Vysavac- medzizavitovy skrat?
Moderátor: Moderátoři
Vysavac- medzizavitovy skrat?
Zdravim, dostal som sa k pokazenemu vysavacu (znacka asi nie je podstatna je tam iba vypinac a motor nic viac co sa elektriky tyka). Podla ocitej svedkyne ktora tento vysavac pouzila naposledy to prvy krat vyrazilo istic. Mysliac si zeto bola iba nahoda nahodila istic a zapla vysavac znova a vraj zozadu vyslahol mensi plamen a bolo citit smrad niecoho spaleneho. Ked som sa k motoru dostal a bolo to asi 10 minut po uvedenom, bol kryt vysavaca naozaj horuci. Po ochladnuti som zdvihol kryt a zbadal som to co som odfotil a hodil sem. Ako definitivne zistit ze sa jedna o medzizavitovy skrat a da sa to bez toho ze by som motor musel pripojit na 230V? Opaleny bol vrch drziaka uhliku a vplyvom asi tepla sa roztopila aj izolacia na vodici ktory bol tesne nad drziakom. Uhliky co sa tykaju toho ako vyzeraju tak tam kde sa dotykaju lamiel maju z jedneho kraja znacne viditelnu znacku po opaleni a o dost vacsiu ako motor z druheho vysavaca, kde je motor funkcny. dakujem za odpovede
- Přílohy
-
- uhlik-drziak.jpg
- (116.25 KiB) Staženo 157 x
-
- dratik.jpg
- (64.3 KiB) Staženo 136 x
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.
Mohl to být jen zkrat mezi kabelem a uhlíkem (např. přes polovinu statoru), zkus zapojit samostatný motor na 230V, jak se chová, tohle na mezizávitový zkrat nevypadá, tedy spíš bez fotek rotoru (stačí lamely komutátoru) to vůbec nejde posoudit, po pár sekundách zkušebního provozu motoru (třeba uplého ve svěráku) budeš vědět víc
je tam ED M01 a 1200W.. btw neviem preco ale motor ktory mam este od stareho AEG VAMPYR sa mi zda ze je kvalitnejsie vyhotoveny najma co sa tyka mechaniky aj robustnosti... ak viem ze rotor z predosleho motora je dobry, stalo by za pokus dat tam novy rotor? Ak by samozrejme pasoval rozmerovo... a poctu lamiel, polovych nastavcov, odporu vinutia
EDIT: teda novy rotor myslim tak ze ako vymenit ho za rotor ktory je v lepsom stave
EDIT: teda novy rotor myslim tak ze ako vymenit ho za rotor ktory je v lepsom stave
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.
- tatramacek
- Příspěvky: 1875
- Registrován: 07 pro 2007, 01:00
- Bydliště: Kroměřížsko
Já bych se upřímně opravou takového vysavače fakt nezabýval. Je to fakt sázka do loterie. Ty motorky jsou strašně malé.. A vinutí maj taky slabé. Proto se při provozu dost hřejou.. Určitě by bylo lepší koupit něco takového malého a roztomilého a nového : http://www.nakupka.cz/vyrobek/vysavac-z ... istaciovy/
než za tu samou cenu rotor který by ti jel třeba půl roku než odejdou uhlíky anebo stator,případně jiná část vysavače. Je to na tobě.. každopádně hodně zdaru a písni jak jsi ses rozhod
než za tu samou cenu rotor který by ti jel třeba půl roku než odejdou uhlíky anebo stator,případně jiná část vysavače. Je to na tobě.. každopádně hodně zdaru a písni jak jsi ses rozhod
podle fotek k závadì došlo asi jinak, ta "duhová" skvrna kolem víèka držáku uhlíku je evidentnì zkondenzována pára kovu od oblouku, který vznikl pøi zkratu s modrým vodièem na první fotce. Ten svazek drátù nemá v tomto místì co dìlat, asi jej nìkdo pøí skládání vysavaèe pøiskøípl. Zkrat mohl na chvíli vyøadit polovinu statorového vinutí a zmìnit rozložení napìtí na statoru a rotoru, vyhøátí vodièù také asi vzniklo až pøi nìm. Bez fota rotoru a pár mìøení nelze na dálku s jistotou tvrdit, že motor bude OK nebo KO. Zkus jej roztoèit na menší napìtí (autotrafo, v sérii s dvoustovkou žárovkou, topidlem apod). Nekvalitní jsou u tìchto motorkù zpravidla lisované spoje (konce vinutí nejsou k praporkùm letovány ani vaøeny ultrazvukem, u laciné produkce jsou jen bez úpravy a odstranìní laku zalisovány, nìkdy to vydrží, jindy hoøí...). Pomohlo by vyèistit a propájet. Pokud jsou uhlíky dost dlouhé, radìji na nì moc nesahat.
Vysavaèové motorky jsou navrhovány tepelnì dost nadoraz, takže opravdu horký vysavaè je bìžná vìc, mìly by se chladit procházejícícm vzduchem. Èasto odejdou díky zanesení nebo díky nesprávnému používání - udušení pøi ucpaném filtru, ale to je už jiná vìc.
Vysavaèové motorky jsou navrhovány tepelnì dost nadoraz, takže opravdu horký vysavaè je bìžná vìc, mìly by se chladit procházejícícm vzduchem. Èasto odejdou díky zanesení nebo díky nesprávnému používání - udušení pøi ucpaném filtru, ale to je už jiná vìc.
Když už něco od Zelmeru (a z tohoto obchodu), tak třeba: http://www.nakupka.cz/vyrobek/vysavac-z ... -ek-modry/ , ten se ještě aspoň vyrábí v polsku (nebo aspoň jsem to tak slyšel ), a dají se na něho objednat díly (včetně součástek motoru - od statoru a rotoru až po poslední šroubek), ty Zelmery s "01Z" v typu jsou komplet čína.tatramacek píše:Já bych se upřímně opravou takového vysavače fakt nezabýval. Je to fakt sázka do loterie. Ty motorky jsou strašně malé.. A vinutí maj taky slabé. Proto se při provozu dost hřejou.. Určitě by bylo lepší koupit něco takového malého a roztomilého a nového : http://www.nakupka.cz/vyrobek/vysavac-z ... istaciovy/
než za tu samou cenu rotor který by ti jel třeba půl roku než odejdou uhlíky anebo stator,případně jiná část vysavače. Je to na tobě.. každopádně hodně zdaru a písni jak jsi ses rozhod
K těm opravám motoru - tyto typy (plechové čínské zmetky) má cenu opravovat jen když je připravený druhý motor na náhradní díly, a když je to nějaká blbost (teda ne hořící rotor - to je většinou jen ztráta času), jako třeba opálený drát na statoru, sešrotovaná turbína, vratná tepelná pojistka (co se rozohodla, že začne vypínat při 40°C) a tím to většinou hasne. Teoreticky by šlo vyměnit i ložisko, ale ty tím opakovným stahováním a lisováním hodně trpí a moc šancí bych jim nedával.
Doporučuju zkusit postup podle Brtnika.