Digitalizácia starých audiokaziet - prevodník Nedis
Moderátor: Moderátoři
Protože sluchátkový výstup poskytuje napětí výrazně nižší, než výstup linkový, osvědčilo se mi zapojení, které jsem prezentoval v tomto příspěvku.
Používám to před integrované konce s obvody TDA74.. pro buzení sluchátkovým výstupem nebo výstupem TOS-link převodníku, právě proto, abych při přepnutí na jiný zdroj signálu (tuner, magnetofon, CD) nemusel moc hýbat potenciometrem hlasitosti.
Při napájení 5 V a více to šlape k naprosté spokojenosti, a dá se to napájet i z 9 V baterie, vydrží hodně dlouho. Kdyby se ti zdálo napětí na kolektoru příliš malé, zvětši ve stejném poměru oba odpory do báze, podle tranzistoru (v podstatě TUN znamená tranzistor křemíkový univerzální NPN) chodí to až s RCB do 1M5, v tom případě sériový odpor na vstupu bude potřeba kolem M1, aby to mělo stejné zesílení-
Pokud tedy nenajdeš v nastaveních zvukovky jiný ovládací prvek, kterým má LINE IN ubranou citlivost, je i toto řešení.
Používám to před integrované konce s obvody TDA74.. pro buzení sluchátkovým výstupem nebo výstupem TOS-link převodníku, právě proto, abych při přepnutí na jiný zdroj signálu (tuner, magnetofon, CD) nemusel moc hýbat potenciometrem hlasitosti.
Při napájení 5 V a více to šlape k naprosté spokojenosti, a dá se to napájet i z 9 V baterie, vydrží hodně dlouho. Kdyby se ti zdálo napětí na kolektoru příliš malé, zvětši ve stejném poměru oba odpory do báze, podle tranzistoru (v podstatě TUN znamená tranzistor křemíkový univerzální NPN) chodí to až s RCB do 1M5, v tom případě sériový odpor na vstupu bude potřeba kolem M1, aby to mělo stejné zesílení-
Pokud tedy nenajdeš v nastaveních zvukovky jiný ovládací prvek, kterým má LINE IN ubranou citlivost, je i toto řešení.
->Hill, Crifodo: Vďaka za rady a inšpirácie. Obe strany kazety som nagreboval priamo do PC a až potom som mohol urobiť analýzu nahrávky. Strana A je nahraná tichšie, než strana B. To je spôsobené proste tým, ako ďaleko sedela ona osoba od mikrofónu. Strana B bežne presahuje 50% rozsahu a to som vyhodnotil ako dostatočné. Strana A má síce úrovne okolo 25%, ale to bolo pre ukážku, ktorú som si zrovna pustil. Užitočné signálové špičky sú aj na tejto strane kazety a blížia sa maximu. Proste tichý spev, ktorý sa mení občas k výsokej intenzite - je to povaha tých piesní a nedá sa s tým nič robiť. Bolo by treba nahrávať cez analogový kompresor, aby sa dali tiché pasáže vytiahnuť a špičky stiahnuť. Navyše, v pozadí si pre seba rozpráva dieťa a občasnými výkrikmi prekričí aj ten spev. Škoda, že si moji príbuzní nedali viac záležať na nahrávke a posadili malého lezúňa priamo ku kazeťáku. Z toho celého vyplýva, že stranu A, ktorá je objektívne slabšia (väčšia vzdialenosť od mikrofónu) je možné zosilniť len málo - asi 1,2 krát. Inak už limitujú špičky spevu - a aj ten malý lezúň.
Skúšal som aj iné hudobné kazety priamo grabovať a záleží od nahrávky. Niekedy aj dosť živá skladba zostavá v rozsahu 25% (ale "hustejší" priebeh), iné kazety dosiahnu 75%. Iné možnosti nemám - t.j. iný kazeťák alebo zvukovku. Hlavne nemám ten čas.
Ešte než som si prečítal príspevok od Hilla, som sa rozhodol veľmi nerád, že je nutné vyrobiť ten predzosilňovač. Tak som zletoval niečo vlasné. Určite to celé trvalo výrazne viac než hodinu
V tom chvate som si neuvedomil, že v kazeťáku je stabilizované napätie (myslel som, že každý integráč ma svoj stabilizátor), takže som tam zbytočne pridal ZD. Tiež som si až potom uvedomil, že R5 je zbytočný. Ďalej som zistil, že musím na vstup pridať väzbové kondenzátory, pretože za C104/C304 v SONY je ešte R119/R319, ktorý rozhodí pracovný bod OZ. Nakoniec som ešte precizoval zosilnenie letovaním paralelných odporov k R1. Výsledok je ten nevzhľadný pavúk. Zosilnenie ako som napísal, bolo odhadom 1,2. Nagreboval som to ako 32b, takže ak sa v budúcnosti rozhodnem vypreparovať rušivé špičky, krik a pod., tak budem môcť bez väčšej ujmy zvýšiť digitálne úroveň. I tak je to veľmi amatérska a zašumená nahrávka a nemá zmysel to šperkovať.
Skúšal som aj iné hudobné kazety priamo grabovať a záleží od nahrávky. Niekedy aj dosť živá skladba zostavá v rozsahu 25% (ale "hustejší" priebeh), iné kazety dosiahnu 75%. Iné možnosti nemám - t.j. iný kazeťák alebo zvukovku. Hlavne nemám ten čas.
Ešte než som si prečítal príspevok od Hilla, som sa rozhodol veľmi nerád, že je nutné vyrobiť ten predzosilňovač. Tak som zletoval niečo vlasné. Určite to celé trvalo výrazne viac než hodinu
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Nevím o tom, že by nějaká zvukovka, a už vůbec interní, zvládala 32bitový rozsah, spíš asi půjde o následnou konverzi do 32b formátu floating point.robos píše:Proste tichý spev, ktorý sa mení občas k výsokej intenzite - je to povaha tých piesní a nedá sa s tým nič robiť. Bolo by treba nahrávať cez analogový kompresor, aby sa dali tiché pasáže vytiahnuť a špičky stiahnuť.
...
Skúšal som aj iné hudobné kazety priamo grabovať a záleží od nahrávky. Niekedy aj dosť živá skladba zostavá v rozsahu 25% (ale "hustejší" priebeh), iné kazety dosiahnu 75%.
...
Nagreboval som to ako 32b, takže ak sa v budúcnosti rozhodnem vypreparovať rušivé špičky, krik a pod., tak budem môcť bez väčšej ujmy zvýšiť digitálne úroveň.
Hlavně je to zbytečné, vzhledem k vlastnostem nahrávky a použitých přístrojů:
16bitové zpracování má dynamický rozsah 96 db. Jestli digitalizuješ do 50% (-6 dB), jsi na 90 dB, jestli jen do 25 %, jsi o dalších 6 dB na použitelných 84 dB.
Vynikající kazeťák s Dolby C má odstup nějakých 60 dB, průměrně slušný 45-50 dB, ta nahrávka samotná může mít tak 12 dB. Čili zhoršení dynamiky záznamu nevyužitím bitové hloubky bych se v tomto případě nebál, prostě není šance to využít.
Analogový kompresor je možné použít, jinak podle druhu nahrávky ho nahradí ruka na potenciometru úrovně (pokud máš rezervu zesílení), při znalosti průběhu nahrávek (playlist a stopky)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
V následných sw úpravách je mj. možnost rozstříhat si track na pasáže a normalizaci provádět na těchto dílčích pasážích, ale ani komprese (vytažení slabých úrovní) nebude žádná tragédie.
Plus xxx dalších postupů a možností, zkopírování do více stop a porovnávat vliv zásahů, atd., nebudem tady z toho dělat tutorial, někdo to třeba špatně snáší...
Časové náročnosti při rozsáhlejších úpravách se někdy nevyhneš.
To potvrzuji, jen bych kapku dodal, jak
Předpokládám, že záznam byl pořízený s automatickým řízením úrovně, tedy analogový kompresor už jednou použitý byl. A možná v tom záznamu natropil víc škody, než užitku, protože mu po "zařvání" nějakou dobu trvalo, než začal vyrovnávat hlasitost těch slabších pasáží. V tom případě je lepší nasamplovat to bez úprav, pak označit jako výběr jen ty nejsilnější pasáže, snížit jim úroveň, poslechnout, jestli už to tam neruší, a následně přidat hlasitost celé nahrávce. Ani pak tě nebude 16bitové rozlišení omezovat.Crifodo píše:...Analogový kompresor je možné použít, jinak podle druhu nahrávky ho nahradí ruka na potenciometru úrovně (pokud máš rezervu zesílení), při znalosti průběhu nahrávek (playlist a stopky)...
Píšem nezmysly, samozrejme 16b. Najlepšie meracie prevodníky na testovanie audio, čo sme mali v práci, mali 24b.
Nahrávku som previedol do mp3 a tým som splnil úlohu a môžem vrátiť kazety aj s mp3. Ostatné sa už bude diať ex post vo voľnom čase, ak nejaký bude. V tejto chvíly som nemal čas ani hrať sa s nejakým šumovým filtrom. Každopádne nahrávka je celkom počúvateľná. Aj tak bude znieť v najlepšom prípade cez malé počítačové bedničky..
Čo sa týka rušivého kriku dieťaťa, tak nakoniec som zistil, že iba jeden krát je to počas spevu, ostatné je v pauzách a dá sa anihilovať. Ďalej sú tam špičky spôsobované kazetákom, vypnutie/zapnutie nahrávania, ale aj počas spevu. Prikladám výrez pre lepšiu predstavu. Podľa užitočnej špičky je vidieť, prečo som nastavil zosilnenie iba 1,2 - 1,3 na tom predzosilňovači s OZ. Pritom nahrávka ako celok by potrebovala väčšie zosilnenie. (Horný okraj obrázku predstavuje 100%.)
Na tie rušivé špičky by som potreboval skôr nejaký limiter, nie ich stišovať, pretože to stíši aj prednes. Lenže v Audacity som limiter v menu Efekty nenašiel - možno treba nahrať add-in (?). V Nero som ho tiež neobjavil, ale ani som nemal na to čas.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nahrávku som previedol do mp3 a tým som splnil úlohu a môžem vrátiť kazety aj s mp3. Ostatné sa už bude diať ex post vo voľnom čase, ak nejaký bude. V tejto chvíly som nemal čas ani hrať sa s nejakým šumovým filtrom. Každopádne nahrávka je celkom počúvateľná. Aj tak bude znieť v najlepšom prípade cez malé počítačové bedničky..
Čo sa týka rušivého kriku dieťaťa, tak nakoniec som zistil, že iba jeden krát je to počas spevu, ostatné je v pauzách a dá sa anihilovať. Ďalej sú tam špičky spôsobované kazetákom, vypnutie/zapnutie nahrávania, ale aj počas spevu. Prikladám výrez pre lepšiu predstavu. Podľa užitočnej špičky je vidieť, prečo som nastavil zosilnenie iba 1,2 - 1,3 na tom predzosilňovači s OZ. Pritom nahrávka ako celok by potrebovala väčšie zosilnenie. (Horný okraj obrázku predstavuje 100%.)
Na tie rušivé špičky by som potreboval skôr nejaký limiter, nie ich stišovať, pretože to stíši aj prednes. Lenže v Audacity som limiter v menu Efekty nenašiel - možno treba nahrať add-in (?). V Nero som ho tiež neobjavil, ale ani som nemal na to čas.
UffCrifodo píše: Analogový kompresor je možné použít, jinak podle druhu nahrávky ho nahradí ruka na potenciometru úrovně (pokud máš rezervu zesílení), při znalosti průběhu nahrávek (playlist a stopky)![]()
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
U limitoru stejně musíš odzkoušet nastavení (časy náběhu, odběhu a úroveň, ani to není v editorech jednotné, v některých jde nastavit jen ten práh). Na opakující se lupance stejného charakteru se to dá nastavit jednou a editor to pak zopakuje u všech, jenomže u záznamů pořízených se záznamovou automatikou ti to může v místech překmitů úrovně ovlivnit i užitečný signál. A zůstane stejně na tobě, kolik mu toho dovolíš.
Proto jsem doporučil nechat původní soubor v nekomprimovaném formátu (nebo, když už se musí komprimovat, tak bezeztrátově), ať se máš k čemu vrátit, když se to napoprvé, napodruhé, napotřetí... nepovede. Totiž - co z toho signálu algoritmus mp3 odstranil, jako zbytečné, už do toho zpět nedostaneš.
Ano, každým dalším uložením a otevřením souboru mp3 z něj ztrácíš informace a naopak do něj přidáváš něco, co v nahrávce původně nebylo. Tak na to mysli, až se budeš rozhodovat, jestli s úpravami končíš, nebo je jen odkládáš na později.
Řečeno slovy Miloše Kopeckého: na to není recept, to hraničí s uměním.
Po čase budeš schopný už při poslechu původní nahrávky odhadnout, jaké operace jí budou slušet, aniž by škodily.
Všechny audioeditory nají víc funkcí, než jich vystřídali všichni členové vlády dohromady, a než jich budeš kdy potřebovat.
Dopadne to nakonec tak, že si zvykneš používat jen 3 - 6 funkcí, vyjímečně víc, ty ale ovládneš. Sem tam využiješ ještě čtyři pět dalších, ale spíše ne.
A taky třeba dojdeš k tomu, že některé úpravy provedeš v jednom editoru a zbytek v jiném, protože ne všechny stejně pojmenované funkce se v různých programech chovají stejně, tedy ani výsledek nemusí být nutně vždy stejně uspokojivý.
Proto jsem doporučil nechat původní soubor v nekomprimovaném formátu (nebo, když už se musí komprimovat, tak bezeztrátově), ať se máš k čemu vrátit, když se to napoprvé, napodruhé, napotřetí... nepovede. Totiž - co z toho signálu algoritmus mp3 odstranil, jako zbytečné, už do toho zpět nedostaneš.
Ano, každým dalším uložením a otevřením souboru mp3 z něj ztrácíš informace a naopak do něj přidáváš něco, co v nahrávce původně nebylo. Tak na to mysli, až se budeš rozhodovat, jestli s úpravami končíš, nebo je jen odkládáš na později.
Řečeno slovy Miloše Kopeckého: na to není recept, to hraničí s uměním.
Po čase budeš schopný už při poslechu původní nahrávky odhadnout, jaké operace jí budou slušet, aniž by škodily.
Všechny audioeditory nají víc funkcí, než jich vystřídali všichni členové vlády dohromady, a než jich budeš kdy potřebovat.
Dopadne to nakonec tak, že si zvykneš používat jen 3 - 6 funkcí, vyjímečně víc, ty ale ovládneš. Sem tam využiješ ještě čtyři pět dalších, ale spíše ne.
A taky třeba dojdeš k tomu, že některé úpravy provedeš v jednom editoru a zbytek v jiném, protože ne všechny stejně pojmenované funkce se v různých programech chovají stejně, tedy ani výsledek nemusí být nutně vždy stejně uspokojivý.
Už som vrátil kazetu, aj odovzdal záznamy vo forme mp3 a musím povedať, že nahrávka vzbudila nefalšované veľké potešenie na strane príbuzných. Takže vďaka za všetky rady na tomto fóre.
Teraz už mám zase dosť času, aby som sa časom k tomu vrátil a pohral sa s efektami.
->Hill Laicky by som viac vsadil na ten limiter, než na zoslabenie. To práve budem musieť vyskúšať a porovnať. Ale vystihovať sa to nebude
Ako hovoríš, ovládnem pár funkcií a to bude stačiť. S Photoshopom to mám podobne už asi 20 rokov. Akonáhle človek zvládne pár najnutnejších vecí na vyriešenie problému, často už nejde ďalej, a z jeho života sa stáva trvalé provizórium ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Teraz už mám zase dosť času, aby som sa časom k tomu vrátil a pohral sa s efektami.
->Hill Laicky by som viac vsadil na ten limiter, než na zoslabenie. To práve budem musieť vyskúšať a porovnať. Ale vystihovať sa to nebude
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Asi máš na mysli Audacity. Je v tom chaos. Tie menu sú usporiadané veľmi odlišne, v závislosti na verzii. Ja som si dal poslednú, skúsil som česku aj EN, a nikde som žiadny limiter nanašiel. Nakoniec som v anglickej verzii objavil efekt nazvaný "Oprava přebuzení" (áno, v anglickej verzii tento český popisok), o ktorom sa domnievam, že by to mohol byť limiter. Ale po kliknutí to jeho okno vypadá podstatne zredukovanie v porovnaní s tým, čo je v tutorialoch. Okno má nadpis clip fix. Tak neviem, či je to limiter.Ruprecht píše:Effect > Volume and Compression > Limiter?
Ale je to len detail. Po hlbšom naštudovaní tutorialov na to prídem.
Ano myslel jsem Audacity (reagoval jem na "...Lenže v Audacity som limiter v menu Efekty nenašiel..."). Oprava přebuzení/clip-fix je pokus o restaurování špiček, pokud je záznam přebuzený (ožezané špičky), ale limiter to není.
Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.
V nastaveních kompresoru si pohraj s prahem, nad nímž bude účinkovat, zkus to s poměrem (změna sklonu křivky dynamiky), v jakém bude působit, odzkoušej co nejkratší doby náběhu a odběhu. A zaškrtni si "Zohlednit krátké špičky".
No a pak zkoušej, až to bude ono, nebo alespoň to nebude působit rušivě.
No a pak zkoušej, až to bude ono, nebo alespoň to nebude působit rušivě.
Limiter, expander a kompresor jsou de facto jeden efekt, liší se jen vzájemným vztahem vstupní a výstupní úrovně. Pokud se ta dá nadefinovat, udělá to požadovanou službu. Tohle byla právě skvělá funkce u Cool Edit, který jsem zmiňoval dřív. Převod vtupní úrovně na výstupní se dal libovolně nastavit graficky - přímkou, lomenou čárou nebo křivkou jako komprimující, expandující nebo limitující, s libovolnou strmostí.
Limiter jako exkluzivní funkce je ale každopádně pro Audacity dostupný jako zásuvný modul a v mém konkrétním sestavení (Ver 2.1.3 pro Windows, stažená přímo z Audacity.org) už byl přibalený v instalaci. Vidět v roletce Efekty dole.
Knihovna dynamických pluginů pro Audacity je tady:
https://plugins.audacityteam.org/nyquis ... processing
Limiter jako exkluzivní funkce je ale každopádně pro Audacity dostupný jako zásuvný modul a v mém konkrétním sestavení (Ver 2.1.3 pro Windows, stažená přímo z Audacity.org) už byl přibalený v instalaci. Vidět v roletce Efekty dole.
Knihovna dynamických pluginů pro Audacity je tady:
https://plugins.audacityteam.org/nyquis ... processing