automatické sepnuti svìtel v autì

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
luboszatopek

automatické sepnuti svìtel v autì

#1 Příspěvek od luboszatopek »

zdravím všechny :D potøeboval bych od vás zdatnìjších poradit nìjaky zpusob jak docílit toho aby se mi automaticky po nastartovaní rožli svìtla,a po vypnutí motoru A vytáhnutí klíèku ze zapalování zase zhasly.nemužu nikde najit schématko tak to skouším tady.pøedem díky za nápady.nebo aspon nìco podobného

Jirka
Příspěvky: 2031
Registrován: 01 črc 2005, 02:00
Bydliště: zbídačený kraj
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Jirka »

zkus zde

http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... pic&t=2301

hned 2. příspěvek od cyberaxe

Uživatelský avatar
007
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 216
Registrován: 11 lis 2003, 01:00
Bydliště: střední čechy

#3 Příspěvek od 007 »

Nejjednodužší je to pomocí dvou relátek.Cívku jednoho relé připojit na kontrolku dobíjení a rozpínací kontakt tohoto relé zapojit do serie s cívkou druhého relé,které je spínáno klíčkem zapalování.Kontakty druhého relé (ideálně dva spínací,zvlášť pro obrysová a tlumená světla) zapojit paralelně ke spínači světel.
Já používám upravené zapojení,kde to první relé spíná dva časovače 555,které spínají nezávislá relé pro obysová i tlumená světla.Obrysová světla spínají po 3 sekundách po nastartování,tlumená po 6 sekundách.Při náhodném zhasnutí motoru (né při vypnutí klíčku) tlumená světla zhasnou po 10 sekundách a obrysová po 30 sekundách.Takže když mě náhodou v noci chcípne motor,auto není hned potmě a mám čas ručně rozsvítit.
Když bude zájem,mohu zde zapojení uveřejnit.
007

Uživatelský avatar
janousek
Příspěvky: 935
Registrován: 27 bře 2004, 01:00

#4 Příspěvek od janousek »

Nejjednodušší je od tlakového spínače mazání. Ve schematech je použit tranzistor a relé. Já jsem místo tranzistoru použil tyristor. Má to výhodu, že když někdy v zimě při studeném rozjezdu chcípne motor, tak nezhasnou světla. Dají se vypnou klíčkem zapalování. Používám to od doby, kdy je povinné svícení. Plná spokojenost, žádná starost jestli svítím a nebo nesvítím.
P.S. mám to na Favoritu, nevím jak na nových vozech plných elektroniky, to by měl snad dodat výrobce vozu.

Je to zapojení od cyberaxe, akorát ten tyristor řady KT 501 , spínač Léto/zima mám natvrdo, svítím i v létě. Považuji to za rozumné.

http://cyberax.szm.sk/svetla.jpg

Uživatelský avatar
Antony
Příspěvky: 105
Registrován: 18 říj 2004, 02:00

#5 Příspěvek od Antony »

007 píše:Nejjednodužší je to pomocí dvou relátek.Cívku jednoho relé připojit na kontrolku dobíjení a rozpínací kontakt tohoto relé zapojit do serie s cívkou druhého relé,které je spínáno klíčkem zapalování.Kontakty druhého relé (ideálně dva spínací,zvlášť pro obrysová a tlumená světla) zapojit paralelně ke spínači světel.
Já používám upravené zapojení,kde to první relé spíná dva časovače 555,které spínají nezávislá relé pro obysová i tlumená světla.Obrysová světla spínají po 3 sekundách po nastartování,tlumená po 6 sekundách.Při náhodném zhasnutí motoru (né při vypnutí klíčku) tlumená světla zhasnou po 10 sekundách a obrysová po 30 sekundách.Takže když mě náhodou v noci chcípne motor,auto není hned potmě a mám čas ručně rozsvítit.
Když bude zájem,mohu zde zapojení uveřejnit.
O toto zapojení bych měl zájem, jestli mi ho můžeš poslat na adresu krala@quick.cz . Díky

Slyšel jsem že by se měly prodávat relátka denního svícení bez nutnosti připojovat se na dobíjení nebo mazání. Mělo by to poznat zvýšené palubní napětí při dobíjení a pak sepnout světla.

Máte někdo o tom nějaké info, nebo kontakt? Ještě jednou díky.
Antony

Uživatelský avatar
007
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 216
Registrován: 11 lis 2003, 01:00
Bydliště: střední čechy

#6 Příspěvek od 007 »

Obrázek
007

Uživatelský avatar
007
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 216
Registrován: 11 lis 2003, 01:00
Bydliště: střední čechy

#7 Příspěvek od 007 »

Odpor R1 určuje,za jak dlouho po zhasnutí kontrolky dobíjení se rozsvítí obrysová světla,R3 tlumená světla.R2 a R4 určují,za jak dlouho po rozsvícení kontrolky dobíjení zhasnou obrysová (R2) a tlumená (R4) světla.
Relé jsou s cívkama na 12V,RE2 a RE3 s kontakty dimenzovanýma na proud,který budou spínat.Obvod s tranzistorem a zenerkou slouží k potlačení napěťovejch špiček,tranzistor dimenzovat na proud asi 1A.Součástky jsou "co dům dal",takže typ neuvádím.Led diody lze vynechat,je to jen kontrola stavu (D1 zapnutý zapalování,D2 svítí kontrolka dobíjení,D3 obrysová světla,D4 tlumená světla).Po vypnutí zapalování světla zhasnou ihned.
Kontakty relé RE2 a RE3 mám připojený paralelně ke spínačům světel.
007

Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

Automatické rozsvícení světel.

#8 Příspěvek od Brozicek »

Zdravím kolegy, kteří řeší otázku rozsvícení světel a autech a přidávám do diskuse několik svých zkušeností.
1. Na Felicii jsem automatické rozsvícení vyřešil světel pomocí relé, jehož pracovní kontakt byl zapojen paralelně s kontaktem tlačítkového spínače parkovacích světel (většina majitelů Felicie nebo Favorita má trvale sepnuté tlačítko světlometů a světla zapíná jen tlačítkem obrysových světel). Relé se spínalo od tlaku oleje pomocí tranzistoru (když se po vzrůstu tlaku oleje rozepnul kontakt tlaku oleje a zhasla kontrolka, otevřel se proudem přes kontrolku oleje tranzistor, který sepl relé a rozsvítila se světla).
Zapojení vyžadovalo jednoduchý modul napojený na panel relé a pojistek a na tlakový spínač oleje.
Nevýhoda: a/ Montáž modulu do auta nezvládne naprostý laik; b/ Pro zapojení na panel relé byly dvě verze podle roku výroby Felicie; c/ Když jsem jel jiným autem bez automatického rozsvícení, hrozilo že zapomenu a budu platit pokutu (síla zvyku); d/ K návrhu připojení bylo nutné mít schéma auta a panelu s relé.

2. Nyní mám Fabii, vše je v autě řízeno počítačem, schéma zapojení auta nemám, chtěl jsem, aby modul mohl připojit naprostý laik.
Řešení mám následující: Přímo pod víkem pojistek mám jednoduchý modul s piezo pípátkem (50 Kč) a RC zpožďovacím obvodem s tranzistorem, který sepne pípátko (vše i s pípátkem asi za 65 Kč). Pokud do 10 sec od zapnutí zapalování nerozsvítím světla, upozorní mne na tuto povinnost akustický signál. Montáž modulu je triviální, povolí se šroubek nad pojistkami a pod něj se přitáhne modul, automaticky se tím přivede minus z kostry vozu. Z modulu vedou dva kablíky s autopjistkami 5A. Z panelu pojistek se vyndají stanovené původní pojistky a nahradí pojistkami na kablíku. Tím je montáž hotova a zařízení je funkční.
Výhody: 1/ Normální je rozsvítit, takže jen pokud zapomenu, ozve se pípání (nezvyknu si tak na automat, což pak dělá problém v jiných autech); 2/ Vůbec se nemodifikuje stávající zapojení auta, je možno realizovat i v záruce, před servisní kontrolou se snadno demontuje (1 minuta); 3/ Nízké náklady; 4/ Modul je jednoduchý, udělá snadno amatér, montáž zvládne i laik; 5/ Při napojení na nesprávné pojistky se nic nemůže pokazit, jen modul nebude pípat jak má.

V případě zájmu zveřejním foto. Další podle zájmu.

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#9 Příspěvek od Kocur »

No ona je otázka do jakého auta to člověk montuje.Felicie a fábie mají myslím pípák když vypneš klíček a necháš zaplý světla,tak to začne pískat,jenže v mým případě u škody 105 jsem kolikrát přišel,otočil klíčkem že nastartuji a nic,baterka kaput..Jinak s tím zvykem s tebou souhlasím,ale je to zase pohodlíčko.

Autoelektro
Příspěvky: 34
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Severni morava
Kontaktovat uživatele:

Neco malo do mlyna

#10 Příspěvek od Autoelektro »

Proto ze se tim taky zabyvam tak ve vozech typu skoda favorit felicie je to celkem jednoduche ja popsal p.Brozicek tam zustava funkce prepinani mezi tlumenyma a dalkovyma nezmenena, ale u vozu peugot a jinych znacek,u kterych se svetla ovladaji az po otoceni packy na volantu je vhodne zapojit kontakty rele do serie z privodnimi vodici pro packy.
Co do funkce zapojeni ovladani rele se hodi jak kotrolka mazani tak alternatoru ale ,nektere typy alternatoru nemaji vystup na kontrolku dostatecne dimenzovan pro spinani rele a mohlo by dojit k poskozeni regulatoru.
a kontrolka mazani zase nejde vyuzit u vozu nemecke produkce tyto maji dva spinace mazani a to jeden na filtru oleje a druhy na vacce ventilu a ty jsou zapojeny proti sobe .
Proto jsem si navrhnul take jednoduche zapojeni ktere spina od okamziku zapnuti klicku a v dobe startu je vypnute a v pripade ze nedobiji alternator svetla zhasnou.
Asi to bude nutnost od noveho roku mit neco podobneho namontovano ve vozidle protoze svitit se bude cely rok.
Mozna ze pisu trochu zmatene pro nektere lidi ale slohovky nebyly moje silna zalezitost.

Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

Ještě jednou upozorňování na rozsvícení světel ve FABII.

#11 Příspěvek od Brozicek »

Pokud má někdo FABII Elegance nebo podobný model s palubním počítačem, jsou možná pro rozsvícení světel dvě řešení:
1. Počítač prý jde v servisu naprogramovat tak, aby se světla rozsvítila automaticky po nastartování (toto je asi určeno pro severské země, kde je již svícení dlouho celoročně povinné).
2. Pokud někdo ví, kde je spínač (pokud je to kontakt, ne senzor) od zatažené ruční brzdy, nebo které vodiče k němu vedou (já jsem ho bez návodky k vozu zatím nenašel a nechtěl jsem se dobývat pod kryty páky ruční brzdy), nabízí se velmi jednoduché řešení:
- K některé pojistce od světel (např v pravé řadě třetí shora 5 A) připojit proti kostře relé (nezapomenout na ochrannou diodu k cívce relé nebo použít automobilní relé s tlumícím odporem u cívky).
- Klidový kontakt relé připojit paralelně ke spínači brzdy (pokud se přes spínač spojuje signál s kostrou, stačí natáhnout jen jeden vodič od relé a druhý spojit s kostrou hned u relé.
- Pokud nyní zapnu klíček, rozvítí se kontrolka brzdy a pokud ji přehlédnu, ozve se po rozjezdu akustický signál. To značí, že jsem zapomněl odbrzdit ruční brzzdu nebo nerozsvítil světla - jednoduchý výběr ze dvou možností.

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#12 Příspěvek od Kocur »

No není to špatný,ale co když někdy nezatáhneš ruční brzdu,tak to zapomeneš i rozsvítit jestli jsem to dobře pochopil.Já třeba na rovince nezatahuji ruční brzdu a zvlášt když dýl stojím a v zimě,protože se brzdový bubny teplem orosí a přimrznou a není lehký je pak urvat.Neber to jako že bych proti tvým nápadům něco měl,ale je potřeba probrat vše.V AR bylo popsáno taky několik zapojení,z toho dvě se mě líbily a byly spouštěny od startéru.Jedno jsem si udělal bylo to s NE555,ale zase tomu vadí výkiv palubní sítě při startu.Není to nic závažnýho,akorát se někdy světla spustí ihned při startu a né až po nastavené době.Stane se to 1×z 15 startů.Nechce se mi to řešit,je tam mizernej přístup k tomo plošnáku a navíc světla se spustí vždy,tak to zatím počká.

Uživatelský avatar
Pjotr
Příspěvky: 31
Registrován: 12 bře 2005, 01:00

dvě poznámky

#13 Příspěvek od Pjotr »

taky si stavím automat na rozsvěcení a k výše popsaným konstrukcím mám dvě poznámky (subjektivní) :
1. rele je moc drahý (a velký a přežitý). Auto rele stojí stovku a fet (např IRF 7416) stojí 30,-.
2. světla zapínám po překročení 13,5V v palubní síti (když alternátor dobíjí). Nemusím tahat další drát (je to pro mě komplikované) od oleje resp. altíku. A světla mi neblikají pokud se kontrolka občas (při startu a v nízkých otáčkách) rozsvítí. Spínám to pomocí zenerky a tyristoru napětím od klíčku.

Navíc chci žárovky spouštět s nažhavením vlákna, abych si mohl koupit žárovky co hodně svítí (ale praskají) a vydrželi mě.

pjotr

Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

Pro kolegu Kocur (i ostatní) - FABIA, ruční brzda a světla.

#14 Příspěvek od Brozicek »

Zdravím a posílám vysvětlení k mému příspěvku na možnost využít signalizaci zatažené ruční brzdy také k signalizaci nerozsvícených světel u FABIE s palubním počítačem (Elegance apod.).
Signál zatažené ruční brzdy a nerozsvícených světel je podle mého návrhu možného řešení vždy paralelní, takže kontrolka na palubní desce a pípnutí po rozjezdu se objeví vždy nezávisle na obou vstupech:
- Když zapomenu odbrzdit.
- Když zapomenu rozsvítit.
- Když zapomenu obojí.
Takže pro signalizci nerozsvícených světel není nutno mít současně zabrzděnou ruční brzdou.
Jinak pokud někdo občas používá různá služební auta, ale své auto používá nejčastěji, pak nedoporučuji na svém autě realizovat automatické rozsvícení. Je to přímá cesta k pokutám při jízdě jiným autem, kde tento automat není (zvyk je železná košile).
Jak jsem dříve uvedl, měl jsem automat na Felicii, ale nyní u FABIE jednoznačně preferuji jen zpožděnou signalizaci, že jsem na světla zapoměl. Normálně musím mít návyk rozsvítit a signalizace jen skrytě čeká, až na to někdy zapomenu. Občas signalizaci otestuji tím, že zapomenu rozsvítit schválně.
Opakem je signalizace nezhasnutých světel, která je u všech nových vozů stadardem. U starších vozů řeší automat rozsvícení i nezhasnutí. Pokud se navrhuje pro starší vůz jen signalizace nerozsvícení, je vhodné realizovat nějaký systém i pro případ zapomenutí zhasnout.
Každému podle jeho gusta a potřeb, univerzální řešení pro všechna auta a lidí se nenajde.

Uživatelský avatar
007
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 216
Registrován: 11 lis 2003, 01:00
Bydliště: střední čechy

#15 Příspěvek od 007 »

Na hlídání stavu kontrolky dobíjení používám jazýčkové relé,které má proud cívkou několik miliampér,takže regulaci alternátoru nezatěžuje.Relé ná výhodu v dokonalém oddělení obvodů,testoval sem i optočlen,ale zůstával sepnutý (i na zhasnuté žárovce dobíjení jsou až 3 V).
007

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“