Vhodny motor pro pohon lodniho sroubu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#16 Příspěvek od Sendyx »

No z čeho, baterku a zbytek energie dodá generátor na kliku.

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#17 Příspěvek od helios »

Ak tým nechceš poháňať Titanik, tak je jednoduchšie použiť hotový stroj ako ho pracne vyrábať:
http://www.pelada.sk/elektromotory/
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#18 Příspěvek od EKKAR »

No, když si vzpomenu na své teenagerské pokusy s lodními modely v kategoriii E-X (elektropohon, bez omezení velikosti, bez dálkového ovládání), tak takový 2m dlouhý a zhruba 50cm široký, nějakých 8-10kg vážící model nám jezdil na plně nabitý 6V/14Ah akumulátor do motorky asi hodinu - motorek byl z nějakého topení, snad z Traboše nebo z něčeho takového, s výkonem asi 150W. Později jsme "upgradovali" na motor z topení Š120 ("pouhých" 60W) a přidali druhou 6V baterku - těch 14Ah pak stačilo asi na asi 2 hodiny ježdění i s napájením RC soupravy (2 kanály - kormidlo a směrový přepínač pohonu) - kupodivu rychlost plavby se téměř nezměnila, asi to bylo tím, že ten původní 6V motorek byl nějaký zpomalený a značně topil - možná závitový zkrat...?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
gogokt
Příspěvky: 36
Registrován: 13 srp 2008, 02:00

#19 Příspěvek od gogokt »

Mno je pravda ze kdyz zapojim starter o vykonu 1kW tak proud pri rozjezdu je cca 83A :D ale zese ta rychlost :)

cerpadla z pracek atd. jsou spatne a hotove pohony lodi zvysujou ponor coz na nasem kujaku nepotrebuju... na rekach malo vody :D

takze myslite ze slabsi motor bude dostatecne fungovat ? Ja si to totiz nijak nedovedu predstavit. Co jsme zati zkouseli tak nam to zabrzdilo i vrtacku 500W v bazenu a porad jsme to udrzeli v ruce narozdil od original pohonu na lode.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#20 Příspěvek od EKKAR »

Víš co - vodní pohon má 3 alternativy - buď je to zcela ponořený šroub s relativně malým stoupáním lopatek s relativně velkým průměrem, poháněný motorkem s (relativně) malými otáčkami nebo sice s velkými, ale přes reduktor - pomalé otáčky jsou důležité, aby nedocházelo k odtrhávání proudnic od lopatek a tím k tzv. KAVITACI - to prudce snižuje účinnost pohonu. Druhá možnost je rychloběžný šroub s lopatkami nastavenými do strmého úhlu, ktaré ale nejsou celé ponořené do vody - používají se u rychlých kluzáků, tzv GLIDERŮ (vodní Formule 1) nebo u modelů třídy FSR(e). Třetí možností je už výše zmíněný vodomet neboli reaktivní pohon - ve směrovatelné trubce umístěný opláštěný rychloběžný šroub/čerpadlo, často umístěný i mimo osu výtokového otvoru(= kanál je lomený), takže pohon neomezuje průchodnost zvětšením ponoru díly vyčnívajícími pod dno plavidla. Reaktivní pohon zároveň nahrazuje kormidlo.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#21 Příspěvek od Crifodo »

kajak, jeho zatížitelnost a výkonný pohon s rozumným dojezdem nejde moc dohromady. Dáš do kajaku ke 2 chlapům 60-80 kg akumulátor?
Pro pomalé přesouvání v klidné vodě ti bude stačit 100W pohon, ale na jízdu se zdviženou přídí po desítky minut s dvěma chlapy a to všechno na baterie zapomeň, takové možnosti prostě v současných akumulátorech nejsou.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#22 Příspěvek od Sendyx »

Ještě může zkusit motor na tuhá paliva... takových vyřazených PL raket bude co nevidět plno, expirace skončí a do Ruska se už nejezdí trénovat. Jen nevím, co ostatní vodáci na to :D

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#23 Příspěvek od EKKAR »

A má to výhodu - TPL vzhledem k obsahu okysličovadel bude hořet i pod vodou, takže se to bude moct přivázat i pod loď a nebude to nápadné...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#24 Příspěvek od Crifodo »

Sendyx píše:Ještě může zkusit motor na tuhá paliva... takových vyřazených PL raket bude co nevidět plno, expirace skončí a do Ruska se už nejezdí trénovat. Jen nevím, co ostatní vodáci na to :D
Ostatní vodáci budou "dotčenou stranou" jen chvilku, po většinu letu bude spíš konflikt s ostatními rogallisty, případně s PVO :twisted:

Obávám se že s dostupností PL sortimentu to nebude horké, k lidem se nedostanou, co kdyby je chtěl nějaký raketový modelář použít k uvítání spřátelené hlavy, teda hlavy spřátelného státu? zatím jim sice stačila rajčata... :evil:
Naposledy upravil(a) Crifodo dne 13 srp 2008, 21:18, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#25 Příspěvek od EKKAR »

Nebo si nějakej nimrod bude myslet, že na řeku pronikly nevídané formy létajících ryb a zkusí si střelbu na letící cíl...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#26 Příspěvek od Artaban001 »

Dva sněhový hasičáky taky nejsou špatnej pohon. Takovej kajak pro jednoho s tím valí docela svižně, ale jsou vysoké náklady na provoz a vysoké nebezpečí omrzlin. Rozprašovací koncovka se musí demontovat.

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#27 Příspěvek od helios »

Artaban001 píše:Dva sněhový hasičáky taky nejsou špatnej pohon. Takovej kajak pro jednoho s tím valí docela svižně, ale jsou vysoké náklady na provoz a vysoké nebezpečí omrzlin. Rozprašovací koncovka se musí demontovat.


A potom tá sranda, až z tej sódy začnú ryby okolo hromadne grgať. :lol:
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
gogokt
Příspěvky: 36
Registrován: 13 srp 2008, 02:00

#28 Příspěvek od gogokt »

:D aneb heslo u nasi konstrukce " Pojd na spicku at se neprevratime" je opravdu jen heslo dne :D ale smyslem konstrukce neni sjizdet celou Vltavu bez padel i kdyz by to nebylo od veci treba proti proudu :D a letajici filety rovnou z vody ven.

Jinak trubka je(bude) napevno v lodi na dne zalaminovana a kormidlem bude to padlo.

Zkusim zatim motor ze sahary mam tu CCA 140W tak uvidime. V bazenu to strasne zkresluje i kdyz je z toho krasnej protiproud :D

U lodnich motoru se udava tah kolem 10kg a to si nejak neumim prevest na W

Problematika otacek a motoru je slozita. Je mi jasne ze sroub (vrtule) a parametry motoru musi byt spolu sladeny jinak ucinnost rapidne klesa.

Jinak v jinem foru nekdo tvrdil, ze mu kanoj plula na ventilator z PC zdroje v trubce o prumeru 80cm 8O, tak uvidime :D

Uživatelský avatar
kevin_mitnick
Příspěvky: 1724
Registrován: 20 kvě 2007, 02:00

#29 Příspěvek od kevin_mitnick »

gogokt píše: Jinak v jinem foru nekdo tvrdil, ze mu kanoj plula na ventilator z PC zdroje v trubce o prumeru 80cm 8O, tak uvidime :D
A pak se vzbudil, ruku mel v nocniku a pod nim bylo mokro... :wink:

Ventilator z PC zdroje ma asi 2 watty. V trubce o prumeru 80cm by tak akorat mirne rozviril vodu...

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#30 Příspěvek od Artaban001 »

Hele, než se to tady totálně zvrhne: Pro plavbu loďky není potřeba extra velký tah. Nepíšeš sice o tom, jak ta loďka má plout rychle a ani kolik váží. Kdyby jsi sehnal motorek jak se psalo výše z ventilátoru topení škodovky, nebo ávie, nebo lépe větrák z chladiče (auto, ne z PC), máš použitelný pohon na blbnutí na nějakým jezeře. Do loďky naložíš dva gelový akumulátory 12V/12Ah a (dohromady váží 9Kg) , spojiš je paralelně a přes festovnější spínač budeš spínat motor. Regulace neni ani potřebná. Pokud chceš nějaký to "hydroreaktívní", můžeš motorem z větráku honit odstředivý čerpadlo a hadici s triskou dělat tah..
Čím větší výkon bude mít motor, tím víc ho budeš muset živit, tím více váží on sám a mnohokráte víc váží ta baterie.
Jen tak mimo mísu:
Chtěl bych vidět ty baterie, co honí ty "parníky" na Pryglu v Brně.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“