Opačně nabitá autobaterie-jde zachránit?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
wlezley
Příspěvky: 658
Registrován: 05 bře 2006, 01:00
Bydliště: Strachotín

Opačně nabitá autobaterie-jde zachránit?

#1 Příspěvek od wlezley »

Zdravím a žádám radu. Otec v přípravě na zimu chtěl dobít baterii. Auto přežilo, nenastartovat a koupil novou s tím, že už měla asi odslouženo. Celou dobu ležela v garáži až dnes jsem, před vyhozením připojil na měřák a ejhle-opačná polarita. O přepólování nemůže být řeč, přece není blbec :-) ale po osmdesátce už se dějí všelijaké věci. Je šance vrátil správnou polaritu a jakým postupem? Je to VARTA 12V 68Ah, naprázdno má 12.6V a stěračový motor roztočí, větší zátěž nebyla po ruce. Měl bych pro ni uplatnění ale pokud je to blbost tak ať nemarním čas. Máte někdo zkušenost?

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#2 Příspěvek od rnbw »

Kedysi to tu niekto na fore popisoval. Vybijes, potom pripojis na dostatocne blbu nabijacku a nabijes opacne.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Olověná baterka má tu výhodu, že jak anoda, tak katoda obsahujou olovo, takže se přepólováním úplně nezlikviduje - jenom se poškodí a sníží se její životnost. O kolik záleží na tom, jak velkej byl proud během opačnýho nabíjení, jak moc došlo k mechanický destrukci vrstvy na povrchu desek. Myslím že stojí za pokus ji oživit a správně nabít, i když na provoz v autě už asi nebude mít "měchy" = bude mít zvýšenej vnitřní odpor a bude blbě startovat.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jjilek
Příspěvky: 3808
Registrován: 29 bře 2009, 01:00
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od jjilek »

Pokud máš možnost nastavit proud, tak nabíjej asi padesátinou kapacity. Něco nad 1A a občas kontroluj napětí na svorkách (při zapojeném nabíjení) až napětí dále nestoupá.
Pokud se podaří nabít alespoň na 12 - 13V, tak stejným proudem vybít do napětí cca 1.8V/článek a poté nabít za kontroly svorkového napětí. Podle dosažené hodnoty napětí se dá usuzovat na úspěšnost opravy. (Nad 14V to bude úspěch.)
Trvá to dlouho, proud nastavit spíše menší. Při větším proudu se převážně uvolňuje vodík, při nižším se rozkládá nežádoucí síran olovnatý, vyloučený na deskách.

Uživatelský avatar
wlezley
Příspěvky: 658
Registrován: 05 bře 2006, 01:00
Bydliště: Strachotín

#5 Příspěvek od wlezley »

Do auta nepůjde ale určitě ji vyzkouším rozdýchat. Hodil jsem na ni H4 a uvidím ráno. Mám tady tupou nabíječku s jednou diodou, dá max. 4A tak ji pomalu napumpuju. Děkuji za podporu.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#6 Příspěvek od kutilmil »

Ja som bol raz namilovany a zapojil som baterku v traktory opačne. Ona sa aj opačne nabila. Keď som vytriezvel tak som si to všimol, vybil som ju, prehodil tak ako má byť a zasa sa nabila na správnu polaritu. Potom ešte dlhé roky slúžila.
Prosím EKKARa, aby na moje príspevky nereagoval a do mojich vlákien nepísal. Ďakujem.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#7 Příspěvek od Kremik »

Vážně bych zvážil, jestli už ji nenechat tak. Zřejmě už má něco za sebou, opětovným přebitím ji zase jen zbytečně poškodíš. V podstatě pro Tebe nastal příznivý stav. Do auta ji prý nechceš, tak Ti může být jedno že má opačnou polaritu. Baterii to v podstatě jen prospěje. Kladné desky se rozpadají dříve než záporné. Pokud je předpoklad, a ten hádám je, že kladné desky už mají něco za sebou, nyní jako záporné ponesou menší zátěž, kterou ještě nějakou dobu vydrží. Záporné desky, doposud téměř bezvadné, si jako kladné ještě taky dlouho poradí. Vlastně nemáš důvod vracet to zpátky.

Uživatelský avatar
wlezley
Příspěvky: 658
Registrován: 05 bře 2006, 01:00
Bydliště: Strachotín

#8 Příspěvek od wlezley »

První co mě napadlo, nechat to tak. Jenže to znamená potíže ze svorkama, riziko že zapomenu a přehodím ale hlavně, nálepka na té baterce. O té by se mi zdálo :D Nicméně, operace se podařila. Naprázdno 13,2V a životnost ukáže čas. Solární panel 20W ji nabíjí, tak budu zatím provozovat a zima rozhodne. Děkuji všem za podněty a rady.
Přílohy
Varta_12V.jpg

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“