stmívání halogenové žárovky
Moderátor: Moderátoři
stmívání halogenové žárovky
Dá se bez problémů stmívat halogen žárovka? Nebude při nižší tepotě narušen halogen cyklus a zkrácena životnost?
Wolfram se z WBr nebo WJ vylučuje na vlákno už při asi 1500°C, takže do určité míry stmívat jde, normálně svítí halogenky při teplotě vlákna 2800°C - 3100°C (Wolfram se taví při 3422°C, pevnost ale ztrácí už při nižší teplotě, takže výše to fyzikálně nejde, to ani jódový cyklus nezachrání).
V souběhu s tím jde teplota chromatičnosti (barva světla), těch 1500°C (cca 1800K) je už víc červené žhnutí, než oranžové, ale při něm jódový cyklus ještě spolehlivě funguje.
Jestli se uvádí vyšší barevná teplota, tak té se dosahuje různě hustým modrým zbarvením baňky, bez něj už to žhavým vláknem nejde, leda výbojem, luminoforem či emisí v polovodiči...
Využívalo se to v japonských autech s obvodem denního svícení DRL, který snížil proud do potkávaček pod polovinu, světla pak svítila spíše žlutě. A há čtyřky nečernaly ani neodcházely.
V souběhu s tím jde teplota chromatičnosti (barva světla), těch 1500°C (cca 1800K) je už víc červené žhnutí, než oranžové, ale při něm jódový cyklus ještě spolehlivě funguje.
Jestli se uvádí vyšší barevná teplota, tak té se dosahuje různě hustým modrým zbarvením baňky, bez něj už to žhavým vláknem nejde, leda výbojem, luminoforem či emisí v polovodiči...
Využívalo se to v japonských autech s obvodem denního svícení DRL, který snížil proud do potkávaček pod polovinu, světla pak svítila spíše žlutě. A há čtyřky nečernaly ani neodcházely.
Thomas Alva Edison v roce 1879 řekl a možná i píše:Budeme vyrábět elektřinu tak levně, že pouze bohatí budou svítit svíčkami.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
To od Artabana potvrzuju, slyšel jsem to taky - a to co napsal Hill o podžhavení heligónek ve světlech pro použití jako DLR, světe zboř se, používá tatík jednoho mýho známýho ze Slovače ve svojí letitý felichčiji - místo DLR používá PWM regulátor, kterým krmí sníženým napětím cca 7-7,5V DÁLKOVÝ vlákna v H4 - světlomet tak svítí celou parabolou, což je výhodnější z hlediska lepší spozorovatelnosti, ale zároveň nižší intenzitou to neoslňuje. Má to nějak prokličkovaný přes diody a relátko, aby se mu po natočení motoru automaticky rozsvítily tyhle podžhavky a zhasly v momentě, kdy sáhne na spínač běžnýho osvětlení. Údajně s tím nemá problém ani při kontrole na silnici, ve dne mu to svítí "jako denní" a v noci to svítí normálně včetně přepínání dálkový/potkávací, No a na STK to jednoduše vypne a tvrdí, že za dne svítí potkávačkama jako jiní co nemají DLR ... Údajně za 14 let nemusel měnit jedinou halogenku - asi to souvisí s tím, že je to dôchodca, takže toho asi ročně moc nenalítá, ale i tak to má svoji vypovídací hodnotu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)