JS cudzobudeny VS asynchron nakratko
Moderátor: Moderátoři
JS cudzobudeny VS asynchron nakratko
Trendom v zeleznicnej trakcii je konstruovanie vozidiel s asynchronnymi motormi s kotvou nakratko. Je to naozaj take vyhodne? Po vykonovej stranke je mozne vyhotovit cudzobudeny motor s temer rovnakym zaberovym momentom aky ma asynchron. V com je ten hacik? Zatial sa az tak do frekvencnych menicov nerozumiem ale ak si zoberem koncepciu regulacie na najnovsej masine od Skodovky http://109-e.wgz.cz/image/9375667 tak su pouzite az tri regulatory a to pri usmernovani, brzdeni a naslednej premene na trojfazovy prud. Naproti tomu posledna skutocne dobra masina od Skodovky vyuzivala na regulaciu obycajny tyristorovy riadeny usmernovac a to aj v rotorovom aj v statorovom obvode. Tieto masiny su dodnes bezporuchove a jedina udrzba spociva iba vo vymene spalkov a uhlikov na komutatore.
Moja zaverecna otazka: je naozaj racionalne vydat sa cestou asynchronov? Je jednosmerny motor oproti asyncronu az taky nevyhodny co sa tyka opotrebovania a regulacie?
Moja zaverecna otazka: je naozaj racionalne vydat sa cestou asynchronov? Je jednosmerny motor oproti asyncronu az taky nevyhodny co sa tyka opotrebovania a regulacie?
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.
Výrobce se určitě neřídí jen technickými hledisky, ale taky ekonomickými. Co takhle se zajímat o porovnání výrobních nákladů na klec nakrátko versus vinutý rotor s komutátorem, systém přívodu do kartáčů, náklady na GO motoru s vinutým rotorem: rozebírání motorů, soustružení komutátorů... a porovnání ceny polovodičů v regulacích před 30 lety a teď.
A to ještě nemluvíš o tom, že kartáče produkují vodivý prach, komutátory motorů se musejí ošetřovat (soustružit a vyškrabávat) a při překročení určitých mezních hodnot hrozí na takovém motoru tzv. PŘESKOK - tedy překlenutí dráhy mezi dvojicemi kartáčů obloukem vytaženým právě lamelami komutátoru - pokud k tomu dojde, je lokomotiva "neschopná" a musí se odtáhnout. Proti všem těmto negativům stojí asynchron, který má veškerý přenos energie do rotoru magnetickým polem - tudíž bezkontaktně. O jednoduchosti výroby rotoru s litou kotvou oproti vinuté už tady byla řeč...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
PLV, elektronicky komutovaný asynchron je konstrukčně JENODUŠŠÍ než sériový stejnosměr - případně stejnosměr s cizím buzením. A jak už tady padlo, elektronika i výkonová je dneska mnohem lacinější než před 20-30 lety, takže výsledek je jasný...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!