Digitalizácia starých audiokaziet - prevodník Nedis
Moderátor: Moderátoři
Digitalizácia starých audiokaziet - prevodník Nedis
Zdravím audio kolegov.
Chcem digitalizovať do PC staré audiokazety. Je to pre mňa úplne nová téma, v ktorej sa neorientujem. Preto prosím o radu.
Napadli mi tri možnosti:
1. poslať kazety do profi firmy, ktorá digitalizuje audio, VHS atď.
2. využiť linkový vstup mojej karty v PC a pripojiť do nej kazeťák
3. námatkovo som našiel tento prevodník od Nedis-u
https://radioprijimace-a-radiobudiky.he ... /#prehlad/
1. profi firma - platí sa 0,1 eur za 1 min, čo je veľmi prijateľné. Je to pohodlné, ale len nerád by som dával kazety z ruky
2. potreboval by som objednať gumičku na môj kazeťák. Kde najlepšie objednávať?
3. ten prevodník Nedis vypadá cenovo veľmi prístupný. Chcem sa spýtať na skúsenosti s týmto prevodníkom, alebo s nejakým podobným? Je aspoň priemernej kvality? (šum, dostatočný počet bitov prevodníka...). Tie kazety, ktoré chcem digitalizovať, sú značne zašumené, takže špičkový prevodník nepotrebujem. Ide mi len o to, aby nemal tak mizernú dynamiku a frekv. charakteristiku, že by výrazne skresľoval. Skrátka aby to nebol celkovo "šmejd".
Vďaka.
Chcem digitalizovať do PC staré audiokazety. Je to pre mňa úplne nová téma, v ktorej sa neorientujem. Preto prosím o radu.
Napadli mi tri možnosti:
1. poslať kazety do profi firmy, ktorá digitalizuje audio, VHS atď.
2. využiť linkový vstup mojej karty v PC a pripojiť do nej kazeťák
3. námatkovo som našiel tento prevodník od Nedis-u
https://radioprijimace-a-radiobudiky.he ... /#prehlad/
1. profi firma - platí sa 0,1 eur za 1 min, čo je veľmi prijateľné. Je to pohodlné, ale len nerád by som dával kazety z ruky
2. potreboval by som objednať gumičku na môj kazeťák. Kde najlepšie objednávať?
3. ten prevodník Nedis vypadá cenovo veľmi prístupný. Chcem sa spýtať na skúsenosti s týmto prevodníkom, alebo s nejakým podobným? Je aspoň priemernej kvality? (šum, dostatočný počet bitov prevodníka...). Tie kazety, ktoré chcem digitalizovať, sú značne zašumené, takže špičkový prevodník nepotrebujem. Ide mi len o to, aby nemal tak mizernú dynamiku a frekv. charakteristiku, že by výrazne skresľoval. Skrátka aby to nebol celkovo "šmejd".
Vďaka.
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Vidím to len na redukciu šumu nejakým filtrom a rozdelenie nahrávky na jednotlivé skladby. To druhé zvládne Nero WaveEditor, ktorý mám nainštalovaný mimochodom vďata tvojmu tipu. To filtrovanie šumu som zatiaľ v Nerovi neskúmal, ale určite to zvládne aj nejaký základný audio SW.A k tomu je víc než vhodný dobrý sw pro úpravu zvuku a naučit se s ním něco víc než jen základní úkony.
Pro digitalizaci jsou Audacity i Nero stejně vhodné. Když ta data uložíš jako waw, můžeš to upravovat v obou. Pro digitalizaci gramodesek je dobré zpracovat waw i v EAC, protože umožňuje ruční potlačení praskotů a lupanců.
Pokud jde o přehrávač kazet, pak u Sony bych se radši vyhnul sluchátkovému výstupu (v tvém modelu bych si došel pro signál na spoje od R113 a R313 k přepínači funkcí, případně za přepínačem k odporům R117/R317, tu úroveň by měl vstup zvukovky bez problémů zpracovat). Odpor snižším číslem patří k levému kanálu.
Vyhneš se tak ekvalizéru, jehož cvakatura potenciometrů uprostřed sice slibuje rovnou charakteristiku, ale zase tak jisté to není, a vyhneš se koncovému stupni, který na sluchátkový výstup zanáší především šum, který má stálou úroveň, čili se projeví tím víc, čím víc ubereš hlasitost do sluchátek.
Ale klidně to napřed z toho sluchátkového výstupu zkus: když ti to bude vyhovovat, dovnitř lézt nemusíš.
Pokud jde o přehrávač kazet, pak u Sony bych se radši vyhnul sluchátkovému výstupu (v tvém modelu bych si došel pro signál na spoje od R113 a R313 k přepínači funkcí, případně za přepínačem k odporům R117/R317, tu úroveň by měl vstup zvukovky bez problémů zpracovat). Odpor snižším číslem patří k levému kanálu.
Vyhneš se tak ekvalizéru, jehož cvakatura potenciometrů uprostřed sice slibuje rovnou charakteristiku, ale zase tak jisté to není, a vyhneš se koncovému stupni, který na sluchátkový výstup zanáší především šum, který má stálou úroveň, čili se projeví tím víc, čím víc ubereš hlasitost do sluchátek.
Ale klidně to napřed z toho sluchátkového výstupu zkus: když ti to bude vyhovovat, dovnitř lézt nemusíš.
-> Hill: máš pravdu, sluchátka su napájané z výstupu NF. Lepšie bude odobrať signál pred, prípadne za ekvalizérom.
Možno to ani nebude potreba, ak nezoženiem remienky. Prešiel som pár stránok a nebude to jednoduché v našich e-shopoch.
Sú tam dva typy remienkov:
132 mm/1x1 mm ---> D = 42 mm
218 mm/1,2x1,2 mm ---> D = 69 mm
Našiel som len približné dĺžky
https://viacej.sk/produkt/20/gumicka-o4 ... udio-video
https://viacej.sk/produkt/14377/gumicka ... udio-video
https://viacej.sk/produkt/14391/gumicka ... udio-video
Tieto objednám a uvidím, či je táto cesta schodná.
Ďakujem všetkým za rady.
Možno to ani nebude potreba, ak nezoženiem remienky. Prešiel som pár stránok a nebude to jednoduché v našich e-shopoch.
Sú tam dva typy remienkov:
132 mm/1x1 mm ---> D = 42 mm
218 mm/1,2x1,2 mm ---> D = 69 mm
Našiel som len približné dĺžky
https://viacej.sk/produkt/20/gumicka-o4 ... udio-video
https://viacej.sk/produkt/14377/gumicka ... udio-video
https://viacej.sk/produkt/14391/gumicka ... udio-video
Tieto objednám a uvidím, či je táto cesta schodná.
Ďakujem všetkým za rady.
vzhledem k silám a obvodovým rychlostem, jaké se vyskytujou u kaze´táků, nejsou gumičky až tak kritické, stačí zhruba dodržet rozměr a průřez, takže se dá těžit z různých jiných mechanik, někdy i z gumiček na svazky ředkviček. Horší jsou vylágrovaný ozubený převody, odešly mi mechaniky u jinak dobrých věžiček, kde pastorek vyhladil obvod mezikola.
Ty slušné sw umí kromě detailní ekvalizace i odečítat navzorkovaný šum, někdy i periodický, chce to ale pečlivé zkoušení. Samozřejmě nejlíp je když není odšumění potřeba.
Ty slušné sw umí kromě detailní ekvalizace i odečítat navzorkovaný šum, někdy i periodický, chce to ale pečlivé zkoušení. Samozřejmě nejlíp je když není odšumění potřeba.
Správná závěrečná poznámka.
Ještě sice nejsme tak daleko, zatím nemáš nasamplovanou ještě žádnou nahrávku, abychom se bavili o ovládání editoru, ale proč ne?
Šum a jiné rušivé pozadí mezi nahrávkami lze navzorkovat jako šumový profil třeba právě v tom zmíněném EAC, ten pak vyhledá takové signály a zvolenou část jich odečte. Potíž může být v tom, že záznam byl pořízený s automatikou, která do ticha to rušivé pozadí "vytáhla", případně byla kazeta zaznamenaná s kompresí Dolby B nebo dokonce Dolby C, takovou je lépe digitalizovat se zapnutým Dolby B(C) expandérem. Pak lze s použitým vzorkem šumu nastavit zlepšení odstupu o někdy až 8 dB, aniž by to slyšitelně uškodilo nahrávce. S vypnutým expandérem se navzorkuje jiný poměr šumu k ostatnímu pozadí, takže většinou při nastaveném zlepšení odstupu o 4 - 5 dB je už nahrávka znehodnocená, zvuk je "bublavý".
Je potřeba si vyhrát a zkusit několik různých úrovní nastavení a porovnávat původní zvuk s tím "odšuměným". Vhodné je srovnávat zvuk činelů, snare (štětečků), prostě perkusních nástrojů, které mají hodně harmonických a velmi krátký tón. U nich se předávkované odšumění projeví jakýmsi "kvákáním".
Podobně se chová i Nero Waweeditor, když se mu nastaví šumový profil příliš nízko, ať už napevno, nebo plovoucí.
Takže s tím hodně opatrně, používat především uši. Když se těsně před nástup prvního zvuku vloží 0,5 s ticha, a totéž uděláš na konci nahrávky, někdy ani není třeba funkci snížení šumu vůbec použít, protože nahrávka šum zamaskuje. Nejvíc je ho přece slyšet v pauzách.
O těch ředkvičkových gumičkách bych polemizoval - nejdéle vydržela jedna asi 10 hodin, možná ani tolik ne. Leda máš gumky používané před 25 - 30 lety. To, čím se vážou dnes, nemá s gumou nic společného.
Ještě sice nejsme tak daleko, zatím nemáš nasamplovanou ještě žádnou nahrávku, abychom se bavili o ovládání editoru, ale proč ne?
Šum a jiné rušivé pozadí mezi nahrávkami lze navzorkovat jako šumový profil třeba právě v tom zmíněném EAC, ten pak vyhledá takové signály a zvolenou část jich odečte. Potíž může být v tom, že záznam byl pořízený s automatikou, která do ticha to rušivé pozadí "vytáhla", případně byla kazeta zaznamenaná s kompresí Dolby B nebo dokonce Dolby C, takovou je lépe digitalizovat se zapnutým Dolby B(C) expandérem. Pak lze s použitým vzorkem šumu nastavit zlepšení odstupu o někdy až 8 dB, aniž by to slyšitelně uškodilo nahrávce. S vypnutým expandérem se navzorkuje jiný poměr šumu k ostatnímu pozadí, takže většinou při nastaveném zlepšení odstupu o 4 - 5 dB je už nahrávka znehodnocená, zvuk je "bublavý".
Je potřeba si vyhrát a zkusit několik různých úrovní nastavení a porovnávat původní zvuk s tím "odšuměným". Vhodné je srovnávat zvuk činelů, snare (štětečků), prostě perkusních nástrojů, které mají hodně harmonických a velmi krátký tón. U nich se předávkované odšumění projeví jakýmsi "kvákáním".
Podobně se chová i Nero Waweeditor, když se mu nastaví šumový profil příliš nízko, ať už napevno, nebo plovoucí.
Takže s tím hodně opatrně, používat především uši. Když se těsně před nástup prvního zvuku vloží 0,5 s ticha, a totéž uděláš na konci nahrávky, někdy ani není třeba funkci snížení šumu vůbec použít, protože nahrávka šum zamaskuje. Nejvíc je ho přece slyšet v pauzách.
O těch ředkvičkových gumičkách bych polemizoval - nejdéle vydržela jedna asi 10 hodin, možná ani tolik ne. Leda máš gumky používané před 25 - 30 lety. To, čím se vážou dnes, nemá s gumou nic společného.