Pojezd ještěrek Still R70-16D

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Pojezd ještěrek Still R70-16D

#1 Příspěvek od Behemot »

Neřešil někdy někdo nefunkční pojezd na ještěrkách R70-15/R70-16 (taky značený 7011, 7031)?

Je tam elektromotor krmenej z motorgenerátoru, buzení generátoru je na 24 V a změna směru jízdy se zřejmě provádí změnou polarity buzení. Část systému (včetně startéru) běží jenom ze 12 V (z první akundy), pak tam je balanční deska, nejsem si jistej, esli nechybí, nebo je jenom odpojená (volně se tam válí 6pinovej konektor, co by měl být k tomu).

Dokundamentace k tomu je, byť dojčlandská, tak to bude trochu zpomalovat práci. Bohužel drtivá většina dokundamentace počítá s diagnostickou jednotkou, po 30 letech dost nesehnatelná věc asi. Jsou tam i postupny na kontrolu aspoň elektromechanickejch věcí růčo, i když to zas o cosi dýl trvá.

Našel sem jenom minimum informací, třeba něco na elektrodě https://www.elektroda.com/rtvforum/topic3077152.html a že to nebyla úplně vzácná závada, často vystřelily tranzistory v tom obraceču polarity, hlavně když se zkrátilo vinutí v tom motoru (nebo generátor, nevim) a žralo to podstatě větší proudy.

Tady navíc na deskách zřejmě chybí dekl, takže jsou poněkud víc vystavený povětrnostním vlivům. Asi řídicí dávali kamsi komusi na kontrolu, netušim, jsou tam vyměněný (některý) kondy, prej nějaký diody, jinak nevim, co na tom kontrolovat, jsou tam 30-35 let starý brouci, co už dneska asi nikdo nezná, podle blokáče tam budou, esli tomu dojčlandsky správně rozumím, A-D převodníky, digitální zpracování a pak zas analogový převodníky na řízení tranzistorů. Bez toho testeru asi blbý a na kontrolu funkci logiky desky už tuplem nic asi není.

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#2 Příspěvek od vrky »

Tak si myslím že tenhle krám a taky nepojízdný máme u chlebodárce. Motor asi z VW golfu generátor a hydraulické čerpadlo. Celé to krmí 10kg PB láhev. Koupená jeko starší. Používaná nepravidelně, jen při opravách. Po roce vyskočila chyba myslím že "199 kartáče". Přijel servisák a prohlásil zákaz používání, hrozí požár generátoru. Na generátoru jsou projeté uhlíky včetně komutátoru takže hrozí zkrat. Oprava cca 100k.

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Behemot »

uhlíky prej byly měněný, eště se musím zeptat kde, esli to nebyl jenom alternátor, ale nikdo soudnej to nedá těm magorům na výměnu kus za kus, to snad musí zvládnout jakákoli trochu slušná firma, co dělá repase elektromotorů a podobnejch věcí, za pár tisíc

za kilo máš dvě až tři celý plně funkční ještěrky tohodle stáří…holt něgde musí dojčlandi nakrást na to svoje žití nad poměry…

každopádně, servisák měl tamtu stařičkou diagnostickou jednotku?

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#4 Příspěvek od vrky »

Generátory a ss motory jsou na opravy náročnější.

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Behemot »

náročnější snad neznamená, že to bude stát kilo

za tydle love ti i rejžák vyrobí půltuctu sad generátor+motor, za tím opravdu není nic jinýho, než nebetyčná korporátní nenažranost

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#6 Příspěvek od rnbw »

Akurat to nevydrzi 30 rokov ani dokopy...

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#7 Příspěvek od vrky »

Když nám kleknul ss motor 45kw na stroji tak oprava kotvy ve svedu v Liberci byla hodně nad 100k. Levnější bylo dát st motor a měnič.

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Behemot »

tady nemá 45 kW ani ten dehtovej hlavní motor tvl :lol: výpočtem elektromotor tak do 10 kW dle parametrů udanejch v tabulce, na to aby ještěrka jezdila po place tam a zpátky to v klidu stačí

samozřejmě pokud bude zkrácený vinutí, to nemá význam, měnit uhlíky snad ale nestojí takovýdle prachy

rnbw: soudruhu, todle taky nevydrželo 30 let ani dokopy, podle různejch starších vláken to bylo schopný vodcházet po 10-15, záleží zřejmě na nájezdu

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Behemot »

Vypadá to že tam je nějakej pozdější balancér, úplně nechápu, odkud se to vzalo, má to druhej 6pin konektor (proto tam asi ten jeden volně visí), je větší, s větším chladičem, proto na tom ani není dekl - nevejde se :roll:

zkontrolovali sme spínače od voliče směru jízdy, spínač ručky a že vodí vedení od plynu

eště sem do toho čučel a řikám si, zkusim změřit pojistku v regulaci buzení…samozřejmě spálená :D nevim esli pan restaurátor toho regulátoru ju zapomněl vyměnit, shořela kvůli poruše, nebo jenom pže tam někdo chytřel dal 20A, zatímco podle dokundamentace by tam nemělo špičkově týct víc jak 30 A - no tak tam určitě dáme 30A žejo, a uvidí se

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Behemot »

koukám že sehnat 30A není úplná prdel, je to BS88, ne úplně obvyklý pouzdro, mají všude 20A, 40A, všecko na objednávku, nebo pak Elkov že na vobjednání 32A, ale minimální odběr celý balení 20 ks :D

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Behemot »

docela peklo ty pojistky zehnat a eště stojí ranec, asi tam zkusim, aspoň na otestování, transplantovat ANL, mohla by vejít

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Behemot »

Tak se na ten obraceč polarity buzení konečně dala aspoň nějaká pojistka, na otestování, prej teď nejde ani nastartovat…možná se akuny mezitím vybily, co já vim, ale pokud to není tím (nabíjí se), tak co má obraceč polarity buzení generátoru společnýho se startováním? 8O

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od Behemot »

Startování je jasný, jedna akuna (kterápak asi :lol: ) je prakticky mrtvá, naprázdno 12 V, v zátěži 5, to bude mít minimálně stovky miliohmů vnitřní odpor. Prej startovali s pomocnou nabíječkou, asi jak mluvit do zdi řikat že to startuje (a palubní systémy běží) na 12 V, takže rvát na obě 24 je k ničemu když jedna je skoro plně nabitá a nepustí v sérii proud. A eště vypálená svorka na gáblu z toho vozíku, takže sem jim kabel spravil a instruoval ať to nabijou 12 V a startujou s boostem na té jedné (a příště vemu ESR metr a změřím ju), tak další aktualizace až zas něco bude.

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od Behemot »

s novou akunou startuje, pojezd údajně pořád nejde, zjistíme esli pojistka zas shořela, nebo co teda

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“