prepinanie otacania motora jednym signalom

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jarod
Příspěvky: 61
Registrován: 13 říj 2007, 02:00

prepinanie otacania motora jednym signalom

#1 Příspěvek od jarod »

Zdravim. Potreboval by som ovladat chod motora dolava aj doprava, 1. stlacenie tlacitka motor sa rozbehne dolava a zastavi sa po max 1s, dalsie stlacenie toho isteho tlacitka, motor sa rozbehne doprava tiez na max. 1s. Skusal som to riesit pomocou D klopneho obvodu zapojeneho ako Flip-Flop a pomocou 4 tranzistorov. Problem mam s tym casom. Dalo by sa to riesit pomocou 3stavu-vysokej impedancie, do ktorej by presli vystupy D klopneho obvodu?Ako?
Vdaka.

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

#2 Příspěvek od jasin »

Posuvný registr se čtyřmi stupni a za něj připoj 4538 nebo jiný dvojitý monostabil. Každá polovina ti spustí jeden směr otáčení.
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.

Uživatelský avatar
jarod
Příspěvky: 61
Registrován: 13 říj 2007, 02:00

#3 Příspěvek od jarod »

Ja som rozmyslal nad takymto riesenim:
D klopny obvod, za nim 2 invertory, ktore mozu prejst do stavu vysokej impedancie.

Jasin, ty si to myslel tak, zeby sa pouzil D klopny obvod, zan by sa pripojil posuvny register a este 4538?
Přílohy
motor.gif
(8.91 KiB) Staženo 119 x

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#4 Příspěvek od BOBOBO »

Nevím , k jakému účelu a pro jaký výkon to potřebuješ , ale takto zapojený můstek bude mít pro motor cca 9V a ještě je nebezpečí zkratu zdroje tranzistory v serii v přechodných stavech a na to navazují problémy s úrovní napájecího napětí a tím nazpět k rušení "budiče"
bobobo

Uživatelský avatar
jarod
Příspěvky: 61
Registrován: 13 říj 2007, 02:00

#5 Příspěvek od jarod »

Potrebujem ovladat motor na zamykanie a odomykanie kufra auta. Povodny motor bol 3j vyvodovy. Teraz je len 2j vyvodovy. Odber motora pri otoceni mechanizmu je asi 500mA a potom sa musi odpojit,pretoze sa dalej nevie otacat a odber narasta.

Uživatelský avatar
Vaseks
Příspěvky: 135
Registrován: 09 dub 2008, 02:00
Bydliště: Okolí Ostravy

#6 Příspěvek od Vaseks »

BOBOBO píše:Nevím , k jakému účelu a pro jaký výkon to potřebuješ , ale takto zapojený můstek bude mít pro motor cca 9V a ještě je nebezpečí zkratu zdroje tranzistory v serii v přechodných stavech a na to navazují problémy s úrovní napájecího napětí a tím nazpět k rušení "budiče"
bobobo
Bohužel tam nebude ani těch 9V. Vrchní tranzistory nepůjdou v tomto Tvém zapojení vůbec sepnout, chybí nulové diody, atd. Více k tomu najdeš třeba v AR B1/92. :D

Uživatelský avatar
jarod
Příspěvky: 61
Registrován: 13 říj 2007, 02:00

#7 Příspěvek od jarod »

Vdaka, pozriem sa na to v AR. Podla mna by sa mali dat zapnut aj tie vrchne tranzistory. Spinaju sa do kriza zo spodnymi. Nulovymi diodami myslis ochranne diody na tranzistory, co su zapojene z E do C?

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#8 Příspěvek od bu2520 »

a nestálo by za to použít nějaký motor driver např BA6222 určitě by se pár věcí zjednodušilo

Uživatelský avatar
Vaseks
Příspěvky: 135
Registrován: 09 dub 2008, 02:00
Bydliště: Okolí Ostravy

#9 Příspěvek od Vaseks »

jarod píše:Vdaka, pozriem sa na to v AR. Podla mna by sa mali dat zapnut aj tie vrchne tranzistory. Spinaju sa do kriza zo spodnymi. Nulovymi diodami myslis ochranne diody na tranzistory, co su zapojene z E do C?
V tom zapojení máš spojené báze tranzistorů v úhlopříčce paralelně. Tím pádem tam budeš mít vždycky maximálně cca 0.7 V (nebo u Darlingtonu cca 1,4). Takže ti tam chybí odpory u horní větve. Ani tak ale potom nemůžeš dosáhnout plného otevření při uvedeném zapojení. Nulové diody jsou zapojeny antiparalelně k přechodu C-E. Pokud to chceš použít v automobilové technice, asi bych zvolil nejjednodušší řešení - přepínání pomocí relé. Pro cca 500 mA to nebude ani příliš velké. :D

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#10 Příspěvek od BOBOBO »

Perfektní spínací můstek mimo ochranných RYCHLÝCH diod je na www.bobblick.com/techref/projects/hbridge/hbridge.html bobobo

Uživatelský avatar
jarod
Příspěvky: 61
Registrován: 13 říj 2007, 02:00

#11 Příspěvek od jarod »

Mostik teda pomocou vasich rad vyriesim. Co by sa dalo robit s tym casovanim? Mozem pouzit cast pred tranzistorovym mostikom, zeby sa motor odpojil po uritom case?

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#12 Příspěvek od BOBOBO »

Myslím , že na celý budič budou stačit 3x 4093 . přesné zapojení se budu snažit málnout přes víkend . Ale ke spouštění bych použil minipřepínač 1-pól - bude i jasné , je-li otevřeno , či zavřeno . bobobo

Uživatelský avatar
jarod
Příspěvky: 61
Registrován: 13 říj 2007, 02:00

#13 Příspěvek od jarod »

V aute nie je riesene otvaranie kufra z vnutra auta, jedine cez dialkove ovladanie. Povodny motor mal 3 vyvody-napajanie,zem a ovladaci impulz, na tento motor by som chcel vyuzit ten ovladaci impulz. Pripadne sa ovladanie spravi mechanicky-spinacom z vnutra auta.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“