Tesla SM 260
Moderátor: Moderátoři
- Jeremy2001
- Příspěvky: 68
- Registrován: 13 lis 2005, 01:00
Ahojte.
Chcel by som sa opýtať niečo k nastaveniu predmagnetizacie SM 261. Podľa servisného manuálu sa má nastavovať postupne tak, aby postupne pri 1 kHz, resp. 8 kHz (8 mV) nastavené pomocov meničov úrovne na 0dB a následne znížená úroveň o 20 dB, boli vstupný signál a náhratý signál rovnaké. Pri 8 kHz to viem tak podľa predpisu nastaviť, ale pri 1khz (prípadne 300 Hz) je úroveň nahraného signálu z kazety vždy rovnako nižšia oproti vstupnej nahranej úrovni. A ani točenie prislúchajúceho trimru pri 1 kHz to nemení. Predmagnetizáciu nastavujem preto, lebo som menil zodratú hlavu. Azimut je nastavený pomocou nastavovacej kazety.
Indikátory úrovne sú nastavené správne na 0 dB a aj záznamový prúd sa dá nastaviť (iteračny proces vzhľadom na nastavovanie predmagnetizacie).
Ja si myslím, že niečo robím zle.
Chcel by som sa opýtať niečo k nastaveniu predmagnetizacie SM 261. Podľa servisného manuálu sa má nastavovať postupne tak, aby postupne pri 1 kHz, resp. 8 kHz (8 mV) nastavené pomocov meničov úrovne na 0dB a následne znížená úroveň o 20 dB, boli vstupný signál a náhratý signál rovnaké. Pri 8 kHz to viem tak podľa predpisu nastaviť, ale pri 1khz (prípadne 300 Hz) je úroveň nahraného signálu z kazety vždy rovnako nižšia oproti vstupnej nahranej úrovni. A ani točenie prislúchajúceho trimru pri 1 kHz to nemení. Predmagnetizáciu nastavujem preto, lebo som menil zodratú hlavu. Azimut je nastavený pomocou nastavovacej kazety.
Indikátory úrovne sú nastavené správne na 0 dB a aj záznamový prúd sa dá nastaviť (iteračny proces vzhľadom na nastavovanie predmagnetizacie).
Ja si myslím, že niečo robím zle.
Postup je jasný: udělej si dělič přibližně -21 dB z odporů například 10 k a 1k. Na té úrovni zase tolik nezáleží, jde jen o to, aby nebyla vyšší, než -20 dB.
Nastav na celém děliči úroveň nějakého kmitočtu mezi 330 Hz a 1 kHz na 0 dB podle indikátorů. Tomu kmitočtu říkejme f₁.
Pak přepni na výstup děliče (vezmi sígnál z odporu 1 k) a nahraj tento kmitočet v obou kanálech. Indikátory přitom samozřejmě nebudou ukazovat skoro nic, podle nich to nenastavíš, potřebuješ nf milivoltmetr.
Přelaď generátor na 8 kHz (to bude f₂), aniž bys změnil úroveň na generátoru nebo sáhl na potenciometr záznamové úrovně, a nahraj ho pár sekund v obou kanálech.
Prostě oba tyto kmitočty musí mít na vstupu přístroje stejnou úroveň.
Převiň pásku na začátek a snímej a měř na výstupu úroveň.
Musí být stejná pro f₁ i f₂.
Jestli je úroveň f₂ vyšší, než úroveň f₁, přidej v příslušném kanálu předmagnetizaci. A naopak.
A celý postup zopakuj, dokud to nebude ono.
Ono totiž není důležité, jaké napětí naměříš při snímání, ale je podstatné, aby napětí při f₁ a f₂ byla stejná.
Nakonec to zkontroluj uprostřed kazety i na konci kazety a třeba i s jnou kazetou od jiného výrobce. Parametry pásku nejsou totiž konstantní ani v celé délce návinu v kazetě, liší se i podle technologie výroby. Tak to nastav někam doprostřed mezi to, cos naměřil.
Nastav na celém děliči úroveň nějakého kmitočtu mezi 330 Hz a 1 kHz na 0 dB podle indikátorů. Tomu kmitočtu říkejme f₁.
Pak přepni na výstup děliče (vezmi sígnál z odporu 1 k) a nahraj tento kmitočet v obou kanálech. Indikátory přitom samozřejmě nebudou ukazovat skoro nic, podle nich to nenastavíš, potřebuješ nf milivoltmetr.
Přelaď generátor na 8 kHz (to bude f₂), aniž bys změnil úroveň na generátoru nebo sáhl na potenciometr záznamové úrovně, a nahraj ho pár sekund v obou kanálech.
Prostě oba tyto kmitočty musí mít na vstupu přístroje stejnou úroveň.
Převiň pásku na začátek a snímej a měř na výstupu úroveň.
Musí být stejná pro f₁ i f₂.
Jestli je úroveň f₂ vyšší, než úroveň f₁, přidej v příslušném kanálu předmagnetizaci. A naopak.
A celý postup zopakuj, dokud to nebude ono.
Ono totiž není důležité, jaké napětí naměříš při snímání, ale je podstatné, aby napětí při f₁ a f₂ byla stejná.
Nakonec to zkontroluj uprostřed kazety i na konci kazety a třeba i s jnou kazetou od jiného výrobce. Parametry pásku nejsou totiž konstantní ani v celé délce návinu v kazetě, liší se i podle technologie výroby. Tak to nastav někam doprostřed mezi to, cos naměřil.
U SM je ale kvůli Dolby důležité, aby při tom 1kHz nebo 330Hz naměřil to samé, co nahrál. Nevím ovšem, co je "prislúchající trimr".
Jenže k tomu je potřeba mít ještě kazetu s nahrávkou v úrovni 0dB, aby člověk věděl, jestli má blbě nastavený měřák/výstup za snímacím zesilovačem, nebo když tohle sedí, jestli má přidat záznamový proud. Po výměně hlavy za jinou nejspíš nebude přesně sedět ani jedno.
Jenže k tomu je potřeba mít ještě kazetu s nahrávkou v úrovni 0dB, aby člověk věděl, jestli má blbě nastavený měřák/výstup za snímacím zesilovačem, nebo když tohle sedí, jestli má přidat záznamový proud. Po výměně hlavy za jinou nejspíš nebude přesně sedět ani jedno.
To asi nebude sedět, ale se změnou záznamového proudu se předmagnetizační proud už nijak podstatně nezmění.
I v průběhu délky jedné kazety se dá naměřit větší rozptyl charakteristiky.
Čili záznamovou úroveň R127 a R227 můžeš nastavit až pak.
A, až budeš mít na pásku zaznamenanou úroveň 0 dB při předepsaném zkreslení, můžeš pomocí R189 a R289 nastavit indikátory, aby ukazovaly 0 dB.
Doufám, že na trimry R132 a R232 jsi nesahal, nebo sis aspoň poznamenal jejich polohu: ty účinkují jen na pásek chromdioxidový, při záznamu na "obyčejný" pásek jsou odpojené. A vlastně se na ně už od výroby sahat nemusí ani po výměně hlavy.
I v průběhu délky jedné kazety se dá naměřit větší rozptyl charakteristiky.
Čili záznamovou úroveň R127 a R227 můžeš nastavit až pak.
A, až budeš mít na pásku zaznamenanou úroveň 0 dB při předepsaném zkreslení, můžeš pomocí R189 a R289 nastavit indikátory, aby ukazovaly 0 dB.
Doufám, že na trimry R132 a R232 jsi nesahal, nebo sis aspoň poznamenal jejich polohu: ty účinkují jen na pásek chromdioxidový, při záznamu na "obyčejný" pásek jsou odpojené. A vlastně se na ně už od výroby sahat nemusí ani po výměně hlavy.
Existuje ešte jedna bezmozgovejšia možnosť nastavenia predmagnetizácie a to je pozrieť sa do schémy napájacej časti, konkrétne oscilátora. On tam má napísané näpätie na určitom bode na doske.
Ak to zladíš co najbližšie aby to sedelo k napätiam na schéme pokiaľ nemáš spektrák dalej to ani nemá význam riešiť.
Dá sa to ešte jedným spôsobom dotiahnuť do dokonalosti avšak tu už odchylka kazeta ku kazete bude taká...no na jednej dokonaké na druhej ani nie.
Stiahni "Arta" . Nahraj periodický "pink noise" na pásku z PC a následne ju monitoruj cez mic in v PC. Nezabudnu nastaviť zvukovú kartu na najvyšsí sample rate. Bit rate nieje dôležitý. Arta potom ukáže priebeh amplitudy závislej frekvenciou na grafe. To ti dodá riadny obraz o tom čo dalej.
(O tom ze arta existuje som sa dozvedel od unicorna na téme k B115 za čomu vďačím)
Ak to zladíš co najbližšie aby to sedelo k napätiam na schéme pokiaľ nemáš spektrák dalej to ani nemá význam riešiť.
Dá sa to ešte jedným spôsobom dotiahnuť do dokonalosti avšak tu už odchylka kazeta ku kazete bude taká...no na jednej dokonaké na druhej ani nie.
Stiahni "Arta" . Nahraj periodický "pink noise" na pásku z PC a následne ju monitoruj cez mic in v PC. Nezabudnu nastaviť zvukovú kartu na najvyšsí sample rate. Bit rate nieje dôležitý. Arta potom ukáže priebeh amplitudy závislej frekvenciou na grafe. To ti dodá riadny obraz o tom čo dalej.
(O tom ze arta existuje som sa dozvedel od unicorna na téme k B115 za čomu vďačím)
Nastavením napětí oscilátoru můžeš změnit předmagnetizaci pro oba kanály současně, ale je tu jedno riziko: jestli nová hlava vyžaduje výrazně nižší předmagnetizační proud, než původní (mezi těmi tvrzenými pro CrO₂ se používaly pro každý systém a pásek Ferro typ I proudy od 450 µA do 750 µA), mohlo by se stát, že snížíš mazací proud natolik, že přístroj bude špatně mazat.
Každopádně mazací oscilátor má stabilizaci amplitudy přepínatelnou pro typ I a typ II a, jestli napětí sedí, nesahal bych na to.
Je právě mezi dostatečným odmazáním a výkonovým zatížením mazací hlavy, které se pro pásek typu II zvyšuje až čtyřikrát.
Když jsem koukal na schéma, teprve mi to došlo - záznamový proud se může nastavit kdykoli, protože se s předmagnetizačním navzájem vůbec neovlivňují. Ale, protože se s předmagnetizací mění citlivost a vybuditelnost pásku, je lepší začít tou předmagnetizací, narovnat charakteristiku "přes pásek" a pak jemně doladit ten záznamový proud, aby na pásku zbyla úroveň kmitočtu 330 Hz právě 0 dB. Indikátory v tom případě musí také ukazovat nulu.
Každopádně mazací oscilátor má stabilizaci amplitudy přepínatelnou pro typ I a typ II a, jestli napětí sedí, nesahal bych na to.
Je právě mezi dostatečným odmazáním a výkonovým zatížením mazací hlavy, které se pro pásek typu II zvyšuje až čtyřikrát.
Když jsem koukal na schéma, teprve mi to došlo - záznamový proud se může nastavit kdykoli, protože se s předmagnetizačním navzájem vůbec neovlivňují. Ale, protože se s předmagnetizací mění citlivost a vybuditelnost pásku, je lepší začít tou předmagnetizací, narovnat charakteristiku "přes pásek" a pak jemně doladit ten záznamový proud, aby na pásku zbyla úroveň kmitočtu 330 Hz právě 0 dB. Indikátory v tom případě musí také ukazovat nulu.
Predmagnetizáciu sa podarilo nastaviť podľa Hill-ovho návodu. Vďaka.
Teraz mám ale mechanickú chybu, ktorá sa prejavuje hlavne vtedy keď pri pretáčaní dozadu hneď stlačím play, no a vlastne motor unášača sa točí, ale unášač nie. Ako keby ozubené koliesko ostalo niekde v medzi-polohe. Sporadicky sa to stane aj pri pretáčaní dopredu / dozadu alebo iba play (po stop). Mechaniku som čistil aj premazal iba tam kde sa to má. Netuším kde môže byť chyba - motor unášača?
Teraz mám ale mechanickú chybu, ktorá sa prejavuje hlavne vtedy keď pri pretáčaní dozadu hneď stlačím play, no a vlastne motor unášača sa točí, ale unášač nie. Ako keby ozubené koliesko ostalo niekde v medzi-polohe. Sporadicky sa to stane aj pri pretáčaní dopredu / dozadu alebo iba play (po stop). Mechaniku som čistil aj premazal iba tam kde sa to má. Netuším kde môže byť chyba - motor unášača?
Přečti si ještě téma oPaviel píše:Teraz mám ale mechanickú chybu, ktorá sa prejavuje hlavne vtedy keď pri pretáčaní dozadu hneď stlačím play, no a vlastne motor unášača sa točí, ale unášač nie.
Tesla SM261 a SP210 (upraven název)
tam jsem to probíral
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... &start=165
Mechaniku, resp. kulisu som teda úplne odmastil / vysušil, ničím nemazal a trochu jemným šmirglom (1500) vyhladil vnútorný otvor kulisy, tak aby to išlo úplne hladko, a aj to koliečko kulisy má trochu odpor, čo by malo byť správne - podľa priloženého predchádzajúceho odkazu. No a mechanika už druhý deň funguje úplne bez problému pre všetky funkcie. Takže vďaka lubos1961, opäť :) .
V priloženom odkaze ma ale zaujala elektronická úprava na kultivovanejší rozbeh pri pretáčaní - pomalé rozbehy unášačov. Čítal som tam, že túto úpravu používaš cca 30 rokov - takže je to určite spoľahlivé riešenie. Pôjdem do toho aj ja, hlavne preto, že to šetrí pásku a vlastne aj mechaniku. Je táto úprava použiteľná rovnako ako pre SM261, tak aj SM260?
Vlastne ešte aj k nastaveniu azimutu kombinovanej hlavy. V servisáku sa píše, že správna poloha je tá (s použitím merného pásku), pri ktorej je v oboch kanáloch najvyššia hodnota výstupného napätia alebo kompromisná poloha, v prípade ak to nie je možné dosiahnuť. Nemusia teda oba kanály mať rovnaké napätie? Pýtam sa preto, lebo napr. pri kotúčaku TESLA B115 musia byť rovnaké, ak si správne spomínam..
V priloženom odkaze ma ale zaujala elektronická úprava na kultivovanejší rozbeh pri pretáčaní - pomalé rozbehy unášačov. Čítal som tam, že túto úpravu používaš cca 30 rokov - takže je to určite spoľahlivé riešenie. Pôjdem do toho aj ja, hlavne preto, že to šetrí pásku a vlastne aj mechaniku. Je táto úprava použiteľná rovnako ako pre SM261, tak aj SM260?
Vlastne ešte aj k nastaveniu azimutu kombinovanej hlavy. V servisáku sa píše, že správna poloha je tá (s použitím merného pásku), pri ktorej je v oboch kanáloch najvyššia hodnota výstupného napätia alebo kompromisná poloha, v prípade ak to nie je možné dosiahnuť. Nemusia teda oba kanály mať rovnaké napätie? Pýtam sa preto, lebo napr. pri kotúčaku TESLA B115 musia byť rovnaké, ak si správne spomínam..
Normálně se azimut nastavuje tak, že nastavíš maximum na vysokých kmitočtech pro jeden kanál, pak ho zkontroluješ i pro druhý kanál, jestli i ten má maximální výstupní úroveň při stejném seřízení.
Nehoň se za shodnou úrovní, dokud si neověříš, že při seřizování hlavy zůstala stejná úroveň i na frekvencích kolem 330 Hz. Podstatné je maximum.
Jestli jsi našel pro každý kanál jiný ideální azimut (tedy každý kanál vyžaduje jinou polohu hlavy), je dobré si polohy stavěcího šroubku poznamenat a kolmost nastavit mezi tyto polohy.
Když je k dispozici osciloskop, je dobré v těsné blízkosti této kompromisní polohy najít co nejpřesnější sfázování, ale jde to i bez něj: spoj oba signály a jemně dorovnej hlavu na nejostřejší zvuk. Bacha, těch maxim je tam víc, takže platí to nejvyšší. A stejně neškodí to sfázování zkontrolovat na více kmitočtech asi tak od 2,5 kHz do 12 kHz.
Nehoň se za shodnou úrovní, dokud si neověříš, že při seřizování hlavy zůstala stejná úroveň i na frekvencích kolem 330 Hz. Podstatné je maximum.
Jestli jsi našel pro každý kanál jiný ideální azimut (tedy každý kanál vyžaduje jinou polohu hlavy), je dobré si polohy stavěcího šroubku poznamenat a kolmost nastavit mezi tyto polohy.
Když je k dispozici osciloskop, je dobré v těsné blízkosti této kompromisní polohy najít co nejpřesnější sfázování, ale jde to i bez něj: spoj oba signály a jemně dorovnej hlavu na nejostřejší zvuk. Bacha, těch maxim je tam víc, takže platí to nejvyšší. A stejně neškodí to sfázování zkontrolovat na více kmitočtech asi tak od 2,5 kHz do 12 kHz.