Čistě teoreticky výpočet

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
CERT_z_Bx
Příspěvky: 74
Registrován: 15 led 2009, 01:00
Bydliště: Chrastava Czechbordel

Čistě teoreticky výpočet

#1 Příspěvek od CERT_z_Bx »

Někde na netu jsem četl, že rakouští ekologové si dali práci a spočítali kolik paliva a CO2 se vyprodukuje v rakousku za rok povinného svícení, což mě dovedlo k obrácené myšlence a tou je, zda se dá spočítat kolik se dá ušetřit PHM, zbouráním zbytečných odběrů el.energie ve voze během jízdy. Když vemu auto od předu k zadku je to následné, hl.lampy, 2x55W, obrysy, 2x4W, podsvícení palubky a přístrojů 32x2W, osvětlení spz 2x5W, koncové obrysy 2x10W, brzdová 2x21W, mlhová 2x21W. V dnešní době už není nutnost používání žárovek, jako zdroje světla, plně se nahrazuji LED didami, studeným světlem, které vlastně nedisponuje obrovskou tepelnou ztrátou jako žárovka. Při náhradě LED světly bych snížil spotřebu proudu minimálně o 100W, ale spíše ještě o víc, to znamená menší zátěž pro alternátor, a menší ztrátu výkonu motoru, protože nemusí přemáhat vysoký mechanický odpor alternátoru. Co myslíte, existuje vzorec jak to spočítat?? :lol:

Uživatelský avatar
eljaro
Příspěvky: 441
Registrován: 03 pro 2004, 01:00
Bydliště: Krnov
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od eljaro »

zapomínáš dodat že kdyby to auto vůbec nevyjelo na tu cestu ( veze stejně jen řidiče ) to by byla úspora ! Většina vozidel stejně brázdí cesty pro nic a za nic . Celé to připomína jako uvest do pohybu setrvačník s hmoutou stovky tun a když se roztočí tak říci ted zastavit !My chceme !

A pak strach není z CO2 a oteplování ale z následků ! Naposledy když se to na zemi stalo vymřelo 95%všeho živého . Mimochodem klima se oteplije a snad kromně zatemnění oblohy není efektivní způsob jak planetu ochladit !

PS:omluvte pravopis dík

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

No... existují, ale podmínkou je motor na dynamické brzdě, nikoli v normálním provozu.
Asi nejvíc by to bylo znát na slabém motoru, ten výkon spotřebovaný z alternátoru do něj musíš nějak mechanicky dostat a ještě pokrýt jeho vlastní ztráty a ztráty v elektrice.
Řekněme, žes ušetřil 100W. To je na řemenici motoru kolem 200W, přece jen úměrný podíl ztrát alternátoru a klíňáku je třeba rozpočítat do těch 100W taky.
Motor má řekněme 40kW při 3500 otáčkách za minutu, v tomto režimu ho ale honíš jen při rozjezdu, normálně ho točíš mezi 1800 a 3000 otáček a využíváš průměrně nějakých 15-20kW, to je u takového motoru běžné při delší jízdě. Spotřeba se hýbe od nuly do řekněme 10 litrů benzínu/100km, té nuly si moc neužiješ, tak nakonec ti vyjde 6 litrů/100km.
I kdyby se bral v úvahu výkon 15kW, tvoří z něj ta úspora 200W podíl 1,3%.
Jistě, to dělá dejme tomu 10Kč na nádrž, já jich za rok projedu 60, to máme za předpokladu stabilní ceny benzínu 6 stovek, vlastně jasně - co blbnu: o těch 1,3% nádrží ročně natankuju víc, to je téměř jedna.

A teď se drž, jedeme s kopce: v létě v zimě z motoru odvádíš chlazením přes 70% výkonu, co by šel z toho benzínu dostat, do vzduchu. V zimě to není takový průšvih, aspoň si částí toho ztrátového tepla zatopíš.
V létě ho odvádíš do světa naprosto zbytečně. Ono to s tou účinností bude ještě slabší, protože další energie se vyzařuje katalyzátorem, odchází s nevychlazenými výfukovými plyny atd.

A co v létě? To nejen, že chladíš motor a vytápíš tímto teplem okolí. Ty si ještě odebíráš z kabiny budky klimatizací další 2-4kW tepla a odvádíš je ven taky! Mechanická spotřeba kompresoru klimatizace není nižší, než asi 800W, když vyhodí kopyty, tak si z motoru klidně 3kW i víc užere. To odvedené teplo samozřejmě někudy napřed přišlo, ale ty k němu při odvádění přidáš ty ztráty klimatizace, spotřebu ventilátorů, ztráty motoru, spotřebu regulace (i když ta je ve srovnání s tím vším nepatrná)...
Co se tak napřed zabývat redukcí těch velkých ztrát?
Ačkoliv... někde se začít musí a zdá se, že týmy vědců i techniků už narazily na jisté, dosavadní cestou už nepřekročitelné, hranice.
A lidi se asi nebudou chtít vzdát toho pohodlí vozit si zadel. I když zbytečně.

Uživatelský avatar
Maskot
Příspěvky: 1772
Registrován: 19 lis 2004, 01:00
Bydliště: Wien

#4 Příspěvek od Maskot »

To povine sviceni tady padlo.Samotneho mne zajimalo zda se to projevi a proto uz od doby kdy se ssvitit nemusi to sleduji.Denne v prumeru najedu cca 150 km castene mesto,dalnice,venkov.Cesty jsou vicemene pravidelne (odvoz do prace)takze i pdominky jsou v prumeru temer stejne.Kdyz vezmu podle pocitace v aute prumernou spotrebu pri cestach se svicenim a bez,pokud bych nevedel,ktere je ktere neda se urcit jednoznacne,ze nesviceni zpusobuje snizeni spotreby.Udaje to jiste nejsou stoprocentne presne,ale myslim,ze se z toho da vysledovat minimalne zyseni ci snizeni relativnich hodnot.Takze zaver pro mne z toho je,ze i kdyz nemusim stejne vetsinou svitim.Odpadnou s tim problemy zvyku na nesviceni a tim i komplikace pri cestach do CR :D

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#5 Příspěvek od bu2520 »

když už jsme u té teorie, jak je to u současných elektromobilů, kde na jednu stranu deklarují výkon až 100 a více KW a dojezd přes 200km na baterii. A dobití během tří hodin z běžné zásuvky. Stále jsem se nikde nedozvěděl jakou ty články mají napětí a kapacitu . Sedí jim t onebo t ojsou jen teoretické údaje které výrobce udává aby se udělal atraktivnější.

mikollar.

#6 Příspěvek od mikollar. »


Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#7 Příspěvek od Crifodo »

Jak bylo řečeno, EU-komouši nebo co je to za pakáž vydá dekret o povinném svícení, ale dokud je dobrou módou nahrazovat mopedy křižníkama, ztrácí to smysl. Řešily by se kapky v situaci kdy božstvo konzumu velí spotřebovat řeky. Denně vidím kravičky lezoucí do nehtového studia z aspoň dvoulitrového SUVčka. Přece nepůjde 12 letý školák do hudebky 1200m pěšky, když ho tam madam odveze polotankem. K čemu pak hlídat nějaké náhrady LEDek.
Za 20 let se objem zboží smýkaného sem tam po Evropě kamiony aspoň z20násobil, to jsou cisterny paliva pod každým podvozkem a k tomu energie na výrobu gum, samotných trucků, údržbu a výstavbu povrchů.
Kdysi vyhnal dědek na obecní příkopy kozu, měl mléko a jehněčí, dneska se na zelené plochy pošle četa městských lemplů s křoviňákama (na korbě Avie), CZ mléko se odveze do Rakous a sem se navezou polské sýry a litevské jogurty.
V tomhle mechanismu šetřit LEDkama??? :roll:

Stan3

#8 Příspěvek od Stan3 »

S šetøením energie je taková potíž - jestliže zaènou odbìratelé šetøit,výrobcùm(dodavatelùm) klesne zisk a tak zdraží,aby mìli stejný nebo vìtší. :evil:

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#9 Příspěvek od jandu »

Včera som si na jednej rádiostanici vypočul diskusiu moderátorov na neviem v ktorom štáte /asi Izrael/ vynájdený systém vyzískania el. energie vzniknutej pri jazde automobilov po vozovke.
O princípe získania energie nebolo povedané nič, iba že sa jedná o významné množstvo elektriny, postačujúcej trebárs pre menšiu obec. Zaujímavý ale bol názor - /hrali to "pro a proti"/ ak prispievam svojou jazdou k tejto možnosti, mali by mi vrátiť equivalentnú časť energie, resp čo robiť, aby som produkoval čo najmenej zbytočnej "odpadnej" energie.

Ako téma je to dosť na zamyslenie .....
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.

Uživatelský avatar
CERT_z_Bx
Příspěvky: 74
Registrován: 15 led 2009, 01:00
Bydliště: Chrastava Czechbordel

#10 Příspěvek od CERT_z_Bx »

Týdně najedu pro jednu firmu cca 1 až 3 tisíce kilometrů vlastním autem. Bydlím pár kilometrů od něměckých hranic, tam se už dávno nesvítí. Většinou vyjíždím kolem půlnoci, do rána jsem na Rozvadově a pak již jen po německých dálnicích až do cíle. Jezdím plynule, žádné brikule ani lety. Jezdím nafťákem 1,9-PSA- je to šetřílek, při odstranění bimetalového ovládání sytiče pro nefunkčnost se spotřeba v Č.R. pohybuje okolo 5,3litrů ale v něměcku mi to vychází na 3.92litru v dálničním režimu. Myslel jsem, že na rozdílu spotřeby se právě podepisuje svícení, nevěřím, že by to bylo změnou jízdního stylu, jen pro to, že jsem v německu , v česku, ve francii, nebo bůhví kde. :?:
Chtěl bych právě kvůli spotřebě nížit odběr z altíku, motor má jinak výkon 48KW při 4600 otáčkách, ale jezdím většinou klouzavě a otáčky jsou kolem 2000 až 2700 ot. Nemám rád ten klepavý zvuk, když ropa detonuje přetížením, navíc, když si to teď při psaní probírám, zdá se mi to nebo ne, ale připadá mi, že na ropu tankovanou v německu jede daleko líp a hladčeji. Motor má už svý nalítáno, ale před 3roky proběhla těžká GO, v podobě nové klikovky s ložisky, přehonování a výměny pístů, fungl hlava, defakto jsem z původního motoru použil blok a jeho identifikaci. Výměny olejů a filtrů jsou samozřejmostí.

Uživatelský avatar
TomasX
Příspěvky: 630
Registrován: 12 srp 2005, 02:00

#11 Příspěvek od TomasX »

bu2520 píše:když už jsme u té teorie, jak je to u současných elektromobilů, kde na jednu stranu deklarují výkon až 100 a více KW a dojezd přes 200km na baterii. A dobití během tří hodin z běžné zásuvky. Stále jsem se nikde nedozvěděl jakou ty články mají napětí a kapacitu . Sedí jim t onebo t ojsou jen teoretické údaje které výrobce udává aby se udělal atraktivnější.
To mě taky zaujalo. 8O Pokud vyčerpáš z baterek 100kW, na 200km jízdy, tak je musíš vrátit zpátky. :cry: a je jedno jestli za celou noc nebo za tři hodiny. Při dnešních cenách elektřiny budu do smrti jezdit na naftu.

P.S. už jsem několikrát slyšel: "Buď "TO" budeš dělat ekologicky nebo levně." (Za "TO" si můžeme dosadit jakoukoliv činnost.)
Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...

Odpovědět

Zpět na „Teorie“