fialové lamely na komutátoru u starého vysavače
Moderátor: Moderátoři
fialové lamely na komutátoru u starého vysavače
Zdravím,
mám starý Sovětský vysavač Vichr 8A z roku 1988. Dnes když jsem chtěl namazat ložiska tak jsem si všimnul že na určitých místech na komutátoru jsou lamely fialové. Komutátor byl asi před rokem slíznut na soustruhu (byl v hodně špatném stavu, vydřený) a asi před měsícem jsem prohloubil a vyčistil mezery mezi lamelami od uhlíků žiletkou a zabrousil pemzou na komutátory. Též jsem před pár týdny vyměnil ložiska. Motor jede pěkně, není hlučný, nesmrdí, nejiskří. Je to normální nebo už odchází motor?
Díky.
mám starý Sovětský vysavač Vichr 8A z roku 1988. Dnes když jsem chtěl namazat ložiska tak jsem si všimnul že na určitých místech na komutátoru jsou lamely fialové. Komutátor byl asi před rokem slíznut na soustruhu (byl v hodně špatném stavu, vydřený) a asi před měsícem jsem prohloubil a vyčistil mezery mezi lamelami od uhlíků žiletkou a zabrousil pemzou na komutátory. Též jsem před pár týdny vyměnil ložiska. Motor jede pěkně, není hlučný, nesmrdí, nejiskří. Je to normální nebo už odchází motor?
Díky.
Je to normální barva. V případě nejistoty můžeš motor pustit na laboratorní zdroj, zvyšuj napětí, jak se rozběhne, tak ho zase snižuj, až se bude točit úplně pomalu. Pokud při takovém otáčení běží zcela pravidelně, je OK, pokud v nějakém místě škube, je ve vinutí rotoru zkrat. Napětí na tento pomalý běh je běžně jen pár voltů. Ve zcela vyjímečném případě se může zkrat projevovat až při vyšším napětí, to potom takto nepoznáš, ale vždy to pak tahá oblouk na komutátoru, takže jesti nejiskří, bude v pořádku.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
O té patině na komutátoru jsem nevěděl a zatím nepotřeboval vědět.Hill píše:Asi mám mezery ve vzdělání - vždycky jsem měl za to, že spolehlivý kontakt zajišťuje kovově čistá plocha, patina naopak zvyšuje přechodový odpor a oteplení přechodu....
Ale vzpomněl jsem si na něco funkčně snad podobného o čem jsem se náhodou dozvěděl na jedné z přednášek a sice o napěťovém a proudovém zatížení kontaktů. Že existují kontakty, třeba u mikrospínačů na obvyklá zatížení - tak 2A/250V a kontakty na malá zatížení od 0V/0A tak do 50V, že podle toho jsou z různých materiálů, mají různý tvar, dá se kolem toho povídat o průrazném napětí, fritovacím proudu, spoluchodu, oxidaci kontaktů a dalších věcech co jsem na ně už zapomněl.
Jednou za mnou přišel šéf konstrukce, strojař, že zákazník požaduje, abychom mu zaručili, že mikrospínače u našich výrobků budou chodit na spínaná napětí a proudy od nuly do těch obvyklých hodnot. Já na to, že je to 3,14čovina, ale nepřesvědčil jsem ho, prý to někde nechal vyzkoušet a že mu to fungovalo.
Jistě - když to použiju k automatickému rozsvícení světla v kadibudce na mé chalupě, tak si s tím nebudu dělat starosti. Ale pokud to bude třeba u stovky zařízení někde v zahraničí a na pěti strojích se budou vyskytovat občasné poruchy, tak skončí sranda a začne náboženství.
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
Tak tak, jednou jsem se z totální neznalosti toho spínání od nuly snažil udělat sample and hold obvod pro nějaké desítky pikoampér a hrozně jsem se divil, že to jazýčkové relé s pozlacenými kontakty prostě a jednoduše sice cvaká, ale vůbec nespíná, což by jeden od zlata v inertní atmosféře opravdu nečekal.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
- tatramacek
- Příspěvky: 1875
- Registrován: 07 pro 2007, 01:00
- Bydliště: Kroměřížsko
Teda já nevím, ale že komutátor elektromotoru se musí po přesoustružení "zajet do nafialověla" mi potvrzovali staří motoráři z třebovský "žosky" už v první půlce 80. let - a to byly stejnosměrný elmotory na stovky kW výkonu = nápravový trakční motory do mašin typu "bardotka" nebo "brejlovec". Podle nich ta nafialovělá až namodralá patina ne že by měla vyšší vodivost, ale má lepší kluzný vlastnosti pro kontakt s uhlíkem, takže nedochází k tak rychlýmu otěru uhlíku a tím i vzniku uhlíkovýhoprachu, kterej jednak zacpává mezery mezi lamelama, druhak při běhu v zátěži vytváří za uhlíkem chvost žhavýho "plamene", prostě vysokým proudem (je potřeba si uvědomit, že u "trakčáku" jde o proud v řádu stovek A) zionizovaná stopa, která když přesáhne na sousední kartáč, dojde k tzv. "přeskoku na motoru", což většinou znamená zneschopněnou mašinu, protože motor v tu chvíli jde do šlusu. I proto v navijárně po opravě/převinutí každej motor nejdřív na několik hodin pomalu rozbíhali na snížený napětí a až po "záběhu" ho natvrdo zatížili "brzdou" = elektrodynamickým dynamometrem, kterým zároveň ověřili momentovou a výkonovou křivku motoru.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!