JS cudzobudeny VS asynchron nakratko

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Split
Příspěvky: 762
Registrován: 02 pro 2006, 01:00
Bydliště: Komárno

JS cudzobudeny VS asynchron nakratko

#1 Příspěvek od Split »

Trendom v zeleznicnej trakcii je konstruovanie vozidiel s asynchronnymi motormi s kotvou nakratko. Je to naozaj take vyhodne? Po vykonovej stranke je mozne vyhotovit cudzobudeny motor s temer rovnakym zaberovym momentom aky ma asynchron. V com je ten hacik? Zatial sa az tak do frekvencnych menicov nerozumiem ale ak si zoberem koncepciu regulacie na najnovsej masine od Skodovky http://109-e.wgz.cz/image/9375667 tak su pouzite az tri regulatory a to pri usmernovani, brzdeni a naslednej premene na trojfazovy prud. Naproti tomu posledna skutocne dobra masina od Skodovky vyuzivala na regulaciu obycajny tyristorovy riadeny usmernovac a to aj v rotorovom aj v statorovom obvode. Tieto masiny su dodnes bezporuchove a jedina udrzba spociva iba vo vymene spalkov a uhlikov na komutatore.

Moja zaverecna otazka: je naozaj racionalne vydat sa cestou asynchronov? Je jednosmerny motor oproti asyncronu az taky nevyhodny co sa tyka opotrebovania a regulacie?
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.

Uživatelský avatar
Jindra2
Příspěvky: 758
Registrován: 09 srp 2005, 02:00

#2 Příspěvek od Jindra2 »

Hlavní důvod bude zbavit se právě uhlíků.
Jindra

Uživatelský avatar
Split
Příspěvky: 762
Registrován: 02 pro 2006, 01:00
Bydliště: Komárno

#3 Příspěvek od Split »

ale to nechapem preco...sak uhliky ne su drahe...ani ich vymena nie je nic zlozite
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.

Uživatelský avatar
Maskot
Příspěvky: 1772
Registrován: 19 lis 2004, 01:00
Bydliště: Wien

#4 Příspěvek od Maskot »

Tam bude hrat i roli vyroba,je asi o dost lacinejsi vyroba klasickeho as. motoru nez ss.Zanedbatelne asi neni ani moznost patrne i jednodussi konstrukce univerz. pohonu pro rozdilne trakcni systemy.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#5 Příspěvek od Crifodo »

Výrobce se určitě neřídí jen technickými hledisky, ale taky ekonomickými. Co takhle se zajímat o porovnání výrobních nákladů na klec nakrátko versus vinutý rotor s komutátorem, systém přívodu do kartáčů, náklady na GO motoru s vinutým rotorem: rozebírání motorů, soustružení komutátorů... a porovnání ceny polovodičů v regulacích před 30 lety a teď.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

A to ještě nemluvíš o tom, že kartáče produkují vodivý prach, komutátory motorů se musejí ošetřovat (soustružit a vyškrabávat) a při překročení určitých mezních hodnot hrozí na takovém motoru tzv. PŘESKOK - tedy překlenutí dráhy mezi dvojicemi kartáčů obloukem vytaženým právě lamelami komutátoru - pokud k tomu dojde, je lokomotiva "neschopná" a musí se odtáhnout. Proti všem těmto negativům stojí asynchron, který má veškerý přenos energie do rotoru magnetickým polem - tudíž bezkontaktně. O jednoduchosti výroby rotoru s litou kotvou oproti vinuté už tady byla řeč...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pajosek2
Příspěvky: 3992
Registrován: 24 úno 2007, 01:00
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od pajosek2 »

Komutátor znamená ztráty.Proto N.Tesla vivájel bezkomutátorový motor. O zdroji rušení mluvit nemusím.Jednoduchost výroby už zmíněna byla.
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.

Nemám zájem o korekci pravopisu.

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#8 Příspěvek od PLV »

A další pádný důvod: proč dělat věci jednoduše, když se dají udělat složitě. :lol:
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

PLV, elektronicky komutovaný asynchron je konstrukčně JENODUŠŠÍ než sériový stejnosměr - případně stejnosměr s cizím buzením. A jak už tady padlo, elektronika i výkonová je dneska mnohem lacinější než před 20-30 lety, takže výsledek je jasný...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“