Desulfatácia PB Akku
Moderátor: Moderátoři
- r1a2s3t4o5
- Příspěvky: 172
- Registrován: 01 říj 2009, 02:00
- Bydliště: Velke Prilepy
- Kontaktovat uživatele:
Skusal som vybijat baterku z auta 7.2A a napatie mi po 1 hodine a 17minutach kleslo na 11.33V. Ked dore pocitam, kazdych 50 sekund odobralo z baterie 1Ah.
1hodina 17minut = 3600 + 1020 = 4620sekund => 92.4Ah
Bateria ma 55Ah
Vie mi to niekto vysvetlit?
Moze byt ze som tu baterku vybil uplne do mrtva?
Podla wikipedie je 0% = 11.89V , nechapem potom, preco je v AR 5/2005 postaveny merac kapacity baterie ktory vybija baterku do 10.5V
http://en.wikipedia.org/wiki/Car_batter ... al_voltage
1hodina 17minut = 3600 + 1020 = 4620sekund => 92.4Ah
Bateria ma 55Ah
Vie mi to niekto vysvetlit?
Moze byt ze som tu baterku vybil uplne do mrtva?
Podla wikipedie je 0% = 11.89V , nechapem potom, preco je v AR 5/2005 postaveny merac kapacity baterie ktory vybija baterku do 10.5V
http://en.wikipedia.org/wiki/Car_batter ... al_voltage
Nedobre počítáš. Vybíjel jsi proudem 7,2A po dobu 1,28h, takže jsi z baterky odebral 7,2[A] * 1,28[h] = 9,2[Ah]r1a2s3t4o5 píše:Ked dore pocitam, kazdych 50 sekund odobralo z baterie 1Ah.
Při vybíjení velkým proudem (0,5C) se vybíjí na 10,5V, při vybíjení ještě větším proudem i na míň (třeba 9,6V).
Edit: To ukončovací napětí 10,5V resp. 9,6V je napětí pod zátěží, to co jsi našel na wikině je napětí naprázdno.
Musím naší (občas) zdivočelé kolegyni dát za pravdu - při proudu 7,2A odebíraném po dobu 1h a 17minut bylo odebráno do zátěže 9,25Ah. Není přesně jasné, kolik energie se zmařilo na vnitřním odporu akumulátoru - jeho vnitřní odpor není znám.
Co se týče kvality toho dotyčného akumulátoru: pokud má deklarovanou kapacitu 55Ah a po odebrání přibližně 1/6 nominálního náboje je jeho napětí na úrovni 11,33V při zatížení, je buď už hodně zasulfátovaný a má velký vnitřní odpor, nebo nebyl před začátkem vybíjení nabitý na 100%. Na takovou hodnotu klesá napětí akumulátoru, v němž zbývá cca 1/5 nominálního náboje, pokud tedy bylo odebráno cca 9,25Ah a v akumulátoru zbylo asi 11Ah (ona přibližná 1/5C), byl "obsah" akumulátoru před začátkem vybíjení na úrovni kolem 20Ah - byl tedy nabitý na méně než 40%...
Co se týče kvality toho dotyčného akumulátoru: pokud má deklarovanou kapacitu 55Ah a po odebrání přibližně 1/6 nominálního náboje je jeho napětí na úrovni 11,33V při zatížení, je buď už hodně zasulfátovaný a má velký vnitřní odpor, nebo nebyl před začátkem vybíjení nabitý na 100%. Na takovou hodnotu klesá napětí akumulátoru, v němž zbývá cca 1/5 nominálního náboje, pokud tedy bylo odebráno cca 9,25Ah a v akumulátoru zbylo asi 11Ah (ona přibližná 1/5C), byl "obsah" akumulátoru před začátkem vybíjení na úrovni kolem 20Ah - byl tedy nabitý na méně než 40%...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- r1a2s3t4o5
- Příspěvky: 172
- Registrován: 01 říj 2009, 02:00
- Bydliště: Velke Prilepy
- Kontaktovat uživatele:
Uff, tak to asi tej zltej Optime velmi nesvedci aj ked reklamuju ze zvlada "Deep discharge". Na 100% nebola (vytiahol som ju z 2 dni stojaceho auta), chcel som vyskusat ci moj vybijac vypne na 10.5V --- Bohuzial neuspel, tych 6 20ohm 20W odporov mi roztopilo plast na spodku krabice predtym ako som 10.5V dosiahol.EKKAR píše:Musím naší (občas) zdivočelé kolegyni dát za pravdu - při proudu 7,2A odebíraném po dobu 1h a 17minut bylo odebráno do zátěže 9,25Ah. Není přesně jasné, kolik energie se zmařilo na vnitřním odporu akumulátoru - jeho vnitřní odpor není znám.
Co se týče kvality toho dotyčného akumulátoru: pokud má deklarovanou kapacitu 55Ah a po odebrání přibližně 1/6 nominálního náboje je jeho napětí na úrovni 11,33V při zatížení, je buď už hodně zasulfátovaný a má velký vnitřní odpor, nebo nebyl před začátkem vybíjení nabitý na 100%. Na takovou hodnotu klesá napětí akumulátoru, v němž zbývá cca 1/5 nominálního náboje, pokud tedy bylo odebráno cca 9,25Ah a v akumulátoru zbylo asi 11Ah (ona přibližná 1/5C), byl "obsah" akumulátoru před začátkem vybíjení na úrovni kolem 20Ah - byl tedy nabitý na méně než 40%...
Potom co som zmenil uchytenie odporov mi nejak prestala fungovat ta 555 na vypinanie, takze vybijat budem asi nejakou ziarovkou z dialkoveho.
Tu baterku podrobim par dni nabijanim desulfatovacou nabijackou.
Momentalne do nej uz 20h periem 1A pri vybijacom prude 120mA (3x 40mA 28V ziarovky). Napatie je momentalne 13.14V
O 16:00 dosiahlo napatie 14.5V tak som prehodil nabijanie za vybijanie. Potrebujem baterku zajtra v aute, tak z nej odoberiem 11Ah (1/5 naboja a zmeram napatie naprazdno. Teraz uz viem urcite ze bola nabita na 100%.
Takze po vybiti 11Ah z plne nabitej 55Ah baterky tam ostalo 12.42V
Podla tabulky z wikipedie to je nejakych 71% ~ 39Ah
39Ah + 11Ah co som vybil dava 50Ah, co znamena ze sa mi niekde 5Ah stratilo...
- r1a2s3t4o5
- Příspěvky: 172
- Registrován: 01 říj 2009, 02:00
- Bydliště: Velke Prilepy
- Kontaktovat uživatele:
Napětí na akumulátoru není dost přesným ukazatelem stupně vybití. Říct "zůstalo tam ještě 12,42V" je nesmysl. Nejlepším ukazatelem % zbytkového náboje u Pb akumulátoru je hustota elektrolytu.r1a2s3t4o5 píše:...Takze po vybiti 11Ah z plne nabitej 55Ah baterky tam ostalo 12.42V
Podla tabulky z wikipedie to je nejakych 71% ~ 39Ah
39Ah + 11Ah co som vybil dava 50Ah, co znamena ze sa mi niekde 5Ah stratilo...
Pokud byla baterie s nominální kapacitou 55Ah nabitá na 100% (a to nevíš pokud jsi to nezměřil hustoměrem), odebrání 11Ah jsi z ní odebral 20% náboje - a pokud započteš i ÚČINNOST elektrochemického procesu (ztráty na vnitřním odporu akumulátoru + oteplení vzniklé samotnou chemickou přeměnou), dostaneš se na těch HODNĚ ZHRUBA odhadnutých 40% z Wiki. Já bych to osobně odhadoval na méně, protože účinnost vybíjení je tak malá jen při vybíjení velkým proudem, ale neboj, nikam se Ti žádné Ah neztratily, jen je prostě sežrala ta všudypřítomná mrcha jménem ENTROPIE. Na to si budeš muset zvyknout, pokud se Tobě nebo nějakýmu jinýmu Fifákovi nepodaří najít způsob jak obrátit působení zákonů o zachování hmoty a energie.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Ekkare aký je podľa teba rozdiel medzi tou tvojou schémou s dvoma diódami a touto? Bude sa to chovať nejako inak?
- Přílohy
-
- t_desulf_tor1_611.jpg
- (22.04 KiB) Staženo 111 x
- r1a2s3t4o5
- Příspěvky: 172
- Registrován: 01 říj 2009, 02:00
- Bydliště: Velke Prilepy
- Kontaktovat uživatele:
Dakujem za vysvetlenie, nabijacku som skusal na Optima baterke:EKKAR píše:Napětí na akumulátoru není dost přesným ukazatelem stupně vybití. Říct "zůstalo tam ještě 12,42V" je nesmysl. Nejlepším ukazatelem % zbytkového náboje u Pb akumulátoru je hustota elektrolytu.r1a2s3t4o5 píše:...Takze po vybiti 11Ah z plne nabitej 55Ah baterky tam ostalo 12.42V
Podla tabulky z wikipedie to je nejakych 71% ~ 39Ah
39Ah + 11Ah co som vybil dava 50Ah, co znamena ze sa mi niekde 5Ah stratilo...
Pokud byla baterie s nominální kapacitou 55Ah nabitá na 100% (a to nevíš pokud jsi to nezměřil hustoměrem), odebrání 11Ah jsi z ní odebral 20% náboje - a pokud započteš i ÚČINNOST elektrochemického procesu (ztráty na vnitřním odporu akumulátoru + oteplení vzniklé samotnou chemickou přeměnou), dostaneš se na těch HODNĚ ZHRUBA odhadnutých 40% z Wiki. Já bych to osobně odhadoval na méně, protože účinnost vybíjení je tak malá jen při vybíjení velkým proudem, ale neboj, nikam se Ti žádné Ah neztratily, jen je prostě sežrala ta všudypřítomná mrcha jménem ENTROPIE. Na to si budeš muset zvyknout, pokud se Tobě nebo nějakýmu jinýmu Fifákovi nepodaří najít způsob jak obrátit působení zákonů o zachování hmoty a energie.
ktora nema tekuty elektrolyt a tak zmerat hustotu vobec nejde. Pocas vianoc budem skusat nabijacku na 2 normalnych autobaterkach s elektrolytom.
Přestože to Tvoje schéma je jen úprava toho mého, je to úplně jiný princip.PeteBurns píše:Ekkare aký je podľa teba rozdiel medzi tou tvojou schémou s dvoma diódami a touto? Bude sa to chovať nejako inak?
Mé zapojení nabíjí jednou půlvlnou (případně omezenou jednou výkonovou žárovkou) akumulátor a druhou půlvlnou, omezenou žárovkou s menším (přibližně 5x - 10x proti proudu nabíjecímu) proudem se akumulátor nuceně vybíjí. Nuceně proto, že transformátor je v té vybíjející půlvlně zapojen s akumulátorem do série, jejich napětí se sčítají a tak je vybíjecí proud určen hlavně parametry té méně výkonné žárovky. Ze stejného důvodu musí tato žárovka být na dvojnásobné (nejméně) napětí. Akumulátor je tedy střídavě nabíjen a vybíjen, transformátor je zatěžován buď pouze nabíjecím proudem, nebo pouze vybíjecím proudem - a každý tento proud se dá nastavovat zvlášť patřičnou žárovkou nebo jiným odporovým prvkem. Je to sice proud nesymetrický, ale teče v obou půlvlnách.
Tvoje úprava má žárovku připojenou paralelně k akumulátoru trvale, to znamená, že část proudu z "kladné" půlvlny nenabíjí akumulátor, ale neužitečně se "spálí" v žárovce. O její podíl je tedy snížen nabíjecí proud. Naopak v záporné půlvlně neprotéká transformátorem žádný proud (s výjimkou magnetizačního v primáru) - Tvůj transformátor je tedy sycen pouze jednosměrně a navíc nemůžeš nezávisle na sobě nastavit hodnotu nabíjecího a vybíjecího proudu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Teoreticky by se nic stát nemělo, ale takto trvale dobíjený akumulátor se musí nejméně 1x týdně kontrolovat a v případě potřeby dolívat destilkou. Na konzervační dobíjení se lépe hodí připojení ke zdroji napětí kolem 12,8V-13,5V a s výstupním proudem jen kolem 100mA. Takto se akumulátor udrží v trvale nabitém stavu - ten minizdroječek jen pokryje samovybíjení, kdežto regenerační dobíječ má za úkol akumulátor pomalu ale jistě stále nabíjet a tím rozbíjet předtím vzniklé velké a běžným způsobem nerozpustitelné krystaly síranu olovnatého. Při takovém několikaměsíčním připojení by mohlo dojít i ke zničení akumulátoru - pokud by nebyl neustále kontrolován. S tím "kondičním" zdrojem (do 100mA) stačí kontrola 1x měsíčně.
Kondiční dobíječ jsem tady taky několikrát popisoval - nejběžnější konstrukcí byl malý signální transformátorek TAH-2 (určený do kontrolek na rozvaděčích) - jeho sekundární parametry jsou 24V/83mA, přičemž sekundár je zkratuvzdorný. Stačí malý můstek ze 4ks 1N4001 a do série s výstupem žárovka 12V/2W do kontrolky - výstup se ve správné polaritě přivede na konektor určený do zásuvky na zapalovač nebo na krokosvorky přímo určené k přicvaknutí na vývody akumulátoru. Toť vsjo a baterii to udrží (předtím plně nabitou a ošetřenou) v naprosté pohodě a 100% připravenosti celou zimu.
Kondiční dobíječ jsem tady taky několikrát popisoval - nejběžnější konstrukcí byl malý signální transformátorek TAH-2 (určený do kontrolek na rozvaděčích) - jeho sekundární parametry jsou 24V/83mA, přičemž sekundár je zkratuvzdorný. Stačí malý můstek ze 4ks 1N4001 a do série s výstupem žárovka 12V/2W do kontrolky - výstup se ve správné polaritě přivede na konektor určený do zásuvky na zapalovač nebo na krokosvorky přímo určené k přicvaknutí na vývody akumulátoru. Toť vsjo a baterii to udrží (předtím plně nabitou a ošetřenou) v naprosté pohodě a 100% připravenosti celou zimu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
kdyz se tu tak bavite otom napeti baterie chtel bych se vas zeptat a poradit delal sem si meric napeti tak aby slo poznat kdy je aku dobry nebo ne orientacne a rozdelil sem to na 4 led cervena jako nutno dobit sviti pokud je napeti mensi nez 12V oranzova doporuceno nabit sviti pokud je napeti mene nez 12.5 zluta jako dobra sviti pokud je napeti mene nez 13 a zelena je jako nabita ta sviti pokud je napeti vice jak 13