Dobíjecí soustava v autě

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
scol
Příspěvky: 67
Registrován: 28 srp 2005, 02:00

Dobíjecí soustava v autě

#1 Příspěvek od scol »

Chtěl bych vysvětlit jakou funkci při odběru proudu v autě má AKU a alternátor. Kdy je odebírán proud pouze z ALT a kdy z AKU. Je hlavním zdrojem AKU nebo ALT? Jde o 2 paralelní zdroje, každý z jiným vnitřním odporem. Napěťově je výše ALT. Je AKU pouze pro startování nebo z něj je odebírán proud v poměru vnitřních odporů s ALTem i za běžného provozu ? Kdy je AKU dobíjen? Ihned po startu trvale, nebo po nabití určitou dobu ne ? Chtěl bych tomu pořádně rozumět. Vysvětlí mi to někdo detailně? Díky předem

Uživatelský avatar
dubhe
Příspěvky: 29
Registrován: 13 zář 2004, 02:00

#2 Příspěvek od dubhe »

Ahoj doporucuji tyto dva odkazy...

http://www.skoda.panda.cz/clanek.php3?id=380

a

http://www.skoda.panda.cz/clanek.php3?id=379


najdes tam vsechny odpovedi a jeste neco navic... :)

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

TRPĚLIVOST!

#3 Příspěvek od Hill »

Nezakládej, prosím, stejné téma dvakrát jen proto, že ti obratem nepřišla odpověď. Někdy to pár dní trvá, než se najde někdo, kdo o tom něco ví a je ochotný se podělit.
Jestli sem dáš stejný dotaz každých 7 hodin, neurychlíš to. Tak ten ze so říjen 15, 2005 10:12 am mažu

Uživatelský avatar
scol
Příspěvky: 67
Registrován: 28 srp 2005, 02:00

Dobíjecí soustava

#4 Příspěvek od scol »

Díky za odpověď, ale na uvedených adresách není bohužel to po čem se pídím, t.j. popsaná nabíjecí soustava jako celek. Zajímá mě zejména dělení odběru proudu mezi ALT a AKU pokud vůbec k němu dochází, což z teorie 2 paralelních zdrojů z různým vnitřním odporem by snad mělo. Navíc + pól od AKU ke svorce 30 má o stupeň větší průřez, než tentýž vodič od ALTu. Proč? Nejedná se o vodič od AKU ke startéru, ten je zvlášť.

Uživatelský avatar
dubhe
Příspěvky: 29
Registrován: 13 zář 2004, 02:00

#5 Příspěvek od dubhe »

No me to prijde pomerne jasne... Ano proud se opravdu deli a to v zavislosti na odberu spotrebicu ve vozidle a stavu nabiti baterie. Tj. pokud je odber spotrebicu ve vozidle prilis velky (nejcasteji pri tuningu kdy se prida sposta svetel a nejakej ten ,,poradnej,, zesilovac ) dojde k vybiti baterie a to i presto, ze vozidlo jelo.... Koneckoncu staci spocitat spotrebu spotrebicu ve vozidle v krajnim pripade... (napr. velka mlha - svetla, sterace, motor topeni, zapalovani) a jsi napr. u Skody s 42A altrnatorem na doraz, pak staci zapnout radio a beres i z baterie... Nebo naopak v zime caste starty, kratke pojizdky, rosviceno trvale... alternator po obslouzeni vsech dalsich spotrebicu ve vozidle neni schopen dodat dostatecny proud (vzhledem k casu na dobiti) na dostatecne nabiti baterie... Baterii je potom nutno jednou za cas nabit zvlast...

Kazdopadne presne nachapu na co presne to podrebujes vedet... Napis to podrobneji a pak se snad dopatrame nejakeho vysledku a pripadne se prida i nekdo jiny - fundovanejsi...

PS. V clanku ,na ktery jsem ti poslal odkaz je vysvetlen princip regulace a zaroven je na serveru vysvetleno i chovani olovene baterie, Z toho si muzes odvodit chovani cele soustavy...

Uživatelský avatar
scol
Příspěvky: 67
Registrován: 28 srp 2005, 02:00

nabíjecí soustava

#6 Příspěvek od scol »

Chci vědět, zda-li veškerá zátěž auta je kryta z alternátoru a AKU je jen pro start, případně dokrytí spotřeby nad možnosti ALTu (ten nelze jak známo přetížit), anebo se spotřeba dělí v poměru vnitřních odporu resp. vnitřních vodivostí jak je známo z teorie paralelních zdrojů o které zde jde. AKU má menší vnitřní odpor než ALT, takže teoreticky by se měl na spotřebě proudu podílet více než ALT. Laicky řečeno větší odběr by měl být z AKU než alternátoru. Ten ale zase na druhou stranu musí být dobíjen, takže proud z ALTu jde částečně k nabíjení AKU, částečně ke spotřebiči. Z AKU zároveň ke spotřebiči. Co lze teď nazvat hlavním zdrojem el. energie ve voze AKU nebo ALT? Alt má sice větší napětí než AKU, ale při výpočtu proudu je vlivnější vnitřní odpor, který je ve jmenovateli vzorce a ten má AKU. Jsou to více méně teoretické úvahy o které se s kamarádem přeme a rádi bychom znali názor odborníka za které se sami v této problematice nepokládáme.

Uživatelský avatar
janousek
Příspěvky: 935
Registrován: 27 bře 2004, 01:00

#7 Příspěvek od janousek »

Myslím, ze jsi si odpověděl první polovinou první věty.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

tak to rozdělíme

#8 Příspěvek od Hill »

Myslím, že začínám rozumět, o co tu jde. Nezbude, než si to rozdělit podle situace:

1. motor neběží: veškerý odběr je krytý z akumulátoru, ten se zde tedy chová jako primární zdroj proudu. Tento případ je celkem jasný.

2. motor běží: na soustavu alternátor - regulátor - akumulátor nutno pohlížet jako na zdroj, přičemž akumulátor si můžeme představit jako filtrační kapacitu, jejíž velikost ve [F] lze z [Ah] spočítat. Prostě alternátor živí odběr ve vozidle a vyškeré výkyvy se celkem účinně filtrují akumulátorem, jehož "náboj" je udržovaný na maximálním pomocí regulátoru - tato regulační smyčka má také zabránit vzniku trvalého přepětí (záměrně vynechávám indukční špičky, ty totiž vznikají až dál od akumulátoru, kde se uplatňuje větší odpor vedení).

3. motor běží, ale spotřebiče mají větší odběr, než výkon alternátoru: alternátor, protože je regulovaný na větší napětí, aby byl schopný dobíjet, dodává maximální proud, ale na dobíjení nestačí. Jeho napětí při tomto proudu už totiž kleslo na úroveň napětí akumulátoru a ten dokrývá chybějící proud. Čili logicky se ani nemůže dobíjet.

A teď to snad už bude jasnější, ne?

Uživatelský avatar
scol
Příspěvky: 67
Registrován: 28 srp 2005, 02:00

dobíjecí soustava

#9 Příspěvek od scol »

Díky za vysvětlení. Pěkně jsi to popsal s tím filtrem a je mi to už zcela jasné.
Omlouvám se za to zdvojení dotazu, ale šlo o moji nepozornost, že jsem to napsal do jiného tématického okruhu, nešlo mi opravdu o urychleni odpovědi.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

jasně

#10 Příspěvek od Hill »

taky jsem na to pak přišel. Nejsi zdaleka první, komu se to povedlo. Ale otravuju s tím každého, kdo z jakéhokoli důvodu poslal stejný dotaz víckrát - v celkovém přehledu se zobrazí všechny bez rozlišení tématu.

Je ale dobře, žes to vydržel číst až do konce a ještě připsal, jestli ti to k něčemu bylo nebo nebylo. To každý nedělá.
Takže necháme omluvy plavat a přijď na bastlírnu zas.

Uživatelský avatar
Nagant
Příspěvky: 1051
Registrován: 11 lis 2005, 01:00
Bydliště: Hradec Králové

#11 Příspěvek od Nagant »

A jak klesá napětí na akumulátoru při chodu motoru s každou další zátěží? Mně poklesne napětí z 14,1 voltu při zapnutí světel na řekněme 13,5V, při zapnutí ventilátoru na 13,2V, s vypínáním zátěže zas narůstá. Vidím i vliv zapnutých blinkrů. Otáčky motoru nemají vliv.

Moc se mi to nezdá. Mám nový regulátor, je to trochu lepší než dříve, ale nevím, zda by se napětí nemělo držet stále řekněme kolem 13,8V.
Tak mi jde o to, zda pokračovat v bádání, tedy asi jít do větší repase alternátoru (kroužky, ložiska), ev. jeho výměny.

Alternátor je Bosch 12V/70A, počítám, že při těch 13,2V může být odběr spotřebičů tak 30 - 35A.

Honza.S

#12 Příspěvek od Honza.S »

Dnešní moderní auta maj altík klidnì bìžnì i 100A i více, i když jejich bìýžná spotøeba je okolo 15 až 20 A pøi svícení tlumenými. Pøijdou v urèitých chvílích špièky, zapne se aut vìtrák chladièe, klima, atd atd a ty spotøebièe bìží pouze kratší èas. Auto s klimou napø Opel Tigra má alt 70A a s klimou 100A atd. Teoreticky jseš dobøe znalej dyš zde øešíš vnitøní odpory zdrojù atd. Praxe je trochu jiná. Jinak s napìtím na aku souvisí taky její stáøí, samovibijení, jak jsou zoksidované kontakty aku a kabely, kvalita ukostøení motoru , kde vznikaj rùzné ubytky v mV atd, Zdraví Honza

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“