Výkon elektromotora 3kW

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#16 Příspěvek od Hill »

liman píše:Dá sa to nejako zistiť? Mohol to zistiť ten, čo to navíjal?
Asi by mohl podle cos fí a nejlépe na zkušební brzdě, ale tu zdaleka každý nemá. Bez ní je ta hranice rozpoznatelnosti dost široká a rozmazaná.
Takže by to nanejvýš mohl odhadnout a to se někdy ani starému praktikovi nemusí vždy povést. Nepovažoval bych ho proto za špatného motoráře.
Zkus ho ale, jestli nemá jiný rotor.

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#17 Příspěvek od PLV »

Já bych viděl problém také v rotoru, nebo v nějakém jiném materiálu, použitém na výrobu statorových plechů. Překvapuje mne ale že ti takový motor neutáhne jistič. Motor o příkonu 3Kw i 4.2Kw musí utáhnout jistič 16A. Jedině by to musel být jistič s nevhodnou charakteristikou.
Netřep se mnou!

liman

#18 Příspěvek od liman »

PLV píše:Já bych vidìl problém také v rotoru, nebo v nìjakém jiném materiálu, použitém na výrobu statorových plechù. Pøekvapuje mne ale že ti takový motor neutáhne jistiè. Motor o pøíkonu 3Kw i 4.2Kw musí utáhnout jistiè 16A. Jedinì by to musel být jistiè s nevhodnou charakteristikou.
No veru, ten motor sa v povodnom stave na 16A trojuholnik nechcel rozbehnut. A to nie len u nas, ale aj u suseda.

Uživatelský avatar
Devo70
Příspěvky: 1284
Registrován: 28 pro 2007, 01:00
Bydliště: Poprad

#19 Příspěvek od Devo70 »

Motor môže mať na štítku určitý údaj a navíjaný môže byť inak. Dobrý odborník dokáže pri pohľade na vinutie a svorkovnicu zistiť potrebné daje - porovnať ich zo štítkom. Podľa použitia previnúť motor na X spôsobov. Prevíjať vraj zlý nezhorený motor na pôvodný spôsob je potom hovädina.

liman

#20 Příspěvek od liman »

Tu prikladám foto štítku.

Motor je ale teraz previnutý meïou na 4,2kW 1440ot/min.
Přílohy
stitok.jpg
(225 KiB) Staženo 140 x

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#21 Příspěvek od honza_jan »

Nevím, proč se pořád pokouší lidé motor trápit nějakým přepojováním. Je úplně logické, že když je motor navinutý pro zapojení do hvězdy, tedy na napětí 380V, tak při zapojení do trojúhelníku vyrazí jistič. Motor je po přepojení do trojúhelníku připojený na 1,73 x vyšší napětí, než takto zapojený motor trvale snese!!!! Důsledkem jsou vyražené pojistky a po několika pokusech i napálené vinutí. Údaje na štítku motoru tam nejsou pro legraci. Zcela jistě tam bude údaj o napětí 380/220V. Nikoho snad už nenapadne připojit žárovku na 24V na 220V síť, ale u motoru se nad tím dost lidí ani nepozastaví a tento motor přepojený do trojúhelníku je potom pro připojení na síť 3 x220/127V, připojí na 3 x 380V! Když vyrazí pojistky na zásuvku, nevadí, dáme hřebík. Vyrazí hlavní pojistky, nevadí, dáme kladivo. Při dalším pokusu o zázrak vyrazí pojistky na sloupě, nevadí, dáme sekyru. A až je celá vesnice potmě, tak teprve připustí že je něco asi špatně. Škoda jen, že ten motor nemá nohy...
V předchozích příspěvcích padlo několik otázek, proto se je budu snažit trochu objasnit. Dobrý naviječ by měl motor nejdřív proměřit, než začne bourat vinutí. Pokud vinutí mezi fázemi a proti kostře nemá svod a odpor vinutí jednotlivých fází má zanedbatelné rozdíly, lze motor připojit přes "měřící kufr" na síť. Proudy ve fázích mají být symetrické a nepatrné proti jmenovitému proudu motoru. Platí to pro standartní konstrukce motoru a ne pro speciály. Z příkonu naprázdno a z hlučnosti lze usoudit na stav ložisek. Na hřídel se nasadí kotouč pásové brzdy (to v horším případě u chudšího naviječe) a motor se zatíží vhodnou zátěží. Příkon se odečte na přístrojích měřícího kufru. Odměří se rozdíl otáček se zátěží a na prázdno. Na momentové charakteristice motoru zveřejněné výrobcem zjistíme tabulkové parametry. Podle velikosti rozdílu otáček se posuzuje stav klece rotoru. Jestli jsou synchronní otáčky 3000/min a jmenovité otáčky při zátěží štítkovým výkonem 2800 a je naměřeno např. 2500/min při zátěži třeba 20%, tak je vadný rotor. Teprve po takovéto zkoušce, pokud je ji motor schopen celou absolvovat, určíme postup další práce. Když si prohlédneme momentovou charakteristiku motoru s kotvou nakrátko, tak moment zvratu je cca v 70-80% jmenovitých otáček a charakteristika je za ním už velmi strmá. Každá prasklá tyč maximální moment snižuje a posouvá jej k nižším otáčkám Movitější naviječ se může dívnout osciloskopem na proud motoru v jednotlivých fázích. Propustí odfiltruje základní kmitočet sítě a vidí nějaké sinusovky s proměnnou amplitudou, která se cyklicky opakuje s kmitočtem odpovídajícím skluzovým otáčkám. Počet superponovaných sinusovek odpovídá počtu rotorových tyčí. Jejich amplitudová deformace, proti sousedním sinusovkám ukazuje na poruchy magnetického pole příslušné tyče. Prasklá tyč už žádné pole nevytváří a tudíž není ani vidět interakci jejího pole s polem statoru. Takováto diagnostika je ovšem poněkud nákladnější a zdlouhavější. Provádí se hlavně na velkých strojích a za běžných provozních podmínek motoru jako prevence.
Naviječ si ale potřebuje vydělat, tudíž hlavně navíjí. Zákazník je v případě nebezpečí života svolný zaplatit i nějaký peníz za převinutí, ale kdyby měl zaplatit za diagnostiku, tak by se mu zdálo asi o čertech. Je to ale obecný jev. zákazník je svolný něco zaplatit za viditelnou fyzickou práci a za spotřebovaný materiál , ale není ochotný platit za práci hlavou. Takže dilema, které se řeší nejschůdnější cestou. Tento fenomén poznalo hodně lidí, kteří se "živí" elektrikou.
Kolegové "dráteníci" mi jistě prominou drobné nepřesnosti v mém traktátu, ale příspěvek je určen pro osvětu lidem, jimž je tato problematika po teoretické stránce dost vzdálená a záhadná.

liman

#22 Příspěvek od liman »



Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#23 Příspěvek od honza_jan »

Napíšu ti to po řádcích:
* MOT 3~ = 3 fáz. motor, TYP AF422/4A = zakódované údaje výrobce o konstrukci motoru (patkový zavřený 4 pólový motor)
* IP44/g = krytí živých částí motoru pod napětím. Odolné proti občas kapající vodě a proti vniknutí předmětů o průměru větších než 1 mm, TVAR HO = uspořádání volného konce hřídele, č. 2275757 = výrobní číslo
* 3,0 kW = výkon motoru, ležatá osmička = trvalá zátěž ( jinak tam bývá doba chodu v minutách, nebo % doby za nějaký čas, 50 Hz = kmitočet sítě
* Y/D = zapojení hvězda / trojúhelník, Jmenovíté napětí pro tato zapojení = 380/220 V, 1440 ot/ min = jmenovité otáčky motoru
* 6,5 / 11,2 A = jmenovité proudy pro napětí 380 / 220 V, IZOL. E = tepelná odolnost izolace motoru. ( hodnotu teploty která odpovídá kódu si už nepamatuji)
* 50 kg = váha stroje, 1968 = rok výroby (nevím, jestli jsem přečetl správně)

Hvězdičkou jsou označeny začátky řádků.

liman

#24 Příspěvek od liman »

Ïakujem za vysvetlenie.

Uživatelský avatar
mtajovsky
Příspěvky: 3694
Registrován: 19 zář 2007, 02:00
Bydliště: Praha

#25 Příspěvek od mtajovsky »

Děkuji uživateli honza-jan za možnost nahlédnout do věcí, které běžnému slaboproudaři unikaji. :thinkerg:

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#26 Příspěvek od kbulda »

To honza_jan

A nepřevinul ho ten převíječ rovnou do trojůhelníka 3 x 400 V , zapojené přímo ve vinutí, vyvedené pouze 3 dráty do svorkovnice ? Někteří převíječi to tak dělají, že vyvedou pouze 3 dráty.
Soudím to podle toho, že liman píše:
" Previnul ho meďou, otáčky zostali, výkon zvýšil na 4,2 kW."

To liman

vyfoť prosím svorkovnici, optej se převíječe jak ho skutečně zapojil.

liman

#27 Příspěvek od liman »

Tu pripájam foto svorkovnice i pôvodnej schémy zapojenia z krytu svorkovnice.
Přílohy
svorkovnica.jpg
(297.45 KiB) Staženo 119 x

liman

#28 Příspěvek od liman »

Schéma
Přílohy
schema.jpg
(136.75 KiB) Staženo 130 x

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#29 Příspěvek od honza_jan »

Pánové, podle fota svorkovnice je motor zapojený stejně, jako je původní zapojení od výrobce. Mosaznými propojovacími pásky je propojeno vinutí do trojúhelníku a to je špatné, protože je motor přepojen na napětí 3 x 220 V a pouští se do něj 380 V. Správně má být pomocí propojů propojena horní, nebo spodní trojoce svorek a na zbývající trojici svorek přivedeme napájení. Motor je potom zapojen do hvězdy a pro provoz potřebuje vyšší napájecí napětí. Podle štítku to je 380 V, které máme i v "motorových" zásuvkách.
"Zmužnění" motoru ze 3 kW na 4,2 kW je jednoduché. Pokud bylo původní vinutí hliníkové a nové vinutí měděným drátem stejného průměru, tak bez jakýchkoliv výpočtů a pokusů můžu motor zatěžovat na ty 4 kW, aniž by motor trpěl. Měrný odpor hliníku je 0,027 ohmu/mm2/m a u mědi to je 0,0178. Z důvodů oteplení se hliníkové vinutí zatěžuje proudem cca 2,5 A/mm2 a u mědi to je 4A/mm2. Magnetické obvody motoru jsou na tento výkon dostatečně dimenzované, protože se motory navrhují v konstrukčních řadách, které se překrývají. Při výrobě se potom volí taková velikost železa, aby se vešlo potřebné vinutí pro požadované parametry motoru. Motor nějakého výkonu vinutý mědí byl potom o 1 stupeň v rozměrové řadě menší, než motor o stejném výkonu vinutý hliníkem. Obdobný problém potom je u pomaluobrátkových motorů, vinutých mědí a na stejný výkon, kdy motor na 2880 otáček je rozměrově nejmenší a motor na 960 otáček stejného výkonu je o 2 stupně v rozměrové řadě větší. Bylo to svým způsobem plýtvání materiálem, ale bohatě to potom v provozu vyvážila jistá unifikace náhradních dílů. Dneska je situace asi poněkud jiná a motory se vyrábějí spíše jako vestavěné jednoúčeláky a když shoří motor tak se zahodí celá mašinka, protože motor tam je zalisovaný, nebo zavařený a převinutí je nemožné. Zaplať Bůh, jsem už v důchodu a už mě z toho nemusí bolet hlava.
Naposledy upravil(a) honza_jan dne 22 lis 2009, 10:11, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#30 Příspěvek od PLV »

Po shlédnutí štítku a fotky svorkovnice motoru je mi jasné, jako Honzovi, kde je zakopaný pes. :D
Netřep se mnou!

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“