvířka jsou v koncové poloze a vypne se.

Uživatelský avatar
fizby
Příspěvky: 137
Registrován: 29 dub 2015, 02:00
Bydliště: trutnov

#8 Příspěvek od fizby »

Motor je dobrý, koncové snímače tam jsou, rozpínají obvod napájení motorku při sepnutí vačkou. Relé jsou dvě, přepínají polaritu na výstupním konektoru pro motorek a jsou aktivovány výstupem ( pro každé relé jiný ) z IO střídavě pro otevření/zavření.

Uživatelský avatar
fizby
Příspěvky: 137
Registrován: 29 dub 2015, 02:00
Bydliště: trutnov

#9 Příspěvek od fizby »

Tak nějak.
Přílohy
asovač1.jpg

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#10 Příspěvek od jardafiala »

Ještě jsem si vzpomněl - motorku stěračů na šádovce taky stačil impuls a byl tam doběh.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Ale ten doběh byl řešenej mechanicky, vačkou a pružným kontaktem. Jak se motorek roztočil, začal se točit i kotouč s výřezem na výstupu z převodovky a pomocí pružnýho kontaktu se přemostil hlavní spínač. Jak stěrač učunil celý jedno kolo = stěrače vykonaly jeden kyv z klidový polohy do maxima a zas zpátky, ten pružnej doběhovej kontakt se díky výřezu v tom kotouči rozepnul - a když ve stejnou dobu nebyl sepnutej hlavní spínač případně relátko cyklovače, motorek ztratil napájení a zastavil se. Stejnej princip se uplatňuje dodneška, jen se změnil způsob spínání chodu (ukostřením místo přivedení kladnýho napájení - důvodem je jednodušší struktura spínače v centrální řídící jednotce).
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#12 Příspěvek od kutilmil »

Ak je to tak ako popisuješ tak je chyba v riadiacom obvode. Mimochodom to zopnutie relé stačí len o niečo dlhšie ako je predpokladaný čas otvárania/zatvárania dvierok. Nie je tam nejaký časovač?

Uživatelský avatar
fizby
Příspěvky: 137
Registrován: 29 dub 2015, 02:00
Bydliště: trutnov

#13 Příspěvek od fizby »

Už jsem závadu našel. U koncových spínačů ( tady rozpínačů ) je paralelně k motorku odpor, který není vidět ( je zalitý hmotou a ukrytý ve vodící liště ). Až když jsem vše kompletně rozebral, vytahal dráty, tak jsem ho objevil. Měl přerušený spoj. Po proletování vše chodí. Děkuji za reakce.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#14 Příspěvek od kutilmil »

Tak tomu teda nerozumiem.....

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#15 Příspěvek od Kremik »

Ten odpor může omezovat rušení produkované motorkem. Zároveň zajišťuje, že obvodem pořád teče proud, i když třeba komutátor v určitých okamžicích právě nevodí. Je to poznat např. při spínání takového motorku tyristorem. Řídící obvod na něco z toho reaguje.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“