Brum a Brum zesilovače
Moderátor: Moderátoři
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Tady je pro illustraci trošku podobný zes do auta Pioneer, co jsem teď opravoval - chová se líp na obdélník než na sinus, ale v autě je to spíš výhoda.
- Přílohy
-
- pioneer.png
- (120.15 KiB) Staženo 70 x
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
1. Ten LM393 může být po tom zkratu pinů 7/8 skutečně vadný.
2. Napětí na C19 musí být mnohem zápornější, minimálně -38V. Nevím, kam ten vodič AC připojuješ na straně zdroje. Také nevím, jaká jsou teď napájecí napětí (+60V/-60V?).
p.s. Vodič "AC" by měl být připojen na některé ze 42V vinutí transformátoru. Také zkontroluj kondenzátor C19 a tranzistor T12.
Takže vyndej z desky IC2 a dej do pořádku obvod "AC", na C19 by mělo záporné napětí dosahovat velikosti "hlavního" napájecího napětí (-60V). Je to jednocestný usměrňovač napětí. Jakmile bude toto napětí O.K. , bude T12 zavřený a na jeho kolektoru (pin5 IC2) bude kladné napětí. Potom zasuň IC2 zpět do objímky, relé by mělo zůstat sepnuté.
Předpokládám, že na relé není žádný reproduktor, na ten je ještě čas.
Kromě toho ses nepochlubil, co bylo příčinou nesprávných napětí na Zenerových diodách???
2. Napětí na C19 musí být mnohem zápornější, minimálně -38V. Nevím, kam ten vodič AC připojuješ na straně zdroje. Také nevím, jaká jsou teď napájecí napětí (+60V/-60V?).
p.s. Vodič "AC" by měl být připojen na některé ze 42V vinutí transformátoru. Také zkontroluj kondenzátor C19 a tranzistor T12.
Takže vyndej z desky IC2 a dej do pořádku obvod "AC", na C19 by mělo záporné napětí dosahovat velikosti "hlavního" napájecího napětí (-60V). Je to jednocestný usměrňovač napětí. Jakmile bude toto napětí O.K. , bude T12 zavřený a na jeho kolektoru (pin5 IC2) bude kladné napětí. Potom zasuň IC2 zpět do objímky, relé by mělo zůstat sepnuté.
Předpokládám, že na relé není žádný reproduktor, na ten je ještě čas.
Kromě toho ses nepochlubil, co bylo příčinou nesprávných napětí na Zenerových diodách???
Takže napájení mám +-20V radši na začátek...
Jak říkáš mám tam napájení z jedhoho sekundárního vinutí
Také tam to repro nemám připojený
Pře kondíkem c19(hned za tou usměrňovací diodou je oproti GND 15,58V)
Ale zaním už je 0V ???? takže bude asi vadnej-proměřím
K těm zenerkám:Ani nevím jak jsem tu chybu odtranil prostě jsem se do toho nějak rýpal páječkou a pak to začalo chodit
Jak říkáš mám tam napájení z jedhoho sekundárního vinutí
Také tam to repro nemám připojený
Pře kondíkem c19(hned za tou usměrňovací diodou je oproti GND 15,58V)
Ale zaním už je 0V ???? takže bude asi vadnej-proměřím
K těm zenerkám:Ani nevím jak jsem tu chybu odtranil prostě jsem se do toho nějak rýpal páječkou a pak to začalo chodit
Jasně, takže to napětí -15,58V je prostě malé a po vydělení děličem je T12 otevřený, takže relé nesepne.
Zkontroluj si to:
p.s. Teď jsem si všiml, že to napájíš z těch +20V/-20V, takže je to O.K. Až připojíš plné napětí, bude obvod ochrany fungovat jak má (on vlastně funguje už teď).
Zatím tedy zkratuj B-E T12, abys mohl pokračovat v oživování.
Zkontroluj si to:
p.s. Teď jsem si všiml, že to napájíš z těch +20V/-20V, takže je to O.K. Až připojíš plné napětí, bude obvod ochrany fungovat jak má (on vlastně funguje už teď).
Zatím tedy zkratuj B-E T12, abys mohl pokračovat v oživování.
- Přílohy
-
- AC.png
- (55.46 KiB) Staženo 39 x
Raději postupně. Zkus při tom zmenšeném napájecím napětí nastavit nějaký minimální klidový proud koncovými tranzistory, pokud to půjde, je to další známka, že je vše O.K. Před připojením normálního nap. napětí +60V/-60V trimr opět na minimum klidového proudu, aby po zapnutí nebyly neočekávané efekty.
- Generalsound
- Příspěvky: 324
- Registrován: 20 lis 2009, 01:00
- Bydliště: Doma, kde asi?
- Kontaktovat uživatele:
Bohužel jsi pro svoje pokusy zvolil dost nešťastný zapojení. Ten zesilovač je z principu sám o sobě dost nestabilní. Je to daný příliš vysokým zesílením s otevřenou zpětnou vazbou.V každým zesilovači totiž dochází ke zpoždění signálu průchodem přes celý zesilovač a výsledkem je fázový posuv signálu zpětné vyzby. A když se začne dostávat na určitý frekvenci už k 90 st. tak se zesilovač i vlivem toho velkýho zesílení rozkmitá. Navíc se to musí příšerně chovat v limitaci a v reakci na impulsní buzení. Což je vlastně veškerý hudební signál.Protože právě v limitaci, ať už napěťový, nebo rychlostní je de facto rozpojená zpětná vazba. Řešení by asi bylo zavést lokální ZV samotného OZ.
Pokud chceš zesilovač přesto rozchodit, mohl bych ti možná i pomoct. Opravama zesilovačů se převážně zabývám.
Pokud chceš zesilovač přesto rozchodit, mohl bych ti možná i pomoct. Opravama zesilovačů se převážně zabývám.
- Generalsound
- Příspěvky: 324
- Registrován: 20 lis 2009, 01:00
- Bydliště: Doma, kde asi?
- Kontaktovat uživatele:
A ještě ti poradím jednu pomůcku pro oživování. Právě především pro výkonný zesilovače používám síťovou zásuvku zapojenou přes obyčejnou žárovku do lustru. Přepínačem si můžu přepínat různý od 15 do 1000W. Pokud je něco špatně, tak se omezí proud koncovýma T a zesák nevyhoří. Navíc nabíjení filtračních kondíků krásně zpomalí náběh napájení.Je třeba získat časem trochu zkušeností a přemýšlet. Třeba nad tím, jaký má trafo magnetovací proud apod. Pro hrubý odhad - pro zes do 100W tak 25W žárovku pro třeba do 1 kW výkonu tak 100W. Samozřejmě, zesilovač buzenej bez zátěže. A buzení zvyšovat pomalu - ve filtračních kondíkách je totiž po nabití už dost energie pro zničení koncáků při třeba zkratu na výstupu.Pokud budeš pomalu zvyšovat buzení a nebude něco v pořádku, žárovka se začně pěkně rozsvicovat.Ještě se mi nestalo, že by mi nějakej takhle vyhořel.