Autozásuvky - jsou vždy 12V?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

Autozásuvky - jsou vždy 12V?

#1 Příspěvek od JirkaZ »

Mám nejasnost (lehký spor se známým). On tvrdí, že všechny autozásuvky (mám na mysli interiérový "zapalovačový" typ, viz obr. v příloze) mají vždy napájení 12V bez ohledu na palubní síť (12 nebo 24V).

Má pravdu?

Je na tuto záležitost nějaká norma, doporučení apod.?

Díky za přesné a nespekulativní odpovědi.
Přílohy
autozasuvka_orez.jpg

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#2 Příspěvek od Nakadah »

24V palubní síť dává 24V do palubní zásuvky. Pokud to má někdo zapojené jako 12V tak by tam výrobce musel strčit step-down měnič na slušný výkon. Určitě to nejde paušalizovat, že všude je prostě 12V bez rozdílu napětí palubní síťě.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Všude kde jsem tuhle zásuvku viděl na vozidle s 24V sítí u ní bylo výrazně napsáno "24V". Jinak se předpokládá, že na ní bude napětí shodný s palubním příslušnýho vozidla.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#4 Příspěvek od rnbw »

V nakladnych autach mozu byt rovnake zasuvky na 24V. Niektore zariadenia do tychto zasuviek uvadzaju moznost prevadzky aj na 24V, ine zhoria.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#5 Příspěvek od JirkaZ »

Co se norem či rozměrů zásuvek týče, tak jsem hledal a přispěju svojí vlastní odpovědí, která to ale jen dál zamotá:

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_4165 - tam uvádějí 12V (ale v německé verzi téhož už je i 24V)

vs. údajně rozměrově nekompatibilní

https://en.wikipedia.org/wiki/Automobil ... wer_outlet - tam uvádějí 12 i 24V.

A k tomu třeba příklad konektoru Durite https://www.durite.co.uk/itm/Cigarette- ... -5A/060150, kde se vůbec neobtěžují sdělit, s čím že to vlastně rozměrově "sedí"...
Naposledy upravil(a) JirkaZ dne 22 zář 2022, 12:58, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Guggy
Příspěvky: 66
Registrován: 17 říj 2006, 02:00

#6 Příspěvek od Guggy »

Určitě to není standardem, třeba Volvo FH měla/má 3 CL zásuvky , jedna byla 12V přes měnič, zbylé 2 byly připojené na 24V.

Daf LF má CL zásuvku připojenou přes měnič 24/12V který je tam daný i kvůli rádiu viz https://ctrlv.cz/bKBu

Takže spolehnout se na nějakou jednotnost se nedá, ale většinou je to u zásuvek napsané napětí a zatížitelnost

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Prostě a jednoduše řečeno, tahle zásuvka se používá na voboje a mělo by to u ní bejt jsdnoznačně vyznačený, na jakým napětí je pověšená.
Fertig.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#8 Příspěvek od mi-ro »

A hlavně fáze vlevo!!
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
JozefC
Příspěvky: 12
Registrován: 11 zář 2022, 02:00

#9 Příspěvek od JozefC »

Nemá pravdu kolega. Zásuvky sú rovnaké. Kedysi sa používali užšie typy , ale tie sú minulosťou. Obe sú tvarovo totožné. U osobných vozidiel sa to nerieši. Jedine u vozidiel s 24V rozvodom. Tam musia byť zásuvky označené napäťovým výstupom, ako bolo písane vyššie.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“