stabilizátor na led podsvietenie

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
780529
Příspěvky: 131
Registrován: 11 zář 2007, 02:00

stabilizátor na led podsvietenie

#1 Příspěvek od 780529 »

Robil som podsvietenie do osobného vozidla, kde som nahradil povodné žiarovky led diodami. Pred každú som dal predradnýodpor 560ohm až 1 k ohm. A čo čert nechcel vydržalo mi to fungovať tak 2 mesiace a už vidím ako postupne jedna po odruhej odchádzajú. Po pravde narval som ich tam okolo 30 modrých lediek 5mm. Nerobil som to z frajeriny ale preto, že ma už nebavilo koli výmene žiarovky rozoberat celú palubnú dosku a zonal som len modré LED zadara. Nerobil už niekto z Vás stabilizátor alebo niečo podobné, lebo ako mi bolo povedaná tak ani predradný odpor nie je ochrana pre LEDKY. Za schému by som bol povďačný. Skúšal som googliť ale žiadna sláva ohľadom tejto tématiky na nete nieje. Osobne by som potrebval nejaký jednoduchý a spoľahlivý stabilizátor cca do 3A. Napájacie napatie po naštartovaní predpokladám okolo 14-15V. DAKUJEM ZA RADY.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#2 Příspěvek od breta1 »

Nechce se mi verit, ze by ty ledky zmensovaly jas. A ty predradne odpory jsou pro ledky ta nejlepsi ochrana, tam se nema co zkazit. Pokud prestaly svitit, temer jiste se nepokazily, ale nekde se prerusil privod.

Uživatelský avatar
780529
Příspěvky: 131
Registrován: 11 zář 2007, 02:00

#3 Příspěvek od 780529 »

verte alebo neverte ale po rozobratí male vypálené stredy. Myslím tým, že boli odpálené. Preto chcem nejaký výkonnejší stabilizátor.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

S LEDkami se musí dát do série i obyčejná Si dioda, protože LED jsou choulostivé na proražení zápornou špicí - a těch v autoelektrice je... Jak dostanou obrácenou šlupku, prorazí se a přestanou svítit - modrý obzvlášť. Budeš to muset holt rozebrat ještě jednou...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
780529
Příspěvky: 131
Registrován: 11 zář 2007, 02:00

#5 Příspěvek od 780529 »

OK to som nevedel že je potrebné tam dať do série aj usmer.diodu. A náhodou keby som chcel nejaký regulačný člen na reguláciu jasu? A s tým stabilizátorom je to podľa Vás nezmysel??? Nebolo by výhodnejšie vyrobit stabilizátor a potom paralelne napájať LEDKY. Ušetril by som na odporoch........ Neviem ja som len myslel či by to nebolo výhodnejšie.... :oops:

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Bernard »

Viac sa dá ušetriť na stabilizátore ako na odporoch. :) Asi najjednoduchšia regulácia je pomocou reostatu tak 50 až 100 ohm, a každá LED so svojím odporom obmedzujúcim max. prúd. Takže v sérii ta usmerňovacia dióda, reostat a za tým rozbočiť na 30x R+LED (ak naozaj treba šetriť, tak 15x R+LED+LED).

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Ta dioda nemusí bejt nějak zvlášť silná, stačí 1N4148 - aby vydržela ty 50-80-100V záporný špičky, který do rozvodu v autě dávají všechny ty indukční spotřebiče jako zapalovací cívka, motorky, relé... Proudovou zatížitelnost počítej podle proudu všech zátěží, který přes tu diodu potečou - proud všech LED.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
gino
Příspěvky: 343
Registrován: 17 říj 2008, 02:00
Bydliště: Prešovský kraj, SR

#8 Příspěvek od gino »

Pekný praktický článok o výmene žiaroviek v aute za LED vyšiel v Everyday Practical Electronic 2006-05. Je tam návod, schémy a aj plošáky. Odporúčam :idea:
Článok som nahral na Upload/Schémata/LED diódy pre vaše auto.pdf

Uživatelský avatar
fero7
Příspěvky: 2250
Registrován: 20 led 2007, 01:00

#9 Příspěvek od fero7 »

V aute mozes mat bez spicky aj 16,5V. Pri odpore 560R je prud cez ledku 30mA. Bezne LED maju dovolenych 20mA.
Ten vypaleny stred a postupne odchadzanie je toho jednoznacnym dokazom. Mozno by stacilo vsade nechat odpor 1K-1,2K.
Prever, ci odchadzaju iba tie s mensim odporom.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

Nejlepší je řešit osvětlení/podsvícení palubovky sériovým řazením LED a jejich napájením zdrojem proudu. Bohužel to znamená, že se musí celé schéma osvětlení překopat, protože původní se žárovkami typu "rýžové zrnko" (jen baňka s vláknem bez patice, pouze se smáčknutým spodkem a drátovými vývody) je řešeno pro paralelní zapojení světelných zdrojů (žárovky jsou na 12V). U běžných LED se dá z 12V rozvodu s pomocí jednoduchého proudového zdroje (tranzistor, 2 Si diody a 2 odpory) napájet v sérii za sebou cca 7ks starších červených LED, 5-6 žlutých nebo zelených a pouze 2-3 modré nebo bílé LED - záleží na jejich Uf.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

#11 Příspěvek od Honza_dy »

Velmi jednoduchý regulátor jasu je tady: http://www.belza.cz/ledlight/ledreg.htm .Je to spíš pro inspiraci, bude potřeba upravit hodnoty na 12V. Eventuelně by se dala dodělat i automatická regulace.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“