přehrávání desek 78 ot. do PC

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Mourek
Příspěvky: 1285
Registrován: 17 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

přehrávání desek 78 ot. do PC

#1 Příspěvek od Mourek »

Byl jsem požádán o vytvoření kabelu na propojení gramorádia Opereta 1021A s PC za učelem přehrání krabice desek. Podle schematu je na konektor vyvedena přímo přenoska. Takže se chci zeptat jestli to někdo nějak neočural, abych nemusel bastlit sledovač. Nechci k tomu člověku chodit, nejraději bych mu dal pouze kabel. Jediné co mě napadlo je zapojit to do mikrofonního vstupu a dát tam do serie nějaký odpor , ale nevím kolik. Funkční krystalové gramo doma nemám, abych to mohl vyzkoušet. Mám pouze gramo s vadnou vložkou.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#2 Příspěvek od masar »

Běžně se k takovému účelu používal oddělovací odpor kolem 1MOhmu. :wink:

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

A dovoluje karta vyřadit na mikrofonním vstupu z funkce automatiku řízení úrovně, tedy kompresor?
Na LINE IN tato funkce není, ale potřebuješ převodník impedance, třeba ten sledovač.

Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

#4 Příspěvek od Dratak »

Řešil jsem podobný problém. Vzhledem k dost špatné kvalitě jak nahrávky, tak i krystalové přenosky jsem došel k názoru, že se celkem nic nestane když využiju výstup pro reproduktor (a tedy NF část gramorádia). K digitalizaci těchto desek jsem použil ještě starší přístroj-gramorádio Dirigent z roku 1957. Jednak nemám doma žádný jiný stroj na tuto rychlost, jednak ty desky za celá ta léta zřejmě jiný gramofon nepoznaly.
Nejprve jsem odpojil reproduktor "Dirigenta", aby během přehrávání nerušil. Do výstupu pro vnější reproduktor (kam je vyveden sekundár výstupáku) jsem zapojil dělič ze dvou odporů 2R2/2W, které zároveň plnily funkci náhradní zátěže. Studený konec děliče (tedy uzemněný konec výstupáku) jsem spojil se zemí vstupního jacku na zvukovce. Paralelně spojené vstupy kanálů pak připojil na střed děliče. Výstupní impedance je natolik malá, že vstupní impedance zvukovky je už proti ní zanedbatelně vysoká.
Při hlasitosti na Dirigentu nastavené na cca třetinu a citlivosti vstupu na zvukovce na cca polovinu jsem dosáhl plného vybuzení. Mám zvukovku SoundBlaster Audigy, je možné že u jiných bude třeba to nastavit jinak nebo i změnit poměr děliče.
Gramofon i PC je třeba napájet ze stejné zásuvky, aby přes spojené země netekl žádný vyrovnávací proud. V nahrávce v PC byl i přesto slyšet slabý brum, který ale vznikal špatnou filtrací anodového napětí. Všiml jsem si že anoda 6L31 v Dirigentu je napájena přímo z prvního filtračního ellytu. Dočasně jsem tedy připojil paralelně další ellyt 100uF/450V a brum téměř zmizel. Usměrňovačce se to asi nelíbilo, ale vydržela (navíc má v katodě ochranný odpor). Šum nahrávky jsem trochu potlačil tónovou clonou na gramorádiu a nahrávku pak dále upravoval v PC (odstranění lupání, brumu, šumu apod.
Výsledek se celkem dá poslouchat, ale převáděl jsem takhle jen mluvené slovo, ne hudbu. Šlo o staré desky se Spejblem a Hurvínkem namluvené přímo Josefem Skupou.

Podobně jsem postupoval, když mi kamarád přinesl Soneta B3 a pásek s nahrávkou jeho dětského hlasu. Nakonec ten Sonet nemá vyveden žádný výstup signálu před ECL82, vše jde přes koncový stupeň. I zde pomohlo dočasně zlepšit dalším ellytem filtraci anodového napětí.

Uživatelský avatar
mc-vlada
Příspěvky: 330
Registrován: 24 čer 2009, 02:00
Bydliště: Brandýs nad Labem

#5 Příspěvek od mc-vlada »

Myslím si, že gramofonová přenoska potřebuje taky nějaké korekce, zapojit přenosku bez korekcí do mikrofonního vstupu by asi nebylo to pravé.

Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Dratak »

Tyhle staré desky ale nebyly ještě nahrávány podle normy RIAA jako LP. Výstupní napětí krystalové přenosky dosahovalo řádově stovky mV a korekce se tehdy moc neřešily. Magnetodynamická přenoska pro přehrávání LP a SP má samozřejmě vstupní předzesilovač, který zpětně koriguje kmitočtovou charakteristiku nahrávky podle RIAA normy. Zato taková přenoska zpravidla nepřehraje staré šelakové desky (má jiný hrot). Většinou ani šasi novějšího gramofonu rychlost 78 nemá.
Takže nezbývá než použít staré stroje s krystalovou přenoskou.
Naposledy upravil(a) Dratak dne 09 zář 2009, 12:07, celkem upraveno 1 x.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#7 Příspěvek od masar »

Korekce si můžeš vybrat v téměř každém playeru jaké si vzpomeneš, i třeba RIAA. :wink:

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

Dratak mimo jiné píše:Podobně jsem postupoval, když mi kamarád přinesl Soneta B3 a pásek s nahrávkou jeho dětského hlasu. Nakonec ten Sonet nemá vyveden žádný výstup signálu před ECL82, vše jde přes koncový stupeň. I zde pomohlo dočasně zlepšit dalším ellytem filtraci anodového napětí.
Sonet B3 má vyvedený výstup na konektor pro rádio ještě před koncovým stupněm. Jediný rozdíl proti normalizovanému výstupu je v tom, že jeho úroveň je závislá na poloze potenciometru hlasitosti. Ale přes koncový stupeň skutečně nejde.
A můžu ho doporučit pro přepis starších nahrávek (přesněji ze starších pásků) - v poměrně surovém vedení pásku přes čelo hlavy zmizí spousta drop-outů. U modernějších strojů, i když mají také hlavu ANP935, už to tak dobře nejde, snad jen s Akai GX620, tam je ale jiná konstrukce hlavy.
Takže Sonet B3 používám a doporučuji udržovat v chodu, kdo ho máte.

Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

#9 Příspěvek od Dratak »

Opravdu-teď jsem se znovu díval do schématu. Přehlédl jsem tam ten přepínač, je to opravdu vyvedené z triody ECL82 a ne z výstupáku. Díky za informaci, jdu to hned vyzkoušet!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#10 Příspěvek od Hill »

A k těm záznamovým charakteristikám desek S78: na hlavní straně v článku http://www.ebastlirna.cz/images/image_a ... mofonu.pdf jsem nashromáždil něco záznamových charakteristik starých desek. Tedy podle země a roku (na etiketě) lze celkem úspěšně odvodit úpravu charakteristiky ekvalizérem.
Samozřejmě předpokládám, že korekce příslušné přenosky odpovídá nebo se velmi blíží charakteristice IEC78, podle které se řezaly desky Supraphon už před rokem 1955. Příslušné decibely pro úpravu charakteristiky na tom kterém kmitočtu lze z grafů v tomto článku snadno odečíst.

Uživatelský avatar
monterjirka
Příspěvky: 2761
Registrován: 14 čer 2003, 02:00
Bydliště: Blížejov

#11 Příspěvek od monterjirka »

Krystalová přenoska měla hodně velkou výstupní impedanci, pro vstup elektronkového zesilovače to bylo OK, ale mikrofonní vstup asi bude mít malou impedanci, tím se přenoska hodně zatíží, klesne výstupní napětí a pokud je (což určitě je) výstupní napětí z přeosky nějak frekvenčně závislé, může se to špatným impedančním přizpůsobením ještě více zbořit.
Ty odpory, co se používaly na vstupu do elektronkových zesilovačů, měly nějaký vliv nejen na snížení úrovně signálu, ale právě i na "srovnání" frekvenční charakteristiky.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#12 Příspěvek od Sendyx »

Hille, sice jen jsem to očkem prolétl, ale vypadá to na velmi pěkný článek. 8-)

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“