Napěťové špičky sítě versus ŘJ auta
Moderátor: Moderátoři
Napěťové špičky sítě versus ŘJ auta
Protože nepanuje jednotný názor, zda při dobíjení AKU je nutno jej odpojovat od sítě auta, rád bych znal odborný názor fundovaných teoretiků. Ptám se proto : Je schopna případná přepěťová špička ze sítě proniknout přes trafo, usměrňovač, filtr až do řídící jednotky je-li dobíječ navíc zatížen AKU? A když se jedná jen o dobíječ asi 70mA pro udržování kondice AKU?
pokud je to opravdu malý kondièní dobíjeè, je pøípadná sériová impedance (kapacita trafa, indukènosti pøívodù...) pro pøicházející pøepìovou špièku ve srovnání s minimální paralelní impedancí (akumulátor) tak velká, že na svorkách akumulátoru potažmo v palubní síti se mohou objevit špièky v øádu max. jednotek voltù. Podstatnì vìtší pøepìtí generuje alternátor a palubní spotøebièe (spousta motorkù, jiskøících kontaktù atd.) za jízdy.
Pomineme-li hypotetický pøípad, kdy se atmosférické pøepìtí ze sítì (úder blesku) dostane pøes nabíjeèku a kabel do palubní sítì (a odtud dále pøes kola do zemì), takové nabíjení nemùže nic v autì ohrozit.
Trošku jiná je situace u "velké" nabíjeèky, záleží na její konstrukci a zpùsobu regulace proudu. Tyto nabíjeèky mohou mít naprázdo pomìrnì velké napìtí a v okamžiku pøipojení zapnuté nabíjeèky je energie pøepìové špièky dostaèující k tomu, aby mohla poškodit elektroniku. Také v pøípadì pøechodového odporu na svorkách akumulátoru mùže napìtí v palubní síti stoupnout více, než je zdrávo (hlavnì u impulsních nabíjeèek). Tady platí pravidlo o nutném odpojení akumulátoru pøed nabíjením.
Pomineme-li hypotetický pøípad, kdy se atmosférické pøepìtí ze sítì (úder blesku) dostane pøes nabíjeèku a kabel do palubní sítì (a odtud dále pøes kola do zemì), takové nabíjení nemùže nic v autì ohrozit.
Trošku jiná je situace u "velké" nabíjeèky, záleží na její konstrukci a zpùsobu regulace proudu. Tyto nabíjeèky mohou mít naprázdo pomìrnì velké napìtí a v okamžiku pøipojení zapnuté nabíjeèky je energie pøepìové špièky dostaèující k tomu, aby mohla poškodit elektroniku. Také v pøípadì pøechodového odporu na svorkách akumulátoru mùže napìtí v palubní síti stoupnout více, než je zdrávo (hlavnì u impulsních nabíjeèek). Tady platí pravidlo o nutném odpojení akumulátoru pøed nabíjením.
Napěťové špičky versus ŘJ auta
Díky za odpověď. Myslel jsem si totéž, ale potřeboval jsem se utvrdit v názoru na věc. Myslím, že navíc je dobré k přívodu nabíječky ze sítě zapojit doutnavku, která může špičku alespoň částečně eliminovat.
Re: Napěťové špičky versus ŘJ auta
Kup si raději přepěťovou ochranuscol píše:Díky za odpověď. Myslel jsem si totéž, ale potřeboval jsem se utvrdit v názoru na věc. Myslím, že navíc je dobré k přívodu nabíječky ze sítě zapojit doutnavku, která může špičku alespoň částečně eliminovat.
http://www.mironet.cz/default.asp?CatId=1465
http://www.lan-shop.cz/prepetove-ochrany
na netu je jich plno
Přepěťová ochrana versus ŘJ auta
Vaše rady beru na vědomí a všem děkuji za pomoc