Rychlý test autobaterie

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
drabek06
Příspěvky: 1659
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od drabek06 »

Kdyz se tu bavite o tech baterkach tak bych se taky optal. Mam u PC UPS a k ni pripojenou autobaterku 55Ah po nabiti plynuje a to celkem casto a minulej tejden kdyz jsme melovali tak koukam ze v baterce sploucha nejak malo elektrolitu. Mno coz, koupil sem destilovanou vodu a dolil to, ale pak koukam ze sem do cely baterky nalil temer celej litr coz se me zda celkem dost 8O Ptal sem se kamarada a on rikal ze se odparila jen voda, ale kyselina tam zustala, takze sem to ted zas jenom naredil jak to melo bejt. Chci se tedy zeptat jestli to tak opravdu je nebo jestli se musi doplnovat i kyselina . . .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#17 Příspěvek od EKKAR »

Olověný akumulátor má plynovací napětí pořád stejné, odchylka 0,1V je nepodstatná, i když je použitá Ca technologie - ten vápník v deskách tam není pro změnu elektrochemického napětí, ten snižuje tvorbu nerozpustné formy síranu na povrchu aktivní hmoty elektrod. O nic jiného tam nejde. A pokud baterie intenzívně plynuje, je prostě potřeba vzít hustoměr a občas ho použít - ne že se má dolívat jen destilka, tím se podařilo nějakým chytrákům zdegenerovat cca 2 generace motoristů a napomoci tak k rychlé likvidaci jejich baterek. Můj dědeček mi v polovině 70. let když mě učil nabíjet Pb aku tvrdil, že baterka se má nabíjet podle hustoměru. A když má i po určité době nabíjení "málo", tak to znamená, že se z ní ztrácí ELEKTROLYT - neboli kompletní roztok, ne jen elektrolyzovaná destilovaná voda - a musí se doplnit kyselinou sírovou na správnou hustotu 1,26 až 1,28 gramu na mililitr objemu. Což si myslím že je i případ baterky, používané k UPS Drábkem06...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#18 Příspěvek od DolfiG »

S tou hustotou elektrolytu a hustomerom absolútne súhlasím. Dokonca kedysi boli teórie, (asi aj podložené praxou), že by v zime mala byť trochu vyššia hustota elektrolytu. No reálne je to "neblbuvzdorne nebezúdržbové", tak sa to nepoužíva. Amatérsky sa to dá ako-tak simulovať tak, že do údržbojej baterky doplníme vodu až na jar ... :lol:

A k tomu nabíjaciemu napätiu. Je všeobecne známe, že v autách používaných denne a na dlhé trasy je počet reklamácií batérií v záruke takmer nulový a batérie vydržia mnoho rokov, (6-8 nie je problém). A z toho asi vyvodili výrobcovia súčasných áut, že treba zvýšiť nabíjacie napätie.
Nevidím v tom žiadny problém, ak sa dá do baterky dostať. O životnosti bezúdržbovej batérie vás poinformujem tak za 4-5 rokov ... :lol:

A výrobcovia akumulátorov, (so "zázračnými" dotáciami olovených platní), jednoznačne doporučujú tieto len pre najnovšie automobily ...?

Asi mierne iná je situácia v UPS-ke. Tam je to nabíjané kontinuálne 24/7. A určite je rozdiel nabíjať nejakú 5 Ah a 50 Ah baterku z hľadiska vyhodnotenia momentu vypnutia automatiky, (dúfam, že tam je). Treba na tú baterku zavesiť voltmeter a dhodobejšie to odsledovať. Tam by napätie na aku malo byť cca 13,5-13,8 V. Ak bude vyššie a nechce sa Vám pravidelne kontrolovať a doplňovať hladinu elektrolytu, zapojte do nabíjacej cesty diódu v priepustnom smere.

Uživatelský avatar
Lepo
Příspěvky: 243
Registrován: 01 dub 2006, 02:00

#19 Příspěvek od Lepo »

Volnobech bez svetel 12,6V, se svetlama cca take. Zhruba 3000 otacek 13,8V. Co myslite??? Dekuji

Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#20 Příspěvek od DolfiG »

Lepo píše:Volnobech bez svetel 12,6V, se svetlama cca take. Zhruba 3000 otacek 13,8V. Co myslite??? Dekuji
To najskôr vypadá na nenabitú baterku, (alebo málo výkonný alternátor a veľký odber pri krátkych jazdách).

Chcelo by to trochu dlhšiu jazdu alebo nabit baterku a potom merať. (Predpokladám, že to nie je v Š 100 - 135, Favorit. Tam je to trochu poddimenzované od výrobcu).

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#21 Příspěvek od EKKAR »

Forman ´94 - baterka 44Ah. V klidu 12,5-12,6V, při startu rychloběžným "Magnetonem" z Felicie 9,6V při studeném i teplém motoru, po naskočení motoru napětí naroste na 13,6V, po sepnutí automatiky denního svícení klesne na 13,2V - to vše na volnoběh cca 1000 otáček za minutu. Po ohřátí otáčky ŘJ sníží na cca 900, ale napětí regulátor drží. Po přidání plynu se ustálí na hodnotě kolem 13,5V bez ohledu na připojené spotřebiče. Žádných 14V nebo víc - a baterka je podle hustoměru na 90%...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#22 Příspěvek od DolfiG »

EKKAR píše:Forman ´94 - baterka 44Ah. V klidu 12,5-12,6V, při startu rychloběžným "Magnetonem" z Felicie 9,6V při studeném i teplém motoru, po naskočení motoru napětí naroste na 13,6V, po sepnutí automatiky denního svícení klesne na 13,2V - to vše na volnoběh cca 1000 otáček za minutu. Po ohřátí otáčky ŘJ sníží na cca 900, ale napětí regulátor drží. Po přidání plynu se ustálí na hodnotě kolem 13,5V bez ohledu na připojené spotřebiče. Žádných 14V nebo víc - a baterka je podle hustoměru na 90%...
Hold Favorit/ Forman. K tomu tuc-tuc aparatúra a baterka sa rozsype po 2 - 3 rokoch ...

Favorit 1990 = ako sa mu chcelo. (To auto si pýtalo jeden granát).
Nissan P11, Honda Acord, Jeep Cherokee = 14,1 - 14,2 V.
Nissan P11-144 = 14,8 V.

Samozrejme, všetko voľnobeh, po trochu dlhšej jazde alebo klepaní na mieste cca 5 min, bez záťaže. Pri rozsvietení svetiel, nepodstatný pokles.

V P11 je údržbová Varta 62 Ah už 6 rokov a nezdá sa, že by mala chuť odkráčať do večných lovíšť. Pravidelne ždímaná cez UPS/ menič tak 8 - 10 x do roka. (Absolútne nevhodný režim. Na mieste dobíjaná na voľnobeh cca 15 -20 min do napätia cca 14,0V, 100 A alternátor je potom tak žeravý, že sa spálite. Raz v zime som ju dokonca musel dať do lavóra s teplou vodou, aby som naštartoval).

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#23 Příspěvek od EKKAR »

Těch 14,1-14,2V je ještě OK, ale na těch 14,8V musí už baterka docela vařit. Rozhodně bych ji nenechával bez kontroly, hladinu co měsíc a hustoměrem každé 2-3měsíce... "Bezúdržbovost" s tím nemá nic společného, elektrochemie je neúprosná a při takovém napětí prostě k elektrolýze vody dojde chca-nechca. A pokud by se měla plynná kyslíko-vodíková směs znovu vrátit do podoby H2O, musel by tam být platinový katalyzátor, na kterém by se směs "spálila" zpět na vodu, jinak to hrozí výbuchem - ten už se tady na fóru docela široce probíral...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#24 Příspěvek od DolfiG »

V Nissane P11 - 144 je 74 Ah bezúdržbová Banner Power Bull P7405. Do ničoho sa nedá vliezť. A mám "pocit", že je jej tam "lepšie", ako v P11 ...

Nechce sa mi hľadať ten informačný panflet, ktorý som dostal pri kúpe. (Asi by to bola aj zbytočná robota. Manželka všetko okamžite "uprace"). No rád by som diskusiu podporil názorom národného importéra tejto značky.

Čosi je aj tuná, (väčšinou marketingové kecy): http://www.bannerbatterien.com/banner/i ... ex_en1.php

Zatiaľ sa zdá, že všetko je O.K. Ako som už informoval, poznatky ponúknem do pléna tak za 5 rokov. :o

(P.S.: Končím s výmenou názorov, nikam to nevedie ...)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#25 Příspěvek od EKKAR »

Dolfi - čo keď tam ten "platinák" naozaj je? Sám hovoríš, že je totálne nerozoberatelná a sa nikam nedostaneš - je som to nemyslel ako žart, ale vážnu pripomienku. Keď je Pb batéria TAKMER hermetická, sú 2 možnosti: alebo sa musí nabíjať iba do napätia, kedy ešte nezačína s plynovaním (13,8V gelovky), alebo v nej musí byť ČOSIK, čo zabezpečí opačný proces k elektrolýze vody z elektrolytu už iba kvoli tlaku, nehovoriac o nebezpečenstve výbuchu kyslíko-vodíkovej zmesi a potrebe takto stratenú H2O doplňať nazpäť - a to bez plameňa najbezpečnejšie dokáže len (platinový) katalík... Cena takej batérie napokon tiež odpovedá...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#26 Příspěvek od helios »

Pre olová všeobecne platí, že nabíjanie do 14,4V v cyklickom režime nevadí, ALE po dosiahnutí tohto napätia sa musí nabíjanie prerušiť, inak sa začne rozkladať voda v elektrolyte a batéria postupne "vyschne". Hlavne gélovky sú na to citlivé. Pre režim trvalého "stand by" režimu platí max. 13,8V u gélových, 14V u kvapalinových aku.
Tým všemožným reklamným trikom s novými akumulátormi s úžasnými novými technológiami verím asi toľko, ako reklamám na zubné pasty. Ak by bolo čo len 10% pravdy na ich výnimočnosti, po 30-tich rokoch by nám po ich použití mali narásť tretie zuby...
Ako napísal Ekkar, nie že by sa také akumulátory nevyrábali, ale ich ceny sú pre bežného spotrebiteľa proste astronomické.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#27 Příspěvek od DolfiG »

Zapovedal som sa, že už budem mlčať. No nedá sa ...

Juj, tretie zuby by sa šikli. Akou že pastou si to mám umývať pusu ...?

A podelte sa o vlastnú skúsenosť. Je rozumnejšie kúpiť v nejakom xxxmarkete totálnu noname lacnú baterku alebo jednu z tých najnaj pri trochu vhodnej príležitosti, (nejaká zľava a pod). No aj vtedy zaplatíte min. o 50% viac.

Jedna perlička: Fostinger, (dúfam, že sa to tak píše), predával konkrétne baterky Banner Power Bull P7405, 74 Ah za cca 1500 Sk !!! Nekúpil som ani jedinú :cry: :cry: :cry:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#28 Příspěvek od EKKAR »

Nejhorší je to, že výrobci aut a baterií se nedohodnou ani na tom, jaké skutečné napětí má mít palubní síť. Všichni sice tvrdí, že je to 12V, ale aby se baterie nabíjela, musí alťas dodávat nejméně 13,5V a patřičný proud. Fakt je, že modernější auta mají nastavené nabíjecí napětí ještě výš, klidně i na 14V a více, ale není tohle zrovna třeba příčina toho, že po našich silnicích jezdí tolik "jednowokých" fóbií? Všeobecně se ví, že žárovka, napěťově přežhavená o 10%, dává o 25-30% větší světelný tok, ale zároveň má až o 50% zmenšenou dobu života - což výrobce auta sice ví, ale nic s tím nedělá, protože to je přece starost výrobce žárovek, že? A že 14V za provozu je 16,67% navíc proti nominálním 12V... Je zajímavé, že u starších aut ("šádyny", "fáčka" i "feliny") je nesvítící světlomet spíše způsoben špatným kostřením, než přerušeným vláknem žárovky H4 - proto je často jedno světlo matnější až oranžové. Zato Fóbie vedou jednoznačně v počtu spálených "há-sedmiček"... Tento poznatek mám i potvrzen od několika majitelů japonských aut - asi 2 Mazdy, Nissan a pár Toyot nejrůznějšího typu. Kdo používá reflektory se žárovkami H4, může je klidně kupovat v TESCU, ale do světel s H7-kami si musejí majitelé kupovat originální japonské žárovky - evropské praskají jak na běžícím pásu, jeden z majitelů Mazd (Mazda 6) si postěžoval, že jedna mu nevydržela ani cestu do Hradce Králové (cca 50km!!!).
Oproti tomu potkávám jen minimum "jednowokých" aut s osazením xenony - zde působí předřazený měnič určitě i jako stabilizátor, takže výbojka po zapálení výboje dostává stálou hodnotu napájení.
Prostě elektrochemie je jednoznačná - Pb kyselý akumulátor vyžaduje určité podmínky, aby správně pracoval, pokud je násilím změníme, vys*re se zaručeně něco jiného.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#29 Příspěvek od DolfiG »

Pre EKKAR: Asi je to legenda, no za socíku sa tradovalo, že po presune výroby elektrónok do Poľska, konkrétne PCL85, rádovo stúpla ich poruchovosť. A vraj preto, že jeden pracovník na linke mal rád kyslé uhorky a po desiatej si zle umyl ruky. A tak nám vnikla "dlhoživotnostná" PCL805.

Spústa jednookých áut je dôsledok celodenného svietenia a tých žiaroviek z Tesca. Nemyslím si, že by výrobca žiaroviek mal problém "spočítať" vlákno trebárs na tých 14 V. No prečo by to robil? Veď halogénová žiarovka v súčasnosti stojí cca toľko, ako za socíku. A to nám "životnej úrovne" stúpla min. 10 x. Z čoho by potom žil ...?

Výbojky, to je iná kapitola. Nezdá sa mi, že by "stabilizovali" palubné napätie. Dokonca si myslím, že pri svojej min. zotrvačnosti "zosilňujú" všetky napäťové výkyvy. Výbojky však obyčajne neodchádzajú naraz, ale znižujú svoju svietivosť. A ich životnosť bola navrhovaná s rezervou na celú životnosť auta, (nech je to trebárs 4k motohodín a večerné svietenie z toho nech je 1k motohodín). No určite príde doba, kedy sa pri celodennom svietení budú meniť aj výbojky v autách.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#30 Příspěvek od EKKAR »

Zle sme sa pochopili, Dolfi - nemyslel som, že by xenónové výbojky stabilizovali napätie palubnej siete, ale že ich menič sa správa ako stabilizátor PRE NÍCH, lebo má takmer s určitosťou zavedenú minimálne jednu spätnú väzbu, ktorá stabilizuje výstupné napätie PRE TU VÝBOJKU. Takže tá ide na stálom napätí a menej kolíše...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“