Sladkastý smrad z pračky - nežmýka/neždímá. Motor OK (?)

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 3
Registrován: 13 črc 2022, 02:00

Sladkastý smrad z pračky - nežmýka/neždímá. Motor OK (?)

#1 Příspěvek od semo »

Zdravím,

Pračka (Electrolux EWT13420W) pri praní po niekoľko desiatkach minút začne vydávať sladkastý (trocha ako močový) smrad, ktorý vydáva až do konca prania. Pripadá mi, že to ide z motoru (test nosom pri odkapotovanej pračke, ale možem sa mýliť), celý motor je hodne horúci (ale netuším aká je bežná teplota) a namiesto rýchleho odstreďovania/ždímání sa motor len tak voľne otáča ako pri fáze prania. Na konci je prádlo mokré, že z neho skoro tečie voda. Spravil som pokus, že som tam nechal po dopraní mokré prádlo 2h, nech motor (alebo niečo iné) vychladne a potom dal len odstreďovanie (podľa displaya by malo trvať 14 minút) a dobehlo v poriadku, pradlo bolo len vlhké ako má byť. Pokus bol trocha narušený, že medzi tým manželka vytiahla cca 1/2 prádla z bubnu. Takže príčina samo-opravy može byť buď vychladnutie, alebo že motor nedokáže roztočiť plný bubon, len poloprázdny.

V studenom stave beží v diagnostickom stave normálne a pár desiatok sekúnd behu na 650 ot/m aj pár desiatok sekúnd behu na 1250 ot/m zvládá v poriadku. Tipujem, že v motore je čiastočný skrat, ktorý ho časom zahreje natoľko, že tepelná poistka začne "škrtiť" výkon a vysoké otáčky prestanú byť možné. Tepelná poistka je zasunutá v statore a sériovo zapojená s jedným z uhlíkov).

Je moja hypotéza správna, že problém je v motore a má preto cenu zohnať nejaký používaný motor a vymeniť ho? Alebo podľa prejavov bude príčina v niečom inom?

===

História problému:
Pri praní niekoľko posledných mesiacov rástol hluk až to nakoniec skončilo vyhodenými ističmi (3 ističe sériovo za sebou). Hypotéza bola zadreté ložiská bubna a spálené vinutie motora následkom jeho zablokovania. Dva dni na to, pred objednaním novej pračky, som ešte spravil pokus s rozbehom pračky, či je nenávratne skratovaná a prekvapivo bol motor ochotný sa pohnúť (vypol som ho po 1-2s) a ističe prežili. Tak som si povedal, že motor prežil a opravím to sám výmenou ložisiek bubna. Po rozobratí a zhodení remeňa sa ukázalo, že bubon je poriadku a problém je s motorom, z ktorého vychádzali až kovové zvuky a citeľne pridrhával. Zničené bolo ložisko v motore až do stavu, že zomlelo klietku držiacu rozostupy medzi guličkami a jednu plechovú krytku (je to ZZ ložisko) až do stavu, že pod pračkou boli kúsky kovu. Z ložiska trčal kus klietky, ktorý bol skoro v kontakte (počas behu možno v úplnom kontakte) s komutátorom.

Rozobral som motor, sťahovákom na ložiská stiahol ložisko (a prstencový magnet senzora otáčok), opatrne naklepol nové a poskladal. Ložisko na opačnej strane vyzerá, že ešte nejaký čas vydrží. Pri tej príležitosti som vymenil aj uhlíky, ktoré to už mali skoro za sebou a poutieral všadeprítomný grafitový prach, koľko sa len dalo. Poskladal, motor sa točil sa v ruke krásne a meranie multimetrom vzájomných odporov kontaktov v konektore motora dávalo správne výsledky.

Namontoval som motor do pračky a prala normálne, hluk zmizol, všetko bolo v poriadku. Vyprala v priebehu ďalších cca 10 dní zhruba 4-6 dávok a začal problém s neodstreďovaním a smradom.

Vytiahol som z nej motor, rozobral, lacným multimetrom premeral všetko, čo som podľa internetu a Youtube mohol a všetko vyzerá dobre. Odpory medzi uhlíkmi, na senzore otáčok aj medzi kontaktami napájaním statora sú presne podľa tabuliek pre tento motor. Stator má vinutie rozdelené na 2 polovice a sedí, že odpor každej z nich (0.6 Ohm) je polovicou odporu celého vinutia (1.2 Ohm). Premeral som aj lamely komutátora, každé 2 susedné lamely dávajú konzistentné výsledky (0.4 - 0.5 Ohm), každé 2 protiľahlé lamely taktiež konzistentné (1.6 Ohm). (Všetky odpory píšem z pamäti, snáď si ich pamätám správne. Ale všetky merania boli krásne konzistentné a vyrovnané.)

Je to v motore alebo niekde inde? Je to len náhodná časová zhoda alebo to súvisí s predpokladaným skratom, ktorý motor asi zažil pri vyhodení ističov? Alebo som niečo v motore blbo poskladal? Prečo to potom ale pár dávok zvládlo v pohode?

Uživatelský avatar
stanimir
Příspěvky: 294
Registrován: 08 led 2005, 01:00
Bydliště: u Č.B.

#2 Příspěvek od stanimir »

Nevím jak je to u téhle pračky ale podobně se mi chovala ta moje když odešel rozběhový kondenzátor.

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#3 Příspěvek od keemo »

ne, tato pracka uz fakt behovy kond fakt mat nebude...

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#4 Příspěvek od Ivan_01 »

keďže je to komutátorový motor, tak kondenzátor tam fakt nieje. Ale že tepelná poistka začne "škrtiť" výkon a vysoké otáčky prestanú byť možné tepelná poistka buď vedie, alebo nie, iná možnosť nieje, tam nieje nič, čo by škrtilo výkon. ... lacným multimetrom premeral všetko, čo som podľa internetu a Youtube mohol a všetko vyzerá dobre. ...Premeral som aj lamely komutátora, každé 2 susedné lamely dávajú konzistentné výsledky (0.4 - 0.5 Ohm)... takto sa elektronika a motory ale nediagnostikujú. BTW odmeral si si odpor meracích káblov a nie komutátor. Ja by som skontroloval spínacie relé motora na doske elektroniky, či nieje pripečené, prechodový odpor na kontaktoch by mohol spôsobovať smrádek aj nemožnosť rozbehu do vyšších otáčok

Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 3
Registrován: 13 črc 2022, 02:00

#5 Příspěvek od semo »

Ja neviem, ako funguje ta vec zasunuta v plaste v statore. Nazval som to "poistka", ale či odpor plynule rastie s teplotou alebo skokovo narastie po prekročení nejakého prahu... Je to taká malá kovová dostička (1x3cm?) s 2 vývodmi obalená priesvitným plastom, zasunutá v štrbine medzi statorom a rotorom.

Odpor meracích káblov je 0.4 Ohm a z hore uvedených hodnôt je už odpočítaný.

Niekoľko videí na YT popisuje podobné postupy na rýchle skontrolovanie pračkových motorov. Ako sa to má robi správne to netuším, som softwareový človek, do hw len fušujem.

Vydržalo by sa relé pripekať niekoľko praní a stále ešte aspoň nejak fungovať? Pračka natočila už aspoň 4h generujúc smrad, ale stále ešte nejak beží a za studena je ochotná aj predviesť maximálne otáčky. Tá tepelná závislosť by ale mohla naznačovať na nejaký prechodový odpor.

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#6 Příspěvek od Ivan_01 »

tepelná poistka nemení odpor, je tam bimetal v prípade vratnej poistky, ktorá keď vychladne znovu bude vodivá, alebo nevratná, kúsok kovu s nízkou teplotou tavenia, ktorý sa roztaví a preruší obvod. Volá sa to Klixon. To relé musíš skontrolovať ty, my nemáme vešteckú guľu. Prípadne to odfoť. Ale je možné, že tam máš medzizávitový skrat v statore. Ak by si pripojil samotný motor mimo práčky na sieť, zistil by si to. Ale ako softwarista, bez skúseností ... treba dodržiavať BOZP

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#7 Příspěvek od rnbw »

Neda sa jednoducho zistit, co najviac smrdi (nosom), pripadne co sa zohrieva (rukou)? Ked to smrdi, odpojit zo zasuvky a hned zistovat.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#8 Příspěvek od JirkaZ »

Pro informaci a případnou potřebu tazatele:

pokud pračka obsahuje řídící jednotku EWM 2100, tak podrobný popis této jednotky (se schématy atd.) a jejího okolí vyšel v ruském časopise Remont i servis č. 11 a 12/2015.

Uživatelský avatar
Vlafig
Příspěvky: 182
Registrován: 28 kvě 2019, 02:00

#9 Příspěvek od Vlafig »

Motor má pravděpodobně částečný zkrat ve vinutí statoru, který způsobuje jeho přehřívání, vypalování lakované izolace a tím i onen "sladký" smrad. Nejlepší řešení je sehnat jiný motor a tímto se dál nezabývat. Jsou sice případy, kdy motor v tomto stavu dokázal běhat i několik let, ale rozhodně to nelze takto provozovat. Není to úplně zřídkavá závada, a proto motory během zkušebního praní po opravě pračky vždy pečlivě očuchávám.

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#10 Příspěvek od serviceman »

Nebojte se skloňovat (i cizí slova).

Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 3
Registrován: 13 črc 2022, 02:00

#11 Příspěvek od semo »

Takže finále: Výmena motora to spravila. Najprv som kúpil nejaký použitý skorokompatibilný s nejakej AEG pračky. Ukázalo sa, že okrem dosť poprehadzovaného konektoru má navyše zapojené len celé vinutie statoru 2 pinmy a nie 3 piny na napájanie jednej alebo druhej polky statoru. Ale po rozobrati je jasné, že vo vnútri je tak vyrobený, len to nie je dotiahnuté do konektoru. Navyše tepelný senzor je zapojený nezávisle 2 pinmy v konektore a nie sériovo s jedným z uhíkov ako na mojej Elektrolux. Ale všetko z toho by šlo s malým použitím pájkovačky upraviť, dotiahnuť do konektoru a prehádzať poradie pinov a predpokladám, že by to behalo OK. Bude zábava na zimné večery, alebo až nastane potreba.

Pre istotu som našil ešte ďalší použitý motor, kde som si už lepšie skontroloval kompatibiltu. Premeral som ho, vymenil už úplne zbrúsené uhlíky a namontoval. Vypral už asi 3 dávky a všetko funguje OK.

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“