Jak připevnit madlo na zeď ?
Moderátor: Moderátoři
Jak připevnit madlo na zeď ?
Dobrý den,
otázka pro řemeslníky a šikuly. Nemá to nic s elektrikou (kromě toho, že můžu ve zdi nějaké vedení trefit).
Chci na zeď (duté cihly) přidělat hotové nerezové madlo dlouhé 2,75m se 4 přišroubovanými držáky. Z estetických důvodů jsem neprozřetelně zvolil držáky připevňované na vnitřní závit M8. Chtěl jsem použít hmoždinku a kombinovaný šroub M8/vrut 8 (jako na obrázku).
Vyvrtat do zdi 4 otvory - v přesných rozestupech a kolmo - bude asi nad moje schopnosti. Povolená nepřesnost je v řádu jednoho dvou mm. Dutá cihlová zeď občas způsobí jednak ujetí vrtáku a jednak odklon od kolmice.
Je na to nějaký postup, fígl, pomůcka?
Možná nakonec zvolím jiné držáky s připevněním na 3 menší šrouby. Ale zatím zkouším původní řešení.
otázka pro řemeslníky a šikuly. Nemá to nic s elektrikou (kromě toho, že můžu ve zdi nějaké vedení trefit).
Chci na zeď (duté cihly) přidělat hotové nerezové madlo dlouhé 2,75m se 4 přišroubovanými držáky. Z estetických důvodů jsem neprozřetelně zvolil držáky připevňované na vnitřní závit M8. Chtěl jsem použít hmoždinku a kombinovaný šroub M8/vrut 8 (jako na obrázku).
Vyvrtat do zdi 4 otvory - v přesných rozestupech a kolmo - bude asi nad moje schopnosti. Povolená nepřesnost je v řádu jednoho dvou mm. Dutá cihlová zeď občas způsobí jednak ujetí vrtáku a jednak odklon od kolmice.
Je na to nějaký postup, fígl, pomůcka?
Možná nakonec zvolím jiné držáky s připevněním na 3 menší šrouby. Ale zatím zkouším původní řešení.
Dieru kludne aj 20mm, chemická kotva čo sa predáva v tube na silikon a nastrčiť do toho celé madlo. Mám to odskúšané. Vytrhneš to jedine s celou tehlou. 20 min to bude treba fixovať. Možno aj 10 bude stačiť. Bud to bez pohybu podržíš alebo to nejako zapri.
Prosím EKKARa, aby na moje príspevky nereagoval a do mojich vlákien nepísal. Ďakujem.
Děkuji za náměty.
Strčit celé zábradlí do díry vyplněné chemickou kotvou bych raději viděl jako poslední možnost. Kotva je příliš definitivní a nerozebiratelná. Raději bych snadno odstranitelné řešení bez bourání zdi.
Šablona je výborný nápad. Zkusím nejdřív suchou cestu s hmoždinkami a uvidím kolik děr se mi povede bez potřeby korekcí.
Strčit celé zábradlí do díry vyplněné chemickou kotvou bych raději viděl jako poslední možnost. Kotva je příliš definitivní a nerozebiratelná. Raději bych snadno odstranitelné řešení bez bourání zdi.
Šablona je výborný nápad. Zkusím nejdřív suchou cestu s hmoždinkami a uvidím kolik děr se mi povede bez potřeby korekcí.
Taky bych to vrtal přes šablonu. A vybrat nějaké kvalitní hmoždinky. Třeba Fischer DuoPower. https://www.fischer-cz.cz/cs-cz/product ... er-12-x-60
https://www.fischer-international.com/e ... s/duopower
https://www.hornbach.cz/p/hmozdinka-fis ... s/6337765/
Rozměry hmoždinky jsem zvolil jenom orientačně!
https://www.fischer-international.com/e ... s/duopower
https://www.hornbach.cz/p/hmozdinka-fis ... s/6337765/
Rozměry hmoždinky jsem zvolil jenom orientačně!
Aplikuj to rovnou podle Cowley na postup od kutilmila. Rozdělávací to bude a budeš to mít v té děravé cihle pořádně uchycené. Prostě na to zábradlí chytni ty šrouby a dotáhni k hmoždince, potom tam dej ty punčošky a strč do děr s chemickou kotvou a zafixuj to aspoň na půl hodiny (raději i déle). Budete to tam muset dávat dva.
S téměř stejným zábradlím jsem měl blbej problém. Vrtal jsem přes prknošablonu SDS Boškou. Tři díry bez problému, čtvrtá, naštěstí né krajová šla do 3 cm a pal ani ťuk. Stará zeď z plných cihel, kupodivu jsem nikde nechytl spáru. Posvítil jsem si do díry, bílej kovovej lesk. Tak jsem vzal obyč narexku a vrták na kov a ... nic. Vrták jsem ztupil a další taky. Zkusil jsem tvrdokov vrták, taky odešel. Nakonec vidiák s W ostřím a zase nic. Co tam může být netuším. Tak jsem tam zatím konzolu nedal, čekám že to před malováním vysekám, co tam vlastně je, že to nejde ničím vyvrtat. Spálená cihla, ta je ale přece černá nebo velkej kus křemene, nic jinýho mě nenapadá.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Na tohle samý jsem narazil, když jsem uchytával 10mm hmoždinama ocelovou pásnici 5x50mm na strop v ložnici. Díry řádově po půl metru, jedna zrovna nad plánovaným průchodem ve vytvářený přepážce jen do hloubky asi 3-4cm a dál ani fň nebo bž. Svícení baterkou - kovovej lesk, vidiák se nechytal. Tenkrát ještě nebylo běžný jít si někam půjčit příklepový vrtací kladivo nebo si ho sám pro sebe dokonce koupit (psala se půlka 90.let), takže se výsledná díra musela vyvrtat vedle. Bohužel, odstup 2cm to nespasil, překážka v identický hloubce, vlastnosti stejný - kovovej lesk, neprůchodný pro tenkrát mně dostupný vrtací prostředky. Ukotvit jsem to nakonec musel skoro o 10cm dál a ještě na druhou stranu od původní díry. Dodatečně mě napadlo pozvat si kámoše s detektorem, aby mi zkusil zjistit, co to v tom stropě vlastně mám zabetonovaný - nebo aspoň jak je to velký. Ohraničil mi na stropě šišatej obdélník cca 7,5 x 12cm, samozřejmě podle zákona schválnosti zrovna podélně ve směru mnou uvažovanýho kotvení - a pak vyslovil diagnózu:
"Hochu, máš tam zub ze lžíce bagru nebo kus kladiva z drtičky, ty se dělají z manganový oceli, aby se tak rychle neopotřebovaly, ale holt nic není věčný a občas se jim nějakej ulomí - proto jsou taky výměnný. No a třídička štěrku nepozná, jestli jí sejtama propadává kus kamene, nebo příslušně velkej kus železa ..."
"Hochu, máš tam zub ze lžíce bagru nebo kus kladiva z drtičky, ty se dělají z manganový oceli, aby se tak rychle neopotřebovaly, ale holt nic není věčný a občas se jim nějakej ulomí - proto jsou taky výměnný. No a třídička štěrku nepozná, jestli jí sejtama propadává kus kamene, nebo příslušně velkej kus železa ..."
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Jak je ta zeď tlustá? Vůbec bych se s tím nemazal. Když to vrazíš na obyčejný hmoždinky dlouhý třeba 10cm a dáš tam odpovídající vrut, tak to bude v pohodě. Na baráku mám Porotherm 44cm, podobnejch děr jsem udělal stovky a nikde nic nevaklá, nic neupadlo...
Pokud to chceš fakt posychrovat, tak to udělej na tu chemii, stačí na to punčocha, do ní chemie a závitovka, kterou zašroubuješ jak je třeba. S tou přesností bych si zas tak hlavu nelámal, pokud to neuděláš o 1cm a víc mimo.
Pokud to chceš fakt posychrovat, tak to udělej na tu chemii, stačí na to punčocha, do ní chemie a závitovka, kterou zašroubuješ jak je třeba. S tou přesností bych si zas tak hlavu nelámal, pokud to neuděláš o 1cm a víc mimo.
S přesností si hlavu lámat musím, protože držáky jsou k madlu přišroubované a jejich poloha a rozteč je daná.
Montáž probíhá tak, že se samotné držáky natočí na závit M8 co trčí ze zdi. Na doraz. Až potom se na všechny 4 držáky přiloží trubka madla a musí souhlasit všechny otvory v madlu a držácích proti sobě. Skoro zázrak. Stačí strašně malá odchylka od ideálu a už madlo nepřišroubuju.
Metoda zastrčení složeného zábradlí do chem. malty problém řeší jednoduše a souosost je zaručena.
Pokusím se vyrobit šablonu, která mi umožní vrtat přesně a kolmo. Takže sice 95% času strávím výrobou přípravku, ale mohlo by to vyjít. Na chem. maltu je čas vždycky.
Montáž probíhá tak, že se samotné držáky natočí na závit M8 co trčí ze zdi. Na doraz. Až potom se na všechny 4 držáky přiloží trubka madla a musí souhlasit všechny otvory v madlu a držácích proti sobě. Skoro zázrak. Stačí strašně malá odchylka od ideálu a už madlo nepřišroubuju.
Metoda zastrčení složeného zábradlí do chem. malty problém řeší jednoduše a souosost je zaručena.
Pokusím se vyrobit šablonu, která mi umožní vrtat přesně a kolmo. Takže sice 95% času strávím výrobou přípravku, ale mohlo by to vyjít. Na chem. maltu je čas vždycky.
Jen bych si dovolil dodat:
Sebelepší hmoždinky do duťáků nejsou nic platné bez správných vrutů. Vrut by měl mít pro 8mm hmoždinku průměr 4mm (typicky) a délku takovou, aby dosáhl cca 10mm za konec hmoždinky. Ten konec si pak během šroubování přitáhne a hmoždinku v dutině zauzluje.
Pokud se šroubuje elektricky, je nutné použít menší otáčky, dotáhnout zlehka, chvíli počkat a pak teprve dotáhnout silou. Jinak se konec hmoždinky může začít tavit a pak se správně nezauzlí.
Pokud se šroubuje ručně, je potřeba mezi pootáčením přidržet šroubovák druhou rukou, aby se nevracel zpátky.
Funguje to jinak než hmoždinka v plném materiálu. Tam se dává vrut tlustší, aby ji v díře rozpěchoval, a nemusí být úplně nezbytně dlouhý až do konce hmoždinky.
Pokud se do duťákové hmoždinky šroubuje cokoli, co se neopře o připevňovaný materiál (háček, očko, uni vrut s metrickým závitem místo hlavy etc) musí to mít límec - jinak si to ten konec hmoždinky nepřitáhne!
V tom posledním případě (vrut se závitovkou) se dá udělat límec z podložky a matice s kontramaticí - po zašroubování vrutu matice odstranit.
Sebelepší hmoždinky do duťáků nejsou nic platné bez správných vrutů. Vrut by měl mít pro 8mm hmoždinku průměr 4mm (typicky) a délku takovou, aby dosáhl cca 10mm za konec hmoždinky. Ten konec si pak během šroubování přitáhne a hmoždinku v dutině zauzluje.
Pokud se šroubuje elektricky, je nutné použít menší otáčky, dotáhnout zlehka, chvíli počkat a pak teprve dotáhnout silou. Jinak se konec hmoždinky může začít tavit a pak se správně nezauzlí.
Pokud se šroubuje ručně, je potřeba mezi pootáčením přidržet šroubovák druhou rukou, aby se nevracel zpátky.
Funguje to jinak než hmoždinka v plném materiálu. Tam se dává vrut tlustší, aby ji v díře rozpěchoval, a nemusí být úplně nezbytně dlouhý až do konce hmoždinky.
Pokud se do duťákové hmoždinky šroubuje cokoli, co se neopře o připevňovaný materiál (háček, očko, uni vrut s metrickým závitem místo hlavy etc) musí to mít límec - jinak si to ten konec hmoždinky nepřitáhne!
V tom posledním případě (vrut se závitovkou) se dá udělat límec z podložky a matice s kontramaticí - po zašroubování vrutu matice odstranit.