Vysavač Eta 1600 nefunkčny

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jopo166
Příspěvky: 1238
Registrován: 30 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

Vysavač Eta 1600 nefunkčny

#1 Příspěvek od jopo166 »

po minute vysavania znižil vykon a uple vypol pokusim sa sem nakresliť schemu jeho plošaka nejaky zapach po zhoreni motora neni poznať lameli na komutatore som ešte nemeral mam podozrenie skor na tu elektroniku na plošaku typ 2416. Je v nom triak BTB 12 600BW A ako to ja chudak zistim či ten triak je zli? merať triaky som ja nikdy nevedel ani tyristory. V zapojeniu je nejaka diak dioda jej presne označenie je DB3 G309 tu tieš neviem ako premerať je to obojsmerna dioda nejaka diak multimeter nanej nič neukaže ohmicky
Naposledy upravil(a) jopo166 dne 08 čer 2011, 14:36, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#2 Příspěvek od BOBOBO »

No téměř vždy bývá zkratlý , když je vadný . Mezi dvěma nohama odpor cca diody , proti třetí nekonečný odpor . Kontroluj spíše kondy .

Uživatelský avatar
jopo166
Příspěvky: 1238
Registrován: 30 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

#3 Příspěvek od jopo166 »

nejako som sa ten triak pokušal merať a nejako tak mi to pomeralo medzi a1 a a2 odpor v Megaomoch a medzi A1 a G odpor v ohmoch okolo 30 len som odpojil nožičky lebo je prinitovany okrem tychto sučiastok tam je odpor r1-70ohm,r2-12k,c-odrušovaci knb 1530-0,22uf,c-foliovy asi-označenie 1k63 mal 129n a jeden odporovy trimer hodnotu neviem a jeden potak ktory ide asi do 344k a to su všetky sučiastky ktore tam ten vysavač ma asi to bude ten motor :cry: :cry: :cry:podla toho obrazku po anglicky som sa ten triak snažil merať hoc po anglicky neviem
Přílohy
meranie triakou.JPG
(195.2 KiB) Staženo 670 x
Naposledy upravil(a) jopo166 dne 08 čer 2011, 16:49, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#4 Příspěvek od Eleman »

Propoj drátem A1 a A2. Jestli se vysavač rozeběhne, je vada v regulaci. Jestli ne, je vada v motoru. Ať víš na čem jseš. Pak budeme řešit dál.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
jopo166
Příspěvky: 1238
Registrován: 30 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

#5 Příspěvek od jopo166 »

notak vysavač sa sice rozbehol ale vyhodilo mi to normalne cele svorky na 220v jak su prostečo su naton navyjaku šnury a pekne sa zaiskrilo ale elektrika v dome je :D
Naposledy upravil(a) jopo166 dne 08 čer 2011, 17:10, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
lintik
Příspěvky: 209
Registrován: 12 zář 2004, 02:00
Bydliště: PRAHA SEX (6)

#6 Příspěvek od lintik »

a jéžiš -tady hrozí nebezpečí požáru-radši to odnes odborníkovi než tě to zabije

Uživatelský avatar
jopo166
Příspěvky: 1238
Registrován: 30 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

#7 Příspěvek od jopo166 »

idem zmerať teras ten triak ako to ukaže teraz triak ukazuje tak jak ukazoval ja som to neprepojil drotom ale precinoval drot som nemal po ruke skusim kupiť triak.No skušam v ramci testou aj dalej ho davať zasuvky viete a stale ten zmetok vyhodi tie hlavne svorky čo su na naviaku na vysavači ked ho zapnem ale stale sa ten motor rozbehne aš tak vyskaču tie svorky a uš mam triak odmosteny ale pred premostenim tyristora absolutne nešiel a teras sa uš aspon rozbehne hoc len kratko ja ten triak kupim a hotovo regulacia je jednoducha podobna tejto: http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? ... 42401[b]Aj tak však nechapem prečo mi tie napichnute svorky vyhodi šakvlastne tim premostenim by mala byť len odstranena regulacia a vysavač by mal isť bez nej [/b]

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#8 Příspěvek od ohryzek36 »

Nechápu nic...

Jednoduše - jestli se vysavač po překlenování triaku (jedna krajní noha a prostřední - stačí i šrubovákem) rozjede, tak je elektronika vadná. Jestli ale vyhodí jističe, tak může být špatný motor (např. ve zkratu, popř. hoří rotor, bloklý rozsypanou turbínou a pod. ) - nutno zkontrolovat a nebo bude zrada někde jinde. Rozebrání tohoto vysavače (typ x416, x417 - 1600 bude tak maximálně příkon) je hodně jednoduché (4 šrouby, upadnou kola a člověk je u motoru i navijáku) a motor by se po připojení na 230V měl v pohodě rozjet.

Jiná je situace u motorů, co požadují soft-start (plynulý náběh) - ale podle popisu elektroniky tohle tento případ nebude (byl by tam buď nějaký PIC nebo o pár diod/tranzistorů/tyristorů víc).

Triak se dá nejjednodušeji přezkoušet tak, že mezi krajními vývody (platí u 95% triaků v pouzdře TO220 - mez G a A1) triak vede, z prostředním (A2) nevede nic. Princip např.: http://en.wikipedia.org/wiki/TRIAC Diak se dá přeměřit měkkým zdrojem vyššího napětí - DB3 sráží obostranně napětí na 28-36V.

Uživatelský avatar
jopo166
Příspěvky: 1238
Registrován: 30 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

#9 Příspěvek od jopo166 »

Notak uš som nato prišiel motor som mal položeny na zemy vieš a jak sa dostal do otačok tak tie kabli vytrhol vieš lebo sa trasie a trošku na zemI pri zapinani cukol dal som ho do obalu a vysavač my funguje regulacia ide všetko ide len zajtra ho musim dajak za cely den zložiť mal som ho problem rozobrať bo nikdy som niečo take nerobyl neviem však kde bola zrada možno v nejakych napichovačka lebo teraz v obale ide super božno by som tie napichovačky zajtra ešte mal prekontrolovať. Pri vysavani gufra auta sam odseba najskor znižil otačky a potom vypol

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#10 Příspěvek od BOBOBO »

Mohl i jen viset uhlík . Pro jistotu demontovat a zkusit volný pohyb .

Uživatelský avatar
jopo166
Příspěvky: 1238
Registrován: 30 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

#11 Příspěvek od jopo166 »

BOBOBO píše:Mohl i jen viset uhlík . Pro jistotu demontovat a zkusit volný pohyb .
Nooo maš pravdu ja som to zložil zase za pol dna poskladal a znova nejde proste raz ide raz nejde uhliky som momentalne vybral je tam NX03 pokusim sa ho zohnať v michalovciach neviem však či ešte nejaka opravovna tam taka bude jeden je uplne predrety a zaujimave je že ten druhy je ako novy všimol som si však ešte jednu vec bakelit toho vysavača v prednej časti mislim teraz tu stranu kde sa vklada z timy uhlikmy je prehnuty asi teplom a myslim si že to bolo odnova možno aj preto je jeden uhlik uplne zničeny a druhy ešte v pohode

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#12 Příspěvek od BOBOBO »

No za normálního stavu uhlíky v těchto strojích , narozdíl ode dneška , vydržely až do šrotu . Přecijen by jsi měl kontrolovat jiskření na uhlících za plného chodu motoru . Jiskření musí být nepatrné .

Uživatelský avatar
Devo70
Příspěvky: 1284
Registrován: 28 pro 2007, 01:00
Bydliště: Poprad

#13 Příspěvek od Devo70 »

A pri vyberaní jazdených uhlíkov si treba poznačiť ktorý kde bol a aj orientáciu. Inak pri nesprávnom založení bude ohňostroj, a pokiaľ sa zabrúsia do novej polohy môže zhorieť rotor. To platí najmä pri tvrdých uhlíkoch a komutátorových motoroch veľkého výkonu.

Uživatelský avatar
jopo166
Příspěvky: 1238
Registrován: 30 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

#14 Příspěvek od jopo166 »

či to nebude pre ten krit v predu plastovY ktory sa teplom trošku deformoval iskrili dosť a polohu som si nepoznačil tych starych nevedel som že treba poznačiť. volu dajaku toho motora so nezbadal ani nezadrava tak ja neviem prečo tie uhliky tak odišli jeden ako novy a druhy opotrebovany

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#15 Příspěvek od ohryzek36 »

Jestli je v háji (spálený, krátký, vypařený) uhlík, černý komutátor a potavené plasty okolo, tak je jednoduše špatný motor - mohlo to začít jednoduše špatným (buď přidřeným nebo suchým) ložiskem, celý rotor se začal po hřídeli oteplovat, na nějakém místě povolil elektroizolační lak -> mezizávitový zkrat, motor začal tahat po komutátoru oblouk, bylo to sice slyšet a vidět, ale motor byl zavřený ve vysavači a zatlumený filtrama a prachovým sáčkem, tak to nebylo poznat -> jestli jiskří i teď, tak je motor prostě v háji.

Do těchto vysavačů se dávalo několik typů motoru - buď původní ETA (ty se už dávno nevyrábí, ale šly na ně sehnat díly a opravit), popřípadě Ametek (italská firma, motor drží pohromadě bílý plast, žádné ND), Domel (slovinci - původní typ se dá se sice v pohodě rozdělat i složit, ale také žádné ND - jedině z vraku) a nakonec i čínské parodie na motory (rozebrat se nějak dá, složit při troše štěstí také, ale jsou na prd už hned po výrobě) - momentálně se už nedají sehnat díly na žádný z nich, kromě zn. Eta - to má ještě někdo na skladě, ale výroba žádná.

K té poloze uhlíků - dá se zjistit tak, že po nasazení a protočení motoru (naprázdno rukou) PO směru otáčení by mělo být ticho, zatímco PROTI směru otáčení by mělo jít slyšet cvakání ostrých hran uhlíků proti lamelám. Směr otáčení motoru se pozná podle turbíny.

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“