Digitalizácia starých audiokaziet - prevodník Nedis

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#31 Příspěvek od Hill »

robos píše:-> golemson:...Audacity preskúmam potom, vypadá to zaujímavo. Ide mi len o digitalizáciu starých rodinných nahrávok z roku 1979, takže rozhodne žiadne Hi-fi...
Na rodinné záznamy se hodí více editorů - samotný Audacity některé funkce nemá: na jeden waw (zvukový dopis poslaný z montáže v Bagdádu, navíc namluvený přes vestavěný mikrofon na kapesní kazeťák National RQ-337 s hrčícími ozubenými převody, mazáním magnetem a AC předmagnetizací jen 35 kHz) jsem musel použít EAC, vzít z jedné pauzy zvukový profil cíkád, které do toho vyprávění neskutečně řvaly, i s ostatním hlukem a nechat je vyhledat a potlačit. Tuto možnost v Audacity nenajdeš. Výsledek mě překvapil, jak se srozumitelnost nahrávky zlepšila.

Uživatelský avatar
robos
Příspěvky: 227
Registrován: 28 pro 2017, 01:00

#32 Příspěvek od robos »

EKKAR píše: v dvojkazeťáku bylo víc místa, vešel se větší motorek, takže ve futrálu byl i integráč - trimr na doladění přesnejch otáček byl pod zadním víčkem motorku, přístupnej tenkým šroubovákem po propíchnutí tenký krycí gumy.
Díky EKKAR, toto sa mi nepodarilo nájsť na internete. A je to tak, je tam otvor s gumovou zátkou. Ale otáčky sa zrejme nastavujú externe pomocou VR201.

Len pre predstavu, aký lacný bol tento dvojkazeťák. Vtedy (cez prázdniny) som na neho robil celý mesiac s krompáčom a lopatou a len čo som dostal konečne výplatu - bolo to 4000 korún - som bežal kúpiť tento kazeťák. Taký "lacný" bol pre mňa :) Ale tá radosť puberťáka, že má svoju malú "vežu", bola k nezaplateniu.

Gumičky objednané. Pauza pred ďaľším dejstvom...

Uživatelský avatar
jirys
Příspěvky: 330
Registrován: 02 zář 2009, 02:00
Bydliště: Severní Morava

#33 Příspěvek od jirys »

Ještě je jedna možnost použít kazetak který má i USB výstup a tak to přímo nahrát na flesku .

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#34 Příspěvek od rnbw »

Najlepsie rovno do MP3 a potom to upravovat. Fuj, to je riesenie pre polodementov, co nemaju ani PC.

Uživatelský avatar
golemson
Příspěvky: 56
Registrován: 13 lis 2021, 01:00
Bydliště: u Temelína

#35 Příspěvek od golemson »

Inu, spáchat se to dá mnoha způsoby, ale podle toho většinou dopadne i výsledek. Pokud ale chci zachraňovat nějaký archiv, tak tomu snad dám trochu kultury a snahy.
Můžeme to rozdělit na několik etap:
1. přečtení záznamu v maximální kvalitě a spolehlivé uložení tohoto masteru
2. laborování s nahrávkou (čištění, odšumění, ekvalizace, limitace, atd.)
3. spolehlivé uložení tohoto výstupu
4. a teprve teď, když jsem si jist pravdivostí výstupu, tak to překlopím třeba do MP3 (protože není cesta z MP3 zpět bez ztráty).

Možná nejpravdivější řešení je to provést na stroji, na kterém to bylo nahráno. Ale pokud již stroj dosloužil, babo raď. Určitým řešením je podobný stroj a pohrát si s nastavením čtecí hlavy. O demagnetizaci a čištění cesty pásku se snad nemusím moc zmiňovat.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#36 Příspěvek od Artaban001 »

Ahoj, čtyřdrátový motorek jsem měl v nějakým jezevcovi, dva byly napájení a dva byly na dvě různý rychlosti, který se daly nastavit kromě trimru uvnitř krytu motoru, separátně trimrama na desce kazeťáku. Přepínačem jsi pak přepínal jen jeden, nebo druhý (označení bylo A; B) na kladný pól napájení motorku. Každý vývod byl přes svůj trimr (mohls štelovat hlavní otáčky i zrychlený zvlášť)

Uživatelský avatar
robos
Příspěvky: 227
Registrován: 28 pro 2017, 01:00

#37 Příspěvek od robos »

Pátek. Gumičky přišli. Osadil som ich do kazeťáku a pasujú tam (našťastie, lebo už som dal vyliať nálev). Pohon funguje v oboch deckoch, ale deck B má nejaký problém, zrejme posunutá hlava - zvuk "odíde" do pravého kanála a zatlmí sa. Aspoň Deck A je v poriadku.

Otázka 1 - akým prostriedkom najlepšie očistiť hlavu? Mám tu lieh 2%, technický lieh z OBI, sprej na kontakty a IPA. Je IPA vhodná?

Zajtra sa dostanem k nejakým svojim starým "hudobným" kazetám a urobím tú kontrolu rýchlosti. Zatiaľ som urobil prvú provizórnu nahrávku z tých rodinných kaziet (za odpormi R113/R313). Nahrával som jednoducho do windowsovsej aplikácie Záznam zvuku. To funguje, ale mám pocit, že nahrávka je relatívne tichá, keď ju porovnám s nejakými mp3 skladbami. Úroveň z linkového vstupu som zvýšil na maximum v nastaveniach.

Otázka 2 - bude možné v Audacity zdvihnúť úroveň nahrávky? (zatiaľ som neinštaloval)

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#38 Příspěvek od Crifodo »

Je dobré vyřešit obvodově úrovně tak, aby line vstup zvukovky zaručoval vybuzení až do limitace, které potom trochu stáhneš, než pak v editoru softwarově zvyšovat. Tím by ses připravil o část dynamického rozsahu. Funkci "normalize" má snad každý audio editor.
Pokud jde o rodinné nahrávky tj. jak si představuju, nějaké záznamy pořízené mikrofonem, s dost velkým šumovým/hlukovým pozadím, není potřeba se honit za audiofilskýi parametry, spíš ty ruchy nějak potlačit, jak píše Hill, pokud jde o mluvené časti, tak i klidně kmitočtově filtrovat a komprimovat. Např. pluginy do Vegas/SoundForge atd. mají funkce typu "wave hammer" optimalizované pro řeč, výrazně to pomůže subjektivní hlasitosti i srozumitelnosti.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#39 Příspěvek od Hill »

robos píše:...deck B má nejaký problém, zrejme posunutá hlava - zvuk "odíde" do pravého kanála a zatlmí sa. Aspoň Deck A je v poriadku.

Otázka 1 - akým prostriedkom najlepšie očistiť hlavu? Mám tu lieh 2%, technický lieh z OBI, sprej na kontakty a IPA. Je IPA vhodná?
Otázka 2 - bude možné v Audacity zdvihnúť úroveň nahrávky? (zatiaľ som neinštaloval)
K otázce nula: hlavu těžko posunout. Na decku B máš příliš tvrdou přítlačnou kladku a/nebo přidřenou přivíjecí spojku, obvykle obojí současně. Spojka se snaží zpod kladky ten pásek vytrhávat a, nemá-li na tónovém hřídeli shodné tření po celé šířce, pásek se hrne tam, kde má to tření menší. Obvykle se přitom pásek poškodí. Ale hlava za to nemůže.

K otázce 1: hlavu můžeš čistit IPA, v nouzi denaturovaným lihem, v nouzi nejvyšší i slivovicí (ale té je škoda). Tvrdé úsady lze odšrábnout párátkem, plastovým picím brčkem, v podstatě čímkoli měkčím, než je čelo hlavy.

K otázce 2: v Audacity si můžeš s hlasitostí dělat, co chceš. Nicméně je dobré nahrávat tak, abys nemusel přidávat víc, než nějaké 3 dB.

Uživatelský avatar
robos
Příspěvky: 227
Registrován: 28 pro 2017, 01:00

#40 Příspěvek od robos »

K otázke nula - OK, to vysvetlenie znie rozumne. Ja som mal pocit, že som kedysi tú hlavu "šteloval". Je prišroubovaná dvoma šroubami. Jedna patka sedí priamo na kove šasi, ale druhá patka sedí na niečom čiernom... vypadá to ako plast, alebo pružina (?). Vyfotiť to nejde, ale asi je rovnaké u všetkých kazeťákov.

Ot. 1 - ako abstinent volím IPA.
Ot. 2 - asi rezignujem pod tiažou horeuvedených argumentov. Ale je to to posledné, čo som chcel robiť - zbastliť s operákom jednoduchý biasovaný zosilňovač x2, a k tomu aspoň stabilizácia Zenerovou diódou. Uvidím ako bude čas cez víkend, ale radšej by som venoval čas iným veciam...

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#41 Příspěvek od Hill »

Dobře umyj pomocí IPA i tu přítlačnou kladku, střídavě namočit a usušit, nejlépe flanelem. Ztvrdlý povrch a špína na přítlačné kladce takové psí kusy dělávají dost často.
Až přestane viditelně nechávat špínu na hadříku, zkontroluj, jestli kladka při přiblížení k hřídelce dosedá nahoře i dole současně (nebo, jestli má bombír, tak jestli aspoň dosedá jako první největší poloměr kladky na střed dráhy pásku), a zkus to znovu, jestli ještě pásek ujíždí.

Hlavu zkontroluj, jestli není předkloněná, nebo zakloněná, i to by mohlo tahat pásek dolů nebo nahoru. Sice nevím, jak by se ti to povedlo zrovna v této mechanice, ale někdy se povedou věci... Změna azimutu šroubkem na to obvykle vliv nemá. Jestli je svislá rovina čela hlavy rovnoběžná s osou tónové hřídelky, tak za to hlava nemůže.

A dodatečně jsem si všiml, že
Crifodo píše:...Funkci "normalize" má snad každý audio editor...
K tomu doplním: napřed vyzkoušej. V Neru i v Audacity chodí celkem uspokojivě, ale osvědčilo se mi nastavit normalizaci na -1 dB. V EAC si při otevření wawu napřed přečtu úroveň nejvyšší špičky v souboru (po vyvolání kterékoli úpravy signálu tento údaj zmizí a do nového otevření souboru se už neobjeví) a pak dám změnit hlasitost. Ta normalizace v EAC na mě působí dojmem záznamové automatiky kazeťáku. Je ale možné, že jsem zrovna zpracovával signál, který si ji nezasloužil, mohlo to být víc nahrávek za sebou v jednom wawu, a zanevřel jsem na ni příliš ukvapeně.
Přílohy
kazetak_svisle_roviny.png

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#42 Příspěvek od xsc »

robos píše:Ot. 2 - asi rezignujem pod tiažou horeuvedených argumentov. Ale je to to posledné, čo som chcel robiť - zbastliť s operákom jednoduchý biasovaný zosilňovač x2, a k tomu aspoň stabilizácia Zenerovou diódou. Uvidím ako bude čas cez víkend, ale radšej by som venoval čas iným veciam...
Většina zvukovek je citlivá dost. Nezapomeň na to, že ve Windows je zvlášť nastavení citlivosti pro nahrávání a zvlášť pro přehrávání. Nahrávej přímo v Audacity, tam rovnou uvidíš vybuzení i případné přebuzení ve špičkách.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#43 Příspěvek od Crifodo »

Hill píše:Ta normalizace v EAC na mě působí dojmem záznamové automatiky kazeťáku..
Konkrétně v EAC jsem nenormalizoval, takže nemůžu oponovat. Obecně by mělo jít o jen dopočítání bajtových hodnot vzorků tak, aby nikde v celém souboru nedošlo k limitaci. Cokoliv jiného by už byla úprava dynamiky čili buď komprese nebo oříznutí. Jestli ovšem má EAC nějaké doplńkové vyfikundace ukryté ještě pod název normalizace, netuším. Některé editory dělají třeba "soft clipping" pro ucho přijatelnější.
Obecně, jestli v půlhodinové celkově tiché nahrávce je pár bouchnutí dveřma nebo zacinkání skleniček, normalizace tomu nepomůže. v takových případech jsem někdy těch pár modulačních extrémů vyšmikl nebo ručně zeslabil, pokud byl zájem jinak celkově nahrávku nekomprimovat. Jinak výše uvedené editory mají bohaté možnosti úpravy (vytažení) subjektivní hlasitosti podle žánru nahrávky, pro toho kdo s tím chce experimentovat a trávit čas.
K citlivosti audio vstupů, je klidně možné že tazatel má nahrávky -20 dB vinou zeslabení záznamu časem, špatným uložením nebo už nahrané, pak by obvyklé zvukovky nemusely stačit ( na line in, mikrofonní vstup je obyčejně šumák).

Uživatelský avatar
piCZus
Příspěvky: 636
Registrován: 05 pro 2018, 01:00

#44 Příspěvek od piCZus »

Nahrávka ze 79 se zdigitalizuje a co? Aby se všichni sešli a poslouchali hodinové záznamy, tak to asi těžko a když se zúčastněným pošle ukázka v mp3, tak to po týdnu skončí v zapomnění.
Když jsem před 21 lety koupil Digital8 kameru a zaznamenávalo se s děckama kde co, tak ještě dnes mám 3 nezpracované kazety a nikoho to už nezajímá (asi 8 jich skončilo v sestřihu na DVD). Někde v krabici mám kameru a základní desku s Firewirem, co by kdyby. Dokonce jsem nesměl mazat původní nahrávky, protože sestřihy prej byly nedostatečné.
Studující děcka si dnes vytvoří max. příběhové videa na Instáči, které po pár dnech taky skončí v zapomnění a žádný pravěk je nezajímá. Ani mě ne.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#45 Příspěvek od xsc »

To tě ale nemusí trápit. Každý dělá, co ho baví...

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“