Brushless DC motor control

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 120
Registrován: 24 čer 2004, 02:00
Bydliště: Chomutov

Brushless DC motor control

#1 Příspěvek od komar »

Ahoj, schéma je zde:
https://i.pinimg.com/originals/94/df/37 ... 8e2771.jpg.Má nìkdo jednodušší zapojení?

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od jezevec »

Jednoduché schéma taky "jednoduše" funguje...

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#3 Příspěvek od Artaban001 »

Na netu se poflakuje schéma ze 3 MOSFETama a 3 diody. Motor musí být do hvězdy s vyvedeným středem. Nevím však, zda to vůbec funguje. Chystám se to ověřit.

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#4 Příspěvek od lesana87 »

BLDC motor je synchronní motor se vším, co k němu patří, zejména co se týče rozběhu a udržení v synchronismu při měnící se zátěži. V harddisku je takový motor řízený procesorem s ne úplně triviálním algoritmem sledování BEMF, který z něj dělá ten "jako DC" motor. Uvedené jednoduché schémátko je možná použitelné k demonstraci na youtube, že se to točí, ale tím to asi tak končí. :)

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#5 Příspěvek od ok1hga »

Přílohy
3FetMotordriver.jpg

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#6 Příspěvek od Artaban001 »

Východní Němci dělávali nějaký švabus, který uměl takový motorky řídit. Mám pocit, že motorek v nějakým RFT kazeťáku byl taky BLDC. Tenkrát v Recomu v Brně jsem koupil nějaký 12V ventilátorek z čehosi průmyslového a uvnitř byl 3F vinutý stator a magnetový rotor - konstrukčně stejný jako spindle motor u CD-ROM. Ovládal to ten šváb.
Edit: OK1HGA:to je ono.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#7 Příspěvek od termit256 »

Obvodu na tohle se vyrabi obrovske mnozstvi
https://cz.mouser.com/c/semiconductors/ ... s-drivers/

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#8 Příspěvek od Artaban001 »

To je možný, ale uvědom si, že ten kazeťák byl zakoupen v roce 1984. Ten motorek se tak zvláštně rozbíhal - proběhla náběžná rampa a pak se otáčky zavěsily na nějaký PLL. Schválně, kdo máte RFT SC1800, tak to vyzkoušejte. Je to něco jinýho, než obyčejný DC motor s proudově řízeným stabilizárem otáček.
V tom větráčku byl pouze ten integráč, nějaký odpor a elektrolytový kondenzátor

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Habesan »

komar píše:Má někdo jednodušší zapojení?
Naopak. Když už, tak bych využil i ty zbývající členy v tom integrovaném obvody, aby byl výstup na tranzistory impedančně oddělen od vstupů těch členů, které tvoří klopný obvod.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#10 Příspěvek od Artaban001 »

Podle mě je to ale nějaký 3F generátor. Z počátku musí být zvolena taková frekvence, kdy rotor stíhá mechanicky následovat magnetické změny statoru. Pak musíš plynule zvyšovat frekvenci na požadovanou, kdy jsou požadovaný otáčky. Při mechanické zátěži se otáčky utrhnou a motor se zastaví. Švabus v HDD, v DDR motorku, možná i to 3-FET zapojení generuje střídavý proud dle otáček rotoru, takže umělá "rampa" není potřeba.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#11 Příspěvek od rezis »

Artaban001: to co popisuješ je funkce 3f synchronního motoru kde otáčky jsou závislé na frekvenci.
Toto je BLDC tedy stejnosměrný elektronicky komutovaný. A otáčky jsou závislé na napětí.
Pro představu sepnu první cívku on se potočí. A v momentě natočení se spíná druhá cívka a třetí.... Běžně se používají hallovy sondy aby elektronika věděla kde je motor natočen. Nebo se hlídá indukce ve zrovna nepoužívaných cívkách.
Čím větší napětí pak spínáš tím je silnější vytvořené elektromagnetické pole a tím rychleji se pootočí o pozici a rychleji přepne. Jako klasický motor s komutátorem akorát místo něj jsou trazistory.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#12 Příspěvek od Artaban001 »

Ano, to vím. Ale to schéma z úvodu tohoto vlákna, na který jsem reagoval je jen nastavitelný 3F generátor. Není to žádný BLDC kontroller. Nastavíš minimální frekvenci, kterou stihne rotor sledovat - podobně, jako to dělá krokový motor, a pak postupně zvyšuješ frekvenci a doufáš, že se rotor "neutrhne" a motor se tak zastaví.
BLDC monolitický kontroller, co jsem měl v rukách, tak motor taky roztáčel tímhle způsobam, protože snímaní otáček v klidu nefunguje - jak se rotor pohne, tak už se dál roztáčí díky indukcí rotujícího magnetu v cívkách, co jsou bez napětí. Proto ten motorek z ventilátoru po zabrždění rukou ssebou pravidelně cukal. Podobně to dělal i jakýsi walkman od Panasonicu, co byl na 1 monočlánek a měl "plošný" motor taky BLDC. Jinak jsem slyšel i o kontrollerech, který umí zjistit polohu i stojícího rotoru tím, že se do cívek pouští pulsní proud a magnetizace statoru stojícím magnetem ovlivňuje indukčnost - něco jako přesytka. Ale s takovým sofistikovaným driverem jsem se ale nepotkal.
PS: Mám pocit, že jsem tu nedávno dával schéma na nějaký primitívní "motorek" ze solárního otočnýho stojanu - obvod byl velice podobný astabilnímu multivibrátoru, akorát se pokaždý roztočil na jinou stranu.
V současný době jsou ventilátorky řízený hallovým spínačem a směr točení je dán rozdílnou vzdálenosti statoru od rotoru v náběžné a výběžné straně pólových nádstavců, takže nepotřebují 3f buzení.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“