balancér pro větší výkony

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

balancér pro větší výkony

#1 Příspěvek od Olchor »

Funkci balancéru článků aku chápu tak, že se měří napětí jednotlivých článků a v případě dosažení určitého napětí odvede paralelní trand část nabíjecího proudu a zamezí přebíjení. Když to ale bude v lineárním režimu, bude se na tom trandu ztrácet dost velký výkon, třeba 4,2V x 10A ( i když asi jen krátkodobě). Je to tak? Nebo existuje nějaké pulzní bezeztrátové řešení? U velkých baterek by to mohl být problém.
Leda by tam byl ještě jeden FET na každý článek v serii a ten by ho úplně odpojil, proud převezme bypass. Jenže to znamená řadu fetů v serii, další komplikace a ztráty.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#2 Příspěvek od Zaky »

Co jsem viděl, tak to bylo vždy pasívní a řešeno tak, že se tranzistorem připojuje k článku s největším napětím paralelně rezistor a to po celou dobu nabíjení. Výkon se pálí na rezistoru, tranzistor je ve spínacím režimu. U packu ve slušném stavu jsou ty rozdíly mezi články celkem malé, jak začnou být články špatné, balancer to pak už nezvládne, to je běžná věc. Aktivní řešení mám pro jedno zařízení vymyšlené, zatím jsem jej nerealizoval.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#3 Příspěvek od Celeron »

Balancéry v modelářských nabíječkách jsou vždy šudlátka s příčným proudem maximálně stovky mA. Co jsem je zkoumal, tak se uplatňují až těsně před dosažením maximálního napětí LiPol článku, 4,15 - 4,22V. Ne po celou dobu jak psal Zaky. Nemělo by to smysl, pokud nabíjíš třeba 3A a balancér by pustil jen třeba 300mA. Na konci nabíjení se nabíjecí proud snižuje na řádově stovky miliampér a tam už příčnej proud balancérem přebytek vypálí.
Nojo, ale když nabíjíš hromadu paralelních článků proudem 10 - 15A a jeden článek má o 0,2-0,3 V víc, tak je takovejhle balancér na dvě věci, protože nabíjecí proud je třeba 10 x větší než proud skrz balancér toho postiženýho článku.
Já to řešil stavebnicí balancéru od Zajíce, jen jsem tam dal jiný, dost "parní" tranzistory, chladič jako bejk a vrtuli na chlazení. Zvládá to příčnej proud kolem 8A, pokud se pálí jen na jednom článku tak až 12A. Pak to stopne na přehřátí nabíječku. Někde mám fotky ze stavby.
http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#4 Příspěvek od Zaky »

Balancer s rezistory schopnými vyzářit málo tepla právě musí být připojený po celou dobu nabíjení, protože ten celkem malý proud bočníkem za nabíjecí čas přece jen udělá nějaký rozdíl v dodaném náboji. Algoritmus bývá primitivní, že je prostě k článku s nejvyšším napětím přípojený ten odpor, když ho předběhně druhý článek, připojí se zase jeho rezistor.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#5 Příspěvek od BOBOBO »

Pro vnější zástavbu je ten zajíc super, taky mám pro 10x6A , protože vidíš dobití jednotlivých článků .

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#6 Příspěvek od Olchor »

Docela by mě zajímalo, jak je to řešené v elektromobilech. Stovky článků v sérii, nabíjecí proudy stovky ampér...(rychlonabíjení)

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#7 Příspěvek od ok1hga »

tady je na toto téma jedna diplomka . . .
a tady taky
konkrétní zapojení vyráběných elektroaut by mě taky zajímalo, ale bohužel to dohledat nejde . . .
. . . výrobci si to hlídají.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#8 Příspěvek od samec »

Olchor píše:Docela by mě zajímalo, jak je to řešené v elektromobilech. Stovky článků v sérii, nabíjecí proudy stovky ampér...(rychlonabíjení)
V automotive sa zlé články nebalancujú. Dobré stačí balancovať priebežne malými prúdmi.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#9 Příspěvek od Celeron »

Zaky píše:Balancer s rezistory schopnými vyzářit málo tepla právě musí být připojený po celou dobu nabíjení, protože ten celkem malý proud bočníkem za nabíjecí čas přece jen udělá nějaký rozdíl v dodaném náboji.
Nemáš pravdu. Pokud valíš do LiPol baterky v CI fázi proud 10 až 30 x vyšší, než co zvládne příčně balancér, tak těch pár stovek miliampér balancérem vůbec nic nezachrání. Balancování má smysl až v CV fázi, kdy se nabíjecí proud před dosažením UcellMax prudce sníží na hodnotu řádově podobnou příčnýmu proudu balancéru. Pak nabíjecí proud přechází z článku do balancéru.
Ty balancéry s trvalým balancováním nejsou na nabíjení ale pouze na "srovnání" napětí u odležených a rozhozených baterií před nabíjením.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#10 Příspěvek od Zaky »

Minimálně v tom produktu, do kterého jsem to sám osobně naprogramoval, pravdu s dovolením mám :-) Jinak z logiky věci, pokud nabíječka do článku "valí" 30x proud, co teče rezistorem balanceru v CI fázi, tak ten článek s připojeným rezistorem dostane o třicetinu menší náboj, než ty ostatní. To vůbec není málo. Prostě si trvám na tom, že není naprosto žádný důvod neaktivovat balancer okamžitě se začátkem nabíjení. Pokud nějaký autor nějaké nabíječky aktivuje balancer až v CV fázi, je to je ho boj, mohl už mít celkem výrazně předbalancováno, ale nemá. Pochopitelně algoritmy nejrůznějších nabíječek znát nemůžu, jen těch pár, co jsem s nimi měl tu čest.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#11 Příspěvek od Kremik »

Je nesmysl prohánět balancerem plný proud nebo to požadovat. Pokud balancer při prvním nabíjení napětí nesrovná, nabíjení se ukončí o něco dříve. Příště zas, ale už o něco později a časem se to srovná. On je docela nesmysl předpokládat, že články jsou nějak výrazně rozhozeny. A pokud ano, pak je to vadou článku, tedy pack jako celek je vadný.

Samozřejmě pokud někdo poskládá pack z nějakého šrotu co dům dal, každej pes jiná ves, půlka nabitá, půlka vybitá a nemá tam krom balancéru žádné hlídání, je jasné že pokud to bude nabíjet hned na prase, nějakej článek asi vyběhne.

Ale i takováto baterie, pokud už je srovnaná a nemá svody, by měla v pohodě vydržet pár nabíjecích cyklů i kdyby si balancer odjel na tu dobu k moři na dovolenou.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#12 Příspěvek od Celeron »

Hóši, to je Váš boj. Až Vám kvůli nedostatečnýmu balancování schóří barák, tak sem potom nechoďte fňukat. :wink: A že už těch baráků při nabíjení schóřelo...
Až budete nabíjet baterky 7S44P desítkama ampér jako já, tak Vám bude balancér s průběžným balancováním pár stovek miliampér platnej jak mrtvýmu zimník.
A propo, Zaky, když máš to průběžný balancování namakaný, že jsi nenapsal ani slovo ve vláknu o měření vnitřního odporu 6SxP na který jsem se tu ptal. To měření jednotlivých pater baterky je u balancování i měření Ri přeci úplně stejný.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Poradna“