ohrev motora

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

ohrev motora

#1 Příspěvek od fero_b »

Ahojte,
mam starsi diesel, ktory kus tazsie nakopnut za mrazu a bol som vo Finsku a tam je bezne take elektricke zohrievanie motora, interieru a nabijanie baterie... ma to skoro kazde auto a na parkoviskach su zasuvky. Nejde mi len o to nakopnut autiak lebo v mojom pripade to este nie je take hrozne - zatial som ho furt rano nastartoval, ale studene starty motoru velmi neprospievaju....
Popozeral som po webe a nasiel som nejakeho ceskeho vyrobcu takej vecicky http://www.normans.cz/ a este asi toho co pouzivaju severania http://www.defa.com/ Mam myslienku nieco take zmajstrovat, lebo napr. ti prvi chcu za taky ohrievac co sa montuje na hadicu od 4000CZK co mi pride kus vela. Ti druhi ceny neuvadzaju ale asi to bude nieco podobne. Mal by som nejaku myslienku to nejak vyrobit za pomoci nejakej ohrievacej spiraly vykonu 1000W, len to zapuzdrenie je malicko problem. Tak ci niekto z Vas nemam neajaku genialnu myslienku z coho by sa to dalo nejak zmastit. Riadiacu elektroniku si spravim, to nie je problem. Dakujem za nazory (aj take ktore bud vraviet, ze asi je lepsie si kupit hotovy ohrievac - lebo aj cas je drahy ;-) ) Fero

Uživatelský avatar
xmurgi
Příspěvky: 402
Registrován: 23 dub 2007, 02:00

#2 Příspěvek od xmurgi »

Neviem ako v súčasnosti, ale staré hranaté karosy mali v olejovej vani špirálu na 220V. Takže pokiaľ by si sa nebál upraviť olejovú vaňu, tak by toto mohlo byť riešenie.Vzhľadom k opotrebeniu je dôležité ohriať olej, chladiaca kvapalina by až taký problém nebol, že je studená. Alebo si kúpiť teplovodné nezávislé kúrenie napr. webasto.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Na osobáku/minivanu bych to řešil ponorným vařičem, vbastleným do nějaké komory, vložené do chladicího okruhu - ale před termostat, aby se ohřátá kapalina nedostávala do chladiče. Ohřívací element napájet přes regulátor a ještě radši přes oddělovací trafo, aby nebyl jednak nebezpečný, druhak aby tu vodu jen ohříval - řekněme na 10-15°C, víc už je plýtvání energií - stejně je motor celý odhalený a při větším rozdílu teplot proti okolnímu vzduchu (třeba v mrazu -15°C je ten rozdíl už 30°C) by se to teplo jen zbytečně vyzařovalo do okolí. U motoru stačí, aby měl teplotu nad nulou - to už není odpor studeného oleje v ložiskách a na třecích plochách tak velký.
Do olejové vany by se mi "šťourat" nechtělo, je tam nebezpečí, že se něco přehřeje a blafne to nebo minimálně zkroutí a při pokusu o start se to pak potká s klikou - to už radši zatuhlý motor, než díru ve vaně a olej na silnici...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#4 Příspěvek od BOBOBO »

Má to můj kamarád . Zítra to tajemství šlohnu .

Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

#5 Příspěvek od fero_b »

mam myslienku, ze by som si dal spravit z kusa hlinika taku "ruru" co by mala na jednej strane rovnu plochu (prevrtany hranol a konce uptavene do ruroviteho tvaru na pripaskovanie hadic) a na tu rovnu plochu by som nasruboval z rychlovarnej konvice (co ma rovnu spiralu :- ) cez teplovodivu pastu. Vidite v tom nejaky hacik?

Uživatelský avatar
TomasX
Příspěvky: 630
Registrován: 12 srp 2005, 02:00

#6 Příspěvek od TomasX »

Jak budeš zalévat to kafe?? :lol:

Tenhle způsob se používá. :wink:
Můj známý ho má v JUMPERu. Z plechu svařenou skřiňku s vývody na hadice a těleso s těsněním a dva šroubky.
Jen je problém s teplotou a výkonem toho tělesa. To nevím jak má ošetřené.
Voda totiž nebude cirkulovat pomocí čerpadla, ale jen "samotíží" a nemusí to správně fungovat.

P.S. Vůbec se toho neboj a na revizáky nedej.
P.P.S. Než se dotkneš auta, tak to radši vypni ze zásuvky. :wink:
Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

TomasX píše:Jen je problém s teplotou a výkonem toho tělesa. To nevím jak má ošetřené.
Voda totiž nebude cirkulovat pomocí čerpadla, ale jen "samotíží" a nemusí to správně fungovat.

P.S. Vůbec se toho neboj a na revizáky nedej.
P.P.S. Než se dotkneš auta, tak to radši vypni ze zásuvky. :wink:
Právě proto píšu, že se to musí napojit před termostat - aby to ohřáté médium kolovalo jen blokem motoru. A s "nedáním na revizáky" si naopak hlavu lámej co nejvíc - protože pokud Ti projde fáze na kostru auta a dotkne se ho kdokoliv, budeš mít na krku žalobu pro ublížení na zdraví jen to fikne, v tom horším případě se to může zvrhnout až ve smrtelný následky. Proto píšu oddělovací trafo a radši i nízké napětí - radši jen do 24, nanejvýš do 48V - aby to bylo opravdu idiotensichr.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

V pásových traktorech bylo topné těleso na 12V ve spodní přírubě olejové vany. Mělo to snad jen 500W. Plochá spirála z neizolovaného odporového drátu o průměru asi 2mm přímo v oleji, k tomu pěkně tučná lana v pancéřové hadici od transformátoru 220/12V v bedně s "žehličkovou" vidlicí, ten vážil asi 16kg.
Jenže v motorovém prostoru auta by asi nešel jednoduše umístit.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#9 Příspěvek od Sandal »

Mám takovej prevít v práci na Zetoru.Má to 300W a za 45 min. je tam šedesát.Je to tam přímo v bloku místo mrazovky u čtvrteho válce.
Mám to na 230V přes proudovej chránič.Je to origo vejmysl z fabriky.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#10 Příspěvek od Bernard »

Na vojně u Pragy V3S se v tuhé zimě zapálil kus novin v nasávacím potrubí, takže když s tím startér trochu pohnul, tak to naskočilo. :lol:

To nemyslím jako radu, jen mě napadlo, jestli by teda nešlo ohřívat nasávaný vzduch.

Uživatelský avatar
jano2
Příspěvky: 1748
Registrován: 28 pro 2006, 01:00
Bydliště: Orava,sever

#11 Příspěvek od jano2 »

Kolega dava na noc,ked su velke mrazy,do sacieho 100W,letovačku.Ta zohreje cely priestor pod kapotou a sacie je teple asi 40°C.Motor krasne naskoči...

Uživatelský avatar
janousek
Příspěvky: 935
Registrován: 27 bře 2004, 01:00

#12 Příspěvek od janousek »

Před rokem jsem to hledal, někde jsem našel těleso do vody pro Avii. Do některých aut by se to dalo po menších úpravách trubek a hadic vbastlit. Bylo to na 230V. Našel jsem i celé sady pro diesláky včetně nabíječky, ale nepamatuji si kde. Kdo by měl zájem, tak se to dá snadno vygooglovat.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#13 Příspěvek od Sandal »

Bernard píše:Na vojně u Pragy V3S se v tuhé zimě zapálil kus novin v nasávacím potrubí, takže když s tím startér trochu pohnul, tak to naskočilo. :lol:

To nemyslím jako radu, jen mě napadlo, jestli by teda nešlo ohřívat nasávaný vzduch.
Jo my měly doma Pragu S5 T a startovaly sme to zrovna tak.Akorát mi to tam ty noviny kolikrát nacuclo :lol: ale spapala to holka.

Uživatelský avatar
rolandt
Příspěvky: 134
Registrován: 11 led 2009, 01:00
Bydliště: vychod slovenska

#14 Příspěvek od rolandt »

zalezi na tom ci to chces mat na 12, alebo 230V, na 12V by to bolo jednoduche, pouzit niekolko zhavicov, to maju aj oktavky 1,9tdi,sice im to vacsinou nefunguje, ale je to tam. na 230V by si to mohol pouzit len doma, ale riesenie podobne akurat tie zhavice zapojis do serie, a vyriesis elektronicku regulaciu, a tepelnu ochranu, podobne ako vo varnej kanvici.

Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

#15 Příspěvek od fero_b »

pre janousek: Tam v mojom prispevku su dve linky na origo vyrobky. Na tych strankach su aj pdf-ka pre rozne systemy ohrevu... vcelku poucne..

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“