Jaký obor na SPŠE

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
milosak
Příspěvky: 425
Registrován: 27 lis 2018, 01:00
Bydliště: Praha zapad

#16 Příspěvek od milosak »

ano to je dobrej postřeh, ale jako vysokoškolák se může za rok vyučit elektrikářem, jako
středoškolák za 2 roky, potom i 50 ka je možná :D

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#17 Příspěvek od samec »

Nám na strednej tlačili do hláv Turbo Pascal, MS-DOS, T602 a D-Base III+. Na výške potom v úvode tvorbu webstránok cez frame a klikacie mapy. Čo myslíte, kde to teraz použijem? S tým internetom veci to bude za 10 rokov úplne rovnako. Zmení sa koncept, protokoly, pravidlá, módne trendy... Internet vecí bude zastaralý jak gramofónová platňa.

Uživatelský avatar
Hydrawerk
Příspěvky: 7678
Registrován: 13 pro 2011, 01:00
Bydliště: Earth

#18 Příspěvek od Hydrawerk »

rudolf02 píše: První je matematika, komplexní čísla, goniometrické funkce, vektorový počet. Bez toho bude mít problém s elektrotechnikou (pochopení souvislostí, snímačů, měření a regulace). Diferenciální rovnice (snad také diferenční, determinanty, pokud tam dojdou). Dále pochopení zlomků včetně jejich vlivu v grafech, logaritmy. Fázory a jejich skládání.
Může se toto probírat na střední škole?? Před 20-30 lety snad ano, ale dnes?

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#19 Příspěvek od rezis »

rudolf02: Až tak bych to neviděl. A dokonce bych to viděl opačně. Programátoři které znám a jsou dobří nejsou univerzální. Umí si svůj systém a ten jedou. Co potřebují to si dohledají. Ale ti lidé jsou v jiném levelu co se přemýšlení týče a jsou to všechno VŠ.
Internet - metla lidstva

Wolfik
Příspěvky: 1076
Registrován: 28 črc 2009, 02:00

#20 Příspěvek od Wolfik »

Vzhledem k úrovni SPŠE bych raději šel cestou gymplu... :wink:
Pracovat v těch Pardubických radarových firmách fakt nechce... :D

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#21 Příspěvek od petrfilipi »

No vidíš, syn právě z osmiletého gymnázia odchází. V jeho 5. třídě jsme zvolili G z důvodu nízké úrovně výuky na ZŠ. Třeba každý diktát z ČJ byl předem oznámen, a to včetně textu. Samozřejmě, že měl samé jedničky. Ale tohle jsme fakt nechtěli. To samé po dvou letech s dcerou. Měla ve třídě 3 asistenty, takže tam prostě při výuce nikdy nebyl klid.
Teď jsme sice s kvalitou výuky na G maximálně spokojeni, ale nechci kluka zatěžovat výukou biologie, chemie, dějepisu a ostatních předmětů, jejichž znalosti v profesním životě asi nevyužije. A kdyby mu po SPŠE nevyšlo studium na VŠ, tak ze SPŠE bude mít základ, s kterým ho snad někde v místní (radarové) firmě vezmou.
Co je špatného na těch radarových pardubických firmách? Já myslel, že to jsou špičkové světové firmy. Ono udělat radar, co snímá osoby za cihlovou zdi, každý blbec nevymyslí.

PF

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#22 Příspěvek od p32 »

Kluka podceňuješ. Nastav mu tu laťku výš.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#23 Příspěvek od BOBOBO »

Hlavně je evidentní , že se spousta výroby do absolvování školy postupně zavře . Pokud půjde politika zdrojů dnešním směrem , nebude zdejší průmysl konkurenceschopným . Pokud by došlo zítra k uzavření plynu , tak se průmysl do dvou měsíců zhroutí a celá odvětví druhé a třetí sféry jakbysmet . Je hlavně třeba aby studoval kvalitně jazyky a vystudoval VŠ . S tím , jak bude průmysl ubývat , bude ještě rychleji ubývat pracovních pozic , do kterých se dostanou jen známí známých . No a venku ho jako technika rádi vezmou a o nějaké 50ce nemají ni potuchy .

Uživatelský avatar
voitano
Příspěvky: 466
Registrován: 02 pro 2009, 01:00

#24 Příspěvek od voitano »

Moje zkušenost- spše automatizace, z celého jsem si jako pozitivní odnesl jen praxi asembleru 8080, ale spíše jako koníček. Jinak teorie bez praxe je k ničemu, vše potřebné jsem pochytil až v zaměstnání na MaR udržbě. Ale důležité je, že jsem měl elektro vzdělání, pro vyhlášku 50 důležité, což bych na gymplu neměl, zúžuje to možnosti. Je otázka jestli bude kluka bavit více manuální práce, nebo sw

Wolfik
Příspěvky: 1076
Registrován: 28 črc 2009, 02:00

#25 Příspěvek od Wolfik »

petrfilipi píše:No vidíš, syn právě z osmiletého gymnázia odchází. V jeho 5. třídě jsme zvolili G z důvodu nízké úrovně výuky na ZŠ. Třeba každý diktát z ČJ byl předem oznámen, a to včetně textu. Samozřejmě, že měl samé jedničky. Ale tohle jsme fakt nechtěli. To samé po dvou letech s dcerou. Měla ve třídě 3 asistenty, takže tam prostě při výuce nikdy nebyl klid.
Teď jsme sice s kvalitou výuky na G maximálně spokojeni, ale nechci kluka zatěžovat výukou biologie, chemie, dějepisu a ostatních předmětů, jejichž znalosti v profesním životě asi nevyužije. A kdyby mu po SPŠE nevyšlo studium na VŠ, tak ze SPŠE bude mít základ, s kterým ho snad někde v místní (radarové) firmě vezmou.
Co je špatného na těch radarových pardubických firmách? Já myslel, že to jsou špičkové světové firmy. Ono udělat radar, co snímá osoby za cihlovou zdi, každý blbec nevymyslí.
PF

Je na tobě jako optikou na to chceš koukat, ale v dnešním kontextu je tvůj pohled podle mě naivní.
VŠ typu ČVUT/VUT je prakticky dnes nutnost, ještě lepší je, kdyby si vzal třeba půlroční/roční pomaturitní jazykovou školu a pak teprve VŠ...ale to je samozřejmě na Vašich možnostech. Už před 10 lety na průmyslovky chodil majoritně póvl a dneska situace není jiná, protože ty školy vezmou každého dementa. Tvůj kluk může mít momentálně fajnový kolektiv na gymplu, zatímco na té střední bude jednookým králem mezi slepými. Zapomeň na to, že tam většina budou nerdové zažraní do oboru!

Zásadní je si uvědomit, že pokud má zájem, tak stejně nejvíce věcí se naučí sám. Což snad tady každý ví ze své vlastní zkušenosti.Ty teoretické základy se stejně budou znovu do detailů probírat na VŠ. Během gymplu může pořád bastlit a učit se programovat. Já všechny nejlepší spolužáky z VŠ, co rozjeli brutální kariéru, tak všichni do jednoho byli totiž z gymplu. ;)

Gympl dá tvému klukovi hodně, ale pochopí to zpětně až za několik let. Bude obklopen převážně inteligentními spolužáky (bude tam mít i pěkné holky ;) ) a bude mít širší obecný rozhled. Je absolutně zásadní, aby co největší úsilí vložil do cizích jazyků - minimálně tu angličtinu
Dobrá angličtina má dnes mnohem větší value jako vstupenka na nějakou stáž nebo do zahraniční firmy, protože ty oborové věci se stejně bude doučovat.

Pokud vehementně chceš kluka na střední (a on taky!), tak to raději bych koukal po nějaké výběrovější škole třeba kyberna v Hradci. Na státní průmyslovku bych znovu nešel a ani svého syna bych tam neposílal.
Naposledy upravil(a) Wolfik dne 22 kvě 2022, 17:14, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Cust
Příspěvky: 5553
Registrován: 17 led 2007, 01:00
Bydliště: Husinec-Řež

#26 Příspěvek od Cust »

Já na státní prumce byl. Byla hodnocena jako druhá nejlepší v ČR. Mimo dvou lidí z ní šli všichni na VŠ. Nepřijde mi doteď, že jsem udělal špatně. Matematika byla srovnatelná s průměrným gymplem. Fyziku se doučí každý jouda. 😉
K oborům, automatizace je dle mě univerzálnější. Je tam stejný mat aparát jako u filtrů, či jakéhokoliv zpracování signálů. Pokud chce dělat telekomunikací a nemá na VŠ, tak ok, ať dělá ten druhý obor. Jinak bych bral automatizaci. Když bude dělat pak na VŠ telekomunikací, vše ho tam naučí a ty praktické věci z prumky už budou stejně trošku v té době za zenitem. Ale určitě ani ten druhý obor není neužitečný. Základy elektroniky a programování a přenosu signálu se hodí.

Uživatelský avatar
rudolf02
Příspěvky: 445
Registrován: 05 zář 2012, 02:00
Bydliště: ústeckoorlicko

#27 Příspěvek od rudolf02 »

Omlouvám se, ale je zde opět několik nepříjemných dotazů.
Co chce sám syn? Požádal sám o radu? Není veden na špagátku? Nevzbouří se v nejméně vhodnou dobu? Nerealizujete přes něj své sny?
Jde mu skutečně o vědomosti? Otravoval učitele s problémy mimo vyučovací dobu? Zůstával ve škole i po vyučování z vlastní iniciativy?
Kolik hodin denně stráví na netu? Je schopen mluvit se spolužáky?
V prvním ročníku všichni přímo milují obor. Přesto si během hodin odskakují na web. Nemají zájem o doučování nabízené zdarma.
No a statistiky školy. Absolventi školy, kteří složili státnice v oboru. Vybavení učeben, přístup k technice.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#28 Příspěvek od petrfilipi »

No to máš, rudolfe02, těžké.
Samozřejmě, že jsem mu SPŠE doporučil já. Copak on ví, "jak to po škole v praxi chodí?" Vždyť nemá žádné životní zkušenosti. Ale baví ho programování hýbajících se věcí - v Minecraftu, ve Scratchi i v Mindstorms. A pořád se ptá - jak by se udělalo tohle? Co kdybych tam poslal tato a tato čísla, zasekne se to? Jak pracuje ultrazvukové čidlo? Mohl bych si vyrobit boční stolek, který by mi měnil desky podle toho, co bych tam chtěl mít? Co když byl velký třesk, ale nedostaly se do něho včas všechny planety? Nedávno jsem mu říkal že si myslím, že program v PLC pro řízení výtahu (se sběrným řízením) musí být hodně těžká úloha. Do 20 minut už ve Scratchi výtah jezdil. Atd. atd.
Samozřejmě ho nechci nijak "znásilňovat". S tou školou nemá problém a těší se tam. Teď mi v Minecraftu ukazoval svůj převodník 1/10 na grafický displej. Má to několik tisíc hradel a říká, že tomu rozumí a že to vytvořil sám (samozřejmě, že prvotní info získal na webu). Nemám čas ani chuť to ověřovat. Ale když stiskne 7. tlačítko, tak se po chvíli na displeji (nejdříve 7segmentovém, nyní grafickém) objeví znak 7.
U jazyka C s p. Heroutem padlo při první lekci i pár slziček - že je to nesrozumitelné, že tomu nerozumí atd. Já tedy v C nedělám (já jsem vyrostl i zamrzl na Pascalu/Delphi), ale syn se mi už směje, když píši nějaký kód v C, abych mu ukázal, jak bych to řešil já. Ale Pascal ho učit nechci - podle mě je to trochu slepá větev, která se dnes moc nerozvíjí (i když RAD od Embarcadero znám).
Prostě se ho snažím učit vše, co považuji za nutné, včetně řízení auta, vysvětlování techniky, elektrotechniky, programování, historie, dojíždění na ČVUT na akce Witches, na MakerFaire, na strojírenský veletrh atd. Podle toho, co jsem slyšel od učitelů, mají zvídaví žáci na SPŠE možnost se opravu vzdělávat.
Já mu jen chci ukázat cestu, kterou si myslím, že by mohl jít. Avšak kráčet po ní musí sám. Já jsem tu od toho, abych ho nasměroval. A akceptoval bych i kdyby řekl, že ho to na SPŠE nebaví/nic mu to neříká/nedává a že se chce vrátit do kvinty. Ale bez toho aby to zkusil, nezjistí, jaké to je. Já to taky nevím - mám 4leté G, ale dělám to co si myslím, že je pro jeho vzdělání/budoucnost lepší. A nevadilo by mi žrát trávu, jen aby moje děti měly dobré vzdělání (které je bude samozřejmě taky bavit).
Co se týče oboru, tak asi zvítězí Internet věcí, bo je to modernější obor. On to asi nebude tak velký rozdíl od automatizace. Budou tam čidla? Budou tam motory? Budou. Atd. Jakýkoli embedded systém je velmi podobný PLC - ale samozřejmě s vlastnostmi, které jsou pro ten či onen systém typické. Stejně si bude muset informace pro konkrétní systém najít. Když se naučí programovat např. Raspberry (resp. když ho pochopí), tak pochopí i PLC.

PF

Wolfik
Příspěvky: 1076
Registrován: 28 črc 2009, 02:00

#29 Příspěvek od Wolfik »

Na tom oboru ve výsledku fakt nezáleží. Jde o naučit se efektivně učit i věci, které ho nebaví. Tu profilaci v pohodě zjistí během roků na VŠ.
Ty ani on neví, že třeba se shlédne v problematice biomedicíny apod, kde se mu dobré základy chemie a biologie budou hodit...
Je prostě lepší, když si tímto obdobím projde ve věku, kdy jeho mozek je jak houba.

Jestli je s programováním tam, kde je teď, tak se na střední bude nudit. ;)

Ať už se rozhodne jakkoliv, tak v každém případě bych si pohlídal angličtinu. Věř, že je to investice, která se 100% vyplatí a vrátí se.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#30 Příspěvek od samec »

Internety sú po anglicky, videá sú po anglicky, hry sú po anglicky, diskusie sú po anglicky, čety sú po anglicky,... Jak by dnešný mladý človek so smartfonom prirasteným k ruke mohol mať problém s angličtinou?
Naposledy upravil(a) samec dne 23 kvě 2022, 10:08, celkem upraveno 1 x.

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“