Kotúčové MGF- Konštrukcia B135 a zaujimavosti z kot. MGF
Moderátor: Moderátoři
To si myslím taky, i když mi není jasné, k čemu se zabývat nějakým průběhem stupnice, když tam jsou jen barevná pole, a seřizovala se jediná poloha ručky. Čili obecně tam mohl být i křemík a jako indikátor přebuzení by posloužilo i jakékoli jiné (třeba i bizarní) zapojení něčeho, co svítí, ukazuje, odkrývá, zakrývá, skokem zvýší hlasitost špiček do sluchátek, zkrátka cokoli, co výrobci k rozlišení "málo / přes moc" kdy použili v přístrojích na suché články, kde byla škoda každého miliwattu.
Naposledy upravil(a) Hill dne 16 bře 2023, 08:10, celkem upraveno 1 x.
S tím vagónem ses asi trefil, v Liberci v Tesle se tehdy dělaly i elektrické požární signalizace, v těch ústřednách nějaké ty diody byly.
A selen byl tehdy ještě docela oblíbený - byl i ve zdrojích AYN400 (sloupek 22/23-II 1/2) k magnetofonům Start a Blues, zatímco ve zdroji do Urana či Pluta byly už diody 32NP75 nebo KY701.
A pro indikátor v síťové B4 bylo už před Uranem použité germánium (1NN41, GA204, GA207, asi taky, co zrovna bylo), ale to se dělalo v Pardubicích.
On ten vývoj tehdy docela skákal: Sonet má cuprox, Sonet Duo usměrňuje triodou zapojenou jako dioda, B3 má zase cuprox nebo selen.
A selen byl tehdy ještě docela oblíbený - byl i ve zdrojích AYN400 (sloupek 22/23-II 1/2) k magnetofonům Start a Blues, zatímco ve zdroji do Urana či Pluta byly už diody 32NP75 nebo KY701.
A pro indikátor v síťové B4 bylo už před Uranem použité germánium (1NN41, GA204, GA207, asi taky, co zrovna bylo), ale to se dělalo v Pardubicích.
On ten vývoj tehdy docela skákal: Sonet má cuprox, Sonet Duo usměrňuje triodou zapojenou jako dioda, B3 má zase cuprox nebo selen.
Včera som strávil celí deň trápením sa s B73. Už teda niekto ju "opravoval" no našťastie veľa škôd nenapáchal. Mimo extrémne zlých cínových spojov a tým že potencáky boli všade všetky zle nastavené... našťastie cievky boli nedotknuté. Tých som sa ani nechytal keďže sa nebude konať mono záznam na jednu stopu na tomto stroji. Doladil som iba triviálnosti.
Čo sa týka zvukovej cesty prešlo to menšou úpravou. Vyradením predzosilňovača som priamo pripojil vstup na potenciometre (pretože si neviem predstaviť kdo by potreboval tak extrémne veľké zosilnenie) a 0dB 320nWb/m 1kHz som nastavil pri 0.775VRMS. Doladil som k tomu záznamovú časť mgf...
Čo je podľa mňa zaujimavé že VU metre nedokážu počas nahrávania monitorovať záznam z pásky. Sluchovo to dokážem ale vizuálne nie. Nerozumiem čo ich viedlo k tomuto rozhodnutiu. Taktiež prečo sú VUmetre počas záznamu pripojené na výstup záznamového korekčného zosilňovača. Žeby kvoli inej spodnej časovej konštante boli nútený takémuto riešeniu čo viac skutočne reprezentuje nahratý magnetický tok aby nedošlo k saturácií na basoch? Teda uživateľ to vidí inak ako povedzme na B115?
Ďalšia zaujímavosť B73 že vôbec nešetrí záznamovú hlavu. Elektronicky. Dosť kúri. Po 45 minútach zaznamu (zábeh) tá hlava bola pocitovo pri 40°C a to u mňa v izbe nieje vôbec teplo a magneťák bol odkrytovaný zmaže to teda všetko z hocakej pásky aj z SM900, ale dosť to hreje.
Každopádne magič hrá fajn, ten tranzistorový zosilňovač he ihneď evidentný pri posluchu oproti B115 MDA2020. Ale záznam je taký..no, občasné skreslenie kopáku alebo iných basovejších nástrojov je všimnuteľné. Toto asi budem pripisovať môjmu hudobnému vkusu takže frekvenčnej zložke hudby a tomu že to má tú divnú časovú konštantu na nízkych frekvenciách že pásku reálne posielam až do saturácie aj keď teda neúmyselne.
V celku konečne na konečnú, ako som moc chcel B73 tak ju už aj nechcem. Keď som otvoril to obrovksé krídlo, ktoré zo servisného hladiska je stále fajn, ale tá kabeláž...no taký zväzok špagetový som ešte v živote nevidel v ničom tesláckom. Za mňa kolosálne zlé riešenie. Funguje to, je to zaujimavé, ale mohli to vymyslieť fakt lepšie.
Toto nieje môj magnetofón, ale leby bol tak je uz rozobratý a má časti mojej elektroniky v sebe už namontované. Ja by som to vycvakal a prerobil. (Keďže na to mám aj čas aj prostriedky). Keby bolo keby ale. Som rád že to nieje môj magnetofón
Už ho ani nechcem.
Čo sa týka zvukovej cesty prešlo to menšou úpravou. Vyradením predzosilňovača som priamo pripojil vstup na potenciometre (pretože si neviem predstaviť kdo by potreboval tak extrémne veľké zosilnenie) a 0dB 320nWb/m 1kHz som nastavil pri 0.775VRMS. Doladil som k tomu záznamovú časť mgf...
Čo je podľa mňa zaujimavé že VU metre nedokážu počas nahrávania monitorovať záznam z pásky. Sluchovo to dokážem ale vizuálne nie. Nerozumiem čo ich viedlo k tomuto rozhodnutiu. Taktiež prečo sú VUmetre počas záznamu pripojené na výstup záznamového korekčného zosilňovača. Žeby kvoli inej spodnej časovej konštante boli nútený takémuto riešeniu čo viac skutočne reprezentuje nahratý magnetický tok aby nedošlo k saturácií na basoch? Teda uživateľ to vidí inak ako povedzme na B115?
Ďalšia zaujímavosť B73 že vôbec nešetrí záznamovú hlavu. Elektronicky. Dosť kúri. Po 45 minútach zaznamu (zábeh) tá hlava bola pocitovo pri 40°C a to u mňa v izbe nieje vôbec teplo a magneťák bol odkrytovaný zmaže to teda všetko z hocakej pásky aj z SM900, ale dosť to hreje.
Každopádne magič hrá fajn, ten tranzistorový zosilňovač he ihneď evidentný pri posluchu oproti B115 MDA2020. Ale záznam je taký..no, občasné skreslenie kopáku alebo iných basovejších nástrojov je všimnuteľné. Toto asi budem pripisovať môjmu hudobnému vkusu takže frekvenčnej zložke hudby a tomu že to má tú divnú časovú konštantu na nízkych frekvenciách že pásku reálne posielam až do saturácie aj keď teda neúmyselne.
V celku konečne na konečnú, ako som moc chcel B73 tak ju už aj nechcem. Keď som otvoril to obrovksé krídlo, ktoré zo servisného hladiska je stále fajn, ale tá kabeláž...no taký zväzok špagetový som ešte v živote nevidel v ničom tesláckom. Za mňa kolosálne zlé riešenie. Funguje to, je to zaujimavé, ale mohli to vymyslieť fakt lepšie.
Toto nieje môj magnetofón, ale leby bol tak je uz rozobratý a má časti mojej elektroniky v sebe už namontované. Ja by som to vycvakal a prerobil. (Keďže na to mám aj čas aj prostriedky). Keby bolo keby ale. Som rád že to nieje môj magnetofón
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nechal som tam dopis. Vždy ak vykonám nejakú úpravu tak tam nechám papierik v magnetofóne s rýchlim sumárom čo kde a prečo som spravil aj email. Vediem o každej oprave písaný záznam aj fotodoku.Kremik píše:Až to otevře někdo po tobě, dopadne to úplně stejně.
"Nějaký "kutil" už se v tom vrtal, a jak blbě to zapojil, pozlatit mu ruce, atd, atd."
Okrem toho po mne nebude dôvod prečo by to niekto ešte mal otvárať kedže všetko je dokonale nastavené všetko sedí a funguje tak ako má alebo bolo myslené. Jedine ak totálne zjazdí hlavy a znova na výmenu ale to už dopredu viem že sa to vráti ku mne.
Nevím jestli stačím sledovat tak převratné myšlenky, ale znamená to tedy že konstruktéři v Přelouči byli 🤐, co si neuměli určit úrovňový diagram?AdamVarga píše:Vyradením predzosilňovača som priamo pripojil vstup na potenciometre (pretože si neviem predstaviť kdo by potreboval tak extrémne veľké zosilnenie)
Na žiadnych konštruktérov v prelouči som nič zlého nepovedal aj keď mám zopár výhrad ale som si istý že sú nejako vysvetlitelné.
Každopádne ak by "vedeli" určiť tento diagram tak by zosilnenie bolo relatívne podobné s B115 aspoň na vstupe tuner, čo ani z ďaleka sa to sa to nechová podobne. Blbé moderáto by dokázalo poslať ten predzes to limitu takže niesom si istý na čo by komu bolo tak obrovské zosilnenie.
Ať už teda vymysleli čo mysleli, v dnešnej dobe je to zbytočnosť. Takže je podľa mňa rozumné riešenie vyradiť tú časť magneťáku a tak mi to umožní poslať do mgf linkový výstup z PC alebo iného zariadenia. Bez tejto triviálnej úpravy predzosilňovač zosilňuje privela bordelu z okolia a zároveň ak tam pošlem linkový signál 0dB 775mVRMS tak si vieme predstaviť čo ten predzes s vysokým zosilnením asi bude robiť... obdĺžnik zo sínusu..
PS: ano viem že existuje delič čím by sa amplituda signálu dala znížiť za zdrojom zvuku, ale nezdá sa vám byť absolutne kontraproduktívne znižovať hladinu signálu obzvlášť tak dôležitého ako zvuk, a následne ho znova zosilniť? A načo je to dobré? Keď tam proste môžem na určitý bod v obvode priviesť priamo vysokú hladinu a tým nekompromisovať na kvalite zvuku a ani použiteľnosti zariadenia v spojení s moderným zdrojom zvuku? Zaujimavé ako mi každy skáče po krku za tie moje úpravy ale nikto zatial nevysvetlil prečo VU metre počas záznamu sa pripájajú na výstup záznamoveho zosilňovača vďaka čomu je odčítaná hodnota drasticky frekvenčne závislá čo by nemala byť. Prečo je tomu tak? Nikto sa ani nepýta, kdo by si predsa mohol dovoliť okomentovať posvätné riešenie konštruktérov v prelouči?! (No minimálne Hill určite bude vedieť alebo nejako vysvetliť, bol by som za to vďačný kedže som zvedavý čo ich tomu viedlo)
Každopádne ak by "vedeli" určiť tento diagram tak by zosilnenie bolo relatívne podobné s B115 aspoň na vstupe tuner, čo ani z ďaleka sa to sa to nechová podobne. Blbé moderáto by dokázalo poslať ten predzes to limitu takže niesom si istý na čo by komu bolo tak obrovské zosilnenie.
Ať už teda vymysleli čo mysleli, v dnešnej dobe je to zbytočnosť. Takže je podľa mňa rozumné riešenie vyradiť tú časť magneťáku a tak mi to umožní poslať do mgf linkový výstup z PC alebo iného zariadenia. Bez tejto triviálnej úpravy predzosilňovač zosilňuje privela bordelu z okolia a zároveň ak tam pošlem linkový signál 0dB 775mVRMS tak si vieme predstaviť čo ten predzes s vysokým zosilnením asi bude robiť... obdĺžnik zo sínusu..
PS: ano viem že existuje delič čím by sa amplituda signálu dala znížiť za zdrojom zvuku, ale nezdá sa vám byť absolutne kontraproduktívne znižovať hladinu signálu obzvlášť tak dôležitého ako zvuk, a následne ho znova zosilniť? A načo je to dobré? Keď tam proste môžem na určitý bod v obvode priviesť priamo vysokú hladinu a tým nekompromisovať na kvalite zvuku a ani použiteľnosti zariadenia v spojení s moderným zdrojom zvuku? Zaujimavé ako mi každy skáče po krku za tie moje úpravy ale nikto zatial nevysvetlil prečo VU metre počas záznamu sa pripájajú na výstup záznamoveho zosilňovača vďaka čomu je odčítaná hodnota drasticky frekvenčne závislá čo by nemala byť. Prečo je tomu tak? Nikto sa ani nepýta, kdo by si predsa mohol dovoliť okomentovať posvätné riešenie konštruktérov v prelouči?! (No minimálne Hill určite bude vedieť alebo nejako vysvetliť, bol by som za to vďačný kedže som zvedavý čo ich tomu viedlo)
V tomhle souhlasím. Ještě dnes si vzpomínám, jak jsem musel na začátku devadesátek narychlo u kamaráda improvizovat a vyrábět dělič, protože z výstupu jeho zakoupeného CD přehrávače nebyl na MGF vstup, který by nezkresloval a nastavení potenciomerů urovně záznamu na to zkreslení pravě díky onomu zapojení nemělo žádný vliv.AdamVarga píše: Ať už teda vymysleli čo mysleli, v dnešnej dobe je to zbytočnosť. Takže je podľa mňa rozumné riešenie vyradiť tú časť magneťáku a tak mi to umožní poslať do mgf linkový výstup z PC alebo iného zariadenia.
Ty magnetofony byly konstruované dávno před nástupem CD. Citlivost jejich vstupů byla uzpůsobená dobovým zdrojům signálu, které dávaly desítky až nízké stovky mV.
Podobné je to dnes u zesilovačů vyrobených před rokem 80.
Není to chyba ani hloupost tehdejších konstruktérů.
U starých zesilovačů pravidelně citlivost vstupů snižuju. A nepíčuju u toho.
Podobné je to dnes u zesilovačů vyrobených před rokem 80.
Není to chyba ani hloupost tehdejších konstruktérů.
U starých zesilovačů pravidelně citlivost vstupů snižuju. A nepíčuju u toho.
Pro úrovně signálu té doby platila oborová norma, i pro určení pinů v konektorech, impedance atd. Takže propojení dvou magnetofonů, magnetofon+ radiopřijímač, TV atd. fungovalo. Naopak potíže v té době dělalo připojení "exotiky", kde byly úrovně a pozice signálů na pinech úplně jiné. Takže jsem tenkrát bastlil krabičky ke radiomagnetofonu Aiwa atd.AdamVarga píše: Toto nieje môj magnetofón, ale leby bol tak je uz rozobratý a má časti mojej elektroniky v sebe už namontované. Ja by som to vycvakal a prerobil.
...
Zaujimavé ako mi každy skáče po krku za tie moje úpravy.
...
Som rád že to nieje môj magnetofón
Už ho ani nechcem.
Propojovací krabičky, ne zásah pro jedno použití natvrdo do magnetofonu, abych přišel o původní vlastnosti.
Podle mě to bereš příliš emotivně, jako ženská. Nikdo ti po krku nejde, je to tvoje volba a modifikuj si ty přístroje a vycvakej jak chceš.
Pro jiného je zas třeba zásada držet autentické provedení těchto přístrojů, kterých logicky neustále ubývá, a snažit se spíš o udržení jejich kondice.
Asi jako třeba veteránisti nevycvakávají kladívkové zapalování u renovovaných fichtlů, i když by tam mohli dát procesorové řízení předstihu a magnetické snímače. (Pokud se snaží o autentické renovace, neplatí to pro experimentálního kočkopsa.)
Nejde o posvátné řešení z Přelouče, to dělal i Telefunken, Philips a další, v Evropě byl citlivý vstup potřeba kvůli proudovému výstupu z detektoru rozhlasových přijímačů, jak požadovala norma DIN (a později i u nás ČSN 36 8420), k dalšímu zvýšení citlivosti pro mikrofon už to byl jen krůček a pro ostatní vstupy si to konstruktéři zjednodušili děličem.
Hojně se používaly krystalové přenosky, takže se s výhodou využilo velkého odporu v podélné větvi děliče.
Potenciometr na vysokoúrovňovém vstupu měly Tesla Sonet B3 a pak B444 Lux (B444 Lux Super už ne, kvůli automatice neumožňoval směšování vstupních signálů).
Směšování vstupů podobně řešili i jiní výrobci, viz Akai (GX620 nebo GX635), Sony (TC95, řada TC204SD - TC226SD), v Evropě to používali u mnoha modelů Grundig (ten chtěl dát zákazníkovi všechny možnosti, na jaké si vzpomene, což komplikovalo ovládání až tak, že mu to vyčítali), Telefunken, Uher i AEG.
Ale každý výrobce někdy nabízel modely jak se směšováním, tak bez této možnosti.
Takové decky Akai GX75 nebo GX95 nemají mikrofonní vstupy vůbec a přímo na potenciometr se jen přepínají konektory LINE IN a CD DIRECT. Zde už se nepočítalo se záznamem z diodového výstupu rádia podle DIN, ale z LINE OUT tuneru. Ty stroje pro export do Evropy sice DIN konektor mají, ale slušně řečeno dost svérázně zapojený - úrovně a impedance neodpovídají evropským zvyklostem. Kdo chtěl nahrávat z rádia, potřeboval takový tuner, který by to vybudil..
Ano, v dnešní době se asi nesetkáme často s příležitostí připojovat mikrofon přímo na vstup magnetofonu, pro většinu uživatelů byl mikrofonní vstup zbytečný vždy, většinou k tomu nikdy mikrofon nepřipojili, vždyť i živé nahrávky se natáčely z výstupu nějakého mixpultu (viz Porty v Plzni, kde i pro záznam pro rozhlas a rychlovydání na LP použili B73 a B115). Tak deset patnáct nadšenců v celé Evropě si hrálo s umělou hlavou, snad těm občas vstup pro mikrofony posloužil.
Na Západě byl na trhu výběr směšovačů a mixpultů od nejlevnějších po profesionální, my jsme měli možnost si je zbastlit, protože hodně nejrůznějších schémat vycházelo tiskem.
A hele, než jsem to dopsal, už to tu vysvětlil Ivo...
Hojně se používaly krystalové přenosky, takže se s výhodou využilo velkého odporu v podélné větvi děliče.
Potenciometr na vysokoúrovňovém vstupu měly Tesla Sonet B3 a pak B444 Lux (B444 Lux Super už ne, kvůli automatice neumožňoval směšování vstupních signálů).
Směšování vstupů podobně řešili i jiní výrobci, viz Akai (GX620 nebo GX635), Sony (TC95, řada TC204SD - TC226SD), v Evropě to používali u mnoha modelů Grundig (ten chtěl dát zákazníkovi všechny možnosti, na jaké si vzpomene, což komplikovalo ovládání až tak, že mu to vyčítali), Telefunken, Uher i AEG.
Ale každý výrobce někdy nabízel modely jak se směšováním, tak bez této možnosti.
Takové decky Akai GX75 nebo GX95 nemají mikrofonní vstupy vůbec a přímo na potenciometr se jen přepínají konektory LINE IN a CD DIRECT. Zde už se nepočítalo se záznamem z diodového výstupu rádia podle DIN, ale z LINE OUT tuneru. Ty stroje pro export do Evropy sice DIN konektor mají, ale slušně řečeno dost svérázně zapojený - úrovně a impedance neodpovídají evropským zvyklostem. Kdo chtěl nahrávat z rádia, potřeboval takový tuner, který by to vybudil..
Ano, v dnešní době se asi nesetkáme často s příležitostí připojovat mikrofon přímo na vstup magnetofonu, pro většinu uživatelů byl mikrofonní vstup zbytečný vždy, většinou k tomu nikdy mikrofon nepřipojili, vždyť i živé nahrávky se natáčely z výstupu nějakého mixpultu (viz Porty v Plzni, kde i pro záznam pro rozhlas a rychlovydání na LP použili B73 a B115). Tak deset patnáct nadšenců v celé Evropě si hrálo s umělou hlavou, snad těm občas vstup pro mikrofony posloužil.
Na Západě byl na trhu výběr směšovačů a mixpultů od nejlevnějších po profesionální, my jsme měli možnost si je zbastlit, protože hodně nejrůznějších schémat vycházelo tiskem.
A hele, než jsem to dopsal, už to tu vysvětlil Ivo...
Z dnešního pohledu se ta většina zdá samozřejmá a převálcující, leč dovolím si připomenout že tak prvních 10-15 let existence domácích magnetofonů to bylo přece jen trochu barvitější (tj. existence asi tak od Sonetu přes Uran, A3 až někdy do éry dovozů výše zmíněných radiomagnetofonů, buď byly mikrofony v základním příslušenství nebo integrovány v podobě elektretu).Hill píše:pro většinu uživatelů byl mikrofonní vstup zbytečný vždy
...
Tak deset patnáct nadšenců v celé Evropě si hrálo s umělou hlavou, snad těm občas vstup pro mikrofony posloužil.
V časopisech byly relativně často obsáhlé popisy základů práce s mikrofonem, akustiky, nahrávání hudebních nástrojů. Fungovaly i jakési fono-kroužky amatérů s vlastní tvorbou až po celostátní kolo a odtud pak k mezinárodní organizaci FICS. Rozhlas pro ně vysílal v neděli pořad Halali na Vltavě. Vedle tohoto hravého-tvůrčího účelu existovala skupina uživatelů skoroprofesionálně-amatérská, kterým se hodil záznam mikrofonem, ale neměla na profesionála včetně techniky. K nim se dá zařadit taky dost početná skupina kinoamatérů. Divadelní a folklorní kroužky, ornitologové, novináři na okresní-krajské úrovni. Asi bych taky připočítal okresní studia RPD, kde sice později byly slušné mixy a studiové Jenseny, ale do terénu pořád Pluto nebo později MK nebo BRG s jedním mikrofonním konektorem - pokud bylo studio agilní a nedalo se otrávit tehdy všudepřítomnými limity dozírajícího okresního tajemníka.
K tomu tehdy dost velká motivace k domácímu záznamu od řvoucího mimina přes básničky k vyprávění dědečka, to co pak nahradilo to čemu se říká "domácí video" se zvukem samozřejmě přítomným. Zvukový záznam byl poměrně dostupný, ozvučený film naopak téměř nedosažitelný. Tipuju, že celkově se u nás mohlo jednat o tisíce nebo spíš desítky tisíc uživatelů, což z hlediska výrobní série přístrojů už nějakou váhu mohlo mít.
Jako víceméně dada bych připomněl že mikrofonní vstup kazeťáku přebuzený do limitace kytarou použil některý věhlasný hráč některé věhlasné kapely, nebudu teď tvrdit, že to byl zrovna Blackmore, protože si už hovno pamatuju.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
U dovezených kazeťáků (National, Hitachi...) mě iritovala absence DIN
přípojky dle evropských standardů no někdy tam sice byla ale, výstup
(out) pro zesil nebo druhý magič připojen barbarsky k repráku asi
konstruktér nepočítal s kopírováním kazety na kazetu, jakost by byla
tak či onak mizerná...velké kulaté zásuvky přinesl až Sencor S3000 ale
zapojení se již nepamatuji.
přípojky dle evropských standardů no někdy tam sice byla ale, výstup
(out) pro zesil nebo druhý magič připojen barbarsky k repráku asi
konstruktér nepočítal s kopírováním kazety na kazetu, jakost by byla
tak či onak mizerná...velké kulaté zásuvky přinesl až Sencor S3000 ale
zapojení se již nepamatuji.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)