Jaký cín použít?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#31 Příspěvek od PavelFF »

rnbw píše:Ako sa to sprava, ked pridas cerstvu spajku? Mne sa to zatial vzdy celkom ochotne zmiesalo a potom sa to spravalo rozumne.
Pokud je ta sračka v těsné oboustranné díře (navíc pokud je deska tlustá), tak se tam nový cín nedostane a nesmíchá se to.

to Sendyx: Jak lze dostat několikanožičkové součástky např. z tlusté oboustranné desky svářecího invertoru, která má na druhé straně zemní plochu (odvádí teplo). Součástku bych nechtěl zničit. Stalo se ti někdy, žes s odsávačkou neuspěl? Bavím se zatím o klasickém cínu.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#32 Příspěvek od Sendyx »

Co myslíš klasickou odsávačku ? SC7000 ?

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#33 Příspěvek od PavelFF »

Sendyx píše:Co myslíš klasickou odsávačku ? SC7000 ?
No, třeba . Ne že bych ji měl.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#34 Příspěvek od Sendyx »

Já ji používám, ale často ještě přihřívám spoj další páječkou, nebo vývod součástky. Na mnoho věcí odsávačky selhávají. Tyhle případy se dají řešit případ od případu dle typu součástky. Pekelná práce je vytáhnout z 1,5mm laminátu, plátovaného 105um mědí z obou stran, silně prokoveného, rozlitá měď, třeba velký elyt snap in v držáku, který ma navíc další 4 piny.

Uživatelský avatar
petus
Příspěvky: 594
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Pelhřimov
Kontaktovat uživatele:

#35 Příspěvek od petus »

Tak to my (ve škole) a já (doma) používáme cín se stříbrem a nemá to chybu.Když to nejde tak aby to bylo hezký přidáme kalafunu a nakonec očistíme acetonem a je to lesk blesk.
Pokud něco chcete a neodpovídám,pošlete SZ :)
https://chiptron.cz - novinky ze světa elektro (Arduino, Raspberry Pi, ESP8266, STM32, ESP32...)
Peťus

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#36 Příspěvek od BOBOBO »

U toho případu , jak popisuje sendyx , přidám kalafunu a hlavně odsaju všechen cín smyčkou trafopájky co jde . Po odstranění tohoto "nánosu" postupně ohřívám nohy kondu a nakláněním postupně demontuju . Jinak obsah kalafuny v trubičkovém cínu nestačí , vždy se musí přidávat . A jinak i proto pájím pistolkou , protože pájka je ohřívána na dobu nejkratší možnou . I klasika brzo přejde do šedi . Do šedi přejde spoj i při nepatrném posunu při ochlazování spoje . Jinak odsávačku nepoužívám , zatím jsem si vystačil s pistolkou . Jen jako dodatek , pod jedním šroubem u smyčky mám faston a připravený kablík , který přiletuju na společný a makám .

Uživatelský avatar
eljaro
Příspěvky: 441
Registrován: 03 pro 2004, 01:00
Bydliště: Krnov
Kontaktovat uživatele:

#37 Příspěvek od eljaro »

No opět staré ale stále aktuální téma ! Lesklý cín , obecně vzato slitiny v rozmezí 60-70% SN jsou lesklé mín cínu pak je povr spíše šedý a tavidlo má jen dočasný účinek ,časem to vyšedne ! Pokud je cínu více je sice lesklé ale krystalický ! Je křehký ,ale hlavně při pájení na něd povrch něděnýho spoje duhloubky naruší tu měď ! Doslova jeto jako zmrzlá voda v poklinách skály je to hodně podobné ale na atomární úrovni! Existují sice polymerová tavidla jenž nahrazují olověnou přechodovou vrstvu mezi mědí a cínem , ale je příšerné drahé a tudíž se moc neaplikuje ! Pokud jde o kašovitost cínu tu způsobuje právě ta substrakce mědi s plošného spoje a nízká telota při pájení vlnou se takový spoje ručně opravují opravdu mizerně i při správné teplotě je to spíše kaše - při pájení vlnou bylo asi použito standartní tavidlo - bez aditiva z polymeru -1l polymerového aditiva stojí cca 4000,- a samozřejmě se při pájení vypaluje ! Ocínu a pájení by se tady dal možná napsat rozsáhlý článek je otázkou zda by část obsahu nebyla trnem v oku ekologům !

PS: omluvte pravopis dík ! utíkám pracovat a o tom článku popřemýšlím !

Uživatelský avatar
yeeshkul
Příspěvky: 129
Registrován: 15 úno 2009, 01:00

#38 Příspěvek od yeeshkul »

Nasel jsem pajku Kovohute Sn62Pb37 s tavidlem MTL408. Tady ji pravda nikde nemaj, ale do Pribrami to neni tak daleko.
Je fakt, ze tohle se tu uz muselo parkrat resit, ale z poctu komentaru se to zda bejt porad vdecny tema. Koneckoncu neni divu.

Jeste mam jeden dotaz ohledne teploty v navaznosti na predchozi komentar:
Je lepsi pajet kratce na vyssi teplotu nebo o neco dyl na nizsi teplotu? nekde jsem slysel, ze napriklad soucastky citlive na tepelne zniceni je lepsi pajet sekundu trafopajkou nez prohrivat dyl pres pajeci stanici.
Donedavna jsem mel doma jen trafopajku, pak jsem koupil ERS50 a dluzno rict, ze jsem velmi spokojenej a trafopajku pouzivam spis na rozebirani a prohrivani vetsich kovovejch casti.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#39 Příspěvek od Sendyx »

BOBOBO píše:U toho případu , jak popisuje sendyx , přidám kalafunu a hlavně odsaju všechen cín smyčkou trafopájky co jde . Po odstranění tohoto "nánosu" postupně ohřívám nohy kondu a nakláněním postupně demontuju ...
Nesmysl, nejde to, tahle degenerovaná pájka na žádnou "kalafunu" ani na kvalitní tavidlo vůbec nereaguje. Navíc jakékoliv větší množství pryskyřičného tavidla znamená při pokusu o odsátí spolehlivé zacpání hrotu pistole. Je sakra rozdíl, jestli hrot za 1300Kč zničím za 2 roky nebo měsíc. Ani to vyviklávání u těch elytů pořádně nefunguje - už jen proto, že jsou obvykle v hnízdě 6ks a vadné ty prostřední, které není kam klopit. Jediné řešení je 4 ruce, 3-4 páječky a nahřát všechny vývody naráz, a pak to dořešit vyfoukávačkou.

Uživatelský avatar
Ivan_Ryger
Příspěvky: 1265
Registrován: 02 bře 2005, 01:00
Bydliště: Bratislava, Petrzalka

#40 Příspěvek od Ivan_Ryger »

a nech vas ani nenapadne letovat bezolovnatym cinom. Po roku priehrst studenych spojov zarucena... Staci pozriet novu spotrebnu elektroniku.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#41 Příspěvek od rnbw »

Ked je vela pinov, ale blizko seba, tak tam proste nakydam dalsi cin tak, aby sa vsetky spojili - tym padom sa jednym hrotom zohrievaju naraz vsetky a suciastka sa da pekne vytiahnut. Ked su piny od seba daleko, tak to pouzit nejde a je pruser...

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#42 Příspěvek od Sendyx »

Na tohle někdy používám velký knedlík jakéhokoliv starého cínu a široký klempířský cool :)

Uživatelský avatar
cabernet
Příspěvky: 2775
Registrován: 26 lis 2005, 01:00

#43 Příspěvek od cabernet »

Killroy píše:
yeeshkul píše:Kalafuna? To by mohlo bejt ono, koukal jsem na cíny a všechny pájecí cíny tady dostupný se zdají mít stejné parametry.
Ale ne, nemají a na tavidle dost záleží. Osvědčený je třeba tenhle, viz http://www.ges.cz/?page=index&or=sort&i ... rowse&of=1

Killroy


Suhlasim, ten STANNOL Vuppertal Sn60Pb40 je skutocne dobry. Pouzivam ho takmer kazdy den.

Uživatelský avatar
kybler
Příspěvky: 448
Registrován: 14 led 2009, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#44 Příspěvek od kybler »

Z těch bezolovnatých mi nejvíc vyhovuje Sn97Cu3, na pájedlu ERS stačí vyměnit hrot za masivnější a není problém.
Když všechno selže, přečti návod.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#45 Příspěvek od PavelFF »

kybler píše:Z těch bezolovnatých mi nejvíc vyhovuje Sn97Cu3, na pájedlu ERS stačí vyměnit hrot za masivnější a není problém.
A proč vlastně používáš bezolovnatý cín?

Odpovědět

Zpět na „Poradna“